Dorsoduro 1200

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Dorson omistaja ilmoittautuu.
Näin reippaat 500km myöhemmin hymy ei vieläkään irtoa naamalta, suosittelen ehdottomasti koeajamaan yli 450km ajettua yksilöä, 6500rpm jälkeen ilmestyvät tapahtumat vaikuttavat takuuvarmasti ostohaluihin.
Tankki saisi olla hieman isompi, bensavalon syttyminen 110-160km kohdalla hieman ärsyttää, mutta eipä kaverin ducati sen pidemmälle selviä.
Jarrut loistavat, alusta hyvä, abs:t yllättivät miten vähäeleisesti tulevat mukaan.
Sutimisen/keulimiseneston poiskytkentä onnistuu vain paikoillaan ja hieman hitaasti toimivan ajotietokoneen kautta naputtelemalla. kaasukahvan ohjelmaa voi säädellä kytkinkahva pohjassa starttinappulasta vaikka vauhdissa.
Möykkä on melko mukava vakioputkellakin, tosin putkisto on isoihin twineihin pakko-ostos..
biggrin.gif

Saa nähdä meneekö näitä enemmänkin kaupaksi, hinta ei mielestäni ole kohtuuton versus ktm & ducatin vastaavat..
 
Tankki saisi olla hieman isompi, bensavalon syttyminen 110-160km kohdalla hieman ärsyttää
Kiitos tiedosta. Tämä ainakin minun kohdalla deletoi täydellisesti haaveet isosta torsosta.
Fuel tank capacity: 15 litres (including 3.5 litre reserve)

Ei kuitenkaan ihan minimaalinen tankki, joten yllättävän nopeasti bensavalo vilkkuu. Mitenhän sisäänajon loppuminen + mahdolliset putket ja säätö vaikuttaa? Hyperi 12,4l tankilla (josta 3.3l varatankkia), pöntöillä, de-catilla ja race-eculla sytyttää bensavaloa melko tasaisesti 150-160km kohdalla, joka on kyllä turhan vähän. No täytyy tuo Dorso kuitenkin käydä ajamassa.
 
^Mulla KTM 990 SM menee järjestään tonne 250km paikkeille ennen kuin valo syttyy. Varmasti menis yli 300km tankillisella matka-ajoa. Kulutukseksi olen laskenut keskimäärin 6-6,5l satkulle. Oikein kuumilla keleillä jää alle kuudenkin (keli tuntuu vaikuttavan tuohon) ja taas ratamätössä palaa jopa 8-9 litraa. Tankin tilavuus taisi olla 19l. Pari edellistä pyörää (Ducati Monster ja MV Brutale) oli mulla sellaisia, joissa valo syttyi 160-190km paikkeilla, eikä sellaista enää tule, sillä matkanteko tuntemattomilla teillä on hermostuttavaa noin onnettomalla toimintasäteellä. Ja motoilu ei ole kivaa kun keskittyminen menee tankkausvälien ja taukojen arvioimiseen.

Siinä käy aina niin, että kun olet tankannut, niin sun pitää miettiä jo reitti sen mukaan missä on seuraava asema. Ja jos sulla on trippimittarissa vaikka 90km, näet aseman ja sen jälkeen et tunne/muista missä seuraava asema on, niin pakkohan se on tankata. Eli saat olla jatkuvasti täyttämässä pikku liruja. Ihan ärseestä. 250-300km toimintasäteellä tankkaat sen 200km tienoilla, jolloin p-se tarvitsee jo tauon muutenkin. Se on "luonnollinen" toimintasäde.
 
^sorry osittain OT, mutta juuri noinhan se käytännössä menee. On tuon kanssa yhden kesän elänyt mutta vähän stressaavaa se välillä on. Jotkut on vaihtanut isomman tankin (CA Cycleworks) ja jotkut pitää täyttöpulloja mukana varalta. Noihin en ole ainakaan vielä lähtenyt, mutta samoja juttuja joutuu näemmä Dorson omistajat miettimään.
 
Haaveissa olisi jos decat-raceputkisto ja kartan korjaus oikoisi kulutusta alaspäin.
Hieman outo nypytys 3500kierroksen kohdalla viittaisi melko raskaisiin saaste/melusäätöihin?
Ajotietokoneen ja mittarilla tehtyjen päässälaskujen mukaan, kulutukset on pyörineet 6,5-8,5 litran välillä, ja bensaa on nyt viimekerrat heti valon sytyttyä tankattu 11-12 litraa..
Isolta tuntuu kulutus verrattuna melkein mihin tahansa muuhun pyörään.
Tyhmempi luulisi, että sähköisesti ohjatut kaasuläpät ja twinsparkhärvelit parantaisivat hyötysuhdetta?

Laitan heti uutta infoa kun zard ja bazzaz saavat tavaraa rahdattua suomeen asti, josko melusaastelaitteiston kadotus ja sytytyksen aikaistaminen parantaisi kantosädettä.. (mitä epäilen)

Itse olen tiheään tankkaukseen jo pakosta tottunut, dr-z:n 9litran tankki tipahti varatankille pahimmillaan jo alle 100km kaahotuksen jälkeen, tosin dorsollakin heinäkuulle suunniteltu euroopanvalloitus "hieman" arvelluttaa..
Toisaalta hyvä että lyhyt kantomatka pelottaa ostajia, eipähän tule samanlaisia kokoajan vastaan.
tounge.gif
 
Isolta tuntuu kulutus verrattuna melkein mihin tahansa muuhun pyörään.
Tyhmempi luulisi, että sähköisesti ohjatut kaasuläpät ja twinsparkhärvelit parantaisivat hyötysuhdetta?
Tuota samaa kehityssuuntaa ihmettelen minäkin, tosin juuri mitään moottoritekniikasta tietämättä. Julmia lukemia maailmaltakin kantautunut tuon koneen kulutuksesta...
Kuitenkin hieno ja ennenkaikkea hauska peli tuo DD
062802moto_prv.gif
 
Isolta tuntuu kulutus verrattuna melkein mihin tahansa muuhun pyörään.
Tyhmempi luulisi, että sähköisesti ohjatut kaasuläpät ja twinsparkhärvelit parantaisivat hyötysuhdetta?
Tuota samaa kehityssuuntaa ihmettelen minäkin, tosin juuri mitään moottoritekniikasta tietämättä. Julmia lukemia maailmaltakin kantautunut tuon koneen kulutuksesta...
Kuitenkin hieno ja ennenkaikkea hauska peli tuo DD
062802moto_prv.gif
Taas tuli pisteet omalle old school Tuonolle. Tankillisella 17,3 litraa (en ole ikinä saanut sinne enempää mahtumaan) ajelee konservatiivisella kädellä just sen 250 kilsaa (tai niinhän sitä luulis - kuten olen muutaman kerran saanut todeta)  
tounge.gif


Mut juu. Iso Dorso tuntui kyllä mukavalle pelille, varsinkin kun ei tarvinnut itse tankkailla. Mutta tokihan tosiasia on se, ettei vanhan(kaan) Tuonon sarvista Dorsoon siirrytä..
 
Jos jotain tuo kulutus harmittaa, se putosi itsellä normiajossa ~2litraa sadalla, kun päivitti uudempaa softaa.
Aprilian "arrow fullpower" ruisku/syttykartta lisävaruste tehoputkistolle, kaikki nykimiset ja liikennevaloihin sammahtelut katosivat suoraltä kädeltä, samalla kun kulutus putosi _huomattavasti_
Kaasunvaste sport ohjelmalla muuttui paremman/mukavamman oloiseksi.
 
Jos jotain tuo kulutus harmittaa, se putosi itsellä normiajossa ~2litraa sadalla, kun päivitti uudempaa softaa.
Aprilian "arrow fullpower" ruisku/syttykartta lisävaruste tehoputkistolle, kaikki nykimiset ja liikennevaloihin sammahtelut katosivat suoraltä kädeltä, samalla kun kulutus putosi _huomattavasti_
Kaasunvaste sport ohjelmalla muuttui paremman/mukavamman oloiseksi.
Hienoa homma!!!
033102beer_1_prv.gif
 
Olisikohan Dorsa kuskeilla antaa jotain mietteitä maantieajosta, meinaan kun työmatkaa pitäisi taittaa päivittäin 30km suuntaansa moottoritietä niin mitenkähän tuo Dorsa siihen suhtautuu? Eihän se ole kuin pitää kahvoista kiinni.. :;): Entäs onnistuuko kyytiläisen kuskaus mitenkään inhimillisesti?
 
No vaikka siihen, että olen ajanut noita kaikkia nykyisiä isoja motoja. 990-Kotaria, Hyperiä ja nykytorsoa (En tietenkään 1200DDtä). Ulkonäön lisäksi minun on vaikea kuvitella mitään miksi kumpikaan italialainen olisi parempi. Tiedän kyllä että ko. pyörien omistajat ovat eri mieltä ja saavat ollakin. Totuus on subjektiivinen.
Dorso ollut alla noin kuukauden, kävin kottaraistakin (kokeileen990 vm.2011) löysä verrattuna nyky1200dorsoon vm. 2012, Dorsossa hyvät vaimentimet, jarrut kaikki valkattu kohtalaisen hyvistä merkeistä hyvillä osilla! En väitä maailman parhaaksi. Tänä vuonna tullut noin 7000 km pyörällä, DD tuntuu mielyttävältä näin 1000 km jälkeen. KTM oli myös erittäin loistava, hiukan kaasukahva herkällä, ehkä siinä vaiheessa v-2 kone vielä vaikutti kaasun käyttöön, kun oli rivinelarista hypännyt v-2 päälle. Molemmilla sekä KTM/DD hymy on herkässä!!! Mutta en moittisi kumpaakaan. Joku kertoo ettei luota Italialaisiin monet pyörät kasataan italiassa, maassa missä RR on käsite jo sinällään. Aprilia on ainakin uusiin Tuonoon ja Dorsoon valinnut laatuosia, eli on siinä menossa erittäin hyvään suuntaan!:)
 
Kävin tänään koeajamassa 2011 mallin... Ompahan huikea peli. Voimaa on tarjolla yllin kyllin ihan kierrosmittarin alusta asti!!! Ja 4000 -jälkeen jo niin paljon että alkaa huimaamaan. Yllättävän raskaalta tuntui 200kg painoiseksi pyöräksi mutta meni se silti mutkiin kuin ajatus. Olipa hieno koeajokokemus!
 
Mun mielestäni se tuntuu taas tosi kevyeltä! Kadunkulmissakin menee kuin kevari. Tosin mun aikaisemmat mopot ovat olleet lähinnä erilaisia matkalehmiä tai niitä matka"sportteja", joten se on tietysti mihin vertaa. Muhun teki suuren vaikutuksen kun pääsin kokeilemaan ensimmäisen SM tyyppisenä pyöränä superdukea, kuin lapsuudenpäivien Helkama Raisu jossa on kerrankin tehoa tarpeeksi :) jo hieman hiipunut ajamisen ilo ikään kuin palasi Dorson myötä! :jippikaijee:

Jahas, tänään lyönkin sen kasaan jos noi vtun lumet sais vielä hakattua pihalta edes renkaanleveydeltä niin sais sen kellarista tielle ja talliin..
 
Back
Ylös