• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducati 1098R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sjobbe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mutta kun se kiksutin on vaan niin kovin tavis. Yhtä jännittävä kuin lähikauppaan meneminen.
Ja 1098:lla on yhtä jännää kuin naapurikaupassa. Mopossa kuin mopossa on kaksi pyörää eikä se siitä kummemmaksi muutu. Samat fysiikan säännöt pätevät kaikkiin. Ensimmäiset mp-kokemukset olivat parhaat ja sen jälkeen ei ole auttanut mikään. Toki uusi kokemus jaksaa aina hetken piristää, mutta yleensä jo toisena päivänä sekin katoaa ja taas ollaan samojen perusasioiden äärellä. Ainakin itsellä on enemmän kyse siitä, että ei jokin ominaisuus tai puute ala haittaamaan, ärsyttämään tai peräti v*tuttamaan. Muutoin irtoaa suurin piirtein sama ilo merkistä riippumatta.
 
...ja Cagivallakin se yksipyttyinen (olikohan se) 450-kuutioinen Mito...
 
Mutta kun se kiksutin on vaan niin kovin tavis. Yhtä jännittävä kuin lähikauppaan meneminen.
Ja 1098:lla on yhtä jännää kuin naapurikaupassa. Mopossa kuin mopossa on kaksi pyörää eikä se siitä kummemmaksi muutu. Samat fysiikan säännöt pätevät kaikkiin. Ensimmäiset mp-kokemukset olivat parhaat ja sen jälkeen ei ole auttanut mikään. Toki uusi kokemus jaksaa aina hetken piristää, mutta yleensä jo toisena päivänä sekin katoaa ja taas ollaan samojen perusasioiden äärellä. Ainakin itsellä on enemmän kyse siitä, että ei jokin ominaisuus tai puute ala haittaamaan, ärsyttämään tai peräti v*tuttamaan. Muutoin irtoaa suurin piirtein sama ilo merkistä riippumatta.
Joidenkin mielestä merkki ja imago on erittäin tärkeä "ominaisuus" pyörässä, onhan se nyt jo huomattu
wink.gif
 
Toi paino on aikas "sopivan" tuntunen käsiteltävyyttä ajatellen... onkohan se jollain saastepöntöllä , vai oliks nää ärrät heti katulaittomilla änäreillä varustettu? Jos ei ni pudotusta vielä tiedossa. Vesillä ja gasoilla varmaan todellisuudessa jossain +180kg
 
Miten nuo väännöt oikein ilmotetaan, olen ollut siinä uskossa että ne on moottorilta (aina). Takapyörä vääntöihin vaikuttaa nuo välitykset niin ettei ne ole vertailukelpoisia. Esim 1. vaihteella taka- pyörältä löytyy taatusti eri vääntö, kuin 6. vaihteella.
 
Miten nuo väännöt oikein ilmotetaan, olen ollut siinä uskossa että ne on moottorilta (aina). Takapyörä vääntöihin vaikuttaa nuo välitykset niin ettei ne ole vertailukelpoisia. Esim 1. vaihteella taka- pyörältä löytyy taatusti eri vääntö, kuin 6. vaihteella.
Moottorin kierrokset on tietenkin tiedossa, eli saadaan kyllä vaihteesta riippumatta sama vääntö renkaalle, kunhan vaan rengas pitää.

Ihan samalla tavalla ilmoitetaan vääntö takarenkaalta kuin teho takarenkaalta. Ja noin 1.12 kertoimella se saadaan kampuratehoksi/väännöksi.

Teho ja vääntö ovat suoraan toisiinsa suhteessa kierroksien kautta. Eli siitä sen saa laskettua.
 
Tulipas tänne "joopas, eipäs tehokkaampi, läläläää" keskustelu.

Tämä ei taida olla R-mallia vaikka onkin valkoista nokassa: Ducati 1098 mutta hemmetti mikä ääni koneesta lähtee. Ei meinaa käynnistyä ja kauhee rahina/kilistys. Ei ducati taida olla mun juttu... Sais kokoajan elää pelossa että kohta se menee rikki.
 
Hienon näköinen tuo r-malli kyllä. Eiköhän tuollakin radalla kerkiä, mihin nimenomaan tarkoitettu..tuskin italian insinöörit kehittivät tämän luokan pyörän moottoritiellä rollonikaasutteluun
wink.gif
 
Mutta kun se kiksutin on vaan niin kovin tavis. Yhtä jännittävä kuin lähikauppaan meneminen.
Ja 1098:lla on yhtä jännää kuin naapurikaupassa. Mopossa kuin mopossa on kaksi pyörää eikä se siitä kummemmaksi muutu. Samat fysiikan säännöt pätevät kaikkiin. Ensimmäiset mp-kokemukset olivat parhaat ja sen jälkeen ei ole auttanut mikään. Toki uusi kokemus jaksaa aina hetken piristää, mutta yleensä jo toisena päivänä sekin katoaa ja taas ollaan samojen perusasioiden äärellä. Ainakin itsellä on enemmän kyse siitä, että ei jokin ominaisuus tai puute ala haittaamaan, ärsyttämään tai peräti v*tuttamaan. Muutoin irtoaa suurin piirtein sama ilo merkistä riippumatta.
Joidenkin mielestä merkki ja imago on erittäin tärkeä "ominaisuus" pyörässä, onhan se nyt jo huomattu  
wink.gif
En nyt sanoisi, että haluaisin hankkia 1098R:n. Ei sitä kuitenkaan tavanomaiseksi voi sanoa, sen verran harvinainen se ihan hinnankin puolesta jo tulee olemaan.

Ajokokemus on todennäköisesti aikalailla erilainen jos on tottunut vaikka japanilaisiin moottoripyöriin. 1098:illa ajaneena uskallan epäillä, että laite muistuttaa hyvin pitkälti perusmallia. Tietysti se on hieman tehokkaampi ja ehkäpä  ajo-ominaisuuksissa on vissi ero.

Onhan noissa hauskuutta. 1098R:n tapauksessa hauskuus maksaa 50 t€. Jos sellaisen hankkii niin kyllä kai siitä ihanuudesta on jo ihan hinnan puolesta pakko sanoa nauttivansa erityisesti.  
cool.gif


Imago... onhan se monelle tärkeä. Samoin johonkin tiettyyn ryhmään kuuluminen. Minähän omistan tällä hetkellä vain vanhan Gileran ja uudehkon Yamahan. Mikäli tylyttäjä jotenkin yrität vihjata, että minulla pitäisi olla joku tietyn merkkinen moottoripyörä, olet väärässä. Pidän laaja-alaisesti monenlaisista pyöristä. Ducati on kuitenkin seuraavana ostoslistalla. Katsellaan nyt hetki rauhassa minkälainen lopulta löytyy.  
biggrin.gif
 
Miten nuo väännöt oikein ilmotetaan, olen ollut siinä uskossa että ne on moottorilta (aina). Takapyörä vääntöihin vaikuttaa nuo välitykset niin ettei ne ole vertailukelpoisia. Esim 1. vaihteella taka- pyörältä löytyy taatusti eri vääntö, kuin 6. vaihteella.
Moottorin kierrokset on tietenkin tiedossa, eli saadaan kyllä vaihteesta riippumatta sama vääntö renkaalle, kunhan vaan rengas pitää.

Ihan samalla tavalla ilmoitetaan vääntö takarenkaalta kuin teho takarenkaalta. Ja noin 1.12 kertoimella se saadaan kampuratehoksi/väännöksi.

Teho ja vääntö ovat suoraan toisiinsa suhteessa kierroksien kautta. Eli siitä sen saa laskettua.
Mietippäs nyt hetki, josko muotoilisit vastauksesi uudestaan. 132Nm takarenkaalla ja takarenkaan säde n. 35cm. Tuloksena olisi noin 400N eteenpäin työntävä voima. Eli 40kg painoa vastaava "veto" etiäppäi.

Ei se Ducatikaan ihan niin laiska ole.
cool.gif


Elikkäs teho on se mihin välitykset ei vaikuta. Vääntöön tietenkin vaikuttaa. Mitä lyhyempi välitys moottorilta takarenkaalle sen kovempi vääntö ja eteenpäin vievä voima takarenkaalla.

Ja teho ja vääntö eivät ole suoraan suhteessa toisiinsa vaan teho on suoraan suhteessa väännön ja kierrosluvun tuloon.
 
Ja teho ja vääntö eivät ole suoraan suhteessa toisiinsa vaan teho on suoraan suhteessa väännön ja kierrosluvun tuloon.
Jos teho on riippumaton välityksistä, niin miten sen suoraan verrannollinen tekijä - väännön ja kierrosluvun tulo ei ole? Itse näen asian niin, että vääntö on toki välityksistä riippumaton. Se eteen päin tuuppaava voima taas on väännön ja välitysten funktio. Renkaalle menee sama vääntö kierrosten ollessa samat vaihteesta riippumatta. Välityksistä riippuu kuinka suuren kulmavoiman ko. vääntö renkaaseen aiheuttaa ja kuinka iloisesti papatin tuolla käytettävissä olevalla (vakio)vääntömomentilla liikahtaa.

Mutta ooteesta huolimatta ketjun aiheena oleva pyörä on toki hemmetin hieno! Kovasti kiehtoisi tuollaista vielä vanhoilla päivillään testata, mutta ruoto tuskin taipuu selkään.
 
Ja teho ja vääntö eivät ole suoraan suhteessa toisiinsa vaan teho on suoraan suhteessa väännön ja kierrosluvun tuloon.
Jos teho on riippumaton välityksistä, niin miten sen suoraan verrannollinen tekijä - väännön ja kierrosluvun tulo ei ole?
Siis: Väännön ja kierrosluvun tulo ei riipu välityksistä, mutta molemmat tekijät riippuvat, kas kun ne ovat kääntäen verrannollisia silloin kun tulo (joka on suoraan suhteessa tehoon) pysyy vakiona. Kaavoilla vois olla helpompi selittää, mut ei jaksa kaivaa...

Vetävän renkaan kierrosluku kasvaa välitysten pidetessä. Vastaavasti vetävän renkaan vääntömomentti pienenee välitysten pidetessä. Ja väännön ja kierrosluvun tulo (joka on suoraan suhteessa tehoon) pysyy vakiona. Sikäli kun voimansiirron aiheuttamaa hävikkiä ei huomioida. Kaavat löytynee googlettamalla...

Itse näen asian niin, että vääntö on toki välityksistä riippumaton. Se eteen päin tuuppaava voima taas on väännön ja välitysten funktio. Renkaalle menee sama vääntö kierrosten ollessa samat vaihteesta riippumatta. Välityksistä riippuu kuinka suuren kulmavoiman ko. vääntö renkaaseen aiheuttaa ja kuinka iloisesti papatin tuolla käytettävissä olevalla (vakio)vääntömomentilla liikahtaa.
Menee puurot ja vellit nyt kovasti sekaisin. Täytyy pitää erillään vääntömomentti moottorin kampiakselilta mitattuna ja vääntömomentti takarenkaalta. Moottorin vääntömomenttiin välityksillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta, mutta vetävän pyörän vääntömomenttiin taas on. Sitä kovempi vääntömomentti takapyörällä mitä lyhyemmät välitykset. Yleisesti ottaen puhutaan (varsinkin noissa dynolapuissa) vääntömomentista takapyörältä mitattuna, mikä on aika harhaanjohtavaa. Kyse nimittäin ei ole takapyörällä vaikuttavasta vääntömomentista vaan tarkkaan ottaen se on moottorin vääntömomentti takapyörältä mitattuna. Siihen voimansiirron hävikit päälle ja saadaan arvio moottorin vääntömomentista.
 
Miten nuo väännöt oikein ilmotetaan, olen ollut siinä uskossa että ne on moottorilta (aina). Takapyörä vääntöihin vaikuttaa nuo välitykset niin ettei ne ole vertailukelpoisia. Esim 1. vaihteella taka- pyörältä löytyy taatusti eri vääntö, kuin 6. vaihteella.
Moottorin kierrokset on tietenkin tiedossa, eli saadaan kyllä vaihteesta riippumatta sama vääntö renkaalle, kunhan vaan rengas pitää.

Ihan samalla tavalla ilmoitetaan vääntö takarenkaalta kuin teho takarenkaalta. Ja noin 1.12 kertoimella se saadaan kampuratehoksi/väännöksi.

Teho ja vääntö ovat suoraan toisiinsa suhteessa kierroksien kautta. Eli siitä sen saa laskettua.
Mietippäs nyt hetki, josko muotoilisit vastauksesi uudestaan. 132Nm takarenkaalla ja takarenkaan säde n. 35cm. Tuloksena olisi noin 400N eteenpäin työntävä voima. Eli 40kg painoa vastaava "veto" etiäppäi.

Ei se Ducatikaan ihan niin laiska ole.
cool.gif


Elikkäs teho on se mihin välitykset ei vaikuta. Vääntöön tietenkin vaikuttaa. Mitä lyhyempi välitys moottorilta takarenkaalle sen kovempi vääntö ja eteenpäin vievä voima takarenkaalla.

Ja teho ja vääntö eivät ole suoraan suhteessa toisiinsa vaan teho on suoraan suhteessa väännön ja kierrosluvun tuloon.
Köh, sitähän tuossa juuri koitin kertoa, että koska tiedetään teho JA kierrosluku, niin tiedetään myös vääntö. Välityksestä riippumatta. Se siis saadaan laskettua em. asioista! Eli paperille saadaan todellakin sama "takarengasvääntö", vaihteesta riippumatta.
 
Eiköhän näitä tehoja ja vääntöjä ole väännetty jo ihan tarpeeksi. Siirtykää kiistelemään kulmavoimista vaikka yleisen keskustelun puolelle. Pidetään tämä ketju 1098R:ään liittyvänä.
 
Back
Ylös