Miten nuo väännöt oikein ilmotetaan, olen ollut siinä uskossa että ne on moottorilta (aina). Takapyörä vääntöihin vaikuttaa nuo välitykset niin ettei ne ole vertailukelpoisia. Esim 1. vaihteella taka- pyörältä löytyy taatusti eri vääntö, kuin 6. vaihteella.
Moottorin kierrokset on tietenkin tiedossa, eli saadaan kyllä vaihteesta riippumatta sama vääntö renkaalle, kunhan vaan rengas pitää.
Ihan samalla tavalla ilmoitetaan vääntö takarenkaalta kuin teho takarenkaalta. Ja noin 1.12 kertoimella se saadaan kampuratehoksi/väännöksi.
Teho ja vääntö ovat suoraan toisiinsa suhteessa kierroksien kautta. Eli siitä sen saa laskettua.
Mietippäs nyt hetki, josko muotoilisit vastauksesi uudestaan. 132Nm takarenkaalla ja takarenkaan säde n. 35cm. Tuloksena olisi noin 400N eteenpäin työntävä voima. Eli 40kg painoa vastaava "veto" etiäppäi.
Ei se Ducatikaan ihan niin laiska ole.
Elikkäs teho on se mihin välitykset ei vaikuta. Vääntöön tietenkin vaikuttaa. Mitä lyhyempi välitys moottorilta takarenkaalle sen kovempi vääntö ja eteenpäin vievä voima takarenkaalla.
Ja teho ja vääntö eivät ole suoraan suhteessa toisiinsa vaan teho on suoraan suhteessa väännön ja kierrosluvun tuloon.