Näin tähän nyt sitten vastattiin, saapa nähdä mitä sitten seuraavaksi tapahtuu.
Asia: Vaatimus autoveron määräämisestä luopumisesta lakiin perustumattomana.
Johdanto
Asia koskee vuonna 2004 ensirekisteröityä Ducati 749 -moottoripyörää (FA-739), joka on muutoskatsastettu 29.8.2024. Ajoneuvon moottorin iskutilavuutta on kasvatettu aiemmasta 748 cm³ nykyiseen 1078 cm³. Ajoneuvon vaihdettujen osien kokonaisprosentti on 30 %.
Autoverolain soveltuvuus asiaan
Autoverolain (2020/777) 3§ määrätään veron suorittamisvelvollisuudesta.
Ajoneuvo on ensirekisteröity jo vuonna 2004, joten verovelvollisuutta ei synny 3§ 1 mom. perusteella.
Ajoneuvo ei ole koskaan täyttänyt ajoneuvo Autoverolain 11 tai 23–26 §:ssä säädettyjä veronalennuksen, veronpalautuksen tai verovapauden edellytyksiä, joten siirtyminen pois näiden alaisuudesta ei veron perusteena tule kyseeseen. Ajoneuvo on myös kuulunut autoverolain soveltamisalaan jo ennen nyt ajoneuvoon tehtyjä muutoksia. Näin ollen velvollisuutta ei synny myöskään 3§ 2 mom. perusteella.
Ajoneuvo on aikaisemmin verotettu Suomessa, mutta siitä ei ole vaihdettu vähintään 50 % osista, siinä ei ole itsekantavaa koria, jota vaihtaa, ajoneuvon ensirekisteröintivuoden päättymisestä on aikaa reilusti yli neljä vuotta (ottamatta kantaa EY- tai EU-tyyppihyväksyntänumeron muutostarpeeseen), eikä autoveroa ole määrätty 28 §:ssä tarkoitetulla tavalla eikä ajoneuvosta ole myönnetty 29 §:ssä tarkoitettua palautusta tai 31 §:ssä tarkoitettua vähennystä. Näin ollen velvollisuutta ei synny myöskään 3§ 3 mom. perusteella.
Yhteenveto edellä sanotusta on, että autoverolle ei ole perustetta. Ratkaisussa mainittu iskutilavuuden lisäys vastaa totuutta, mutta se ei itsessään ole laissa tarkoitettu peruste veron suorittamisvelvollisuudelle.
Kohtuullisuus ja suhteellisuus
Autoveron määrääminen on kohtuutonta huomioiden moottoripyörän ikä ja tehdyt muutokset. Moottoripyörän kone on kiistatta vaihdettu isompaan, mutta moottorin teho ja sen päästöt ovat laskeneet, vaihdetun koneen ollessa vuodelta 2013 (alkuperäinen 2004).
On myös suhteetonta verotuksellisesti rinnastaa yksinkertainen koneen vaihto kaksikymmentä vuotta Suomessa rekisterissä olleeseen pyörään uuden pyörän maahantuontiin. Kyseinen pyörä on tuotu maahan uutena ja siitä on maksettu aikanaan autovero (18 %, isomman sisarmallin 999 vero oli 20 %). Rekisteröinnistä on kulunut 20 vuotta ja nykyisessä arvossa autoveroa on jäljellä lähinnä mitätön osa moottoripyörän arvosta.
Lopuksi
Edellä sanotuin perustein katson, että autoveron määräämisestä tulee luopua. Autovero olisi sekä lakiin perustumaton että kohtuullisuus- ja suhteellisuusperiaatteiden vastainen.