Ducati 749 1100 2V projekti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JM_78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tähän loppu kaasut. Taitaa tulla aika lailla sellainen kuin päässäni olin visioinut. Ei tätä kyl ihan halvaksi touhuksi voi väittää. Matskut 300e ja kaasua satkulla. Toisaalta ei tuohon valmistakaan löydy :D Huomenna vielä vimppa mutka ja slipari päähän niin siinä se sitten alkaa olla.
54485155241_ccec02f6ce_z.jpg

54485155346_397b60693f_z.jpg

54484311607_fcf83f0ba9_z.jpg

On kyllä hieno! Jos löytyisikin valmis putkisto niin sen hinta olisi varmaan luokkaa 10x omavalmiste, joten eihän tuo kalliiksi tullut-harrasteessahan aikaa ei lasketa.

Kiitoksia vaan kehuista. Kerrankin voin sanoa itsekin olevani tyytyväinen. Neljä päivää tota hierottiin varmaan 8-9h/päivä. Koneen äänimaailma muuttui täysin ja nyt tuo tuntuu olevan entistä hanakampi ottamaan jenkaa. Voi olla, että pulssit osuu nyt paremmin kollektorin seudulle ja nyt kun tuota varsinaista pakoputkeakin on kunnolla ennen vaimenninta, sekin voi auttaa. Mulle riittä jo pelkkä näkö ja äänetkin oli jo plussaa, mutta kunhan tästä pääsee kojareille, niin sitten katotan mitä persdyno sanoo.
54487311780_e22be15d07_z.jpg

Vielä tarttis taikoa änkälle kannatin. Kyllä mä taidan työn juhlan kunniaksi hiipiä takas tonne katokseen vielä viimeistelemään sen, Sitten vois testata. Putkisto aiheutti sellaisenkin efektin, että enää en halua sitä uudempaa ja painavampaa swingiä tuohon. Jotenkin tuo vanha näyttää tän uuden putken kanssa oikein hyvältä.
54487160589_7beed2d24f_z.jpg

Viimeksi muokattu:
Toiset vain pulttaa osia kiinni ja toiset tekee ne itte. :thumbup:

Putkistohan on halpa ja sitte siinä on vielä se omankäden jälki mitä ei tässä kohtaa tarvi kyllä hävetä yhtään.

Todella hieno projekti ja hienoa käsityötä. Hienoa, kun ihmiset osaa ja tekee täysin uniikkeja omanlaisia ja oman näköisiä laitteita.

Itsellä myös Ducati projekti tekeillä, katsotaan ehdinkö/jaksanko siitä omaa lankaa alkaa kirjailemaan. Itsellä ei ole tuollaista osaamista, joten mm. putkisto on "seppoilmarisella" teossa parhaillaan.

Aina niitä mudien seppäämisiä on kiva seurata, lankaa vaan pystyyn ja kuvia kehiin. Itselle näitä tehdään ja kukin kyvyillään. Joskus voi toki ulkoistaakin sitä tekemistä. En mäkään kaikkea tee itse, no aika paljon, mutta joskus on viisauttaa kääntyä muiden puoleen, jos homma alkaa mennä liian haasteelliseksi.

Seuraavaksi vois alkaa veistelemään penkkiä uusiksi. Tarttis hankkia -20 panigalen penkki ja alkaa tutkimaan, miten se naitettaisiin yhteen tuon 749 jakkaran kanssa. Kytkinlevyt tuli uusittua ja todettua, että projekti laajenee, kello aivan valmis, samoin levyt. Ukrainan jampalta löyty taas osat edullisesti: https://www.ebay.de/str/bikershopworld Ihan mintissä oleva alkuperäinen kytkinpaketti 160e posteineen (levyt, välilevyt, kello, sisäosa ja kansi). Saksanmaalta on tulossa Continentalin Race Attack 2 street renkaat. Taitaa olla pitkälti sama rengas kuin vastaava Metzelerin racetec. Varmasti ovat paremmat kuin alla olevat Mitakset :D

Edit:
Meneekö 749R vanteet heittämällä noiden perus kiekkojen tilalle?

Edit 2:
Onko jengillä kokemuksia takavanteen vetopuolen puslien vaihdosta. Jos alan sniiduilemaan tässä vaiheessa, vanteet tarttis käyttää pulveroinnissa. Sen seurauksena vois alkaa metsästämään microtecin ecua, mut ihan kaikkea ei kyllä yhteen kauteen voi touhuta. Vähän kahden vaiheilla, alkaisko taistelemaan niitä puslia irti vai veiskö kylmästi vaan ne puslat rei'issä vanteet maalattavaksi. Askartelee ne sitten irti, jos on pakko. Saattais ne sen 160-200C 20min siellä kestää.

Viimeksi muokattu:
Ajoasennon kans tässä taitaa olla seuraavat haasteet. Cliparit on liian lähellä ja jalkatapit liian edessä vieläkin, vaikka siirsin niitä jo semmosella siirtosarjalla taaksepäin. Kovempaa kiihdytettäessä on ku pyykit narulla. Jaloilla ei saa kammettua yhtään vastaan, penkin takaosa on aivan liian takana, että sieltä sais mitään tukea ja päällinen on hemmetin liukas. Siirron jälkeen ajelin ekaa kertaa Sidit jalassa ja totesin, että vipstaakit on myös huonossa asennossa. Sitä en ollut huomannut nurkka-ajoissa citykengät jalassa. Täytyy varmaan sorvailla siihen vaihtajan varteen lisää uria ihan ekana.

Etupään ongelmat sais varmasti ratkottua näillä:
https://www.ebay.com/itm/1464356567...-9e13-7669625379d4|iid:1|vlpname:vlp_homepage

Viimeksi muokattu:
54527760630_ba4bfa5124_z.jpg

Mä luulen, että sain sittenkin käänneltyä polkimet suht siedettävään asentoon. Ei se ihan optimi ole, mut hitosti parempi kuin alunperin. Tehtaan jäljiltä ajoasento oli niin hankala, etten saanut edes polvea osumaan maahan, kun haalari laitto koivet linkussa niin pajon hanttiin. Nyt on väljempää ja helpompi jo liikkua satulassa. Se on tän värkin kanssa kyllä ehdottoman tärkeää. Just eilen ajaessa nauroin, että ei käänny kurviin sitten millään, ellei siirrä persvakoa penkin reunalle. Sen kun tekee, se menee tosi kivasti kurviin. Sitä vaan arkiajoissa monesti miettii, että jaksanko mä nyt alkaa jumppaamaan, mut kyl se parempi olis jaksaa :grin:

53789195917_6bc361a7ae_z.jpg

Mopossa on tällä hetkellä tangon päissä peilit, mut ne varret on inan liian lyhyet ja rystyset tykkää osua niihin. Siitä sitten alkoi hahmottua semmonen visio, että pitäisköhän ostaa semmoset Moto GP sormisuojat ja hitsuuttaa niiden kärkeen pienet holkit, joihin sais peilit kii. Muuten nuo pikkupeilit ovat olleet hämmentävän hyvät, niistä oikeesti näkee taakse. Ovat kuitenkin silkkaa Kiina*askaa eivätkä enää edes purkaudu ehjänä irti sarvista, mutta noi itse peilit vois kyllä hyödyntää.

Viimeksi muokattu:
Enpä ole varma oliko tässä projektissa puututtu pyörän geometriaan, yhden Kawan kanssa kun meni etuhaarukka, takavanne ja takaiskari vaihtoon niin meinasi olla alkuun turhan chopperi geometria, kahta päällä meinasin hitaassa vauhdissa päästää Laukaan kanavaan kun ei taittunutkaan kuten kuvittelin. Eli kiinnittäisin huomiota etuhaarukan syvyyteen ja takaiskarin pituuteen (jos vaihdettu tai pituussäädettävä) sekä tietenkin asiaankuuluviin esijännityksiin joka tapauksessa - kaipa tuollaisen pitäisi kääntyä roikkumattakin eikä asiaa helpolla huomaa jos ei ole kunnon viitettä.

Toisena anekdoottina vaihdettiin kaverin kanssa minun hyväksi säädetty RSV ja hänen 20 kiloa aiemmin säädetty SP-1 päittäin yhteen ratasessioon, tuntui että Honda ei käänny sitten millään kun perä ui kans turhan matalalla.

Mulla on edellisen omistajan jäljiltä keula aika matalalla. Sagi tosin väheni kun painoa lähti edestä paljon. Takaa löysäsin jousta inan ja iltakurvailulla uusien tappien säätöjen jälkeen alkoi jo istua paremmin käteen. Geoon ei muuten oo juurikaan kajottu, vielä. Kyllä se siitä kuntoon tulee:WAZAAP:

Mulla on edellisen omistajan jäljiltä keula aika matalalla. Sagi tosin väheni kun painoa lähti edestä paljon. Takaa löysäsin jousta inan ja iltakurvailulla uusien tappien säätöjen jälkeen alkoi jo istua paremmin käteen. Geoon ei muuten oo juurikaan kajottu, vielä. Kyllä se siitä kuntoon tulee:WAZAAP:
Eli kuskin kanssa keula on ylempänä ja perä alempana ?

Se perä ei käytännössä varmaan edes laskenut. Oli ruuvattu aikas tiukalle ja muutaman kiekan kiertelin auki jousta. Mä oon kevyemmän pään ukkoja, niin en kyllä tarvii sitä määrää esijännitystä, mitä tuonne oli laitettu. Keula on tosiaan noussut vähän, mut se oli tiputettu jo melkoisen alas. Tehtaalta ilmeisesti kolmannessa raidassa, mulla 4,5. Perää myös korotettu. Täytyy kaivella se linkun säätötanko ulos ja mitata. Joka tapauksessa tuota oli jo reilula kädellä ruuvattu agressiivisempaan suuntaan ja koneen vaihto ehkä vähän sitten nostanut keulaa. Alustaan muuten ei oo kajottu, eli on ihan perus 749 siltä osin. Kun mopo on muuten nätissä korkeudessa, taidan kokeilla varovaisesti perän korottamista.

Mitä vaihtoehtoja tuonne taakse on ollut tehtaalta iskariosastolla? Sachs vissiin se karvalakein, mikä mullakin on, Showasta luin mutten oo koskaan nähnyt ja tietty öhlins. Tuo 40tkm nautittu takapamppu vois mennä jossain kohtaa vaihtoon. Mikään pakko ei oo saada öhläriä, kaikki toimivat vaihtoehdot kelpaa. Ebayssä olis uus käyttämäötön orkkis Sachs 150e... Se olis kyllä aika bargain. Eikö noissa kaikissa oo kuitenkin damping ja rebound säädöt, että siinä mielessä mikään ei oo aivan huono. Sitte on tietty Matrista ja bituboa nitronia ynnä muuta.

Viimeksi muokattu:
Satkulla taitaa saada huollatettua olemassa olevan, mutta jos 150€:lla saa uuden vastaavan tilalle, niin ehkä kallistuisin siihen. Öhlins on varmasti parempi kuin orkkis, mutta tuskin sen 1000€:n hintaeron vertaa.

Kaivelin vähän netin syövereitä tuosta S-mallin öhlinsistä ja vaikka se näyttää samalta kuin TTX, se ei oo juuri orkkis showaa kummempi. Showa kuitenin parempi kuin Sachs. Sen öhlärin voi huoltaa, mut showaa ei tartte :D Semmosta meinasin testata, että asentais uuden iskarin kaveriksi lineaarisen linkin, kun tuo oma mopo tuskin koskaan palaa kaksipaikaiseksi. Jos se ei toimi, niin sen vanhan saa äkkiä takas. Hauska detaili ton showan kans on se, että esimerkiksi alajousilautanen on Sachs merkkinen:grin: Tainnu italiaanot taas kaapia osalaatikoita ja kasanneet niistä, mitä sattuu löytymään :)

Taas sepätään kauheeta kyytiä mopoa kasaan, että pääsis huomenna Alastaroon. Kun kerran etupyörä oli irti, pitihän se sitten keulakin purkaa ja huoltaa. Ihan huvikseen en tätä purkanut, koska pölysuojat olivat halkeilleet jo pahasti ja oli vain ajan kysymys, koska stefat antautuvat. Onneks joku oli harrastanut samaa hommaa aiemminkin, niin sisältä löytyi ihan suht siistit öljyt ja ehjät osat. Stefoiksi meni jaappanilaiset Tour techit. Vähän vaati spesiaalityökalujen askartelua, että sai nuo osiksi.
54538328255_65ca936451_z.jpg

54538224418_d9347f7ec2_z.jpg

54537108652_7bacc21896_z.jpg

54538328375_14fed32d4c_z.jpg

Kuormaliina ja puuilon sakkelit päätyi tällä kertaa iskarityökaluiksi ja stefapaketin muoveista sai vielä asennusapua stefojen laittoon. Ei mulla ollut edes stefatyökalua, varovasti naputtelin pyöreäpäisellä tapilla stefat koloihinsa. Piti kärki hioa sen malliseksi, ettei se vahingossakaan osu tiivisteen huuleen. Paljon vaan silikonia, niin sinne ne solahti :D

Edit:
54538799912_588e2cfbe4_z.jpg

Kylläpä parani kytkin tällä uudella sylinterillä ja antispin tangolla. K-Biken toimitus oli hämmentävän nopea, 1,5pv kotirapulle.

Viimeksi muokattu:
54541795366_26d1eca598_z.jpg

54541979049_e10fd1b8b7_z.jpg

Pitihän se kamerakin jonnekin saada. Tuohon sen sai suht pienellä vaivalla ja huomenna pääsee vähän testaamaankin. Toteutus oli aika helppo, vajasta pala alumiinia ja puuilosta M6 jatkomutterit. Sitte vaan vähän vinkua, rälläkkää ja lekaa. Ebaystä tuli huudettua vielä uus showa takapäähän, 150e posteineen. Varsin kohtuullista, etten sanois :D

Viimeksi muokattu:
54543194752_f5ea208dc4_z.jpg

Kolme settiä rataa (Alastaro) tälle päivälle ja jäi kyllä hyvät fiilikset. Mopo alkoi jo istua vähän käpälään, renkaat pelasivat erinomaisesti, eikä muuta paranneltavaa tuu mieleen, kuin jarrupoljin ja sen asento. Sitä joutu vähän etsimään ja sen lisäksi se on aika liukas. Perseelle olis ehkä kiva saada vähän takatukea, tai sitten ainakin pitävämpi päälinen satulaan. Ohjausiskarista on kaikki tieto poissa, mutta enpä mä sitä kyllä mihinkään olis tarvinnut...
54544417145_7c6cde5b4a_z.jpg

Jousista on kaikki preload ruuvattu pois ja silti tuota syvemmällä se ei oo käynyt. Voisi olla löysemmät jouset paikallan. Toisaalta se tuntui kuitenkin oikein hyvältä ajaa, niin voi olla, etten tee sille mitään.
54544094566_0b90479839_z.jpg

Gopron kiinnike ei oikein vakuuta. Tuohon ei edes osunut mikään, se on vaan murtunut itsestään poikki. Hillitön tuuri, että kamera säilyi ehjänä ja joku ystävällinen vielä kiikutti sen mulle. Nöyrimmät kiitoset siitä. Ehkä toi vehje sitten vaan tärisee ja värisee aika paljon, tai sitten oli vaan sunnuntaikappale toi kiinnitys. Takapään työkalukotelon kansi lensi jonnekin hevon kuuseen... Sitä ei siten enää löytynytkään :D

Viimeksi muokattu:
Back