No nyt on pakko hiukan tuoda mielipiteitä julki kun alkaa ihan peloittamaan nuo herrojen kommentit!
Eli mitä tulee ajoasentoon 916 / 996 / 998 mallisissa laitteissa niin ajamaan sopii suhteellisen hyvin 190 cm kundi ja 185 cm sopii loistavasti!
999 on sitten jo tilavampi, mutta kun kyse oli 998 mallisista niin niissä pysytään...
Ranteet ei väsy, jos viitsit hiukan nähdä vaivaa kahvojen säätämiseen ja ajoasennon hakemiseen, kaikillehan ei sovi ajoasento just passelisti sellaisenaan kuin se tehtaalta tulee!
Eli pura kahvoista irti kaikki kytkin-, jarru sekä muut kahvat ja nippelit siihen malliin että kourassasi on vain ja ainoastaan se tanko!
Viilapenkkiä tai kunnon pihtejä kaipaat seuraavaksi... Eli siellä alapuolella törröttää tappi, joka sitoo jarru- tai kytkikahvan tiettyyn asentoon... revi se irti ja heti!
Ala kasaamaan kahvoja, tuppeja, nippeleitä ja tankoja takaisin paikoilleen. Kiristä ensimmäisenä tanko paikoilleen siihen "clipariin". Seuraavaksi haet kohdat kaasukahvalle ja vasemmankäden puolella olevalle vilkku -murikalle. Jos tuntuu että vilkku-murikka jää liian alas niin voit katkaista sen pohjasta pienen muovinipukan, joka sitoo sen tiettyyn asentoon kahvaan. Kiristä varovasti nuo "murkulat" paikoilleen. Sen jälkeen pyörittelet jarru- ja kytkinkahvan sopivaan kulmaan, sillä tavalla ettei ranteesi ole luonnottomassa asennossa. Jos vieläkin joku on pielessä niin koita pyöräyttää koko "cliparia" joko eteen tai taakse (saat ajoasennosta leveämmän tai kapeamman). Ylä kolmiopalassa on hahlot ja "cliparissa" on pieni merkki jonka avulla voit sihdata molemmat puolet samoihin kohtiin ja saat ajoasennostasi tasapainoisen.
Ei ole vaikeaa, eihän? Ja siihen loppui samalla puheet siitä että ajoasento tappaisi ranteet, eiköstä juu?
Sitten pari vinkkiä mitä kannattaa ottaa huomioon kun menet ostamaan ko. laitetta....
- tarkista kuivakytkimen toiminta, pumppaa siis kytkintä hetki kinni auki (koneen käydessä) ja anna taas olla hetki paikoillaan... pumppaa myös hitaasti kahvaa... ja räväytä se kerran nopeasti auki. Noilla toimen piteillä kuulet missä kunnossa kytkin on.... jos ääni hiljenee ja jää hiljaiseksi kun hissuksiin pumppailet sitä ja jätät sen rauhaan niin silloin on kytkinkruunu jo jonkun verran kulunut... ei toisaalta vakavaa, mutta kannattaa ottaa huomioon. Jos ääni muuttuu takasin normaaliksi vasta usean "räväytyksen" jälkeen niin vaadi kytkinmen hinnan verran alea mopon hintaan... ainakin! Kytkin kruunu on silloin kulunut jo paljon... eli siis jos ei ääni muuten palaudu normaaliksi kuin räväyttämällä!
- ride-hight-tangon kunto (lähinnä rasvaisuus / mahdollinen ruosteisuus), tuo on paikka joka huokuu helposti huoltamattomuudesta, jos ne tangon "laakeri" -pinnat on saanut ruostetta itseensä niin ei silloin ole ehkä muutenkaan laitetta kunnolla huollettu... Katso myös että se pääsee pyörimään vapaasti paikoillaan.
- tietysti tarkistat nuo kaikki muutkin mopon oston yhteydessä tulevat jutut, eli renkaat, jarrut, yleisen kunnon ja jne.
Mitä sitten tulee Monsteriin niin ei se mikään pienin mahdollinen mopo ole.... Jos sellaista ja TEHOKASTA sellaista halajat niin osta mun Monster S4R -03 pois, ajettu 5700 km ja tallissa on nyt huilimassa. Siinä on kikkeliä! Mut mä tartten ens kaudelle B600 kilpurin ja aikaa ei enää silloin jää katukikottimille, joten siksi tuosta luovun.
Jos jotain muuta kysyttävää ilmenee noista niin kysy pois, vastaan parhaan kykyni ja taitoni mukaan!