Ducati 996/998

Baby Jesus

New member
Kertokaas immeiset kokemuksia pyöristä. Tuollainenkin on harkinta listalla jos vaikka uutta Japsia ei ostaisikaan vaan sijoittaisi Ducatiin.......

thumbs-up.gif
....oishan siinä munaa......
thumbs-up.gif

.....etenkin haluaisin tietää negatiivisia puoli....mitä kannattaa vahtia kun katsoo mopoa.......mutta positiivisuuskaan ei ihan perzeestä ole jos se nyt ei ylistykseksi asti mene
buttrock.gif

Oletko muuten miettinyt vaihtoehtoa kyykkypyörälle ?...eli onko "järkevää" aloittaa "muoviluodilla", missä ajoasento rasittaa ranteita ainakin laillisilla nopeuksilla...

Mites olis joku nakumopo...ei mitään customia sulle vaan sellainen "rähinämopo"...Buell, Triumph Speed Triple, Ducati Mörkö S4, Aprilia Tuono tms.??...Ajoasento pystympi ja riittävästi meininkiä kuiteskin...

...siis järkevää olisi ostaa Volvo oma kämppä ja ehkä kesämökki. ....mutta moottoripyörä.....ei kai sentään
omg.gif

Aikuisten oikeesti sinulla on pointti. Kyllä olen noita mopedeja miettinyt mutta ovat kovin pieniä 194cm karpaasille.

En suostu edes kusemaan Triumphiin tai Aprillipilaan päin, ja Ducati on aika matala.....tai onko se ISO hirviö paljontilavampi kuin pikkuinen? ...Buell on tasan liian pieni....näyttää ihan PV:ltä mun alla.

Täytyy katsoa miten tuo ranne kestää koeajossa ja jos tässä talvenaikana saisi tuohon käteen vaikka lihaa luunpäälle.

Eikös Ducatissa ole muuten kaikkein ranteita väsyttävin ajoasento?

..No niinhän se menee että "järjellä" ei näissä hommissa ole paljon tekemistä...
wink.gif
biggrin.gif

...se S4 on yhtä pieni mörkö kuin muutkin...996/998:ssa ja samoin 999:ssä on kyllä aika rönöttävä ajoasento...mutta merkkinä ovat "miellyttäviä"....

...se S4 on yhtä pieni mörkö kuin muutkin...996/998:ssa ja samoin 999:ssä on kyllä aika rönöttävä ajoasento...mutta merkkinä ovat "miellyttäviä"....
Ihan noin sivukommenttina tällaiselta 196cm keskenkasvuiselta  
tounge.gif
...

999:ssä on jalkatilaa enemmän, kuin keskiverto perheautossa, ehkä noin 20cm enemmän, kuin nipponin ihmeissä ja on oikein viimotten päälle isojen poikien pyörä.
Mutta tosiaan toi ajoasento on pitkä ja matala ja käy varmasti "vähälihasten" ranteiden päälle.

No nyt on pakko hiukan tuoda mielipiteitä julki kun alkaa ihan peloittamaan nuo herrojen kommentit!

Eli mitä tulee ajoasentoon 916 / 996 / 998 mallisissa laitteissa niin ajamaan sopii suhteellisen hyvin 190 cm kundi ja 185 cm sopii loistavasti!

999 on sitten jo tilavampi, mutta kun kyse oli 998 mallisista niin niissä pysytään...

Ranteet ei väsy, jos viitsit hiukan nähdä vaivaa kahvojen säätämiseen ja ajoasennon hakemiseen, kaikillehan ei sovi ajoasento just passelisti sellaisenaan kuin se tehtaalta tulee!

Eli pura kahvoista irti kaikki kytkin-, jarru sekä muut kahvat ja nippelit siihen malliin että kourassasi on vain ja ainoastaan se tanko!

Viilapenkkiä tai kunnon pihtejä kaipaat seuraavaksi... Eli siellä alapuolella törröttää tappi, joka sitoo jarru- tai kytkikahvan tiettyyn asentoon... revi se irti ja heti!

Ala kasaamaan kahvoja, tuppeja, nippeleitä ja tankoja takaisin paikoilleen. Kiristä ensimmäisenä tanko paikoilleen siihen "clipariin". Seuraavaksi haet kohdat kaasukahvalle ja vasemmankäden puolella olevalle vilkku -murikalle. Jos tuntuu että vilkku-murikka jää liian alas niin voit katkaista sen pohjasta pienen muovinipukan, joka sitoo sen tiettyyn asentoon kahvaan. Kiristä varovasti nuo "murkulat" paikoilleen. Sen jälkeen pyörittelet jarru- ja kytkinkahvan sopivaan kulmaan, sillä tavalla ettei ranteesi ole luonnottomassa asennossa. Jos vieläkin joku on pielessä niin koita pyöräyttää koko "cliparia" joko eteen tai taakse (saat ajoasennosta leveämmän tai kapeamman). Ylä kolmiopalassa on hahlot ja "cliparissa" on pieni merkki jonka avulla voit sihdata molemmat puolet samoihin kohtiin ja saat ajoasennostasi tasapainoisen.

Ei ole vaikeaa, eihän? Ja siihen loppui samalla puheet siitä että ajoasento tappaisi ranteet, eiköstä juu?
smile_org.gif

Sitten pari vinkkiä mitä kannattaa ottaa huomioon kun menet ostamaan ko. laitetta....

- tarkista kuivakytkimen toiminta, pumppaa siis kytkintä hetki kinni auki (koneen käydessä) ja anna taas olla hetki paikoillaan... pumppaa myös hitaasti kahvaa... ja räväytä se kerran nopeasti auki. Noilla toimen piteillä kuulet missä kunnossa kytkin on.... jos ääni hiljenee ja jää hiljaiseksi kun hissuksiin pumppailet sitä ja jätät sen rauhaan niin silloin on kytkinkruunu jo jonkun verran kulunut... ei toisaalta vakavaa, mutta kannattaa ottaa huomioon. Jos ääni muuttuu takasin normaaliksi vasta usean "räväytyksen" jälkeen niin vaadi kytkinmen hinnan verran alea mopon hintaan... ainakin! Kytkin kruunu on silloin kulunut jo paljon... eli siis jos ei ääni muuten palaudu normaaliksi kuin räväyttämällä!

- ride-hight-tangon kunto (lähinnä rasvaisuus / mahdollinen ruosteisuus), tuo on paikka joka huokuu helposti huoltamattomuudesta, jos ne tangon "laakeri" -pinnat on saanut ruostetta itseensä niin ei silloin ole ehkä muutenkaan laitetta kunnolla huollettu... Katso myös että se pääsee pyörimään vapaasti paikoillaan.

- tietysti tarkistat nuo kaikki muutkin mopon oston yhteydessä tulevat jutut, eli renkaat, jarrut, yleisen kunnon ja jne.

Mitä sitten tulee Monsteriin niin ei se mikään pienin mahdollinen mopo ole.... Jos sellaista ja TEHOKASTA sellaista halajat niin osta mun Monster S4R -03 pois, ajettu 5700 km ja tallissa on nyt huilimassa. Siinä on kikkeliä! Mut mä tartten ens kaudelle B600 kilpurin ja aikaa ei enää silloin jää katukikottimille, joten siksi tuosta luovun.

Jos jotain muuta kysyttävää ilmenee noista niin kysy pois, vastaan parhaan kykyni ja taitoni mukaan!
smile_org.gif

No nyt on pakko hiukan tuoda mielipiteitä julki kun alkaa ihan peloittamaan nuo herrojen kommentit!
Ei kannata pelästyä...kysymyksessä oli vain ajatustenvaihtoa kyykkypyörän yleisestä sopivuudesta ranteensa Ahvenistolla vaurioittaneelle Turkulaiselle...ei kyykkypyörän ajoasennon säädöistä, joita kirjoituksessa ansiokkaasti esittelit....

Minusta oma 888:ni sopii näppeihin ihan hyvin, paitsi että tuota vatsaa meikäläiselle on kertynyt liikaa...mutta sehän ei ole mopon vika...
wink.gif
biggrin.gif

Ranteet ei väsy, jos viitsit hiukan nähdä vaivaa kahvojen säätämiseen ja ajoasennon hakemiseen, kaikillehan ei sovi ajoasento just passelisti sellaisenaan kuin se tehtaalta tulee!

Eli pura kahvoista irti kaikki kytkin-, jarru sekä muut kahvat ja nippelit siihen malliin että kourassasi on vain ja ainoastaan se tanko!

Viilapenkkiä tai kunnon pihtejä kaipaat seuraavaksi... Eli siellä alapuolella törröttää tappi, joka sitoo jarru- tai kytkikahvan tiettyyn asentoon... revi se irti ja heti!

Ala kasaamaan kahvoja, tuppeja, nippeleitä ja tankoja takaisin paikoilleen. Kiristä ensimmäisenä tanko paikoilleen siihen "clipariin". Seuraavaksi haet kohdat kaasukahvalle ja vasemmankäden puolella olevalle vilkku -murikalle. Jos tuntuu että vilkku-murikka jää liian alas niin voit katkaista sen pohjasta pienen muovinipukan, joka sitoo sen tiettyyn asentoon kahvaan. Kiristä varovasti nuo "murkulat" paikoilleen. Sen jälkeen pyörittelet jarru- ja kytkinkahvan sopivaan kulmaan, sillä tavalla ettei ranteesi ole luonnottomassa asennossa. Jos vieläkin joku on pielessä niin koita pyöräyttää koko "cliparia" joko eteen tai taakse (saat ajoasennosta leveämmän tai kapeamman). Ylä kolmiopalassa on hahlot ja "cliparissa" on pieni merkki jonka avulla voit sihdata molemmat puolet samoihin kohtiin ja saat ajoasennostasi tasapainoisen.

Ei ole vaikeaa, eihän? Ja siihen loppui samalla puheet siitä että ajoasento tappaisi ranteet, eiköstä juu?
smile_org.gif
Huh, on siinä aikamoiset operaatiot 998:n saamiseksi ajajaystävälliseksi.
crazy.gif
Nipponin kyykyissä ovat nuo säädöt pitkälti kohdallaan jo tehtaalta tullessa (olen itse paljon lyhyempi kuin 194 cm).  
wink.gif

Huh, on siinä aikamoiset operaatiot 998:n saamiseksi ajajaystävälliseksi.
crazy.gif
Nipponin kyykyissä ovat nuo säädöt pitkälti kohdallaan jo tehtaalta tullessa (olen itse paljon lyhyempi kuin 194 cm).  
wink.gif
Riippuisko ehkä miten kyykystä laitteesta puhutaan, mikä on se selän nojakulma kohti tankoa ja mistä Nipponista on kyse? Vai onko Bomberilla ollut ne kaikki esimerkkitapaukset? Vai mitä se "pitkälti" pitää sisällään
wink.gif

Olisko siinä jotain filosofiaa, että voi sitten kumminkin työllä ja tuskalla säätää jos tykkää säätää. Säätäähän kannattaa aina -säätäminen on mitä hienointa hommaa
tounge.gif

Se, että tarvitseeko yleensäkään säätää riippuu aikalailla myös kuskista - ei vain pyörän geometriasta. Ja kuskiin liittyy muitakin rajoittavia tekijöitä kuin koko härpyysin mitta ojennettuna. Itseni olen todennut hyväksi esimerkiksi juuri tuosta.
thumbs-up.gif

Vai onko Bomberilla ollut ne kaikki esimerkkitapaukset?
Ei ole ollut. Tuo kommenttini oli puoliksi huuli, joten ei siitä kannata hihoja polttaa.  
wink.gif
Osoittihan parjan_fin kommentillaan, että hän on ainakin paneutunut asiaan perusteellisesti. Itse kun olen laiska säätämään pyörää enkä tunne tekniikkaa paljonkaan, koitan pysyä varmatoimisessa pelissä, josta löytyy vakiona hiukan menevyyttä.
biggrin.gif

Niin muuten... tässä todettiin että kaikki monsterit olisi samankokoisia? Kyllä noissa pikkumonstereissa tuntuu pienemmät istuinkorkeudet olevan kuin isoissa... 770/800.(Puhumattakaan 400:sta...)

Itse en ole ajanut kuin 620:stä, jossa ikävä kyllä muodostui polvikulma liian jyrkäksi minun kropallani. En ole siis tuota tilavampaa mallia päässyt kokeilemaan.

JAaaaaahhhaaaassSS! Leego Lassekin on jämähtänyt sitten kuites Dukaattin ääniin ja tunnelmiin koukkuun.

Unohda se 996 tai 998. Liika pieni. Ota 999 tai 749 iha suosiolla vaan. Siin riittää sulle tilat. JA muuteski parempi asento ja ajoom. yms. yms. Luve se Parjanteen Finnin seikkailut ko. pyörällä niin tiijät.

Voithaa sä koklaa 996:sta tai kasiaki, mut epäilen ettet kauhest diggaa tai sit jos onki hyvä, niin mikös ettei. Konees piisaa puhtii ja alustas ominaisuuksii vaik muille jakaa. Upee paketti, mut mä oon vaan 182 ja on mullekin aika ranteen tappaja. Siks ST4s.. Se ois sullekin hyvä kyl..
062802moto_prv.gif

....kipu kasvattaa......joko HyperSportti tai Fighter tyylinen lelu!

....äläs nyt italiaano vielä innostu.....Ducati on yksi vaihtoehdoista....mulla on koko talvi aikaa muuttaa mieltäni....keväällä vasta mopon ostan kuitenkin
062802moto_prv.gif

Höh - ja olin just sillä päällä että odotin toisella menevän vastauksestani herneen nenään...
confused_orig.gif
Eihän sitä kannata joka asiasta hernettä nenään vetää: muutenhan sitä saisi tehdä jatkuvasti tälläkin palstalla. Mitä nyt välillä joudun vähän "ottamaan matsia" kiihkeimpien Ducati-uskovaisten (joihin et mielestäni huumorintajuisena kuulu) kanssa.  
tounge.gif
En ole jaksanut koskaan innostua ääriliikkeistä, joten en myöskään noiden prätkäpuolen helluntailaisten touhuista.  
wink.gif

......en taida sopia tuohon joukkoon vaikka moposta tykkäisinkin....sori pojat en vaan ole fanaatikko
tounge.gif

......saako Ducati piireissä R1 tatuoinnista turpiin
buttrock.gif

Ainut fanaatikko täällä on herra punasiipi joka kirjoittaa nasevia kommenttejaan "kieli poskella". Aivan loistavaa komiikkaa, miten ne jaksaakin naurattaa joka kerta vaikka ne on kuultu noin xxx kertaa.  
bowdown.gif

Kun olin pikkupoika joskus 50-luvun puolivälissä, niin sain Tukholman tuliaisina peltisen pikkuauton.

Jossain vaiheessa tulin katsoneeksi mitä se oli "syönyt" ja huomasin auton sisäpuolen peltipinnassa tekstin "Tuna fish"..olivat vinosilmät kääntäneet tonnikalapurkin ylösalaisin ja tehneet peltilelun...silloin meni uskoni Jaaappanin poikien tuotteisiin...olen nyt 53v. enkä koskaan ole omistanut enkä edes suostunut kokeilemaan ao. maan mopoja...

...mikä muuten se vanaatikko on ??
wink.gif
tounge.gif
biggrin.gif

Kun olin pikkupoika joskus 50-luvun puolivälissä, niin sain Tukholman tuliaisina peltisen pikkuauton.

Jossain vaiheessa tulin katsoneeksi mitä se oli "syönyt" ja huomasin auton sisäpuolen peltipinnassa tekstin "Tuna fish"..olivat vinosilmät kääntäneet tonnikalapurkin ylösalaisin ja tehneet peltilelun...silloin meni uskoni Jaaappanin poikien tuotteisiin...olen nyt 53v. enkä koskaan ole omistanut enkä edes suostunut kokeilemaan ao. maan mopoja...

...mikä muuten se vanaatikko on ??
wink.gif
tounge.gif
biggrin.gif
....heikoilla perusteilla olet liikenteessä
tounge.gif

voi auto parkaa...

....onneksi omistat italialaisen mopon ja saat availla sitä usein
tounge.gif

Kunnioitettavaa että jokin pyörämerkki omaa tällaisia faneja. Harrikka ja Ducati on ainoat mopot joihin liitetään noin paljon tunnetta.....okei on niitä pikkumerkkejä, mutta silti.

.....ehkä jonain päivänä olen kuin sinä kun olen Ducatilla ajanut 10 tuhatta huoletonta kilometriä.....sinä päivänä tarjoan Fabiolle pullon jäykkää
bowdown.gif

Näitä on kiva lukea kesällä jos Ducati tulee taloon
kaboom.gif

Back