Ducati Panigale 899

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jules
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aivan. En ole lähinnä vakuutusmaksujen takia juuri ajanut mun kultakimpaleella 1098R:llä vaan BMW HP4:lla kun ei kaikkia raski pitää liikenteessä. Mutta yhtä paljon haluan säästellä sitä, hyvä kysymys olisi tietysti mihin...
Iso Panigale ei ollut minusta hyvä (mulle), mutta jos kyykyn ostaisin niin varmaan tämän 899. Jostain syystä pieni uusi kone kuulostaakin paremmalta kuin 1200 versiot.
 
En mie mitenkään kateellinen ole, että hommataan arkipyöräksi Panigale 899, kun ei raaskita ajaa 998S:llä...:respect:

Ei näitä järjellä selitetäkään. 1994 kun aloitin yliopiston tuli 916. Siihen aikaan se maksoi PALJON ja oli mielestäni kaunein mopo. Kun vielä pääsi maailmalle kisoja katsomaan mm Carl Fogartyä, Troy Corseria, Neil Hodgsonia ja Baylisiä ohjastamassa tuota peliä, siitä tuli itselle vaan ikoni. Jollaisella 748R versiona itsekin ajoin kilpaa 2000-2001. Tuota 998s Final Editionia on tehty punaisena 277kpl ja on tietääkseni ainoa Suomessa. Siinä on mm samat kannet kuin 996R ja muutenkin aika eri kuin normi 998s. Kahdenkymmenen vuoden päästä kun kaikki ajaa sähköllä, mä kun täräytän tuon käyntiin ni kukaan ei ymmärrä miksi olen sen säästänyt paalaukselta. Paitsi mä.

Just noin kuin Turder kirjoittaa. Jos 899 lipee käsistä huonosti, kaupasta uus ja ei harmita kuin rahanmeno. Toisen kanssa jotain häviää ainiaan.
 
Oliko isossa panigalessa sitten liikaa voimaa/vaikeammin käytettävissä vai mikä tässä pienemmässä tuntui paremmalta? Kummallakaan en toki ole ajanut, kunhan mielenkiinnosta kyselen.
 
Oliko isossa panigalessa sitten liikaa voimaa/vaikeammin käytettävissä vai mikä tässä pienemmässä tuntui paremmalta? Kummallakaan en toki ole ajanut, kunhan mielenkiinnosta kyselen.

Eikai voimaa voi koskaan liikaa olla. Kyllä se iso on varmasti nopeampi ja parempi superpyöränä. Mutta se tuntuu ajossa siltä että juuri alle 10000rpm ei ole mitään ja sitten on kaikki. Samaa syndroomaa kun oli S1000RRssä. Eli ylhäällä on niin paljon paukkua että tuntuu keskellä hengettömältä. Iso P on kuitenkin minusta oudon yläkireä. Meni radallakin kauan oppia siihen että pitää olla aina oikea pykälä kuin kuussatkulla, muuten tuntuu ettei ole vetoja. Pikku P on tasaisemman tuntuinen.

Ilman muuta olisin ison ottanut, jos olisi ollut S-malli laittaa tässä kohtaa. Hinta vaan liki tuplaantuu, joten mennään pikkusella. Ehkä ekan ratapäivän jälkeen osaa sanoa enemmän omaa mielipidettä. Voihan se olla että siellä nuo 50 puuttuvaa hevosta harmittavat enemmän.
 
Eikai voimaa voi koskaan liikaa olla. Kyllä se iso on varmasti nopeampi ja parempi superpyöränä. Mutta se tuntuu ajossa siltä että juuri alle 10000rpm ei ole mitään ja sitten on kaikki. Samaa syndroomaa kun oli S1000RRssä. Eli ylhäällä on niin paljon paukkua että tuntuu keskellä hengettömältä. Iso P on kuitenkin minusta oudon yläkireä. Meni radallakin kauan oppia siihen että pitää olla aina oikea pykälä kuin kuussatkulla, muuten tuntuu ettei ole vetoja. Pikku P on tasaisemman tuntuinen.

Ilman muuta olisin ison ottanut, jos olisi ollut S-malli laittaa tässä kohtaa. Hinta vaan liki tuplaantuu, joten mennään pikkusella. Ehkä ekan ratapäivän jälkeen osaa sanoa enemmän omaa mielipidettä. Voihan se olla että siellä nuo 50 puuttuvaa hevosta harmittavat enemmän.

Tajusit pointin vaikka en osannutkaan tuossa tauolla nopeasti muotoilla ajatuksia järkevästi. :D Luulisi olevan siis mukavampi pyörä kadulla kuin vaikkapa isoveljensä? Harvemmin sitä Suomen tiestolla ollaan sielä yli 10000 rpm lukemis.. :jpstyle:
 
Mutta peileistä näkee jopa vähän taaksepäin.

Mitä, siis ensimmäinen kyykky Ducati jonka peileistä näkee muuta kuin kyynerpäänsä. Lienee vissiin pilattu muutenkin koko laite sitten( vittu mitään tuttua jäljellä).:grin::grin:
 
Saakohan jatkaa fiiliksiä? Muutama sata kilsaa mutkatietourinkia, eli pidempää reittiä Alastaroon ja takas. Mukava tolla on ajaa, ei tärise mistään ja ajoasento on sportiksi rento. Alusta on jämäkkä toki, muttei tuntunu äärikovalta. Kahvatupit tosin omaan makuun ohkaset ja liukkaat -> Renthalit hankintaan. Satula nojaa hieman eteenpäin ja vaikka materiaali näyttää huokoiselta, liukas se on silti. Ennen ratakeikkaa täytyy vetästä solukumi päälle ja hankkia talven aikana pitävämpi penkki.

Mutta jalkatappien liukkaus oli jo kadulla ärsyttävä. Mulla on yhdet pilaa-se-itsemiehen hammastamat 998 tapit, jotka kai sopii noihin Paninin vakiorunkoihin. Talvella kunnollinen rearsettisarja hankintaan. Muutenhan toi oli kiva kun mikä, koko aika teki mieli räpätä. Maltoin olla hulluttelematta liikaa. Neljä nuorta neitoa koko ryhmällä innostui heiluttamaan autoillessaan kun niitä ohittelin. Ukkomiehenä äkkiä pois paikalta. Mutta mieltä se lämmittää mustan visiirin takana pari numeroa taas kutistuneessa nahkassa kun neidot osoittaa huomiota Duc... mulle.

Ja edelleen ihmettelen miten tuolla mökällä on e-laima saatu putkiin. Tähän en kyllä Termejä hanki, yhtään ton enempää en halua melua. Ja huomasin että Giuseppe on päättäny laittaa taka-akseliin 36mm 12-kulmaisen mutterin. Iikoohoosta taas uusia hylsyjä hankintaan.
 
Saakohan jatkaa fiiliksiä? Muutama sata kilsaa mutkatietourinkia, eli pidempää reittiä Alastaroon ja takas. Mukava tolla on ajaa, ei tärise mistään ja ajoasento on sportiksi rento. Alusta on jämäkkä toki, muttei tuntunu äärikovalta. Kahvatupit tosin omaan makuun ohkaset ja liukkaat -> Renthalit hankintaan. Satula nojaa hieman eteenpäin ja vaikka materiaali näyttää huokoiselta, liukas se on silti. Ennen ratakeikkaa täytyy vetästä solukumi päälle ja hankkia talven aikana pitävämpi penkki.

Mutta jalkatappien liukkaus oli jo kadulla ärsyttävä. Mulla on yhdet pilaa-se-itsemiehen hammastamat 998 tapit, jotka kai sopii noihin Paninin vakiorunkoihin. Talvella kunnollinen rearsettisarja hankintaan. Muutenhan toi oli kiva kun mikä, koko aika teki mieli räpätä. Maltoin olla hulluttelematta liikaa. Neljä nuorta neitoa koko ryhmällä innostui heiluttamaan autoillessaan kun niitä ohittelin. Ukkomiehenä äkkiä pois paikalta. Mutta mieltä se lämmittää mustan visiirin takana pari numeroa taas kutistuneessa nahkassa kun neidot osoittaa huomiota Duc... mulle.

Ja edelleen ihmettelen miten tuolla mökällä on e-laima saatu putkiin. Tähän en kyllä Termejä hanki, yhtään ton enempää en halua melua. Ja huomasin että Giuseppe on päättäny laittaa taka-akseliin 36mm 12-kulmaisen mutterin. Iikoohoosta taas uusia hylsyjä hankintaan.

Kannattaa tsekkaa ruuvit ja pultit, että ne on kiinni ja lukitetta paaalajon:D

Mulla toi 1199 täristeli ensimmäisen 200km aikana jo muutaman pultin irti...:pissed:

Noista mökäpöntöistä viel.. Pyörän mukana tuli termignonin "race" putket, ja itseasiassa db:killereiden kanssa n.korvatuntumalla ääni on hiljaisempi kuin orkkiksissa... ( matalampi ja ei niin metallinen) ja radoilla missä on 100db ollu rajoituksena, no problemos..
 
Pitäiskö tuohon nyt sitten kuitenkin mennä tutustuun ja koe ajaan.
No, onhan tuolla tallissa tilaa vielä.

Ei vaan, tutustutaan ennen kuin enämpi haukutaan.
 
Pitäiskö tuohon nyt sitten kuitenkin mennä tutustuun ja koe ajaan.
No, onhan tuolla tallissa tilaa vielä.

Ei vaan, tutustutaan ennen kuin enämpi haukutaan.

Noita ei kai nyt ole ainootakaan myymätöntä. Syyskuun puolivälissä tietääkseni tulee ainakin yksi maahantuojalle. Sitten voi olla että mennäänkin ensi vuoden tuotantoon.

Tulet huomenna Alastarolle kylmätyyppimään. Omani on nyt ratapimpattu; jalkatapit vaihdettu pitävämpiin, käänteinen shifteri, peilit pois, Racechrono valmiina, Contour valmiina, Dunlop D211 GPt alla ja öh - vanneteipit asennettu. Tuli tallissa vastaan punaista teippiä niin hetken mielijohteesta teippasin straipit. Tuninkia. :blink:
 
Nyt on eka ratapäivä suoritettu. Kolmen vuoden tauon jälkeen lähinnä oma tekeminen oli aika varovaista, mutta en halunnutkaan ottaa mitään riskejä. 2010 ja 2011 mallin käytetyt Dunlopit toimi mainiosti. Taakse 7712 toki repesi, mutta se nyt muutenkin on liian pehmeä tuolle kelille. Pikkupyörän tehoilla kesti kuitenkin yllättävän hyvin.

Alusta on hyvä. Kääntelin potikat ennen ajoa ohjekirjan rata-arvoihin, enkä kyllä keksi moitittavaa. Kertaakaan en saanut rengasta lipsumaan (sen jälkeen kun paineet saatiin sopiviksi). Ei toki tullut kovaa ajettuakaan. Muutaman kerran jarrutin tahallaan vähän kovempaa sisään, siinä huomasi että hieman tärrää keulan ollessa pohjassa. Esijännitys oli vielä katuasetuksissa, mutta saattaa vaatia minulle tiukemmat vieterit eteen. Omapaino taitaa olla liki 85 nyt, joten 75-80 kiloselle kuskille saattais olla aika passeli. Takapää toimi hyvin näin hitaassa vauhdissa.

Moottori. Kylläpä 148hv tuntui vähältä, kun viimeksi on rataa ajanut S1000RR:llä. Aluiksi ihmettelin oikein kun mutkista ei tuntunut pääsevän ulos ollenkaan. Vasta kun tajusi tiputtaa luistoneston 4->1 alkoi vähän kulkemaan ulos. Luulen että jos tällä haluaa kovaa päästä, pitää luistonesto ottaa kokonaan pois. Vielä ykkösasetuksellakin minusta compuutteri rajoitti liikaa.

Josta pääsee kaarrenopeuteen. Koko päivän suurin ongelma oli keskimutkan nopeus. Vaikka mielestäni välillä jarrutin kovinkin myöhään, vauhti kyykkäsi keskimutkaan täysin. Syytin tästä itseäni, että rutiini on vaan tauon jälkeen niin huono ettei saa pidettyä vauhtia sisäänmenossa. Näin se varmasti olikin, mutta loppupäivästä tuli tunne että mopo jarruttaa. Taas säätämään kompuutteria ja moottorijarrua pienemmäksi. Pienin asetus jäi kokeilematta, mutta hieman parani. Varsinkin nopeissa mutkissa vauhti kuoli kallistattessa ihan kokonaan. Menee harkintaan jokin oikea luistokykä, moottorijarrua tuntuisi olevan vaan liikaa. Tosin tämähän tarkoittaa että jarruttamaan pystyisi merkittävästi myöhemmin, ehkä hieman harjoitusta parantaa omaa ajoa. Näissä varmaan on yli kaksi sekuntia jemmassa, toinen niistä pelkästään ykkösmutkassa. Jarrut on tautiset jopa noilla orkkispaloilla.

Ergo. Mopo on asennoltaan erinomainen radalle. Mutta liian liukas. Jopa noilta vähän hammastetuilta tapeilta jalat lipesi muutaman kerran. Penkkiä en modannut, siinä on radalle heikko tuki. Kauniiseen katumopoon en ala Stompgripejä tms liimaamaan, täytyy hankkia se aiemminkin todettu kisasatula. Bolanracen Juhalta kysellä josko noihin orkkisrunkoihin jollain adapterilla saisi Bolan tapit kiinni.

Summana. Päivän paras oli 1.26,4, joka oli itselleni hieman pettymys. Siihen kuitenkin löytyy vika vain peilistä. Kierrokset oli kuitenkin kaikki n 1 sekan sisällä per setti, jos ei ollut ohitettavia. Lohdutan itseäni että en Bemullakaan päässyt ekalla kertaa kuin 1.24,7 ja silloin ei ollut alla vuosien taukoa. Jotain täytyy myös alkaa tekemään että nahkapuku ei kiristä niin perkeleesti. Sitten ajotuntumaa, parempaa rengasta, penkit, tapit ja ajotyyli kuntoon, niin ihan kelpo aikaa tuolla pääsee. Mutta vakiona tällä laitteella ja näillä käsillä 1.22-alkuinen saattaa jäädä haaveeksi. Minkä vanha 998s FE meni vielä suht helposti. 1.23-alkuinen pitäs Alastarossa mennä vielä.

PS. Päivän aikana kävi 10+ ihmistä kysymässä saako moposta ottaa kuvia ja kyselemässä Panista kaikenlaista. Kiinnostusta se ihmeellisesti herättää. Ja onhan se vaan pirun nätti.
 
Mutta peileistä näkee jopa vähän taaksepäin.

Mitä, siis ensimmäinen kyykky Ducati jonka peileistä näkee muuta kuin kyynerpäänsä. Lienee vissiin pilattu muutenkin koko laite sitten( vittu mitään tuttua jäljellä).:grin::grin:
Muistan ajaneeni sellaisella, missa nakyi polvet. Mallia en muista.
 
Jatketaas tarinointia. Hain penkkiä varten Etolasta NR615 solukumia, mutta ennen asennusta aloin selaamaan nettiä. Selvisi että lisävarusteena myytävä Ducati Performancen kisapenkki on myös jokusen sentin orkkista korkeampi etureunasta. Ja foorumit tiesivät kertoa sen olevan hyvin pitävää materiaalia. Joka tapauksessa toi korotus on tervetullut ja meni tilaukseen. Samalla tilasin takapenkin korvaavan suojakuupan.

Ja nyt jo ne Termignonitkin kummittelee mielessä.

Näitäkään ei kannata enää näemmä ulkomailta tilata, tulevat nopeasti ja samaan hintaan ihan kotimaiselle marmoritiskille. :thumbup:
 
Jesh, osat tuli jo eilen, asennettu ja sunnuntaina lokkari fiksattu lämppäreille. Alemman kiinnitysruuvin alle pari M6-prikkaa teki etureunaan muutaman millin lisää tilaa. Ehkäpä ei enää niin ahdas, lokarin sisäreunassa on "huuli" joka tarraa lämppäriin.

Jalkatapeille pitää keksiä vielä jotain (pysyväksi jäävää) väliaikaisviritystä.
 
Pitää oikein erikseen kehua tuota Ducatin omaa rallipenkkiä. Radalle en vielä ole ehtinyt, mutta sekä kaupungissa että maaseutugeepeessä ärkeleesti orkkista parempi. Lisävarustelukierre jatkuu ja carbonworld.de:stä tulossa jalkatapit tuuninkiteippisarja.
 
Jatkan yksinpuheluani. Toinen ratapäivä vihdoin tehtynä. Kovasti odotin uusia jalkatappeja, ei näkynyt ni maliia Saksaan. Väittivät ettei oo tilausta - Paypalin tarkistuksen jälkeen enpä oo maksanut, eli itse kämmännyt tilausprosessin. Muutaman kerran jalat lipsuili ärsyttävästi.

Rallipenkkiä pitää kehua. Nyt ei valuskele satulassa. Alustasta en edelleen keksi mitään sanottavaa. Potikat vain käännettynä kirjan ratasettinkiin ja se siinä. Talven aikana vois mitata sagit. Renkaat (käytetyt Pirellit Jasminilta) niin hienon näköiset kuin vain voi olla. Moottorijarru loivimmallakin asetuksella tuottaa keskimutkaan liikaa jarrua. Nyt kun sen tiedosti, niin liuttamalla jarrulla syvemmälle apeksiin vähän kompensoin. Mutta jokusen kerran meinas sitten etunen karata. Ei hyvä, yhden kerran oli tosi liki ettei tullut romua. Luistokykä on pakko laittaa. Apeksista tuli aika ronskisti vedettyä tuppi nurin. Jokusen kerran näin mittaristosta jotan välkyttelyä, jotta kai siellä luistonesto-hitu-ukko sitten hommansa teki.

Vakiovällärit sopii kaikkialle muualle paitsi kahvilan mutkaan. Kakkonen on liian pitkä, eikä oikein kiihdy mihkään. Ykkönen taas loppuu heti kesken, eikä sillä tuntunut hyvältä avata, samoin sisäänmeno oli hirmuista lepatusta ykköselle vaihtaen. Luistokykällä ehkä vois ajaa ykkösellä sisään.

Ajat, en mitannut kuin kaksi settiä, muutama 24-alkunen. Eikä tullut ajettua kuin neljä settiä kun oli oltava illaksi kotona, nelivuorojako sekä noi kisat vei ajoaikaa. Enää en tollasille päiville lähde. Liian harvat ajovuorot mun makuun, sekä toi kisa vie liikaa ajoaikaa. Oma moka kun en varatessa tällaista huomannut. Nelijako muutenkin itelle uutta kun 2011 viimeksi ajaessa ei sellasia ollut.

Ja radalla oli toinenkin pikku-Pani. Ei se onneksi ohiajomelultaan ihan niin paha ole kuin ajaessa omiin korviin kuulostaa.
 
Kas kas!
Kuulostaapa hauskalta laitteelta. Onneks olkoon!:respect:

Ite oon katellu uuteen alkuun jotain -99..-02 750-900 tai -04 600 Supersportia...
Muihin ei oo varaa, jos niihinkään.:D
Viimeks seiskapuokkia kuristettua SS:ää kävin Lauantaina koklaamassa ja se meni jo..

Mut väliäkös sillä kun ei ajaakaan osaa eikä näin vanhana enää opikaan, joten mikä vaan oikeen ääninen siisti Dicsu olis ihan kiva. Sit joskus kun eläkkeelle pääsee, voi ostaa isomman.

Mutta tosiaan nätti ja ilmeisesti jutuistasi päätellen ihan asia peli tuo pikku Paniini on.

t. Spagu
 
^Ootko pistänyt 999R:n vitriiniin säilöön, vai haetko vaan lisää Ducateja?
 
^Ootko pistänyt 999R:n vitriiniin säilöön, vai haetko vaan lisää Ducateja?

Voih.. 999R on valitettavasti jo vuosia ollut paremmalla (lue:varakkaammalla) harrastajalla. :thumbup: Mulla on enää sen kyltti ja pienoismalli kirjahyllyssä ja suojahuppu sekä huoltopukki tallessa..

Tällä hetkellä talossa ei oo pyörän pyörää ja vaan noi todella halvat mutta hauskat Ducsu yksilöt saattais olla mahdollisia.

Ducatikuume on koko kesän ollut lähes yhtä ylitsepääsemätön kuin rahapulakin.

Jos nyt edes joku bisnetti alkais jollain tapaa elpyä hiljalleen, että sais tuollaisen halvan harjoitusraaserin hommattua, että oppis taas pikkuhiljaa ajamaan.

Lumet vaan taitaa laskeutua näiden unelmien päälle, pahaa pelkään. Mutta kait se ensivuonnakin on kesä ja siihen tähtäillään. APUVA!!

Mutta oli tosi kiva lukea tuosta uutukaisesta. Vielä kun tekisivät tuon perhemallin eli ST-sarjan uusiks kun oma silmä ei taho tottua noihin Multistaareihin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös