• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducati RULAA!!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja parjan_fin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuossa copy-pastea Samin sivuilta, eli siitä voikin sitten jotain päätellä...  
tounge.gif


Ja viime kesänä kun juttelin Runen kanssa, niin jonkin verran Ten Kate-osaa tuli Tuusmotorille Runenkin kautta. Rune on nimittäin Ten Katen ns. Suomen virallinen jälleenmyyjä. Eli nimenomaan Ten Katen toivomus on, että Suomen tilaukset hoidettaisiin Runen kautta. Ja syylärit nyt on ihan selvästi Ten Katelta, HRC:ltä ei saa edes kuin niitä lisäpalikoilta jollanen mulla on. Ja kyllä noista Hondista tuli jonkinverran soiteltua ja juteltua faca-to-face jätkien kans kun omaa rakensin...

Ja viritysten toimivuudesta, ei varmaankaan ole mitään takuuta mikä toimii minkäkin kanssa, mutta jos ostat suoraan koko paketin koneen viritystä myöten Ten Katelta, niin silloin ollaan aika lähellä sitä mistä komponenteista saa parhaat tulokset siihen kansimalliin. Mutta se, että kenen perse sen kestää onkin toinen juttu, Ten Kate-osat eivät tunnetusti ole niitä halvimpia.

Tomi

***************************************
Tatun Matkassa
Tatu Lauslehto vieraili menneellä viikolla Ten Katen Hollannin pääpajalla. Siellä hän tutustui
kilpapyörien huipputeknologiaan teamin managerin Ronald ten Katen opastuksella leppoisissa ja
antoisissa tunnelmissa. Tatun tuliaisena olikin viimeisintä pyörien tekniikkaa Sprinterin takatilan
täydeltä sekä rautaisannos tietoa todellisen huipputallin toiminnasta.

Ten Kate motoren on Hollannin Niuewleusenissa sijaitseva road racing-kilpapyörien virityksiin
erikoistunut yhtiö. Osat ovat erittäin laadukkaita ja haluttuja. Ten Katen toiminta perustuu pitkälti
yhtiön nimeä kantavan kilpatallin mahtavaan menestykseen Super Sportin MM-sarjassa. Ten
Katen Hondilla on voitettu kaksi viimeisintä luokan maailman mestaruutta. Vuoden 2002 mestari
on Ranskan Fabien Foret ja tänä vuonna mestaruuden vei lähes ilmiömäisiä otteita esittänyt 21-
vuotias australialaispilotti Chris Vermeulen. Nämä saavutukset kertovat kaunistelematonta kieltä
Ten Kate Racingin osaamisesta.

Tuusmotorin kauden 2004 kilpapyörät kasataan Ten Katen huippuosilla iskukykyisiksi.

                 5.12-03                  Tuusmotor Racing  team
*********************************
Spekuloidaan lisää, sillä se on kivaa...
smile_org.gif


Oletkos Tomi kuinka useasti törmännyt sellaiseen asiaan kuin vastustajien harhautukseen? Eli kerrotaan toista, mutta todellisuudessa tehdään jotain ihan toista. Vaikka sanotaan olevan hyvä kaveri, mutta selän takana puukotetaan selkään sen minkä ehditään tai tekniikasta puhuttaessa kirjoitetaan osista mitä tulee tai on jo laitettu, mutta todellisuudessa on kasattu ihan eri osista.

Pienoinen esimerkki voisi olla vaikka se että Tatun ja Samin mopoissahan oli MP04 -messuilla Moriwakin putkistot kiinni, mutta kun kausi alkoi niin siellä olikin paikoillaan jotain ihan muuta.

Nyt jossain kohtaa ontuu tuo sun teorias...

Ensiksi sanot että TenKate tekee osat ja ennen pitkää ne ajautuu HRC:lle, mutta nyt sanot että esim. syylärit on selkeesti TenKate -kamaa (vapaita ja ei niin tarkkoja lainauksia). Minä en ainakaan erottaisi pelkän ulkonäön perusteella että kuka ne on tehnyt, saati sitten myynyt! Sinä näköjään eroitat, pisteet siitä!

Tekeekös TenKate muuten jo valmiiksi kansien porttauksen? Jos porttaa niin älä lue alla olevaa.

Meinaan että se tapa jolla porttaus tehdään vaikuttaa kovin paljon siihen millä asteilla nokat toimii parhaiten ja millä kokonaisuudella (säädöt, putkisto, suppilot ja jne.) kansi virtaa ja tuottaa tehoa parhaiten. Jos sulla on tehtaalta suoraan tullut kansi niin se ei takuuvarmasti virtaa niin hyvin kuin portattu! Tuskin orkkiksesta on edes valuroiskeita siistitty.... Kawan 10R:stähän niin on tehty.

Itse en todellakaan tiedä kuka ne osat ensiksi tekee ja kenelle loppupelissä kulkeutuu. Nyttenkin vain kirjoittelen sitä mitä olen kuullut / havainnoinut.

Ja olipa kyseessä sitten TenKate, HRC, Ducati Performance tai minkä tahansa pajan viriosat niin ei ne edullisia ole!
 
Minäkin odottelen mielenkiinnolla  
biggrin.gif
 Kun mielestäni ainoastaan Kawasakilta tulee oikeasti uusi kuussatanen ja  Honda, Yamaha ja Suzuki tekivät ainoastaan hyvin pieniä muutoksia malleihinsa.

Kerroppa Partanen mikä on sinun kriteerisi "uudelle kusiaselle " ?  
withstupid.gif
No jokaiselle se kriteeri voipi olla erilainen... sinulle Tero niiden muutoksien pitää olla isompia, että pyörä olisi uusi, toisin kuin minunlaiselleni tavan maallikolle. Enhän minä noista mitään ymmärrä...

Lähinnä tarkoitin sellaisia muutoksia kuin USD -keulaa, radiaalijarrua (Kawassahan nuo jo on
smile_org.gif
), uudelleen muotoiltua / sijoiteltua putkistoa ja jne. En siis pelkkää väritystä. Esim. Yamahan tonnisessahan käsitykseni mukaan näin käy, eli tulee vain uusi väritys?
Hondan "pikku" muutokset
- USD-keula
- radiaalijarrut
- 5-6 kg kg painonpudotus (muunmuassa muutama kilo rungosta)
- uusi swingi, uudistettu takajousituksen kiinnitys
- uudet, kevyemmät (2004 RCV kopio) katteet
- kasa pikku-uudistuksia koneessa keskialueen parantamiseksi

Mitään veret seisauttavia F4i ==> RR tyylisiä uudistuksia on tuskin (esim. putki on varmaan jäädäkseen penkin alla) lähivuosina tulossa pyörään, jolla on suhteellisen ylivoimaisesti voitettu kaikki merkittävät kansainväliset ja kansalliset SS-sarjat Redneck Racing Series:iä eli AMA:aa lukuunottamatta. Yhtä hyvin voisi argumentoida että uudessa kawassa on ainoastaan pultattu tehtaalla hiukan enempi aftermarket osia kiinni (underseat putket/luistokytkin), vaikka tämä tuskin pitää paikkaansa...
 
[Spekuloidaan lisää, sillä se on kivaa...
smile_org.gif


Oletkos Tomi kuinka useasti törmännyt sellaiseen asiaan kuin vastustajien harhautukseen? Eli kerrotaan toista, mutta todellisuudessa tehdään jotain ihan toista. Vaikka sanotaan olevan hyvä kaveri, mutta selän takana puukotetaan selkään sen minkä ehditään tai tekniikasta puhuttaessa kirjoitetaan osista mitä tulee tai on jo laitettu, mutta todellisuudessa on kasattu ihan eri osista.

Pienoinen esimerkki voisi olla vaikka se että Tatun ja Samin mopoissahan oli MP04 -messuilla Moriwakin putkistot kiinni, mutta kun kausi alkoi niin siellä olikin paikoillaan jotain ihan muuta.

Nyt jossain kohtaa ontuu tuo sun teorias...

Ensiksi sanot että TenKate tekee osat ja ennen pitkää ne ajautuu HRC:lle, mutta nyt sanot että esim. syylärit on selkeesti TenKate -kamaa (vapaita ja ei niin tarkkoja lainauksia). Minä en ainakaan erottaisi pelkän ulkonäön perusteella että kuka ne on tehnyt, saati sitten myynyt! Sinä näköjään eroitat, pisteet siitä!

Tekeekös TenKate muuten jo valmiiksi kansien porttauksen? Jos porttaa niin älä lue alla olevaa.

Meinaan että se tapa jolla porttaus tehdään vaikuttaa kovin paljon siihen millä asteilla nokat toimii parhaiten ja millä kokonaisuudella (säädöt, putkisto, suppilot ja jne.) kansi virtaa ja tuottaa tehoa parhaiten. Jos sulla on tehtaalta suoraan tullut kansi niin se ei takuuvarmasti virtaa niin hyvin kuin portattu! Tuskin orkkiksesta on edes valuroiskeita siistitty.... Kawan 10R:stähän niin on tehty.

Itse en todellakaan tiedä kuka ne osat ensiksi tekee ja kenelle loppupelissä kulkeutuu. Nyttenkin vain kirjoittelen sitä mitä olen kuullut / havainnoinut.

Ja olipa kyseessä sitten TenKate, HRC, Ducati Performance tai minkä tahansa pajan viriosat niin ei ne edullisia ole!
Aivan sama mitä harhauttavat, mutta tosiasia on kuitenkin se että kontillinen tavaraa sieltä Ten katelta pojille on tullut. Sitten täsmennöksiä:
-Tuolla osien kulkeutumisella HRC:lle tarkoitin www.crash.net:in Ronald ja Gerritt Ten Katen haastattelua, jos asia kiinnostaa niin kannattaa lukea.
-Syylärit on Feburin tekemät, löytyy Ten Katen luettelosta. Ei löydy HRC:ltä.

Ja kyllä, siitä todellakin pisteet minulle että erotan osista kuka ne on tehnyt
tounge.gif


Ja kyllä, Ten Kate tekee kansien porttauksia. Moottori maksaa Ten Katella 2500e ja Engine Tuning 5750e, ilman alvia.

Tomi
 
Ja kyllä, Ten Kate tekee kansien porttauksia. Moottori maksaa Ten Katella 2500e ja Engine Tuning 5750e, ilman alvia.

Tomi
Aika kova hinta yhdestä koneesta saati sitten pelkästä tuunaamisesta.

Mutta lähinnä kuitenkin tarkoitin sitä että tuskin siihen osien ostohintaan kuuluu tuo kannen tekeminen samaan rahaan?

Sillä sen tekeminen ja sen jälkeen säätäminen antaa kuitenkin sen lopullisen silauksen sen koneen toimintaan (saadaan "sorvattua" osat yhteentoimiviksi, kunnolla). Autuaaksi ei tee se että ostaa kaikki palikat joltain valmistajalta suoraan ja itse vaan pulttailee ne kiinni. Tuosta se tuunaaminen vasta alkaa!
smile_org.gif
 
Aivan sama mitä harhauttavat, mutta tosiasia on kuitenkin se että kontillinen tavaraa sieltä Ten katelta pojille on tullut. Sitten täsmennöksiä:
-Tuolla osien kulkeutumisella HRC:lle tarkoitin www.crash.net:in Ronald ja Gerritt Ten Katen haastattelua, jos asia kiinnostaa niin kannattaa lukea.
-Syylärit on Feburin tekemät, löytyy Ten Katen luettelosta. Ei löydy HRC:ltä.

Ja kyllä, siitä todellakin pisteet minulle että erotan osista kuka ne on tehnyt  
tounge.gif


Ja kyllä, Ten Kate tekee kansien porttauksia. Moottori maksaa Ten Katella 2500e ja Engine Tuning 5750e, ilman alvia.

Tomi
Feburia ei kannata liikaa yhdistellä Ten Kateen saatikka HRC:hen. Feburin syyläriä saa, kun soittaa sinne ja tilaa... esim. SM-A 600ss-sarjan parissa vihreessä pyörässä on myös Feburin kittisyylarit.

Tatun ja Samin pyörän moottorit on rakennettu Tanskassa.
STM luistokytkimet on toimittanut Lahtelainen mp-paja, Akran putkistot, brakingin jarrut, WP:t WP:ltä etc, etc...
Boxit on HRC:n... sähköt ja imukurkut saattaa olla TenKaten - eli se niistä Tuusmotorin TenKate-pyöristä.
Kovaa ne menee silti. Hitto kun Tatu voittas epsanjassa ja koko em:n samalla.

Ja noihin TK:n virihintoihin ihan vertailun vuoksi voisi mainita erään suomalaisen "virittäjän" kannenporttauksen, nokkien/venojen säätämisen, kittisähköjen ja sen boxin asentamisen maksavan töineen asiakkaan pärstäkertointa myötäillen 7000-8000e. Perussäädöillä...

Ja tällä rahamäärällä saa n. 10 hv:n verran mainetta ja glooriaa lisää perusviritykseen.

Spekulointi osilla ja muilla, jousituksen toimintaperiaatteista rengaspaineisiin ja lämpöihin nousevat arvoon arvaamattomaan näin pimenevinä syysiltoina. Voi kun joku joskus puhuis treenaamisesta ja sen merkityksestä kierrosaikoihin...
"Hakki" Maikolaa lainaten "Ajakaa enemmän..roplatkaa vähemmän"

Kaikkea hyvää..:)
 
Hitto kun Tatu voittas epsanjassa ja koko em:n samalla.
Samaa toivon itsekin! Samille soisin voiton ja Tatulle vaikka kakkossijan. Silloin olisi tilanne loppupisteissä mitä herkullisin (tai mahdollisuus sellaiseen olis parempi).

sanoi:
Ja noihin TK:n virihintoihin ihan vertailun vuoksi voisi mainita erään suomalaisen "virittäjän" kannenporttauksen, nokkien/venojen säätämisen, kittisähköjen ja sen boxin asentamisen maksavan töineen asiakkaan pärstäkertointa myötäillen 7000-8000e. Perussäädöillä...

Ja tällä rahamäärällä saa n. 10 hv:n verran mainetta ja glooriaa lisää perusviritykseen.

No halvemmallakin pääsee, eikä tartte olla pärstää. Mutta jos ylimääräistä rahaa on niin kannattaahan tuo teettää tuollaisessa paikassa, ei voi saada huonoa!

sanoi:
Spekulointi osilla ja muilla, jousituksen toimintaperiaatteista rengaspaineisiin ja lämpöihin nousevat arvoon arvaamattomaan näin pimenevinä syysiltoina. Voi kun joku joskus puhuis treenaamisesta ja sen merkityksestä kierrosaikoihin...
"Hakki" Maikolaa lainaten "Ajakaa enemmän..roplatkaa vähemmän"

Sinäpä sen sanoit! Kukaan ei ole vielä aihetta nostanut esille, mutta kaikki muu oleellinen on kyllä tullut esille, kohtuu useasti ja värikkäillä keskusteluilla jopa. Voi olla että kaikki onkin treenaamisesta samaa mieltä, eli mitä enemmän treenaat sitä kovempaa tulet menemään. Näissä osa-, rengaspaine- ja jousitusjutuissa on vaan enemmän spekuloinnin varaa, ehkäpä juuri siksi myös aiheuttaa enemmän keskustelua... ehkä?

Itselläni tuli viime kesänä ennen kauden alkua jo 3 tkm täyteen ja kesän aikana jokunen tonni lisää. Kyllä sillä treenaamisella on ISO merkitys.

Hakki on ollut oikeassa.... Tulee mieleen myös yhden 12 SM:ää voittaneen herrasen lausahdus: "Ajakaa pojat väännöillä, älkää kierroksilla...." (muistaakseni meni lausahdus noin).

sanoi:
Kaikkea hyvää..:)

Samaa sinne.
smile_org.gif
 
sen verran asiasta tietämättä, mutta olen kuullut, kommenttina, että WSB:ssä on rivinelosissa kuristuksia imupuolella kun taas V2 koneissa saa olla varsin vapaat tehokanavat, siis ko. sääntö taas kerran suosii veekakkosia, kuten aiemmin rivinelikkojen max. 750cm3 kokorajoitus vs. kaksimukisten 1000cm3 iskutilavuus.

korjatkaa jos se on rikki, eikun jos olen oikeassa, elekää korjatko, mutta sanokaa miten se menee WSB:ssä? kuristetut nelikot vs. kuristamattomat kaksikot.
 
sen verran asiasta tietämättä, mutta olen kuullut, kommenttina, että WSB:ssä on rivinelosissa kuristuksia imupuolella kun taas V2 koneissa saa olla varsin vapaat tehokanavat, siis ko. sääntö taas kerran suosii veekakkosia, kuten aiemmin rivinelikkojen max. 750cm3 kokorajoitus vs. kaksimukisten 1000cm3 iskutilavuus.

korjatkaa jos se on rikki, eikun jos olen oikeassa, elekää korjatko, mutta sanokaa miten se menee WSB:ssä? kuristetut nelikot vs. kuristamattomat kaksikot.
Näinhän se menee.

Superstock-luokassa säännöt ovat samat kaikille riippumatta sylinterien lukumäärästä. Siellä nelipyttyset hallitsevat sarjaa mennen tullen. Paras Ducati tais olla MM-sarjassa sijalla 10. yhteispisteissä
smile_org.gif
 
Näinhän se menee.

Superstock-luokassa säännöt ovat samat kaikille riippumatta sylinterien lukumäärästä. Siellä nelipyttyset hallitsevat sarjaa mennen tullen. Paras Ducati tais olla MM-sarjassa sijalla 10. yhteispisteissä
smile_org.gif
Niin... Oletkos katsonut mitä laitteita ne on?

999S:iä, ei R:iä. Pieni ero, mutta myös huomattava ero. Ja nyt sitten sopiva luokka kun on löydetty niin unohdetaan kokonaan sen kuskin tuoma panos laitteen kulkuun.
tounge.gif


Tiedän, hiusten halkomista.
smile_org.gif
 
Näinhän se menee.

Superstock-luokassa säännöt ovat samat kaikille riippumatta sylinterien lukumäärästä. Siellä nelipyttyset hallitsevat sarjaa mennen tullen. Paras Ducati tais olla MM-sarjassa sijalla 10. yhteispisteissä
smile_org.gif
Niin... Oletkos katsonut mitä laitteita ne on?

999S:iä, ei R:iä. Pieni ero, mutta myös huomattava ero. Ja nyt sitten sopiva luokka kun on löydetty niin unohdetaan kokonaan sen kuskin tuoma panos laitteen kulkuun.  
tounge.gif


Tiedän, hiusten halkomista.
smile_org.gif
Niin se ducati on 9 sijalla. Tuo sarja on se todellinen sarjatuotanto sarja jonka tuloksista voidaan tehdä edes jonkinlaisia vertailuja kaupassa myytävien mopojen puolelle.
 
Feburia ei kannata liikaa yhdistellä Ten Kateen saatikka HRC:hen. Feburin syyläriä saa, kun soittaa sinne ja tilaa... esim. SM-A 600ss-sarjan parissa vihreessä pyörässä on myös Feburin kittisyylarit.

Tatun ja Samin pyörän moottorit on rakennettu Tanskassa.
STM luistokytkimet on toimittanut Lahtelainen mp-paja, Akran putkistot, brakingin jarrut, WP:t WP:ltä etc, etc...
Boxit on HRC:n... sähköt ja imukurkut saattaa olla TenKaten - eli se niistä Tuusmotorin TenKate-pyöristä.
Kovaa ne menee silti. Hitto kun Tatu voittas epsanjassa ja koko em:n samalla.

Ja noihin TK:n virihintoihin ihan vertailun vuoksi voisi mainita erään suomalaisen "virittäjän" kannenporttauksen, nokkien/venojen säätämisen, kittisähköjen ja sen boxin asentamisen maksavan töineen asiakkaan pärstäkertointa myötäillen 7000-8000e. Perussäädöillä...

Ja tällä rahamäärällä saa n. 10 hv:n verran mainetta ja glooriaa lisää perusviritykseen.

Spekulointi osilla ja muilla, jousituksen toimintaperiaatteista rengaspaineisiin ja lämpöihin nousevat arvoon arvaamattomaan näin pimenevinä syysiltoina. Voi kun joku joskus puhuis treenaamisesta ja sen merkityksestä kierrosaikoihin...
"Hakki" Maikolaa lainaten "Ajakaa enemmän..roplatkaa vähemmän"

Kaikkea hyvää..:)
Tottahan tuo on, että Feburin syyläreitä saa Feburilta, Ten Katekin vain myy niitä.

Sieltä tulikin nyt sitten jotain muuta kuin mutua siitä mistä ne pyörät on tehty, hyvä homma!

En muuten missään vaiheessa (ainakaan tarkoituksellisesti) väittänyt noita pyöriä Ten Kate vehkeiksi. CBR600RR:iä ei oikeita Ten Kate vehkeitä Suomessa ole yhtään.

Joku sanoo oman olevan Ten Katen pyörä jos siinä on Ten Katen jalkatapit ja toinen taas jos se on koottu suurelta osin Ten Katen osista.

Ainoa Ten Kate pyörä Suomessa taitaa olla Bomanin pyörä. Muistelisin, että se tuli aikoinaan Runelle käytettynä Hollannista Ten Katelta ja oli siellä rakennettu. Tiedä sitten oliko se sitten Foretin tai Riban (muistaakseni pyörä on 2001-mallia) kakkos- vai kolmospyörä vaiko ollenkaan MM-pyörä.

Asian kantaan, yleensäkin meille rata-wanna-bee kuskeille ja B-tason miehille paras apu kierrosaikojen parantamiseen on se treenaaminen. Treenata pitää ja aivan v*tusti! Ei ne kierrosajat parane sillä että tilataan hilavitkuttimia ympäri maailmaa mentaliteetilla "tämä on parasta mitä rahalla saa".

Tomi
 
Aika kova hinta yhdestä koneesta saati sitten pelkästä tuunaamisesta.

Mutta lähinnä kuitenkin tarkoitin sitä että tuskin siihen osien ostohintaan kuuluu tuo kannen tekeminen samaan rahaan?

Sillä sen tekeminen ja sen jälkeen säätäminen antaa kuitenkin sen lopullisen silauksen sen koneen toimintaan (saadaan "sorvattua" osat yhteentoimiviksi, kunnolla). Autuaaksi ei tee se että ostaa kaikki palikat joltain valmistajalta suoraan ja itse vaan pulttailee ne kiinni. Tuosta se tuunaaminen vasta alkaa!
smile_org.gif
No en nyt tiedä sitten onko tuo kova hinta, taitaapa se moottori maksaa Brandtillakin euroja. Ja koneen teettäminen yleensä maksaa jos on nimimies sitä tekemässä.

Yritin jo aiemmin tähdentää sellaista seikkaa tuossa Ten Katen toiminnassa, että jos ostat sieltä tuon kansityön ja kaikki hilavitkuttimet mitä siellä on kaupan niin kokonaisuutena se on hyvä konstruktio. Ne on niitä valmiiksi testanneet ja löytäneet ne osat jotka sopii toisiinsa. Tuolta saat ostettua sen "valmiin paketin". En nyt väitä että tuo olisi varmasti se paras vaihtoehto, varmasti joku voi saada itse yhdistelemällä eri osia ja teettämällä kannen muualla paremmin laukkaavan vehkeen, mutta tuo on juurikin se virityspajan idea. Myydään myös sitä know-how:ta
biggrin.gif
TK virityspajana on nyt vaan erikoistunut Hondaan ja omaa varmasti parhaan "know-how":n mitä noihin pyöriin tulee, siitä on osoituksena maailmanmestaruudet vuosilta 2002, 2003 ja 2004.

Esimerkkinä putkistot, ei ne Ten Katen/HRC:n Arrowit ole samoja putkia mitä saat Nakkilasta tilattua tai mitä löydät yleensäkään Arrowin sivuilta. Noh, tämän vuoden vehkeissä TK:lla on Laserin putket (viddu, mulla on vanhaa tekniikkaa
omg.gif
)

Tomi
 
Myydään myös sitä know-how:ta  
biggrin.gif
TK virityspajana on nyt vaan erikoistunut Hondaan ja omaa varmasti parhaan "know-how":n mitä noihin pyöriin tulee, siitä on osoituksena maailmanmestaruudet vuosilta 2002, 2003 ja 2004.

Esimerkkinä putkistot, ei ne Ten Katen/HRC:n Arrowit ole samoja putkia mitä saat Nakkilasta tilattua tai mitä löydät yleensäkään Arrowin sivuilta. Noh, tämän vuoden vehkeissä TK:lla on Laserin putket (viddu, mulla on vanhaa tekniikkaa  
omg.gif
)

Tomi
Se on just näin...tuotekehitys ja se viimeseen asti säätäminen ja pikkumuutoksen tekeminen ja taas penkissäajo ja säätäminen etc... satoja kertoja ... tekee niistä aidoista TK-teamin pyöristä hyviä. Ja näiden pyörien hinnoista puhuttaessa puolet on juuri sitä kehitystyötä.
 
sen verran asiasta tietämättä, mutta olen kuullut, kommenttina, että WSB:ssä on rivinelosissa kuristuksia imupuolella kun taas V2 koneissa saa olla varsin vapaat tehokanavat, siis ko. sääntö taas kerran suosii veekakkosia, kuten aiemmin rivinelikkojen max. 750cm3 kokorajoitus vs. kaksimukisten 1000cm3 iskutilavuus.

korjatkaa jos se on rikki, eikun jos olen oikeassa, elekää korjatko, mutta sanokaa miten se menee WSB:ssä? kuristetut nelikot vs. kuristamattomat kaksikot.
Näinhän se tosiaan menee. Joku aika sitten selailin noita WSB sääntöjä huvikseni ja kyllä melkein joka osiossa I4:ää rangaistiin, aina noista imupuolen jutuista sallittuihin vaihteiston välityksiin.

Melkein uskaltasin tästä huolimatta veikata että kuiva kausi on Ducatille tulossa, siinä määrin hyviä teamejä on tulossa rivinelikoilla mukaan, Alstare Suzuki tasi juuri vahvistaa osanottonsa 05 kilokiksuilla, PSG-1 teamin ZX-10R:t, kahden kuskin lastentauditon TKR Blade jne. Tämän vuoden SBK-finaalin jälkeen jonkun on pakko pohtia myös R1:n mukaantuomista, siinä määrin vahvasti Gimbert tuota yksityisteamin rykköstä tuolla WSBK-vierailullaan vei.
 
Eikös tuo twinien suosiminen ole loogista? Onhan mun tietääkseni motoGP:ssäkin eri minimipainot sylinterimäärän mukaan. Niin ja siellähän noita 2-tahtisia oikein sorsitaankin kun täytyy olla puolet pienempi
tounge.gif
 
Eikös tuo twinien suosiminen ole loogista? Onhan mun tietääkseni motoGP:ssäkin eri minimipainot sylinterimäärän mukaan. Niin ja siellähän noita 2-tahtisia oikein sorsitaankin kun täytyy olla puolet pienempi
tounge.gif
Nyt en varmaksi muista, mutta 2 ja 3 sylinteristen minimipaino sai olla 130 kg ja 4 sekä 5 sylinteristen minimipaino olisi 145 kg. Sylinterien asettelulla (rivi vs. V) ei ollut mitään merkitystä painoon.

Näin mä noi ulkoa muistelisin.

Ja mitä tulee ens kauteen niin en olis ihan niin varma että Ducelle tulee ihan täysin kuivakausi. Kovaa kisaa tulee varmasti olemaan, siitä ei ole epäilystäkään! Sillä onhan Ducatilta tulossa uusi 999R ja siinä on tehoja sen 150 hp tiedossa. Koneeseen on tullut kohtuullinen kasa muutoksia.
smile_org.gif
Mitä itse pääsin Italian reissun aikana tehtaalla katsomaan ens vuoden 999R FILA:n penkissä kurmuutusta niin kokolailla nuo tehot tulee takaselta pihalle.
tounge.gif
 
Eikös tuo twinien suosiminen ole loogista? Onhan mun tietääkseni motoGP:ssäkin eri minimipainot sylinterimäärän mukaan. Niin ja siellähän noita 2-tahtisia oikein sorsitaankin kun täytyy olla puolet pienempi
tounge.gif
Nyt en varmaksi muista, mutta 2 ja 3 sylinteristen minimipaino sai olla 130 kg ja 4 sekä 5 sylinteristen minimipaino olisi 145 kg. Sylinterien asettelulla (rivi vs. V) ei ollut mitään merkitystä painoon.
Melkein noin
smile_org.gif
eli

3 tai alle sylinteriset 135 kg
3 tai alle sylinteriset ovaalimännillä 145 kg
4 ja 5 sylinteriset 145 kg
4 tai yli alle sylinteriset ovaalimännillä 155 kg
6 sylinteriset 155 kg

V2-hypettäjien lienee syytä huomata ettei yksikään valmistaja (edes Ducati) ole tehnyt V2 GP-mopoa, tosin Ducati väitti alunperin että "tässä on 2 V2:sta" rinnan. Tällä kaudella tuota väitettä hiukan tukevaa big bäng sytytysjärjetystä taas kokeiltiin, en nyt kyllä muista kumpi tällä hetkellä on käytössä. Jampin I4 ampuu myös 2 pyttyä yhtäaikaa "V-mäisemmän" (ei %#¤%#-maisemman niinkuin kawoissa, vaan V-moottoria muistuttava  
tounge.gif
) moottorin luonteen aikaansaamiseksi
 
Eikös tuo twinien suosiminen ole loogista? Onhan mun tietääkseni motoGP:ssäkin eri minimipainot sylinterimäärän mukaan. Niin ja siellähän noita 2-tahtisia oikein sorsitaankin kun täytyy olla puolet pienempi
tounge.gif
Nyt en varmaksi muista, mutta 2 ja 3 sylinteristen minimipaino sai olla 130 kg ja 4 sekä 5 sylinteristen minimipaino olisi 145 kg. Sylinterien asettelulla (rivi vs. V) ei ollut mitään merkitystä painoon.
Melkein noin
smile_org.gif
eli

3 tai alle sylinteriset 135 kg
3 tai alle sylinteriset ovaalimännillä 145 kg
4 ja 5 sylinteriset 145 kg
4 tai yli alle sylinteriset ovaalimännillä 155 kg
6 sylinteriset 155 kg
kaksitahtiset ovat pannattu kokonaa moto-gp luokasta, syinä kaiketi saastemääräykset ym. ym.

ensivuodeksi, näin mutuna muistelen, MINIMIpainorajat nousevat keskimäärin 3 kg jokaisessa eri sylinterimäärässä, ollen muuten samankaltainen kauttalinjan, esim 145 kg ---> 148 kg.

ja kaiketi vuodeksi 2006 iskutilavuus pienenee, max. 900cm3.
näin luin jostain internetistä. on se ihmeellinen tämä internettimaailma.
 
No onpas kumma jos saastemääräykset vaikuttaa noin marginaaliseen lajiin
confused_orig.gif
Itse kuvittelisin että saastemääräykset vaikuttaa sarjavalmistepyöriin ja tehdastallit haluaa käyttää GP luokassa sarjavalmisteisten tapaisia pyöriä joilla saavat myytyä mielikuvia
smile_org.gif
R1 kuski voi siis kuvitella olevansa Valentino Rossi
smile_org.gif
 
En nyt lähde kinaamaan noista virityksistä tai siitä tuleeko HRC:ltä paremmat osat kuin TenKatelta se on loputon suo.

Se mitä Tatun kanssa juttelin taannoin niin yksikään osa ei heille ole tullut TenKatelta, vaan HRC:ltä ja niistä on sitten pojat kasauttaneet koneet salamyhkäisessä paikassa. Ja kyllä ne kaikki muut "KIT" -osat oli ihan tyylikkäästi HRC -laatikoissa.
smile_org.gif
Alustan osat oli sitten puhtaasti WP -kamaa, ei TenKaten kautta tullutta. Näin mulle sanottiin.

En enempää aiheesta kinastele, koska on vaan huhuja, perättömiä huhuja ja sitten on hyvin pieni osa faktaa. Kenellä mitäkin, sitä en osaa sanoa.

Noissa virityksissä on aikasta paljon eroja... kuka sen tekee ja miten ja mikä putkisto siihen käy. Ei meinaan ole sanottua että vaikka ostat kaikki KIT -osat TenKatelta (tai mistä tahansa), putkistoineen päivineen että saisit parhaat tulokset juuri noilla kilkkeillä. Saattaa olla juurikin niin että ihan eri putkistolla saat tehokäyristä paremmat muodoiltaan, kuin mitä tuon paketin mukana tulee. Kansi vaan virtaa sekä tuottaa paremmin potkua erilaisella putkella. Esimerkkinä on tuo mun oma Yamaha: http://www.sscup.com/jani3.pdf Yhtenäinen ja katkoviiva on samalla koneella, kannella, nokilla ja jne. mitattu paras tulos, MUTTA VAIN ERI putkistolla. Eroa on jo aikamoisesti 12 krpm kohdalla (n. 10 hp)!

Parasta olisi jos pääsisi testaamaan tehtyä konetta / kantta eri putkistoilla ja penkissä.

On totta että Suomen ja ulkomaan radat eroaa toisistaan vallan mahdottomasti, mutta siltikin niillä samoilla palikoilla millä ajetaan Suomessa rataennätyksiä (ja voitetaan kisoja) voitetaan myös EM -kisoja. Pistää vaan miettimään mihin sitä oikeasti kannattaa rahoja pistää...
smile_org.gif
Tuossa copy-pastea Samin sivuilta, eli siitä voikin sitten jotain päätellä...  
tounge.gif


Ja viime kesänä kun juttelin Runen kanssa, niin jonkin verran Ten Kate-osaa tuli Tuusmotorille Runenkin kautta. Rune on nimittäin Ten Katen ns. Suomen virallinen jälleenmyyjä. Eli nimenomaan Ten Katen toivomus on, että Suomen tilaukset hoidettaisiin Runen kautta. Ja syylärit nyt on ihan selvästi Ten Katelta, HRC:ltä ei saa edes kuin niitä lisäpalikoilta jollanen mulla on. Ja kyllä noista Hondista tuli jonkinverran soiteltua ja juteltua faca-to-face jätkien kans kun omaa rakensin...

Ja viritysten toimivuudesta, ei varmaankaan ole mitään takuuta mikä toimii minkäkin kanssa, mutta jos ostat suoraan koko paketin koneen viritystä myöten Ten Katelta, niin silloin ollaan aika lähellä sitä mistä komponenteista saa parhaat tulokset siihen kansimalliin. Mutta se, että kenen perse sen kestää onkin toinen juttu, Ten Kate-osat eivät tunnetusti ole niitä halvimpia.

Tomi

***************************************
Tatun Matkassa
Tatu Lauslehto vieraili menneellä viikolla Ten Katen Hollannin pääpajalla. Siellä hän tutustui
kilpapyörien huipputeknologiaan teamin managerin Ronald ten Katen opastuksella leppoisissa ja
antoisissa tunnelmissa. Tatun tuliaisena olikin viimeisintä pyörien tekniikkaa Sprinterin takatilan
täydeltä sekä rautaisannos tietoa todellisen huipputallin toiminnasta.

Ten Kate motoren on Hollannin Niuewleusenissa sijaitseva road racing-kilpapyörien virityksiin
erikoistunut yhtiö. Osat ovat erittäin laadukkaita ja haluttuja. Ten Katen toiminta perustuu pitkälti
yhtiön nimeä kantavan kilpatallin mahtavaan menestykseen Super Sportin MM-sarjassa. Ten
Katen Hondilla on voitettu kaksi viimeisintä luokan maailman mestaruutta. Vuoden 2002 mestari
on Ranskan Fabien Foret ja tänä vuonna mestaruuden vei lähes ilmiömäisiä otteita esittänyt 21-
vuotias australialaispilotti Chris Vermeulen. Nämä saavutukset kertovat kaunistelematonta kieltä
Ten Kate Racingin osaamisesta.

Tuusmotorin kauden 2004 kilpapyörät kasataan Ten Katen huippuosilla iskukykyisiksi.

                 5.12-03                  Tuusmotor Racing  team
*********************************
Nostetaan aihe taas esille, kun siihen tuli sopivasti tänään julkisessa TV -lähetyksessä Tatultakin vahvistus (kiitos kysymyksestä kuuluu SV1000:lle). Eli jokunen osa oli tullut TenKatelta, suurin osa muualta. Olivat itse kasanneet mopot ja koneet teetetty muualla (paikkaa Tatu ei julkisesti sanonut). Ja sanoipa vielä että heidän moponsa olivat parempia kuin TenKaten. Teidä sitten siitä, mutta hyvin se kone laukkasi Valencian testeissäkin.

Edelleenkin olen sitä mieltä että vastustajien vedättäminen kauden alussa on ollut "isoilla pojilla" aina se juttu numero yksi. Toiset siihen halpaan menee ja toiset ei. Jotkut osaa ignoorata tuollaiset jutut kokonaan.

tounge.gif
 
Back
Ylös