Ducati ST 3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ano
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ano

New member
Löytyykö Orgista ST3 kuskeja? Mopon vaihtoa mielessä pyöritellessäni yhtenä vaihtoehtona on pyörinyt tuo ST. Koeajoin tuon märkäkytkimellisen ST:n ja se toimi ainakin hyvin. Ilmeisesti tuo kuivakytkin on äänekkäämpi ja raskaskäyttöisempi. Mietityttää tuon kuivakytkimen kestävyys. Minkähintaisia ovat 10tkm ja 20tkm huollot? Entä rappaako joku rasvakoura motoristi perushullot itse. Itse huollan pyöräni lukuunottamatta venttiilien säätöja.
 
Mulla on päälle 45 tuhatta ajettu ST4S ja en ole tehnyt kuivakytkimelle yhtään mitään ja eiköhän tuo mene vielä vähän aikaa tommoisenaan. Mun ST4S:ssä on 10 tuhannen huolto maksanut pari sataa ja 20 huolto noin 400 €. Nykyään teen huollot itse.
 
Kertokaa lyhkäsesti mitä eroa on ST2, ST3 ja ST4 malleissa.
Pikkasen alkaa viiraa päässä että jos sittenkin joskus uskaltais kokeilla italialaista härpäkettä.
 
Ääh, saat nopeammin paremman vastauksen vaikka pienellä kuukkeloinnilla tai käymällä vaikka Ducatin sivuilla tms. speksisaitilla.

No enivei, ST2 (1997-2002) on se vanhin sporttouring -malli, jossa on Ducatin vesijäähdytteinen 916cc kaksiventtiilikone Ducatin sporttouring -rungossa ja -heebeleiden kera. ST4 on muuten ihan sama, mutta olennaisin ero on koneen viriasteessa, eli nelosessa on hiukan enempi potkua muuten samassa mopossa. Sitten on vielä se huippumalli ST4s, jossa on vielä kaikkea pientä, öölinssiä sun muuta kallista ja kivaa.
ST3 taas on uusi malli, joka tuli poisjääneen ST2:n tilalle, ja siinä on jo hiukan enemmän eroja noihin molempiin niin koneen, yksityiskohtien kuin ulkonäönkin suhteen. Siinä on mm. 992cc kolmiventtiilikone, erimalliset katteet ynnä muuta. Ettei asia olisi ihan näin yksinkertainen, uusin ST4s -malli on ulospäin samannäköinen kuin ST3
wink.gif

Muut speksit löytyvät vaikka Ducati Finlandin sivuilta.
Noin karkeasti yleistäen se ST3 lienee se helpoiten lähestyttävä malli, ainakin jos tulee ensi kertaa jostain honsukamaha -maailmasta. Eikun rohkeasti vaan kokeilemaan.
 
- ST2: 944cc kaksiventtiilikone
- ST3: 992cc kolme venttiiliä
- ST4: 916cc neliventtiilikone
- ST4S: 996 neliventtiilikone

Alakerta kaikissa käytännössä sama.
 
Kiitos pojat. Mikä noista on paras tai mikä on arvostetuin moottoriversio? Ei tietenkään mikään yksinkertainen kysymys, mutta joku aikoinaan sano mulle että ST2 olisi se must.
 
Muistan jostain lukeneeni että st3:ssa rauhallisemmassa ajossa kaksi venttiiliä käytössä, rivakammassa kolme?Korjatkaa mikäli muisti pätkii
wink.gif
 
Hyvä, että "888" korjas tiedot oikeiksi  
062802jumpie_prv.gif
Toinen juttuhan on sitten, että noi kaikki moottorit ovatten luonteeltaan ihan erilaiset! Lyhyesti:

ST2 = luotettava perusmoottori pienemmällä puristussuhteella.
ST4 = 916:sen pannu, joka vaatii kierroksia enemmin "toimiakseen", kun ST2 ja ST4S.
ST4S = 996:sen pannu antaa vääntöä alemmilla & keskikierroksilla enemmän, kun ST4. Käytännössä koko aluella 10hp enemmän käytössä, kun ST4:ssa.(...ja ne Öhlinssit ja muut...)
ST3 = jonkinlainen "kompromissi" ST2:n ja ST4S:n välillä.

Ps. Jaken muisti pätkii nytten....
tounge.gif
...ja jokainen voi vetää omat johtopäätökset "parhaasta" versiosta vaikka pähkäilemällä hankintahintoja uutena. Kuitenkin toisille sopii eri malli paremmin, kun toiselle, et turha siitä mitään sotaa on synnyttää.....  
smile_org.gif
 
Kiitos pojat. Mikä noista on paras tai mikä on arvostetuin moottoriversio? Ei tietenkään mikään yksinkertainen kysymys, mutta joku aikoinaan sano mulle että ST2 olisi se must.
Juu, arvasin että kenties virheitä ja puutteita tuli pikakuvaukseen, mutta suurinpiirtein kumminkin. Niin ja unohtui mainita, että se ST3 on uudemmalla märkäkytkimellä varustettu, vanhakoppaiset ST2 ja ST4 kuivakytkimellä.

Se parhaus ja arvostus on varmaan kiinni vastaajasta, mutta ST4 ja ST3 -malleja (koe)ajaneena pitäisin edelleen sitä ST3 -mallia ehkä 'helpoimpana' etenkin sieltä honsukamaha -maailmasta tulevalle. Mutta makuasia se kuitenkin on. ST3 on varmaan jo kytkimen ja tehonsakin puolesta helpoin/joustavin ja ST2 konstikkain, mutta se luonne on makuasia. Kyllähän siihen perinteisempään tviniin ja (juuri ST-mallin) omintakeiseen kytkimeen voi tykästyä, ja ST2:ta pitää jopa lystikkäänä. Noissa ST-malleissa se koneen versio ei ole niin olennainen juttu, ainakaan minusta. Kokonaisuus ratkaisee enemmän.
Eli älä ota kenenkään kommentteja turhan vakavasti, ennenkuin olet kokeillut noita itse. Koeajolle siitä, ennenkuin kelit loppuvat.
 
Ps. Jaken muisti pätkii nytten....
tounge.gif
...ja jokainen voi vetää omat johtopäätökset "parhaasta" versiosta vaikka pähkäilemällä hankintahintoja uutena. Kuitenkin toisille sopii eri malli paremmin, kun toiselle, et turha siitä mitään sotaa on synnyttää.....
smile_org.gif
Joo, itseasiassa aloin miettimäänkin vasta asiaa kirjoituksen jälkeen ja eihän siinä olisi mitään järkeä/mahdolliisuutta.
tounge.gif
 
Nyt laitan hanttiin: ST2 on HELPOIN tapaus, eikä konstikkain !!!!  Sitten toinen juttu: Runko ja geometria on kaikissa samat, elikkä MOOTTORI on se, joka noissa JUURI on erona !!! Tietty jousituskompomponentitkin ovatten aika ratkaisevia asia suhteen.....
 
Nyt laitan hanttiin: ST2 on HELPOIN tapaus, eikä konstikkain !!!! Sitten toinen juttu: Runko ja geometria on kaikissa samat, elikkä MOOTTORI on se, joka noissa JUURI on erona !!! Tietty jousituskompomponentitkin ovatten aika ratkaisevia asia suhteen.....
Heheh, aina voi luottaa Finnpason hanttiin panevaan kuittiin...
tounge.gif

Mutta voi olla ihan totta, ja toisaalta varmaan osittain makuasia. Oma ajokokemus juuri ST2 -mallista on niin lyhyt, ettei sen perusteella paljoa pitäisi kait sanoakaan. No ehkä se tavallinen ST4 -malli onkin sitten se konstikkain. Tosin joku toinen on varmaan tuostakin toista mieltä. Itselle se ST4-kään ei nyt niin erityisen konstikas ollut, ajattelin vaan miltä se ehkä tuntuu erilaisiin (r4) mopoihin tottuneesta.
Juuri tuo ST4 oli (siis kokonaisuutena) minulle lievä pettymys, mutta sitten uusi ST3 taas tuntuikin yllättäen mukavalta siihen verrattuna. Tosin ajoreititkin oli erilaiset, joten... Enivei, eiköhän se paremmuus tai sopivummuus koeajolla selviä.
 
Hämmennetään vielä tätä sen verran, että ST3:sta on kuivakytkimellä ja märkäkytkimellä. Vuosimalli -04 on kuivalla ja -05 ja uudemmat märkäkytkimellä. Pitäisi varmaankin käydä koeajamassa tuo kuivakytkin versio. Kuinka pitkä on tuon ST3:sen takkausväli lähinnä matkakäyttöä ajatellen.
 
Onko tolla kytkimellä eroa keston suhteen jos se on kuiva koliseva vai märkä hiljainen ?
 
Olen tänä kesänä koeajanut ST4S ja ST3:n, jotenkin toi ST3:n kone tuntui joustavammalle ja veto alkoi alempaa, eli ei niin keirrostarkka kuin ST4S. Itse tykästyin tohon ST3:n ja talven aikana pitäisi vanha mopo saada myytyä jotta voisi hankkia ST3:n.
 
Toivotaan että ensi vuonna ST3:ssa 1200kuutiota ja 130kpl italialaista hepoa.
 
Oletteko italian oria haikailevat kokeilleet Futuraa. Twini sport touring mp. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen. Kesä ajeltu reilu 8000km ja nautittu joka metristä.
smile_org.gif
 
Back
Ylös