Ducati ST-sarjalaiset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spideri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Bensa vähissä, kurvaan huoltsikalle. Risteyksestä käännös ja pieni kiihdytys ja kappas, pyörä sammui. No, vauhti riitti rullata huoltsikan pihalle. Pysähdyin ja starttasin, käynnistyi kyllä normaalisti eikä tarvinnut työtää loppumetrejä pumpulle. Avasin korkin ja katsoin tankiin. Mielestäni pohja siellä pilkoitti joten sen perusteella tankki oli tosiaan ajettu kuiviin. Yllätys kuitenkin, että mittarin mukaan tankkiin mahtui vain 16,94 L menovettä?
Luulin että ST4s tankki vetäisi 21 litraa. Onkos muilla sanlaisia kokemuksia tankin koon suhteen.
Kulutusta ei voi haukkua suureksi, edellinen tankillinen oli 4,76 L/100 km
 
Voi olla mitattu piripintaan se isompi lukema. 200 kilsan jälkeen kannattaa alkaa etsiin tankkauspaikkaa niin ei tuu ylläreitä, jos seuraava asema onki yli 50 kilsan päässä.
 
Mulla on ollut st4s 2004 ja st3s 2007 eikä kumpaankaan 21L saanut sopimaan, 18,5L parhaimmillaan jolloin oli vielä tultu ajamalla tankkaukseen. Kulutus on pieni reippaalla ajo tavallani 5,3L.
 
Musta tuntuu että tuo nopeusmittari näyttää suht.reilusti liikaa ( +8 km/h ) norminopeudella. Tämä oletettavasti lisää myös jonkun verran matkalukemaa todellista suuremmaksi joka vääristää hieman tuota laskemaani keskikulutusta, no sillä nyt ei ole paskan merkitystä....

Onko jollakulla tietoa jäähdyttimen flektin ohjaustavasta. Se toimii, mutta ei ihan "loogisesti" suhteessa mittarin antamaan lämpötilalukemaan.
Jonkut sensorit löytyy molemmista sylintereistä ja mieleen tuli, voisiko toinen antaa tiedon lämpömittarille ja toinen ohjata flektiä?

Kun mittailin lämpötilalukemia jäähdytyspiiristä vaikutti nesteen lämpötila yli 10 astetta kylmemmältä kuin mittariston kertoma lukema.
Flekti käynnistyy koneen lämmetessä ensikerran mittariston lukemalla 98 astetta. Pyörii hetken ja sammuu käynnistyäkseen taas uudestaan. Flekti saattaa pysähtyä vaikka mittaristossa ilmoittaa moottorilämpötilaksi 106 astetta. Viileääs tallissa tätä mittaillessa flektin pysähdyttyä syylärin alapään lämpötila oli aina pudonnut n. 70 asteeseen...
Ja termari alkoi aukeamaan jossain 60 asteen hujakoilla...
 
Älä mittaile, ei tule mielenrauhaan säröjä. Mulla on normaalit lämmöt ajossa noin 70 astetta, flekti käynnistyy alla sadan niinkuin sinullakin. On se kestänyt jo 140000 joten ei kai ne ihan pielessä ole.
 
Noin yleisesti ottaen lämpömittarin näyttämä on suuntaa-antava.

Jos systeemi ei ole ohjainlaitteen ohjaama, niin silloin yleensä on kaksi anturia, toinen flektille ja toinen lämpömittarille. Tämä taas jostaa siihen, että molemmat (flekti ja lämpömittari) elää omaa elämää.
Kun kerta flekti käynnistyy ja sammuu, niin silloinhan kaikki on okei. Alle 10 asteen lämpötilaheitot ei haittaa mekaanisessa systeemissä mitään.

Sitten kun mennään ohjainlaite (ECU) ohjattuun systeemiin, niin silloin voi ohjaus olla ihan millä parametkillä vaan.
Eräs saksalaisen automerkin lämpömittari näyttää tasan 90 astetta, vaikka jäähdytysneste olisi 75-105 astetta.
Tämä siksi, että kuljettajaa ei häiritä turhalla informaatiolla. Lämpömittari näyttää sen, että moottori on oikean lämpöinen.
 
Jep. Rupesin tutkimaan ja mittailemaan koska, oikein kylmillä keleillä normiajossa lämpötilanäyttö antoi 70 asteen tuloksia. Kävin sitten kun kelit lämpeni yli +10 asteen, kaupungissa ja yllätyin kun lämmöt hyppäsi yli sadan. Joutuihan siellä toki punaisissa seisoskelemaan, mutta silti. Parhimmillaan lämpö näytöllä oli 117 astetta. Tuusulan motarilla lämmöt sitten putosivat 80 tietämille. Aiemmat pyörät ovat olleet ajalta kivi ja keihäs, eikä niissä ollut tuommoisia hienouksia kuin moottorilämpötila, tai en ainakaan muista olleen.:)
Tänään +15 kelissä normi hidas maantieajo ( 60km/h ) jonossa ja lämmöt oli 90 tietämillä. Kaippa se on sitten normaalia, tuli vain tunne ettei uskalla kesähelteillä ainakaan kaupunkiajoon lähteä.:O
 
Kantsii ehkä putsata öljynjäähdytin ja syyläri varulta. Eturenkaasta lentää kökköä varsinki öljynjäähdyttimeen eli siihen vaan suihkuttele liuotinpesuainetta ja jonkin ajan päästä letkulla läheltä vettä ja sama homma syylärille. Hyönteisiäkin sinne kertyy eli joku turtle waxin viis itikoista voi liuottaa niitä pois. Mulla ainaki laski reilusti lämmöt lämpimillä keleillä tuo putsauksen jälkeen. Jollain hammastikullaki niitä kennon ilmareikiä voi koittaa tökkiä auki liuotuksen jälkeen jos on oikein tukossa tai käyttää varovasti jotain höyrypesuria, jos on mahollisuus. Veden pitäs tietty mennä läpi etupuolelta suihkutettaessa takapuolelle.

Jos muistan oikein niin flekti meni päälle jossain 103 asteessa. En muista koskaan lämpöjen nousseen yli 110 missään tilanteessa ST4ssa. Taajamassa kuitenki aika helposti lähelle sitä varsinki kuumilla keleillä.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuossa sellainenkin mahdollisuus olemassa, että tällä em. kaupunkireissulla oli kiinni Termignonin tehoputket, tosin vain änkät ilman killereitä. Ehkäpä seokset meni vähän laihalle ja sitä kautta lämmöntuotto normaalia korkeampi.
Ootteko putkienvaihdon jälkeen käyttäneet penkissä ja onko ollut säätötarvetta?
 
Onhan tuossa sellainenkin mahdollisuus olemassa, että tällä em. kaupunkireissulla oli kiinni Termignonin tehoputket, tosin vain änkät ilman killereitä. Ehkäpä seokset meni vähän laihalle ja sitä kautta lämmöntuotto normaalia korkeampi.
Ootteko putkienvaihdon jälkeen käyttäneet penkissä ja onko ollut säätötarvetta?

Mulloli vaihettu eri lastu termareiden vuoksi, jotta käy rikkaammalla.

Tosin minusta tuntuu, että avarammat pöntöt aiheuttas kuumumista vasta korkeilla kierroksilla vedätettäessä.

Syyläri ja öljynjäähdtin on ainaki niin helppoja tarkistaa, ettei niitä kantsi sivuuttaa. vaatii tosin hiukan kyykistelyä ☺.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo syylärit tarkistin ja olivat kyllä puhtaat, sain litteän valonlähteen ujutettua takapuolelle jolloin näin läpi tulevasta valosta että on muutakin kuin pintapuhdas.
Kysytäänpäs vielä kun on vauhtiin päästy: Minkä verran Dukatin on soveliasta ( ST4s ) käydä pienillä kierroksilla 2500-3500 r/min ) hieman epätasaisesti? Kun joutuu jonossa ajamaan hiljakseen niin tämän "epätasaisen" käynnin takia joutuu ajamaan ainakin yhtä pykälää pienemmällä vaihteella kuin muutoin haluaisin ( lue tottunut ). Käynti rauhoittuu vasta lähempänä 4000 kierrosta jolloin se kokoaikainen nykiminen jää pois.
 
Mielii tekisi väittää että ei ole kaasuläpät synkassa. Ainakin 2V Ducattimet on aivan raivostuttavia nytkyttimiä kun synkka heittää. Hyvin säädettynä voi mönkiä vaikka tyhjäkäynnillä kytkimeen koskematta.
 
Sanosin, että nykimiset on normaalia. Ilmajäähyt Ducatit nyki vielä enempi. Varsinki, jos sun aiemmat pyörät on ollu nelipyttysiä niin siinä alle 4-tonnin kieŕoksilla se just tuntuu. Ruuhkassa Ducati on huonoimmillaan. Ehkä uudet Möröt on siinä suhteessa parempia.

Häävi ei tosin oo tämä Bemukaan hitaassa jonoajossa.
 
Mielii tekisi väittää että ei ole kaasuläpät synkassa. Ainakin 2V Ducattimet on aivan raivostuttavia nytkyttimiä kun synkka heittää. Hyvin säädettynä voi mönkiä vaikka tyhjäkäynnillä kytkimeen koskematta.

Jos tämä olisi syypää, onko sille mitään tehtävissä itse, eli voiko itse todeta asiaa tai jopa säätää kohilleen vai onko vietävä pyörä pajalle?
 
Imusarjassa on nipat joiden kauttaa voi mitata ruuvit poistamalla alipaineita. Tarvit sopivat mittarit, moottori käymtiim ja mittaileen ja sitten lukemien perusteella voi säätää. Aika hyvin ne läppärungot kyllä synkassa pysyy. Kaasarivehkeissä voi olla eri tilanne.
 
Sanosin, että nykimiset on normaalia. Ilmajäähyt Ducatit nyki vielä enempi. Varsinki, jos sun aiemmat pyörät on ollu nelipyttysiä niin siinä alle 4-tonnin kieŕoksilla se just tuntuu. Ruuhkassa Ducati on huonoimmillaan. Ehkä uudet Möröt on siinä suhteessa parempia.

Häävi ei tosin oo tämä Bemukaan hitaassa jonoajossa.

Jaahas ja joo. Aikaisemmat on tosiaan ollut 4 ja yksi jopa 6 sylinterinen, enkä muista että niillä olisi ollut ongelmia ajella 2000 kierroksilla eteenpäin..:orgmp:
 
Imusarjassa on nipat joiden kauttaa voi mitata ruuvit poistamalla alipaineita. Tarvit sopivat mittarit, moottori käymtiim ja mittaileen ja sitten lukemien perusteella voi säätää. Aika hyvin ne läppärungot kyllä synkassa pysyy. Kaasarivehkeissä voi olla eri tilanne.

Justiinsa, eipä ole alipainemittareita ei enkä taida ruveta selaisia vaaitusletkuhärpäkkeitäkään virettelemään. Jospa yhdistäisi ne nipat letkulla niin eiköhän paineet tasaannu :thumbup:
 
Motonetista saa ainakin tuommosta, joka käy nelipyttyisillekkin http://www.motonet.fi/fi/tuote/3832780/SyncPro-kaasuttimien-synkronointisarja-4-mittaria

Niiden pikkureikien kautta ei taida paineet valitettavasti tasaantua. Ducatissa käynti on hiukan epätasaista pikkukierroksilla ehjänäkin ja ketjut hakkaa mutta käy melko tasaisesti korkeammilla kierroksilla. Harrikat ja Bemarin kakspyttyset taas vetää hyvin alakierroksilla, mutta tahtoo täristää korkeammila kierroksilla. Rivinelonen tuntuu käyvän tosi tasaisesti, ku vertaa noihin - kaikki voi siis olla hyvinkin kunnossa.

Jos ketju on vähä heikossa hapessa ja ykskin lenkki jumittaa niin seki aiheuttaa tärinää. Samoten mulloli joskus kosteutta päässy moottorin vasemmalla puolella olevaan sytytyksen pick-up anturin liittimeen milä aiheutti kakistelua.
 
Katos vaan, eihän tuo sitten olisikaan mikään hintakysymys. Ei sillä että se mittauttaminen/säätäminen olisi kallista huoltoliikkeessäkään, mutta siinä itse tekemisessä on vain se jokin, ja aina oppii uutta. Taidanpa käydä Motonetissa.:jippikaijee:
 
Noin korkeat lämpötilat tähän aikaan vuodesta ei ole normaalia, minäkin suosittelen jäähdytysjärjestelmän putsausta. Minun pyörissäni lämmöt eivät koskaan ylittäneet 110 astetta ja silloinkin oltiin Italiassa 40 asteen helteessä kaupunki ruuhkassa, muuten lämmöt matka ajossa 65-80 suomessa.
 
Back
Ylös