• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducati StreetF

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hornet66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin änkkäreistä puuttui toinen Termignoni-tarra. Ebaysta tuli Italian maalta muutamalla eurolla ihan 1/1 korvaavat.

Oliko muovitarra vai "alumiini" tarra? Linkkiä? mullakin ne on vähän rispaantuneet.

Hiukan olen opiskellut tuota mekaanisesti eksoottista Italialaista urheilumoottoripyörää ja moni mustana magiana pidetty huoltotoimenpide Testastrettassa on ihan simppeliä peruskauraa hihnat ja venttiilin välykset mukaanlukien. Ducateihin ei vissiin moni uskalla koskea kotimaassa eikä ulkomaillakaan.

hyss.. pidetään imagoa yllä ja nautitaan siitä, että kukaan ei näitä uskalla ostaa.
Oma MuTu on, että ameriikassa ainakin on vallalla mielipide, että näihin ei voi mitään tehdä itse ja kaikki on pakko teettää italialaisella marmorilattialla. ducati.ms -foorumi on hyvä, kun muistaa välillä pitää amerikka-suodatus-lasit päässä.

http://www.ebay.com/itm/2-Adesivo-S...116830?hash=item1c3d744ede:g:WGQAAOxydgZTGcH5

Eli muovitarrat. Ihan samanlainen oli entinenkin, en tiedä onko joskus vaihdettu, jos alkuperäinen siis alumiininen. Minulla siis hiilaripöntöt, joissa aika karkea ulkopinta. epäilen että alumiinitarra ei taivu pintaan kiinni.

Vanhemmissa koneissa on mystisiä ohjeita venttiilin välyksen tarkistukseen ja säätöön, eli kannet irti jne, mutta eihän tuossa testastrettassa ole muuta kuin venttiilikoppa auki ja rakotulkilla mittaa välykset. Jos ei ole kohdallaan, niin nokat irti ihan normaalisti ja vaihtaa shimmit. Shimmejä saa irtotavarana. Kuulemma harvoin edes tarvitsee säätää, joten paja ottaa sen 500€ ekstraa tunnin työstä ihan huvikseen ja eksotiikaa ylläpitääkseen.

Remmeissä ei ole mitään autoa kummaisempaa. Koppa auki, merkkaa paikat, löysää kiristimen ja vaihtaa remmin. Kiristyksestäkin tehty tiedettä ja taidetta. Ducatissa on hommaan kuin hommaan erilaisia mystisiä ja kalliita erikoistyökaluja ja fikstuureita, mutta käytännössä todella harvalle on oikeasti tarvetta.

Viimeksi muokattu:
Nuo punaiset letkut ja Rizoman tupit vähän tökkäsivät silmään ensialkuun, mutta alkanut silmä tottua. Kuten aiemmin mainittu, jossakin vaiheessa alkaa muuttua joulukuuseksi kun koristellaan pelkästä koristelun ilosta. Hyvä maku on suhteellinen käsite.

Joo sellainen vielä pitää tehdä, että heivaa takatapit ja väsää rosteriputkesta kannattimen vaimentimille. Maalaa sitten kannakkeen mustaksi. Kirkkaasta siksi, että sitä on työmaalla vaikka kuinka.

Tuneecua testattu sen verran, että yhdistyy ja toimii. Pitää perehtyä paremmalla ajalla enemmän.

Obd piuha oli 8€ ebaysta yhdeltä myyjältä. Muut myyvät samaa kaapelia tuplahinnalla. Fiatin obd-adapteri oli jotain 3€ myös kiinanmaalta. Itse tuneecu kympin play storesta. Ei paha. Maksoin Tuneboysta kymmenen vuotta sitten jotain 270€, vaikka oli kimppatilaustarjous.

Viimeksi muokattu:
Jakohihnojen kiristäminen ei onnistu kuin italialaisella marmorilattialla tehtaan omalla akustisella testerillä. Näin minulle on kerrottu.

Sekä Androidiin, että IOSiin löytyy ihan virallinen akustinen hihnankireysmittariapsi. Tai jopa kaksi ja ilmaisia vielä.

Gates Carbon Drive
Contitech tension2go

Kuminauhaa rämpyttämällä kumpikin antoi saman lukeman.

Ihan teknisestä mielenkiinnosta otin hihnojen kopat auki (ei tarvitse purkaa puoltakaan siitä, mitä korjauskäsikirja sanoo). Etupytystä lähtee sellaisenaan, takapyttyä varten sivupahvit irti, tankin takaruuvi irti ja työntää tankin takareunaa pari senttiä vasemmalle, niin koppa mahtuu nousemaan välistä ihan hienosti.

Hihnat on vaihdettu vuosi / 2000km sitten merkkihuollon kuittien mukaan. Toinen hihna oli löysällä ja toinen ihan lerppana. Tiukemmasta lukema oli reilu 60Hz ja löysemmästä ei saanut mitään lukemaa. 80Hz on tehtaan ohje käytetylle hihnalle, 70Hz toimenpideraja tiukkaukselle. 110 Hz uuden asennuksessa. Hihnat sinällään silmämääräisesti moitteettomassa kunnossa. 80Hz täsmää aika hyvin myös siihen 45 asteen sääntöön.

Lisättäköön vielä, että oli tänä keväänä (merkki)huollettu 80km ennen kuin ostin ja sai imeä 3dl öljyä, ennen kuin mittasilmässä alkoi kupla edes näkyä. Että se niistä.

Viimeksi muokattu:
Hihnat on vaihdettu vuosi / 2000km sitten merkkihuollon kuittien mukaan. Toinen hihna oli löysällä ja toinen ihan lerppana.

Lisättäköön vielä, että oli tänä keväänä (merkki)huollettu 80km ennen kuin ostin ja sai imeä 3dl öljyä, ennen kuin mittasilmässä alkoi kupla edes näkyä. Että se niistä.

Olen vuosien varrella käyttänyt liikkeiden huoltoja 4 kertaa (vain ne kerrat kun ajan pyörän huoltoon ja sieltä pois, pari kertaa viety pisteosia erikseen huoltoon esim. iskarit):
- 2008 tai 2009 K5 kilogixeri kävi recall-huollossa (rungon vahvistus). Katteet kasattu väärin, osa klipseistä puuttui, yksi katteen pala puuttui ja uusia naarmuja joka puolella.
- 2010 Saksassa käytin SP-2:sen 18tkm huollossa kun alkoi takalaakeri olemaan loppu ja ei ollut työkaluja tai paikkaa. Kaikki meni nappiin ja tehty paljon muutakin ja kaikki tiptop.
- 2012 RSV4 1000km huoltoon. Katteet taas kasattu väärin, ihme kuin ei sivutakakate ollut mennyt rikki. Lisäksi öljykorkki auki ja huomasin vuotavan öljyn vasta Lahden motarilla kun ihmettelin käryä. Änkkä, katti ja takarenkaan oikea kylki öljyssä. Onneksi ajoin vain suoraan.
- 2014 RSV4 takuuhuollossa startin takia, tällä kertaa eri liikkeeseen/huoltoon. Kaikki ok ja hyvin hoidettu.

Eli tuollainen 50% osumatarkkuussa, kotimaassa 33%. Ei oikein ole luottoa noihin, lisäksi hinta niin mielellään itse turailee ajan kanssa.

Oletko muuten B12 tykännyt Streetfighterista? Oliko kuvaukseni omia kokemuksiasi vastaava nyt 1050 Speed Triplen jälkeen? Pakko sanoa kaikille joilla ei tälläistä ole, että on armollista kun ette tiedä mistä jäätte paitsi :D. Corseneron Rexxar flashin jälkeen pyörä muuttui aivan hitosti vielä paremmaksi koneeltaan. Alhaalta vetää eikä rytkytä enää, tehoa tuntuu olevan enemmän ja kaasuun vastaavuus parani huomattavasti. Tuo S:n alustakin on kyllä perkuleen toimiva ja miellyttävä ihan normi ajossakin. Panigale tuntuu jäävän talliin taas entistä useammin...

Kuvaus piti harvinaisen hyvin paikkansa:)

Trumppa on ollut minulla niin kauan, että siihen on kasvanyt lähes kiinni ja olen aika vähän viime aikoina ajellut muilla pyörillä ennen Tuksun ostoa. Ducati oli alussa outo kokemus twinin tärinöineen ja ihmeellisine ergonomioineen. Ranteet olivat oudossa asennossa ja sormet puutuivat ajossa heti. Saappaat eivät meinanneet kestää tapeilla. Tapit vaihdettu (25€) ja tankoa käännetty eteenpäin (0€) ja nyt alkaa tuntua kotoisammalta.

Ajossa pyörä on sellainen, että vauhti nousee ihan huomaamatta. Kone lotkottaa letkeästi kuin harrikka ja yhtäkkiä huomaat vauhtia olevan 140. Vetoja on kivasti ja tekee kakkosella puhtaat power wheeliet vakiovälityksillä. Alusta on topakka ja todella vakaa mutkissa, mutta trumppa oli ketterämmän tuntuinen vauhdissa. Pilot Powerit tod näk korjaavat kohta tilannetta.

Minusta pyörässä pitää olla jotain erilaista ja ei-tusinaa. En osta vuosikymmenestä toiseen uutta Corollaa, kun face lift tai uusi korimalli tulee. Pyörä pitää olla erilainen kuin edellinen. Ducatia erilaisempaa ei taida enää oikein saada. Samoin tekniikkapuoli on aina kiinnostanut. Ei tuo Tuksukaan konetta kummempi ole rakenteeltaan. Todella helppo ja yksinkertainen huoltaa mitä nyt olen vähän tutustunut. Osa ratkaisuista on erilaisia kuin muissa, mutta mitä sitten. Lisäksi näyttää hienolta, pitää erikoista ääntä ja kääntää päitä. Osa nyökyttelee ja osa pyörittää päätään. Niin se pitää ollakin:)

Ajattelen tätä laitetta siten, että osa on ajamista ja osa "harrastamista". Mikään paikasta A->B laite se ei ole ainakaan minulle, eikä pitäisi olla kenellekään muullekaan.

Se alkuperäinen tanko on aika outo, alaspäin taivutettuineen kädensijoineen. Jotku saaneet kääntämällä sopivaksi mutta Rizoma Ma005 oli oma ratkaisuni johon olen tyytyväinen. Tai 008 jos et tykkää että menee liiana matalaksi vs alkuperäinen.

Tuota kääntyvyttä mietin, että mikä hitto siinä voi olla, ketteryys on nimittäin minusta taas huomattavasti parempi kuin S3:ssa. Mutta pitkistä loivista mutkistahan tuo tykkää, ei niinkään 180c vuoristoradasta. Perää kai jotku hiukan noissa nostaneet myös, kiusaamatta sen enempää myös se vakio alusta voi olla syynä ;)
Hyvä että tyytyväinen, mulla on kilometrien lisääntyessä kävi tuntumaan vaan paremmalta kun pääsi sinuksi.

Tuota kääntyvyttä mietin, että mikä hitto siinä voi olla, ketteryys on nimittäin minusta taas huomattavasti parempi kuin S3:ssa.

Millä renkailla olet ajellut kumpaakin laitetta?

S3: Diablot -> (erittäin) kankea, Pilot Power->ketterä

SF: Diablo Rosso->kankea, Pilot Power->ketterä?

Maalimalla moni muukin ihmetellyt kuinka pitää vääntää mutkaan italialaisilla renkailla. Pilot Poweria tarjoavat lääkkeeksi. Olen ajellut Piloteilla iät ja ajat. Vanha malli ja saa halvalla, mikä on nuukalle miehelle iso etu. Herkimmin ohjautuva kumi mitä olen kokeillut ja sellaiseen olen tottunut. Kääntyy se SF kyllä, mutta ässämutkissa kovemmassa vauhdissa suunnanvaihto vaatii enemmän kuin Trumpassa.

Siitä öhlinsistä sanovat, että ei siitä juuri muuta iloa ole streetfighterissa kuin vuotavat stefat :) Showa on kuulemma suunnilleen yhtä hyvä.

Corseneron Rexxar flashin jälkeen pyörä muuttui aivan hitosti vielä paremmaksi koneeltaan. Alhaalta vetää eikä rytkytä enää, tehoa tuntuu olevan enemmän ja kaasuun vastaavuus parani huomattavasti.

Leiskautin Tuneeculla boxiin tuneecun sivulta löytyvän "Ducati Performance"-kartan ja voisinpa sanoa, että samat sanat. :grin:

Ei ryi ja rytkytä alakierroksilla, voi putputella ihan siivosti 2000 alkaen. Leppoisan laiska liikkeellelähtö onnistuu pehmeästi tutisematta. Voi ajaa satasta kuutosella ilman että nykiminen alkaa vituttaa. Keskialueelle 5000-7000 tuli reilusti lisää vääntöä. Huiput varmaan ennallaan, mutta vetää nyt lineaarisesti alhaalta ylös. Ennen keskialue oli vähän ohkaisen tuntuinen osakaasulla. Jotta ei täydeksi hehkutukseksi mene, 3000-3500 on ehkä himpun laihalla edelleen, mutta nyt on hyvä pohja alkaa viilata kohilleen. Monia piirteitä luulin aluksi ominaisuuksiksi, mutta se Termignonin kitin mukana tullut kartta on sanalla sanoen aivan täys paska.

Kun tänään laitoin käyntiin ekan kerran ihmettelin, että käykö se jotenkin huonosti tyhjää. Piti ihme klompsustusta, mutta paljastui pakoääniksi, koska tässä kartassa taitaa olla läpän servo pois päältä. Rahaa koko viritykseen meni yhteensä 21€ ohjelman ja kaapeleiden muodossa.

Nyt siis oikeasti alkaa pyörä käydä käteen ja olla vähän sinnepäin kuin sen kai pitäisikin. Vittumaiset ja ärsyttävät piirteet on karsittu suurelta osin.

-Kytkin toimii nätisti ja rääkymättä rasvauksen jälkeen
-Kone toimii kunnolla rytkimättä ja nykimättä. Vetää kuin höyryjuna koko kierrosalueella.
-Sormet eivät enää puudu kun tankoa käännetty
-Jalat ovat mukavasti tapeilla kun tapit uusittu.

Leiskautin vielä saman kartan uudelleen ilman lambda-antureita ja nyt on ehkä vielä himpun jouheampi. Menee ihan hyvin jo sen 3000-4000 alueen pintakaasulla.

Noilla rexxereillä tms kaupallisislla palveluilla on paikkansa yhteiskunnassa, mutta hinta on kyllä tosi kova pelkälle kartan lataukselle. Painetaan paria nappia ja odotellaan muutama minuutti. Ja mikä se kartta sitten lieneekään. Tee-se-itse meiningillä pääsee kymmenesosaan kustannuksista.

Tankillinen tullut ajettua uudella kartalla ja hyvältä vaikuttaa toistaiseksi. Kulutus oli 5.5L sekalaisessa ominaisuuksien testailussa maantiellä ja kaupungissa ehkä hiukan rauhalliseen ajoon painottuen. Ei paha, eli ei muuttunut edes janoiseksi.

Taakse vaihdoin Pilot Powerin. Samalla muistui mieleen, miksi en osta noita teräsvöisiä pirellejä/metzelerejä. Olipa vittumaisin tubeless operaatio vähään aikaan. Ei meinannut lähteä vanteelta sitten millään. Sahasin lopulta reunavaijerit rautasahalla poikki, jolloin antautui. Misukka taasen ei meinannut ottaa ilmaa sisään mitenkään. Silikoni-sprayllä lopulta liukastui niin paljon, että otti ilmaa ja nousi vanteelle. Ei se kumi pyöri vanteella, vaikka silikonia käyttäisi. Kovin kevyen tuntuinen on tuksun vanne, vaikka ei marchesini olekaan. Seuraavaan vaihtoon pitää asennoitua valmiiksi eri tavalla. Tasapainottanut en ole enää vuosiin, sillä se on jokseenkin turhaa nykyrenkailla ja sorvatuilla vanteilla.

Kääntyminen herkistyi jonkin verran. Juaalton:lle, että pyörä itse asiassa kaatuu mutkaan ihan herkästi, mutta sieltä ylös kampeaminen ja nopea suunnanvaihto ässämutkissa on se kankean tuntuinen juttu. Ajotekniikalla ja -asennollakin lienee osansa. Todella vakaa ja topakka on edelleen mutkissa ja pitää hyvin linjan, vaikka vähän röykkyä olisikin.

Osaako kuka arvioida, tai onko jollakin jopa tietoa, mistä ne rexxerin käyttämät kartat ovat peräisin? Ovatko rexxerin itse kehittämiä, vai ihan Ducatin omia yleisiä virikarttoja eri kombinaatioille? Fläshäyksen optiot näyttävät ihan vastaavilta kuin tuneecussa ja tuneboyssa.

Osaako kuka arvioida, tai onko jollakin jopa tietoa, mistä ne rexxerin käyttämät kartat ovat peräisin? Ovatko rexxerin itse kehittämiä, vai ihan Ducatin omia yleisiä virikarttoja eri kombinaatioille? Fläshäyksen optiot näyttävät ihan vastaavilta kuin tuneecussa ja tuneboyssa.

Rexxerillä pystyy ihan itse tekemään sen kartan esim penkissä.
Ei kai sinäänsä eroa tuneecusta tai tuneboysta.

Back