Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Asiasta juuriharjaan, tällä pyöritty pääkaupunkiseudun teillä sillointällöin kun ulkomaanasumiselta ehditty. Ameriikan tuontivehjes, sydämmenä toimii himamodattu 1198R kone, eli 'jäteosista' kasattu kone. Lyöntiä on tuohon akseliväliin maukkaahkosti, ei oikeastaan mitään tekemistä enää perusSF kanssa. Mutta hauska vehjes on.
katso liitettä 19488 katso liitettä 19489
Otin tankista kiinnikkeistä ja nipoista sellaisen vertailumitan kun laitoin komeroon kolmisen viikkoa sitten. Nyt tuo mitta on pienentynyt jo 2mm.Saanähä mikä on keväällä lopputulos. Tankin kokonaispituudessa tuo muutos on enemmän kuin 2mm.
Pääsiäisen ratoksi askartelin paksummat akkukaapelit. Aiemmin en ollut kaapeleihin kajonnut ja oli yllätys kuinka heppoiset teräksiset rengasliittimet kaapeleissa on. Startin liitin oli vieläpä reippaasti ruosteessa. Itse narukaan ei kovin kummoista ollut.
Laitoin Motonetista Hi-Flexin 25 neliön kaapelia. Saattaa olla vähän liioiteltu ja yhtään paksumpaa ei edes saisi vedettyä alkuperäisellä reitillä. Nytkin piti vetää kaapeli ensin ja sitten prässätä kengät päihin. Luulen että 16 neliöinenkin riittäisi samalla tavalla. Päihin kupariset kaapelikengät ja liimautuva kutistesukka. Lainasin työmaalta järeät kaapelikenkäpihdit.
Saapi nähdä auttaako miten laiskaan starttaamiseen.
Päivitä akku - https://shoraipower.com/lfx18a1-bs12-p86 , 270 vs 210 CCA, 18Ah vs 10,5Ah Yuasan litkuakkuun verrattuna. Ja painoakin säästyy![]()

Tuo 1098 on alkanut kiinnostamaan ja Rovaniemellä olisi yksi oiva ehdokas tarjolla, mutta turhan kaukana Helsingistä... Olisiko joku muu kiinnostunut luopumaan omastaan?
Laiskana en jaksanut vielä koko ketjua selata läpi, mutta mitä näistä kannattaa erityisesti tsekata läpi, kun on ostohousut jalassa?
Itse tykkään märkäkytkimestä enemmän. En välitä turhista kilinöistä, eikä tonnin kytkinremppa 20tkm välein innosta sekään. Multissa on märkäkytkin ja mittarissa yli 70000, orkkiksella mennään. SF:ssä on 42000 ja kaksi kykää vaihdettu jos oikein muistan. Silti tuossa SF on omassa lajissaan koukuttava laite.
Mulla olis ylimääräiset 1198 nokat jouten, jos joku haluaa alkaa leikkimään.. noilla päässee lähelle noita mun lukuja kun kanavat ahdostaa kuitenkin pakopuolella 10mm noston jälkeen![]()
Vihdoin näin 7 vuotta koneen teosta saatiin jo dynossa karttaa säädettyä. Raakavetojen ja 'sinnepäin' haettu kartta tuotti 169hp (9250rpm) / 136Nm (7500rpm) , 100Nm 3250rpm ->. Ihan ookoo tollaseks experimentaaliseksi koneeksi, toki arvio oli, että huipputeho rajoittuu kansien vuoksi.
Tehorekisteri 500rpm alempana kuin 1198 ja stockSF => kanavat ahdistaa (jompikumpi tai molemmat)
Eilittäin alettiin virtauspenkissä katsomaan mikä rajoittaa. 1098 kevyesti hiplatut kanavat imu virtaa 185hp asti, pako '120hp' ... tällä konstruktiolla pakokanava on maksimissa 1098 kannessa, isommalla venalla ja porttauksella sitten lisää. Nyt lähdemmä tutkimusmatkalle. BTW, 1198 stock kansi imupuoli virtaa 200hp asti, ja pakopuolella aivan sama 'jäätävä ongelma'. Eli alotamma 1198 kansien hiplailuista ja katsotaan mitä sieltä saadaan irti pakopuolelta (itseasiassa ei virtaa kanava yhtään paremmin kuin oma tekele 1098 pako, tehtaan pakodesign siitä seeti-throat alueelta on sitten ihan paska). Samalla ehkä 2mm isompi vena 1098 pakopuolelle ja reipas avartaminen ja sitten taas crossvertailu, sen perusteella keväällä parempi kansipaketti kiinni.
Flow arvot - 28' muutettuna 1198 kansi vajaa 390cfm ja oma tekele 1098 360cfm jotain. Virtausnopeudessa pikkukansi pieksi isomman.
Mulla olis ylimääräiset 1198 nokat jouten, jos joku haluaa alkaa leikkimään.. noilla päässee lähelle noita mun lukuja kun kanavat ahdostaa kuitenkin pakopuolella 10mm noston jälkeen![]()