• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatiko ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j_alli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

j_alli

Kantvik
Moi !

Sopiiko Ducati tälläiselle "uusiomotoristille" joka palaa vuosikymmenen jälkeen taas kahdelle pyörälle ?

Perustuntumaa olen hakenut 535-viragolla, mutta nyt täytyisi saada jo "oikea mopo". Vaatiiko esim. Monster paljon huoltoa tai muuta ylläpitoa,Viragon kunniaksi on mainittava, ettei sille ole tarvinnut tehdä mitään muuta kuin ajaa. Saman linjan tietysti soisi jatkuvan sillä rajallista vapaa-aikaa ei haluaisi käyttää sormet rasvassa näpräämiseen taikka mystisten sähkövikojen metsästämiseen.

_Jalli_

Jos asiaa kysyt, niin todennäköisesti sellaista mielit. Ducati ST4s on itselläni ollut nyt kolme vuotta ja oikein mukavasti on toiminut. Pyörä on erinomainen ajaa, myös 2 päällä.

Kilometrejä ei ole tosin siihen kertynyt aivan kauheasti, koska ajelen myös Tuutilla n. 1/3 ajoista. Mutta ulkona pyörä on kesät seissyt ja aina on startannut ja perille vienyt, eikä koskaan hyytynyt. Akku on kerran uusittu ja siinä kaikki.

Rohkeasti mukaan vain. L-2 saundin maailmaan.
062802moto_prv.gif

40tkm ilma/öljy jäähdytteisillä Ducateilla ajaneena, voin suositella!

Et maininnut sitä, että oletko ostamassa käytettyä vai uutta Ducatia? Mikähän Mörkö mallia olet katselemassa, niitäkin kun on vuosien saatossa "muutama" siunaantunut..(600, 620, 750, 800, 900, 1000DS, S2R, S4, S4R)

Uutta tai uudehkoa jos löytyy käytettynä sopiva.

Käytetyn kohdalla valinta olisi kai tehtävä 620/900 välillä. Uuden 620:sen näkyy saavan alle kympin. En ole vielä ehtinyt käydä testaamassa kuin pikku lenkin vanhemmalla 600:lla, paljonko pyörän luonne muuttuu jos sitä vertaa esim. 900:een ?

_Jalli_

Uutta tai uudehkoa jos löytyy käytettynä sopiva.

Käytetyn kohdalla valinta olisi kai tehtävä 620/900 välillä. Uuden 620:sen näkyy saavan alle kympin. En ole vielä ehtinyt käydä testaamassa kuin pikku lenkin vanhemmalla 600:lla, paljonko pyörän luonne muuttuu jos sitä vertaa esim. 900:een ?
900:ssa on kaikkea enemmän, luonnollisesti. Ehkä eniten mielipiteitä jakava asia on kuivakytkin (620:ssa on märkäkytkin), osa pitää ja osa ei. Virittely potentiaalia tuossa 900:ssa on enemmän ja siinä on parempi alusta.

Moikka vaan kaikille..
Itsellä edessä vähän sama tilanne. Parisen viikkoa olen ducateja katsellut ja teidän juttujanne lueskellut täällä. Tänään sitten olis koe-ajussa SS900 vuosimallia -02.

Alunperin olin varma että ostan Hondan VTR1000F:n kun olen näitten twinien luonteeseen hurahtanut muutenkin. Nyt on sitten vaan Ducati kärpänen päässyt purasemaan pahemman kerran. Ilmeisesti on sellanen pyörä, joka vaatii aika paljon aikaa/omistautumista. Meinaan vaan kun moni täälläkin osaa varmaan unissaankiin purkaa ja kasata oman moponsa. Itselläni ei pahemmin tiloja täysremppaan löydy, mutta ilmeisesti täällä pääkaupunkiseudulla nuita kerhoja riittää?

Elikkäs. Onko tuo nyt ihan mahoton mopo näin 5 vuoden tauon jälkeen? Toinen vaihtoehto olis S750FF. Niin, ja mitä minun pitää tietää kysyä kun menen nuita pyöriä tutkiskelemaan?

Moikka vaan kaikille..
Itsellä edessä vähän sama tilanne. Parisen viikkoa olen ducateja katsellut ja teidän juttujanne lueskellut täällä. Tänään sitten olis koe-ajussa SS900 vuosimallia -02.
Se oiskin nami peli.
wink.gif

sanoi:
Ilmeisesti on sellanen pyörä, joka vaatii aika paljon aikaa/omistautumista.
No jaa, ei oikeastaan, ei välttämäti sen enempää kuin vaikka se VTR Hontra tms. Se nyt vaan on (japanilaisia) pienemmän tehtaan pienempien tuotantomäärien 'suurella syrämellä' tehty ajokki, ei sen kummempaa. Toki sellaiset (vähemmän massatuotetut) vekottimet yleensä saavat omisajansa kiinnostumaan enemmän myös siitä teknikkapuolesta, ja 'omistautumaan' asialle keskimääräistä enemmän, luulisin ainakin.
No aikaa se tietty voi ruveta vaatimaan, jos sieltä tien päältä ei maltakaan enää pysyä pois.
smile_org.gif

sanoi:
Meinaan vaan kun moni täälläkin osaa varmaan unissaankiin purkaa ja kasata oman moponsa.
Tjaah, taitaa olla täälläkin yhden käden, tai ainakin yhden miehen sormilla laskettavissa ne muutamat huru-ukot, jotka osaavat irrottaa ja kiinnittää moponsa männäntapit yhtä ripeästi kuin intin käyneet rynkyn lukon.
tounge.gif

sanoi:
Itselläni ei pahemmin tiloja täysremppaan löydy, mutta ilmeisesti täällä pääkaupunkiseudulla nuita kerhoja riittää?
Täysremppatilojen puute ei varmaankaan ole mopotin merkkiin sidonnainen, joten sen perusteella ei kannattane valita tai hylätä mitään merkkiä. Varsinkaan pk-seudulla, jonka lähellä useimmat maahantuojat vaikuttavat. Hyvästä kerhosta ja kerhotiloista on aina hyötyä, merkki kuin merkki.

sanoi:
Elikkäs. Onko tuo nyt ihan mahoton mopo näin 5 vuoden tauon jälkeen? Toinen vaihtoehto olis S750FF. Niin, ja mitä minun pitää tietää kysyä kun menen nuita pyöriä tutkiskelemaan?
Tarina ei kerro että millainen se aiempi ajokki sitten on ollut, mutta noin yleisesti, tuskin vaan. Eihän se perustaito viidessä vuodessa katoa.
Toki se uudehkon ruisku-Ducatin reipas kaasuun vastaavuus ja voimakas moottorijarrutus voi aluksi yllättää ainakin äkkinäisen, (ja 1-2 -mukisiin tottumattoman sellaisen), varsinkin tuossa isommassa versiossa, mutta noin muuten ei varmaan tule isompia ongelmia. Ko. malli on kevyt ja 'ketterä' käsitellä, suht lysti ajaa, ja pysyy kyllä lapasessa, jos perustaidot on jo persnahassa, ainakin jollain piikkiä isommalla hankittuina.

Mitä pitäis osata kysyä, no ainakin kannattaa selata noita vanhempia ketjuja vaikka täällä, siitä lienee apua jonkin verran, ainakin itselle oli, kun samanlaista seiskapätkää olin hankkimassa.

Kiitokset valaistuksesta canepazzo.
Eiköhän sitä sitten tule ducati hommattua, jos nyt kaikki hyvin käy.. vielä vaan pitäisi ensi viikkoon malttaa odottaa  
confused_orig.gif

Niin ja nuista ajokamppeista. mistä olette hommanneet ja minkälaisia olette suosineet? Siis lähinnnä pukua ajattelin.

Toinen vaihtoehto olis S750FF. Niin, ja mitä minun pitää tietää kysyä kun menen nuita pyöriä tutkiskelemaan?
Täältä löydät etsimäsi:=owner_vehicle&PL[0]=listOwnerVehicle.php]Ducati myytävänä

On hieno eikä maksa paljon  
smile_org.gif
Olishan tuo ihan hyvä vaihtoehto.. Pitää vaan nyt ehkä pysyä tossa 900:ssa.  
tounge.gif
 Mut katellaan, eihän sitä koskaan tiedä..

Kiitokset valaistuksesta canepazzo.
Eiköhän sitä sitten tule ducati hommattua, jos nyt kaikki hyvin käy.. vielä vaan pitäisi ensi viikkoon malttaa odottaa  
confused_orig.gif

Niin ja nuista ajokamppeista. mistä olette hommanneet ja minkälaisia olette suosineet? Siis lähinnnä pukua ajattelin.
Onneksi olkoon! Jos Ducati tulee, se on erittäin hienostunut valinta.

Ajoasuista...

Ensiksi kannattaa huomioida pyörätyyppi ajoasun valinnassa. SS:ssä on aika etukeno ajoasento ja siksi asun leikkauksen tulee olla sellainen, että asu on joka puolelta hyvin istuva, väljyyttä ei siis saa olla, mutta asu ei saa kiristää polvista tai hartioista. Etenkin kangaspuku pitää valita sellaiseksi, että mitat riittävät. Nahkapuku muotoutuu hieman. Kannattaa sovittaa montaa eri mallia ja merkkiä ja varmistaa mm. se, että asu peittää selän kunnolla ajoasennossa.

Seuraavaksi edetään ajotottumuksiin. Missä ja minne ajetaan ja miten paljon tulee kilometrejä ja ajetaanko kenties radalla.
Jos ratakilometrejä tulee edes hieman, suositeltavaa on hankkia joko kunnollinen kaksiosainen esimerkiksi Dainesen nahkapuku, missä takki ja housut on liitetty toisiinsa vahvalla vetoketjuliitoksella tai yksiosainen nahkapuku. Kaksiosaisen puvun leikkaus on rennompi ja puku soveltuu paremmin jokapäiväiseen käyttöön mm. siksi, että usein tuuletusreikiä ei ole niin paljon kuin yksiosaisissa.

Vaikka ratakilometrejä ei tulisi, kaksiosainen nahkapuku toimii silti hyvin kadulla. Kaveriksi tarvitaan sadepuku huonoa keliä varten.

Toinen vaihtoehto kadulle on erillinen nahkatakki- nahkahousut yhdistelmä. Esimerkiksi Dainesen kaikki erillistakit ja housut sopivat yhteen, mutta vetoketjuliitos on lähinnä vedon estoa varten ja huomattavasti kevyempi kuin kaksiosaisissa puvuissa. Erillistakkia voi käyttää paremmin erikseen kuin kaksiosaisen puvun takkia. Ongelma tässä lähinnä istuvuus SS:n ajoasentoon - kokeile.

Kolmas vaihtoehto on hyvä kangaspuku. Huomiota kannattaa kiinnittää juuri istuvuuteen ja laadukkaaseen pintakankaaseen. Puku maksaa pakosta melkein enemmän kuin nahkapuku mikäli haluaa edes välttävästi asvaltilla laahautumista kestävän puvun. Luota tässä laatumerkkeihin, Dainese, Alpinestars, Rukka, Scott yms...

Kangaspuvuissa hinnan säätelee usein käytetty vedenpitävä kalvo. Gore-Texin eri versiot ovat kai parhaita ja kalleimpia.

Nahkapukua olin ajatellut. Ja itse asiassa mietinkin tuota ajoasennon vaativuutta puvun suhteen. Kilometrit tulee kerrytettyä ainakin aluksi ihan sekalaisella ajulla mutta radallekin on pakko päästä joskus.
Alustavasti taitais olla tuo kaksiosainen puku minua varten. Missäs näitä pääsisi pääkaupunkiseudulla kokeilemaan?

Storm-motor ruosilankujalla, Allright jossain keskustan liepeillä (en siis ole hesasta) yms... noi on kai ne laajimmat.

Dainese on oma suosikkini, mutta kyllä Alpinestars on myös hyvä jollei niitä kaikkein halvimpia osta. Allrightilla on hieman kalliimmat hinnat kuin euroopassa (ainakin aikaisemmin ollut), mutta Dainese on saman hintainen joka maassa.

Saksasta saa tosin välillä tarjouksesta edullista Dainesea, mutta niin saa suomestakin.

Kylläpäs sitä saa aika paljon maksaa jos hyvän haluaa..  
confused_orig.gif
Löytyisköhän keneltäkään orggilaiselta vähän käytettyinä?

Pitää varmaan laittaa ilmoitus tuonne osto/myynti palstalle.

Bikeworldit hesassa ja vantaalla (tokimoton lähellä) myyvät myös dainesea. Sieltä hommasin keväällä omani kun antoivat melkein 20%-alea kesken kiivaimman sesonkikauden ja vielä uutuuspuvusta  
smile_org.gif
Tai no se alennus homma oli vähän erikoinen kun alennuksen antoi helsingin liike ja vantaalla eivät tahtoneet uskoa hintaa todeksi
biggrin.gif
Ensin ehdottivat menemään laskunmaksuun lauttasaareen ja hakemaan sitten puvun vantaalta
tounge.gif

Stormi sensijaan ei tinkinyt yhtään, saksanpojat tiputtuvat n. 10% ohjehinnoista, mutta varmasti  takuupuoli on paljon hankalempaa sitten jatkossa

Viimeviikonloppuna Vantaan bikewordissa oli ainakin jotakin dainesen nahkapöksyjä -40% ja mitä nyt nopeavilkaisu niin taisi olla muutakin kivaa tarjolla...Bikeworldissa yllättävän paljon dainesen nahkasälää..

Kylläpäs sitä saa aika paljon maksaa jos hyvän haluaa..  
confused_orig.gif
Löytyisköhän keneltäkään orggilaiselta vähän käytettyinä?

Pitää varmaan laittaa ilmoitus tuonne osto/myynti palstalle.
Ja niihin varusteisiin kannattaa sitten heti kättelyssä varata kunnolla rahaa. Täällä Orgissakin on varmaan joka toinen kuski ostanut ensin paskat vermeet ja sitten muutaman kuukauden käytön jälkeen päivittänyt varusteet niihin kunnollisiin.

Omien kokemusten pohjalta en voi tarpeeksi painottaa hyvän kypärän ja takin merkitystä. Huonommilla housuilla sitten tulee jo toimeen, mutta jos yllämainituista jompikumpi on huono, niin ajeleminen muuttuu helposti tuskaiseksi.

Jos itse olisin aikoinani kuunnellut kokeneempiani, olisi varustekaupassa säästynyt pidemmällä tähtäimellä suunnilleen 500€ riihikuivaa rahaa. Omat ja emännän vermeet meni molemmat uusiksi. Ainoastaan nyörifarkut jäi aktiivikäyttöön niistä ensin ostetuista kamoista. Että meikäläisellä makaa huonoja nahkatakkeja, kypäriä ja muita varusteita kaapin pohjalla, jos sattuu kiinnostamaan
wink.gif

Ducateista vielä sen verran on varoitettava, että ilmeisesti tuo Ducen huollattaminen on sitten jonninverran kalliimpaa ja virallisia paikkoja ei tahdo olla kovin montaa Suomessa, etenkään jos pohjoisen suuntaan mennään. Huoltoon vaaditaan käsittääkseni myös aikalailla erikoistyökaluja ja määrätyn tyyppistä paneutumista itse tekniikkaan, jos siis meinaa kapistusta itse lähteä huoltamaan. Huoltokustannukset ovat kuitenkin yllättävän iso osa mopon ylläpitokustannuksista, varmaankin suurin jos ei meinaa huoltoja tehdä itse.

Itse on sanottava, että kaverin 620FF:ää jokin aika sitten tyypänneenä on täällä suunnassa tehty se vankkumaton päätös, että kun suikka joskus alta pois vaihtuu, niin Ducati on tilalle tulossa. Piste. Notta Ducati-vastaisuudesta on allekirjoittanutta turha syyttää.

oli myös stormilla (siis ruosilankujalla) daineset alessa ainakin kesäkuussa, mitä lie enää jäljellä? käy nyt kuitenkin katsastamassa!

vielä tässä heittäisin peliin sen näkökulman eri mopomerkkien ja mallien suhteen, että niitä, joita on tehty riittävän monta kappaletta ongelmallisten rakenteeseen liittyvien seikkojen selville saamiseksi ja korjaamiseksi, kuten esim. useimmat Hondan tuotteet, syytetään usein "luonteettomuudesta", ja niillä, joilla tämä prosessi on vielä meneillään (eikä loppua ole näkyvissä), on "luonnetta".

t. nimimerkki "ei se ole vika, vaan ominaisuus...!"  Eikun *askaa jauhan. Osta Duce, jos sitä tuntuu!  
bowdown.gif

Back