• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatin vahvuudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se, mikä siinä pyörässä on aivan ilmiömäisen hyvää, oli täydellinen kontrolli. Tosin asiaa voi olla vaikea kuvailla sellaiselle hessulle, jolla on hevosmaiset laput silmillä ja jonka mielestä vain teho on kaikki kaikessa (toisaalta - ei tarvitsekaan). Hyvä tuntuma pyörään antaa kuljettajalle todella paljon ajamisen iloa!
Näinhän se on, mutta se ei välttämättä tee pyörästä nopeaa. Heikkotehoiseen pyörään on helpompi tehdä toimiva alusta, koska sitä ei rasiteta lainkaan samalla tavalla kuin suurempitehoista. Vrt. esim Buell. Ja en siis tarkoittanut tässä Ducatia.  

Olisihan tuollainen 748 tuolla Öhlärin alustalla aika namu. Voisi olla aika kuningas Std600-luokassa. Joku Ruotsalainen taisi muuten mennä viime vuonna Alastarossa tosi kovaa 749R:llä.

Ja sitten herne nenään. Itselläni on juuri nuo hevosvoimalaput silmillä, mutta osaan silti arvostaa Ducatia. Onhan Kesseli, (ja monet Superbike-gurut) osoittaneet, että sillä pääsee todella kovaa. Mutta saman suorituskyvyn, ei siis tehon vaan suorituskyvyn, saa japsipyörästä halvemmalla. Koska minulla ei ole pohjattomat taskut, ajan nyt Kawasakilla. Se on rumempi kuin 998, eikä kuulosta yhtä hauskalta, mutta se on varmasti ripeämpi kuin mitä olisin saanut samalla rahalla Ducatista.
No hard feelings. Ei näitä minun juttuja kannata ottaa vakavasti eikä henkilökohtaisesti.

En tarkoittanut, että se 748R olisi välttämättä nopeampi kuin perus 600:nen japsi, mutta todella upea se oli ajaa omasta mielestäni. Jos siis tavoitteena ei ole kilpailla, ainoastaan nauttia ajamisesta, tuollainen olisi varsin upea laitos. Tosin ko. laitteen omistaja ajoi sillä melkoista kyytiä...

Tuo on todella totta, että jos Ducatilla haluaa päästä yhtä lujaa kuin hyllystä otetulla japsimopolla, rahaa menee ja paljon. Kilvanajossa paras kalusto on kalusto jolla pääsee helpoiten kaikkein kovinta vauhtia. Kai Kesselillä Ducatilla ajaminen on puhdas mieliteko... en tiedä? Varmasti löytyisi nopeampaa kalustoa sillä budjetilla...

En väitä millään tavalla 748:ia tai 749:iä tms Ducatia paremmaksi kuin joku vastaava japanilainen malli. Erilaiseksi väitän, erilaisia ne ovat mielestäni.

Vähän omia ajatuksia Ducatista ja miksi siihen olen päättynyt. Kun ensimmäisen Ducatin ostin, niin se oli liikkeestä ensimmäinen jonka kohdalle pysähdyin (ST2) ja sitten kun kelasin liikkeen 70 muuta pyörää läpi ja seuraavan kerran kun pysähdyin oli taas Ducati (ST4). Siis aivan tajuttoman hyvännäköisiä pyöriä.

No, lompakko osoitti ST2:sta ja ei muuta kuin pyörä pihalle käyntiin. Myyjä täräytti pyörän käyntiin ja äänen kuultua tein kaupat mielessäni - mielettömän hienot soundit!

No emäntä kyytiin ja koeajolle. ST2:ssa ei ole mitään öhlinsejä ja muita sikakalliita komponentteja ja ajo-ominaisuudet olivat kuin missä tahansa Japsimopossa. Eli ihan toimiva pyörä. Siinä sitten kaupat tehtiin ja ja pyörällä ajettiin tourinkia 12500 km kesän aikana.

Norjassa kun mopon ajoi lautta jono kärkeen muiden pyörien joukkoon, niin aina löytyi jututtajia jonoksi asti. Ducatit herättävät tunteita - yleensä positiivisia, joskus myös negatiivisia.

No, Ducati julkisti uuden ST4S:n ja kuume nousi. Järki syistä piti käydä koeistumassa pitkä rivi pyöriä:

Honda Blackbird - vähän jäykkä ja painava, ei tehtaan laukkusarjaa. Honda VFR 800 - paha kilpailija ST4S:lle - muotoilu tusina tavaraa. Honda ST 1300 - aivan kauhea vespa, älyttömän hyvät jarrut. Suzuki GSX 750F - hengetön kone, laatu ei oikein vakuuttanut. Hayabusa - pitäisi se emäntäkin kyytiin saada. Yamaha FJR1300 - painava, vain vessa puuttuu. BMW:t ei kiinnosta pätkääkään - BMW kilpailee lähinnä maaiman rumimpien pyörien titteleistä.

Se mitä minua kiinnosti pyörää valittaessa oli:

- Hyvä matkapyörä
- Hyvät ajo-ominaisuudet
- Ulkonäkö
- Suunnittelun laatu ja viimeistely
- 90 astetta, 2 sylinteriä
- Keveys
- Täydellinen laukkusarja

Ducati ST4S oli ainut, joka täytti nämä ehdot. Kyse on lähinnä siitä että kestääkö lompakko. No jos otat Japsi mopon ja teet siitä vastaavan niin taatusti tulee kalliimaksi.

Olin kaverini kanssa reissussa ulkomailla. Itsellä on japaninihme ja kaverillani uusi Ducati 999S. Pitkästä tarinasta lyhyt:

6kk vanha Ducati hajosi (=jäi matkalle) menomatkalla kaksi kertaa. Reissussa tuhraantui lähes kolme päivää kun sitä korjattiin. Onneksi Ducatin takuu sisältää keskeytysvakuutuksesn joka korvasi hotellit. Tämän reissun jälkeen kaverini pyörä on jäänyt tielle toiset 2 kertaa (ulkomailla ja myös Suomessa). Myös mittaristo on hajonnut ja se on vaihdettu. Huollot ovat kalliita ja niitä on vielä kohtuu useinkin.
Ei se Ducati ole kallis ostaa vaan ylläpitää.  
tounge.gif

Oma japaninihmeeni oli silloin 60000km ajettu CBR Honda. Siitä oli sinä aikana hajonnut yksi takavalon polttimo.

Ducati on hieno pyörä oikeasti. Itse en semmoista kuitenkaan ostaisi. Luotettavuus on minulle tärkeä asia pyöräilyssä. Ducatien laatuvaihtelu on melkoista. Jotkut yksilöt tuntuvat pelaavan ihan hienosti ja jotkut sitten ei ihan niin hienosti.

"Luonnetta" siinä tuntuu joskus olevan ihan hajoamiseen asti.

Olin kaverini kanssa reissussa ulkomailla. Itsellä on japaninihme ja kaverillani uusi Ducati 999S. Pitkästä tarinasta lyhyt:

6kk vanha Ducati hajosi (=jäi matkalle) menomatkalla kaksi kertaa. Reissussa tuhraantui lähes kolme päivää kun sitä korjattiin. Onneksi Ducatin takuu sisältää keskeytysvakuutuksesn joka korvasi hotellit. Tämän reissun jälkeen kaverini pyörä on jäänyt tielle toiset 2 kertaa (ulkomailla ja myös Suomessa). Myös mittaristo on hajonnut ja se on vaihdettu. Huollot ovat kalliita ja niitä on vielä kohtuu useinkin.
tounge.gif

Oma japaninihmeeni oli silloin 60000km ajettu CBR Honda. Siitä oli sinä aikana hajonnut yksi takavalon polttimo.

Ducati on hieno pyörä oikeasti. Itse en semmoista kuitenkaan ostaisi. Luotettavuus on minulle tärkeä asia pyöräilyssä. Ducatien laatuvaihtelu on melkoista. Jotkut yksilöt tuntuvat pelaavan ihan hienosti ja jotkut sitten ei ihan niin hienosti.

Se on "harmooninen kokonaisuus", jos et tiennyt
tounge.gif

tounge.gif

Kylläpä "kaverille" sattuu
biggrin.gif
Jotain eroa muihin merkkeihin?

tounge.gif

Se on "harmooninen kokonaisuus", jos et tiennyt  
tounge.gif
biggrin.gif

En tarkoittanut, että se 748R olisi välttämättä nopeampi kuin perus 600:nen japsi, mutta todella upea se oli ajaa omasta mielestäni. Jos siis tavoitteena ei ole kilpailla, ainoastaan nauttia ajamisesta, tuollainen olisi varsin upea laitos. Tosin ko. laitteen omistaja ajoi sillä melkoista kyytiä...
Mitäs Timolla menee kierrokseen??

Mitäs Timolla menee kierrokseen??
ei sitä tänne viitsi laittaa julkisesti... hyvää kyytiä kuitenkin!

yksikään ei kolahtanut millään lailla.
Musta tuntuu samalta Ducatikaupassa.
Näinhän se menee.

Itellä on Tuutti ja se kyllä kolahtaa. Tosin hiukan valehtelin. Se Rune on aika uskomaton laite, vaikka ei maahantuontiohjelmassa ollutkaan. Lisäksi tarttee sanoa, että nuo isot nakuhondat on aika makeita. Niitä ei just nyt näkynyt. Oli kai myyty puis.

Mutta makuasioitahan nämä. Nyt kun tänään kävin uudestaan, niin huomasin, että Kawoille oli oma nurkka siellä varusteosaston vieressä. Tuo härski viheriä on toisaalta aika hauska väri..

No juu, mutta taas on ollut mukavaa Ducatilla 5 tuntia muantiällä ja aah niin rattoisaa. Yks juttu tulee varmaan kesällä josain vaiheessa hommattua, nimittäin uusi Schuberthin S1 potta päähän, niin ei aina tartte korvatulppia..

Kunhan niitä oikeen värisiä kuuppia vaan tulis lisää, niin itelleki siitä kuormasta sitte. Tähän mennessä on pitäny vaan myydä pois kaikki mitä löytyy, kun ei meinaa riittää nuo. Niin on suosituiksi tulleet.

ST4s on siis kaunotar Sport Tourinkipyöräksi. Eikä oo toistaseks ilmenny ku pelkkää ajonautintoo.

Back