• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Duke 690

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cmas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Osta ihmeessä Duke kolmonen. Parempi jousitus ja muutenkin laadukkaammat komponentit. Ja kun iaj sanoi dukea "hajuttomaksi" niin uudemman mallinen kone on luonteeltaan pehmeämpi ja kun siihen lisätään ylipitkät välitykset ja todella tukkoinen vakioputki niin ei ihme jos räväkkyyttä puuttuu. Mutta 2011 tai vanhempi 690 duke putkella ja lyhyemmillä väleillä on kyllä todella räväkkä peli :jippikaijee:

Ja pakko sanoa että vaikka en isoilla pyörillä olekaan ajanut, niin keväällä sain huollosta lainaan honda NC 700:n joka kuitenkin on myös sellainen vääntävä peruspyörä. Ero Dukeen oli valtava eikä sillä oikeastaan pystynyt Dukeen verrattuna pitämään ollenkaan hauskaa. :boring:
 
Meinasi mennä mielenkiintoiseksi tuon emännän Duken kanssa. Alkoi sitten tovi oston jälkeen nykimään ja käymään miten sattui jos sattui. Pyörä myyjäliikkeen piikkiin tarkastukseen kautta korjaukseen. Vaihtui bensapumppu ja paineensäädin. Takas ajoon ja samat käyntiongelmat alkoi taas melko nopeasti. Pyörä takas hoitoon. Siinä ihmteltiin sitten tovi kunnes vika löytyin. Oli tankki halki täyttöaukon kohdalta ja näkyi vain peilillä alapuolelta. Vettähän siellä bensan seassa sitten tietysti oli. No nyt on takkikin uusi. Uutta osaa tuli sitten kohtuu rahalla.
 
Talouden toinen osapuoli olisi nyt hankkimassa pyörää ja 2011 Duke R olisi kiikarissa. Rajoitteena on A2-kortti eli pitäisi kuristaa 35 kw:ksi. Kotarilta pitää kuulemma se ohjelma tilata. Onnistuuko tuohon tehdä sellaista kikkaa, että saa täystehoisen kartan 35kW:n rinnalle? Ja helposti vaihdettua ohjelmaa vaikka kesken ajon?
 
Käsittääkseni ei saa karttaa rinnalle. Kuristus täytyy olla toteutettu niin, että se ei ole muutettavissa täysitehoiseksi ilman "erikoistyökaluja". Eli ei saa onnistua tien päällä.

EDIT:
Yksi vaihtoehto: Lataat alkuperäisen softan pyörästä koneelle. Käyt KTM liikkeessä laittamassa pyörään kuristetun softan ja otat tarvittavat paperit. Marssit pyörän ja papereiden kanssa katsastuskonttorille ja rekisteröit pyörän 35kw versioksi. Otat kuristetun softan koneelle talteen.

Sitten vaihdat softaa sen mukaan kuka pyörällä ajaa. Onnistuu esim. puhelimella, jos maksat TuneECU:n android sovelluksesta sen 10e. Toisaalta kuka sen osaa tien päällä sanoa onko pyörä 35kw vai täysitehoinen?
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa laittaa se A2 tehoisena papereihin ja sen jälkeen asentaa alkuperäinen kartta takaisin. Poliisi ei ilman penkitystä voi edes epäillä että on täysitehoinen. Itsellä A2-kortti ja viime keväänä tein näin. Silti ei tarvinnut täysillä tehoilla aloittaa, koska penkin alta löytyvästä säätimestä kun laittaa 1 kohdan, saa tehot noin puoleen ja kaasuunvastaavuuden todella pehmeäksi (siis KTM:lle pehmeäksi:grin:). Sillä ohjelmalla oli hyvä totutella pyörään ja laittaa täydet tehot penkin alta sitten kun siltä tuntui :cruising:
 
Kokeile facebooken puolelta kysellä Global KTM 690 ryhmältä, sieltä saa yleensä aikaa nopsaa vastausta. Siellä joku osaa varmasti kertoo tarkemmin mistä se oikea piuha löytyy.
 
Tyhmä kysymys. Pitääkö pelätä esimerkiksi liian laihaksi menoa jos poistaa vakio Akran sliparista DB-killerin? Vai toimiiko nää vehkeet ihan hyvin ilman mitään säätöhiluja? Kellään kokemusta/tietoa?
 
Onko katti vielä paikoillaan? Jos on niin tuskinpa sillä killerin poistolla oo paljon muuta vaikutusta ku paremmat äänet eli ei pitäis liian laihalla käydä. Kannattaa toki käyttää sitä dynossa ja tarkistaa seokset niin ei tarvi arvailla.
 
Tyhmä kysymys. Pitääkö pelätä esimerkiksi liian laihaksi menoa jos poistaa vakio Akran sliparista DB-killerin? Vai toimiiko nää vehkeet ihan hyvin ilman mitään säätöhiluja? Kellään kokemusta/tietoa?

Omaan entiseen -13 vuosimalliin oli aiempi omistaja laittanut Akran sliparin. En tiedä oliko lisäksi säädetty vai ei, mutta ainakin kaupunkiajo oli tuskallista ilman killeriä, kun meinas sammua kaikissa valoissa jos ei antanut pientä kaasua. Killerin kanssa taas ei ollut pienintäkään käyntiongelmaa.
 
Osaiskos täällä kukaan neuvoa kun omassa dukessani sattui sellanen ongelma, että virrat menee päälle mutta starttia painaessa kuuluu vaan naks ja mittaristo nollautuu. Sit kuulin että johtuu akun alhasesta jännitteestä ja latasin akun ja laitoin kiinni pyörään uudestaan. Noh eipä tullu pyörään virtaa ollenkaan ku poltti pääsulakkeen jostain syystä. Nyt on uusi pääsulake ja kiinnitin akun, mutta edelleen poltti sulakkeen. Kokeilin vaihtaa sulaketta kun akku oli kiinni niin poltti senkin suoraan. Osaiskos kukaan neuvoa et miks polttaa pääsulakkeen?
 
Onhan akku kytketty oikeinpäin?? Jos akun irroituksen ja asennuksen jälkeen alkaa nallit paukkumaan, niin eipä äkkiseltään muuta tuu mieleen.
 
Tulipa tuossa loppusyksystä hommattua 690 Duke vuosimallia 2008. Lisämausteena Akran titaaniputkisto ja softa :WAZAAP: Pyörä on tällä hetkellä purettuna melko osiin mm. katteiden kiillotusta ja kaikenmaailman PowerPartsien asennusta varten...

Internetin ihmeellistä maailmaa selaillessa tuli vastaan saastelaitteisto joka tuossa Dukessa on eli SAS. Onko joku poistanut tuon toiminnasta? Jos on, niin millä keinoin? Ja kannattaako se poistaa toiminnasta, ei kai siitä mitään hyötyä ainakaan ole?

Tässä linkki jossa asiaa on käsitelty http://www.ktmforums.com/forums/duke/4095-dukes-secondary-air-system-sas.html
 
Joutu itsekkin moisen hommaamaan.

IMG_20170210_170526.jpg
 
Back
Ylös