Duke 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j11h00
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Uudemman mallisesta SuperDukesta hajosi mittaristo. Googlen tietojen mukaan ei niin tavaton ongelma näissä pyörissä.

Akku irti pienen hetken ja takasin kiinni, mittaristo toimii jokusen sekunnin. Sitten pienen vilkuttelun jälkeen sammuu. Taustavalo palaa, muuten kaikki pimeenä. Pyörä lähtee käyntiin ja tuntuu toimivan muuten normaalisti.

Liittimiä tarkastelin ja avasin mittaristonkin, mutta silmämääräisesti ei näkynyt mitään ongelmaa.

Kysymys onkin että kun tilaa uuden niin miten/missä kilometrit aseteaan oikeaksi? Suomen liikkeissä sellaset 150-200€ mittaristoissa lisähintaa verrattuna jos tilaa netistä. Tuo oikean ajomäärän asettaminen vaan mietityttää....


EDIT: vastausta KTM merkkiliikkeestä: km-määrä asetetaan tehtaalla kun tilataan uusi. Vanhaan mittariin hekään eivät pysty muutosta tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ostettua ensipyöräksi syksyllä -08 SD.
Siistikuntoinen yksilö, jossa kuitenkin yli 60tkm mittarissa.
Huolloista on dokumentaatiota.
Huolia ilmennyt tämä kevään aikana;
- mittaristo sammahtelee, koodit Soft 33.3 ja 10.2
- jäähdytysnestettä katoaa
- moottoriin ilmaantui terävä raksuttava sivuääni
- vaihteet takertelee
- kytkin ei irrota aina kunnolla

Vaihdoin öljyt, suodattimen ja nesteet. Molemmat ok - ei merkkejä glykolista öljyn seassa.
Öljynsuodattimen lamellit oli aaltoilevat. Tuolla muilla foorumeilla mainitsivat sen olevan merkki ongelmista öljynpaineiden kanssa.

Mistä lähtisitte liikkeelle? Vesipumpun korjaussarjaa ensimmäisenä?
Venttiilien ja nokkaketjujen tarkastelua?

Kuvan ottamisen jälkeen on tullut vaihdeltua tuohon vilkut ja tailtidy yms.
Onko foorumilaisille tuttu yksilö?

C5F46C00-DEBA-4EE9-BC47-13F0EFF30FED.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuo öljynsuodatyimen aaltoilu oire jäähdytinnesteestä öljyn seassa, eli vesipumppuun korjaussarja.

Kytkimen suhteen nesteiden tarkistus, ilmaus.
Jos ei auta ja/tai oireet palaa, uusi työsylinteri liene se oikea ratkaisu.

Nokkaketjujen kiristimet?

Kaikki aika yleisiä lc8 koneille...
 
Pitääkin laittaa hiluja siis tilaukseen.

Takapytyn ketjunkiristimen otin ulos ja se vaikutti ehjältä.
Korjausoppaan mukaista välystä ei kuitenkaan ollut lainkaan. Korjausoppaan mukaan tuo olisi merkki venyneestä ketjusta tai kuluneesta ketjunohjaimesta. Taitaa tulla isompi remontti... :no:
 
Seikkailu R esittikin oleellisimmat. Tuo säkättävä sivuääni luultavimmin tulee kiristimistä mutta ne taas toimii öljynpaineella joka putoaa kun öljyn joukkoon päässyt glykoli turvottaa öljynsuodattimen. Eli se saattaa korjaantua vesipumppurempalla ja öljynvaihdolla sekin.
Kiristimen kunnon huomaa mielestäni parhaiten pumppailemalla sitä öljyastiassa. Siinä ön yksisuuntavena, joten se täyttyy öljyllä. Kun se on täysi, koita puristaa kasaan. Jos öljyä tulee varren välistä>vaihtoon. Jos ei, päästä vähän öljyä pois painamalla sinne ohkaisen pään koloon vaikka rukarilla ja puristamalla kiristintä kasaan ja laita nippuun.
Niitä menee vähän vaihtelevasti. Yhdestä oli toinen kiristin horona jo 20 tonnissa, nykyisessä ei ainakaan huoltokirjassa merkintää että olisi vaihdettu, itse vaihdoin 92 tonnin kohdalla.
 
Mitenhän taikosi -06 dukeen käänteisen vaihdekaavion? Motokeitaasta kyselin niin orkkis osan valmistaminen on lopetettu. SATO:n valmistamia löytänyt vain kaksi ja nekin jenkkilässä verojen yms jälkeen noin 100 euroa..

Ei muuten väliä, mutta ratapyörässä on käänteinen kuvio niin tahtoo mennä vaihot sekaisin molemmin puolin.
 
Mulla on ainakin KTM:n oma(?) vaihdekaavion kääntäjälinkku.
Ainakin KTM:n logo siinä on stanssattuna.

Vihdoin pyörä saatu kuntoon. Kaikki pelaa nyt.
Vaati: vesipumpun korjaussarjan, moottorin huolellinen puhdistus, kolme öljynvaihtoa (Motorex), kytkimen ilmauksen, kaikkien polttimoiden vaihto ja uuden jännitteen tasaajan.
Lisäksi tuli palautettua alustan säädöt tehdasasetuksiin.

77961829-DD2B-45DF-9392-7C2CFB029837.jpg
 
Onko muilla ollut ongelmia vapaavaihteen tunnistimen kanssa?
Kylmänä tuntuis toimivan mut kohta ei enää tunnista vapaata, ei syty N-valo, sammuu jos laittaa jalan vaik vapaalla. Joku anturi tiensä päässä?
 
Onko muilla ollut ongelmia vapaavaihteen tunnistimen kanssa?
Kylmänä tuntuis toimivan mut kohta ei enää tunnista vapaata, ei syty N-valo, sammuu jos laittaa jalan vaik vapaalla. Joku anturi tiensä päässä?

Mulla ihan samaa vikaa, tai siis ei oikein toimi enää ollenkaan, vaihde anturi varmaan temppuilee on siellä eturattaasta vähän taaksepäin, joskus jollain toiminu kun putsannu maadoituksen tuosta, itellä ei tuo auttanu eli pitää ostaa uus. Varmaan vasta syksyllä vaihdan, motokeitaalla tais olla jonkun 130e kyseinen kapistus.

https://www.motokeidas.com/shop/tuotteet/KTM-Varaosat?ktm-part=C086113410

tuolta osa 25
 
Onko muilla ollut ongelmia vapaavaihteen tunnistimen kanssa?
Kylmänä tuntuis toimivan mut kohta ei enää tunnista vapaata, ei syty N-valo, sammuu jos laittaa jalan vaik vapaalla. Joku anturi tiensä päässä?

60011023100 Gear position sensor, kuten yllä mainittu niin se on siellä eturattaan \ seisontatuen takana kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni.
Kannattaa samalla vaihtaa sen O-rengas kun irrottaa, yksi yleisimmistä paikoista mistä nuo LC8t kusoo öljyt pihalle.

Ruuvit on pienet ja moottorissa kierrettä vähän eli kiristys maltillisesti. Tai hakee valmiiksi sopivan helicoilin.
Kuulemma.
 
Vähän tutkiskelin tota, olin anturilta lähtee 3 piuhaa joista 2 vedetty poikki, ilmeisesti näissä vakiona ollut joku tehonrajoitin ohjelmassa 2 ja 3 vaihteella , tämä varmaan ohitettu piuhat katkomalla. Pitää joku päivä seurata lisää jäljellä olevaa piuhaa jos löytyis joku kosketushäikkä tms.
 
Pjöö, vihreä johto muistaakseni vapaalle, muut 2 ja 3 vaihteille.
Jos akran kartta työnnetty ecuun joskus niin poistaa myös tuon rajoittimen ja piuhojen napsiminen turhaa.
 
Löytyyks mitään kuvaa mihin toi jäljellä oleva piuha menee? Tuol sen verran piuhaa ja en viittis kaikkia repiä auki et sais kunnolla seurattua
 
senssori.jpg

Korjausmanuaalista löytyy vain 950 mutta ei kai tuo hirveästi eroa tuon anturin kohdalta 990.
Samaan liittimeen niiden kaikkien kolmen johdon sieltä anturista pitäisi joka tapauksessa mennä eikä se johto mitenkään mahottoman pitkä ollut.
 
Joo, no pitää seurata piuhaa kuhan kelit sallii, aattelin kattoo et liitokset kunnos yms. Ton ohjeen perusteella kyl vois mitata anturin toimivuudenki, kiitos
 
Back
Ylös