E10 tulee 2011, mitä silloin prätkän tankkiin?

Iltalehdessä 30.11 oli tämä juttu.

Mitäs bensaa prätkiin sitten saa laittaa kun tuo uudistus tulee ajankohtaiseksi?
98E
lookaround_orig.gif
 
"E5:n etanolipitoisuus on enintään viisi prosenttia. Sitä useimmat suomalaisautoilijat tankkaavat autoihinsa jo nyt - yleensä tietämättään."
baaa.gif
 
Niin - olishan se asiallista jos pyöristä tulisi samanlainen lista että mihin tuo uusi litku käy ja mihin ei !
 
V Powerissa on ainakin toistaiseksi max 0,5% etanolia, kun muissa max 5%. Saapa nähdä miten jatkossa vai lurahtaako viinat Shellinkin tankkeihin.
 
Jos Shell pitää v-powerinsa edelleen yhtä etanolittomana kuin ennen, siirryn kokonaan sen käyttöön.
 
Kyllähän tuo 5% vielä menee joka vehkeessä. Kyllähän sitä muutaman prosentin viina-seoksia on käytetty maailman sivu jäänestoaineiden muodossa. Mutta 10% ei sitten enää varmaan ihan joka vermeeseen menekään, kaasareihin varmaan kaikista vähiten. Ja noita kaiken maailman kaasari-pienkoneita on ihan jumalaton määrä moottorisahoista city-skoottereihin. Ja entäs sitten se kylmäkäynnistyvyys? Kyllä sen metsurin pitää se sahansa saada myös hangessa käyntiin. Eli kyllä niiden nyt joku systeemi tuohon pitää kehittää
lookaround_orig.gif
 
Kappas, tämä tuli aavistuksen nopeammin kuin mitä epäilin. Mutta eipä tuo niin huono juttu ole, kannesta siivu pois ja penkissä seokset kohdilleen niin saa muutaman edullisen hevosen konehuoneeseen lisää.
 
Kyllähän tuo 5% vielä menee joka vehkeessä. Kyllähän sitä muutaman prosentin viina-seoksia on käytetty maailman sivu jäänestoaineiden muodossa. Mutta 10% ei sitten enää varmaan ihan joka vermeeseen menekään, kaasareihin varmaan kaikista vähiten. Ja noita kaiken maailman kaasari-pienkoneita on ihan jumalaton määrä moottorisahoista city-skoottereihin. Ja entäs sitten se kylmäkäynnistyvyys? Kyllä sen metsurin pitää se sahansa saada myös hangessa käyntiin. Eli kyllä niiden nyt joku systeemi tuohon pitää kehittää
lookaround_orig.gif
Kalliin pienkonebensiinin myynti tullee lisääntymään aika reilusti ja kaasarikoneille saattaa joutua tekemään suutinjumppaa. Tuo 10% viinapitoisuus ei vielä pitäisi juurikaan vaikuttaa kylmäkäynnistyvyyteen.
 
Turhaa isottelua ja jeesustelua koko touhu. Jos se ei mukamas toimis bensavehkeissä niin ei kait ne sitä viinaa keksisi pistää sekaan. Ei ne öljy yhtiöt turhaan pistä T&K rahaa niin vitusti.

Taitaa olla suurin ongelma polttoaineessa se, että aine loppuu tankista.
 
Suurin ongelma tuossa on kaiketi se ettei kaikki, varsinkaan vanhemissa vehkeissä käytetyt, tiivisteet ja materiaalit kestä etanolia noin suurissa pitoisuuksissa. Olen antanut itseni ymmärtää että koskee erityisesti tankin läpivientien tiivisteitä, venttiileitä, pa-letkuja, imukauloja ja sen sellaisia..
 
Iltalehdessä 30.11 oli tämä juttu.

Mitäs bensaa prätkiin sitten saa laittaa kun tuo uudistus tulee ajankohtaiseksi?
98E  
lookaround_orig.gif
Taitaa E10 tulla just sen 98E:n tilalle. Uudet bensat on E5 (=nyk. 95E) ja E10 (=98E vastaava).
No voi persiö!!!!

Niinhän siinä lukee, kun ottaa silmän käteen ja katsoo  
eek.gif
sit kun ottaa myös toisen silmän käyttöön niin näkee tämän tekstin.... Vuoden päästä tarjottavien laatujen oktaanipitoisuudet ja muut ominaisuudet eivät vielä ole selvillä, kertoo Öljy- ja Kaasualan keskusliiton varatoimitusjohtaja Pekka Huttula...eli ei ole edes päätetty mikä korvaa minkä..
 
Iltalehdessä 30.11 oli tämä juttu.

Mitäs bensaa prätkiin sitten saa laittaa kun tuo uudistus tulee ajankohtaiseksi?
98E
lookaround_orig.gif
Taitaa E10 tulla just sen 98E:n tilalle. Uudet bensat on E5 (=nyk. 95E) ja E10 (=98E vastaava).
No voi persiö!!!!

Niinhän siinä lukee, kun ottaa silmän käteen ja katsoo
eek.gif
sit kun ottaa myös toisen silmän käyttöön niin näkee tämän tekstin.... Vuoden päästä tarjottavien laatujen oktaanipitoisuudet ja muut ominaisuudet eivät vielä ole selvillä, kertoo Öljy- ja Kaasualan keskusliiton varatoimitusjohtaja Pekka Huttula...eli ei ole edes päätetty mikä korvaa minkä..
Veikkaisin että oktaanit ja ominaisuudet on nykyisiin ajoneuvoihin soveltuvia, muuten saattaa myynti jäädä aika vähäiseksi... vaikka sekoiltiinhan sillonkin aikoinaan kun lyijystä piti luopua kaikenlaisten lisäaineiden kanssa jonkun aikaa... vaikka ihan hyvä muutoshan sekin oli lopulta.
 
Turhaa isottelua ja jeesustelua koko touhu. Jos se ei mukamas toimis bensavehkeissä niin ei kait ne sitä viinaa keksisi pistää sekaan. Ei ne öljy yhtiöt turhaan pistä T&K rahaa niin vitusti.
Tämä kehitys ei ole öljy-yhtiöiden normaalia tuotekehitystä, vaan direktiiviviidakon sanelema pakko. Suurin osa uudemmista autoista syö tuota E10 polttoainetta ihan mukisematta, mutta varsinkin vanhemmille laitteille viina voi aiheuttaa ongelmia.
 
Iltalehdessä 30.11 oli tämä juttu.

Mitäs bensaa prätkiin sitten saa laittaa kun tuo uudistus tulee ajankohtaiseksi?
98E  
lookaround_orig.gif
Taitaa E10 tulla just sen 98E:n tilalle. Uudet bensat on E5 (=nyk. 95E) ja E10 (=98E vastaava).
No voi persiö!!!!

Niinhän siinä lukee, kun ottaa silmän käteen ja katsoo  
eek.gif
sit kun ottaa myös toisen silmän käyttöön niin näkee tämän tekstin....  Vuoden päästä tarjottavien laatujen oktaanipitoisuudet ja muut ominaisuudet eivät vielä ole selvillä, kertoo Öljy- ja Kaasualan keskusliiton varatoimitusjohtaja Pekka Huttula...eli ei ole edes päätetty mikä korvaa minkä..
Veikkaisin että oktaanit ja ominaisuudet on nykyisiin ajoneuvoihin soveltuvia, muuten saattaa myynti jäädä aika vähäiseksi... vaikka sekoiltiinhan sillonkin aikoinaan kun lyijystä piti luopua kaikenlaisten lisäaineiden kanssa jonkun aikaa... vaikka ihan hyvä muutoshan sekin oli lopulta.
näin on..ja siksi veikkaisinkin juuri toisinpäin..eli E10=95E koska ilmeisesti tarkoitus on että, jatkossa mahdollisimman moni käyttää juuri tuota E10:ä ja 95E on ylivoimaisesti käytetyin oktaaniluku...
 
Saksassa ADAC on varoittanut autoilijoita käyttämästä etenolia polttoaineena muihin kuin vain  niihin autoihin jotka ovat varta vasten rakennettu käyttämään etanolia juuri sen haittavaikutuksien takia tiivisteille ym. kohteille polttoainejärjestelmässä.

Saksan maalla kun ollaan tarkkana noitten ajoneuvojen takuu asioiden kanssa niin jos olet pilannut polttoaine järjestelmän väärällä polttoaine valinnalla niin maksat viulut omasta pussista.

Ei syytä huoleen, yksi henkilö Saksassa on kehittänyt " reaktorit " jossa kaikki muovi kelpaa kaasutettavaksi ja täten käytettäväksi bensiini käyttöisissä moottoreissa. Patentti hakemus on ymmärtääkseni vireillä.

Toiminta periaate on saman tapainen kuin häkäpöntöllä.

Oli videon pätkä jokin aika sitten Deutche Wellen Motor Mobil ohjelmassa ( ohjelman englannin kielinen versio nimellä: Drive It. )

Tulee välillä hyviä testi ym. ohjelmia.
DW-TV näkyy joissain kaapeliverkoissa ja Satelliitin kautta.
 
V Powerissa on ainakin toistaiseksi max 0,5% etanolia, kun muissa max 5%. Saapa nähdä miten jatkossa vai lurahtaako viinat Shellinkin tankkeihin.
V-Power on ollut ainoa vaihtoehto, ainakin tahtikoneeseen.

Ainakin talvella jäällä huomaa V-Powerin ja viinabensan eron, jos ei nyt muussa niin ainakin nelarin öljyn värissä.

Asiasta toiseen, tuli aikoinaan opittua kantapaan kautta, ettei lyijtön sovi noihin vanhempiin, Lätty, Pannu ja Bonne. En tiedä miten taas käy uusien bensojen kanssa, aika näyttää.
 
Back
Ylös