E98 tai V-power? ennemmin kuin E95?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eemo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Eemo

New member
Tässä männäviikolla Shellillä oli joku kamppis jossa tyrkytettiin V-poweria 95:n hintaan. Ajattelin ettei siitä ainakaan haittaa olisi.

Yllätyksekseni huomasin että alakierroksilla (2000-3000rpm) -09 Versys veti huomattavasti mukavammin ilman nykimisiä.  
lookaround_orig.gif


Miten muut? Oletteko huomannu vastaavanlaista eroa?
 
No nykymaailmassa, ja tulevassa vielä enemmän, siinä on se ero, että ysiviitonen sisältää etanolia, jolla kaikki koneet ei käy ihan kuin on tarkoitus. V-power on siinä mielessä 'puhtaampaa'. Muutenhan matalan puristusuhteen (alle 13:1) koneissa ei pitäisi tulla eroa.
 
Joskus aikaisemminkin kirjoitin.. V-Powerilla K 12 S tuntuisi nypyttelevän pikkukierroksilla vähemmän kuin Teboilin 98 Terrralla. Mutua, mutta aika vahvaa sellaista.
On korkeapuristeinen kone, eli ysikasia suositellaan..
 
Mun vanha Corolla, nykyisin muijan käytössä, ainakin nykii 95:lla. 98:lla menee kuin sukkasiltaan :P vm. -88. Ja jos muija sen huomas ni ei voi olla pelkkää mutua..

Tosin noin vanhat autot on hieman eri asia.
 
Tuon tapaista itekin kokenut tuntevani, niillä kerroilla kun sitä V-poveria on Sussulle tarjonnu - kone käy paremmin, ei varmaankaa tehoa tms oo lisää mut ennenkaikkea pienellä/keskisuurella kuormalla käy tasaisemmin. Erohan on tietty pieni ja voi olla plaseboakin, tai sit ei kun aikamoni tuommosta on tuonu esille.

Tuohan on aika vaikea tutkia kotikonstein muutenku persiillä..

Mut tuo vois olla hauska ajaa dynossa (myös osakaasulla) siten että käyrän tasoitukset olis pienellä et näkis et vaikuttaako vetoon niin että erottuu.
Dynamometreissähän ymmärtääkseni mitattua käyrää yleensä tasoitetaan ohjelmallisesti.
 
Kyllähän noilla kaikilla käy ja kukkuu, eikä normimopo
Shellinkään sopalla käsistä karkaa
smile_org.gif
.

Toisissa peleissä, vähän ohjauspuolen vermeistä riippuen,
tuon etanolipitoisuus on ilmeinen syy määrättyihin
"tuntemuksiin" jotka eivät välttämättä ole ihan silkkaa
mutua ja lumevaikutusta.

Kävi nimittäin kerran niin omassa lehmässä, että tulpanvaihtoväli oli jo hieman yli, mutta kun muun huollon
yhteydessä ne oli tarkistettu ja priimana jätetty vielä
ajoon, alkoi peli yllättäen kunnon moottorijarruissa hieman
räiskimään......

No, uutta kekälettä reikiin, koska loppusuoralla olevat
kynttilät teettävät moista usein.
Vaan hepan pepat.... samalla tavalla räpsäytteli välillä.

Sitten välähti.Enpä muuten tankannu viimeks Shellillä
idea3.gif

Seuraava tankillinen perinteistä soppaa.... ja PIM !

Taas pelitti kun junan vessa
062802jumpie_prv.gif
.

Eli kyllä noilla sooseilla ihan oikeasti on eroa.... olkoonkin
että liikutaan valmistus/ valmistajien toleransseissa.

Toiset pelit ovat tekniikaltaan ja osittain myös säädöiltään
sitten siinä rajamailla jossa nuo marginaaliset erot
pienimuotoisesti konkretisoituvat.

Ei siinä tuon kummempaa.

PS. Ruuvasin vielä ihan mielenkiinnosta vanhat hyvät
kynttelit paikalleen.... ja edelleen toimi hienosti Shellillä.

Ei tuo kaikissa peleissä tule edes esiin, että ne
jotka sanovat etteivät huomaa mitään eroja, eivät omalla
kohdallaan välttämättä ole yhtään väärässä.
 
Mun 99" bladen venttiili/t? naputtaa kaikilla muilla litkuilla paitti v-poworilla..mystinen homma. Ei siis nakutusta vaan ihan selkeesti kuuluu jostain venttiilistä ja tosi voimakkaasti.. ääni tulee ja menee mutta aina vain kaupungissa/matalilla kierroksilla ajelun yhteydessä. v-poworilla ja esim bensan sekaan sotketulla kaasuttimen puhdistusaineella ääntä ei esiinny. Venttiilien säätö vois olla paikallaan  
sad_orig.gif
 
Ahdettu motti ja säädettävä moottorinohjaus niin johan alkaa erot litkuissa selvitä. (varsinkin jos ajelee kuulokkeet korvilla)
biggrin.gif

Itse käytän vain nesteen 98 tai v-poweria autossa, mutta mopot ovat aina pärjänneet millä vaan 95 bensiinillä.

Noista kahdesta (v-power/neste98) tuntuu että nesteen litku on tasalaatuisempaa ja aivan yhtä puristuksen kestävää kuin poweri. Powerin kanssa on itseasiassa joutunut paristakin tankillisesta ottamaan ennakkoa pari astetta pois kun on alkanut rätisemään, nesteen litkulla ei ikinä.  
biggrin.gif
 
Ahdettu motti ja säädettävä moottorinohjaus niin johan alkaa erot litkuissa selvitä. (varsinkin jos ajelee kuulokkeet korvilla)
biggrin.gif

Itse käytän vain nesteen 98 tai v-poweria autossa, mutta mopot ovat aina pärjänneet millä vaan 95 bensiinillä.

Noista kahdesta (v-power/neste98) tuntuu että nesteen litku on tasalaatuisempaa ja aivan yhtä puristuksen kestävää kuin poweri. Powerin kanssa on itseasiassa joutunut paristakin tankillisesta ottamaan ennakkoa pari astetta pois kun on alkanut rätisemään, nesteen litkulla ei ikinä.  
biggrin.gif
Suosittelen lämpimästi pientä modausta ja RE 85 käyttöön.
Eihän kukaan tosi föönimies enää muulla
tounge.gif
.
 
Ei noi oikein päde, kun oktaaniluvut ovat hieman erilaiset tuolla mantereella. Päälle 90 on jo kovaa tavaraa.

Mä en ole huomannut mitään eroa, mutta kun ex-moposta nostettiin puristuksia jonnin verran jne. niin alkoi 95 versus 98 jo jotain eroa tulemaan.. eli 95 tuppas välillä yrittään nakutusoireita.

Jaulis sen tuossa jo kiteyttikin. Jos se on vakiomopo, jossa ei ole korkeat puristukset, niin ihan se ja sama mitä sinne laittaa.

Mutta persdynoilkaa vaan ihan rauhassa. Näitä ketjuja syntyy se muutama per puolvuos. Aina samat kysymykset ja aina samat persdynot. Tuohan ilmeisesti jopa testattiin (jaksaako joku kaivaa vanhan testin tietoja?) ja ei ollut normimopossa mitään väliä, oliko laitettu 95, 98 vai veepouvver.

- P
 
Ei noi oikein päde, kun oktaaniluvut ovat hieman erilaiset tuolla mantereella. Päälle 90 on jo kovaa tavaraa.
Eikös se usa/eu oktaani lukujen ero tule lähinnä RON/MON erosta?

Eli sama kama saa eri testausmenetelmillä eri lukeman...
Tämä selvä, mutta lopputulemaan tuo ei tietääkseni vaikuta normimopossa vai? Jos puristuksia tosiaan nostettu ihan kunnolla yms. niin alkaa olla vaikutusta vähintään nakutuksen muodossa, mutta tosiaan normivekotin niin ei pitäs olla kuin tyyliin max. hepo eroa suuntaan jos toiseen, eli ei mitään persdynossakaan tuntuvaa
wink.gif


Viittiskö joku muuten heittää jonkinlaisen vertailulistan tuosta jenkkibensan erosta versus EU? Olis mielenkiinnosta ihan kivaa luettavaa. Olen olettanut, että ovat yleensä "altavastaajia" EU-oktaaneihin nähden, mutta näin ei ilmeisesti ole?

- P
 
Juu, ilmoitetu oktaaniluku eroaa.

Täällä ilmotellaan RON-arvoa, jenkeissä RON ja MON arvon keskiarvoa AKI:a. Tuo viitattu testiartikkelikin menee samaan halpaan.

Jenkkien 91 on vastaavaa kun meidän 95.

Ja jenkkien 91 on "Premium"-kamaa, eli joo, ovat altavastaajana tuossa suhteessa.
smile_org.gif
 
Juu, ilmoitetu oktaaniluku eroaa.

Täällä ilmotellaan RON-arvoa, jenkeissä RON ja MON arvon keskiarvoa AKI:a. Tuo viitattu testiartikkelikin menee samaan halpaan.

Jenkkien 91 on vastaavaa kun meidän 95.

Ja jenkkien 91 on "Premium"-kamaa, eli joo, ovat altavastaajana tuossa suhteessa.
smile_org.gif
Noin mäkin tuon olin käsittänyt, ihan jenkkifoorumeita seuraillen jonne myös EU-kaverit kirjoittaa juttua ja kun ovat bensalaatuja vertailleet. Eli siis, että heidän premium-kamansa vastaa meidän 95:sta..

Hyvä saada ketjuun vähän asiantuntevampaakin viestiä btw.
smile_org.gif


- P
 
Jenkkien 91 on vastaavaa kun meidän 95.

Ja jenkkien 91 on "Premium"-kamaa, eli joo, ovat altavastaajana tuossa suhteessa.
smile_org.gif
Noin mäkin tuon olin käsittänyt, ihan jenkkifoorumeita seuraillen jonne myös EU-kaverit kirjoittaa juttua ja kun ovat bensalaatuja vertailleet. Eli siis, että heidän premium-kamansa vastaa meidän 95:sta..

Hyvä saada ketjuun vähän asiantuntevampaakin viestiä btw.
smile_org.gif


- P
Tollanen käsitys mullakin oli. Ja on se kumma, että "suomipyörä" tarvii V-poweria kun vastaava jenkkipyörä käy jopa sikäläisellä 87-bensalla
biggrin.gif

Mutta suomipyörä taitaa olla ihan omaa laatuaan vai olisko kyse kuitenkin mopon omistajan taikauskosta, kuten niin monessa muussakin asiassa
wink.gif


Lainaus jenkkifoorumilta:
sanoi:
FINALLY! some truth. I get into the argument all the time with people. If the manual says 87, then it's tuned for 87. Higher octanes won't do shit but empty your wallet faster!
Aamen
tounge.gif
 
Tollanen käsitys mullakin oli. Ja on se kumma, että "suomipyörä" tarvii V-poweria kun vastaava jenkkipyörä käy jopa sikäläisellä 87-bensalla
biggrin.gif

Mutta suomipyörä taitaa olla ihan omaa laatuaan vai olisko kyse kuitenkin mopon omistajan taikauskosta, kuten niin monessa muussakin asiassa
wink.gif


Lainaus jenkkifoorumilta:
sanoi:
FINALLY! some truth. I get into the argument all the time with people. If the manual says 87, then it's tuned for 87. Higher octanes won't do shit but empty your wallet faster!
Aamen
tounge.gif
Mut jenkkipelit onkin säädetty sikäläisen bensan /ympäristösäädösten mukaan, kuten tuossa lainauksessa sanotaa. Ne ei oo kaikilta osin ihan samoja -onhan niissä jopa haihtuvan bensan(muistaakseni) keräys ja kierrätys systeemejä, "kalifornia versioissa".

Kyllä mun "Suomi pyörä" toimii 95sellakin, mut tuntuu toimivan aavistuksen paremmin v-powerilla, Vaikkei sitä varsinaisesti tarttekaan.
Itseasiassa taitaa toimia tuolla uudella etanolisoosillakin, jos muistan manuaalia oikein.

Edit: taitaa toimia tuolla uudella etanolisoosillakin - mut ilman pientä säätöä ei varmaan toimi yhtä nätisti kuin nykyisellään. tai peräti V-Puverilla
 
Back
Ylös