• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ei auteta "kaveria"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyrhen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se on aika ihme välillä mitä näkee välillä se semmoinen "kyllä siihen kohta Joku Muu pysähtyy. Puhelinluettelosta en ole vielä sennimistä tyyppiä löytänyt joten ite se on mentävä katsomaan vaikka sitten pitäisikin kurvata pitemmän kautta ja "autettava" ois jo ehtinyt häipyä. (been known to happen)

Selkäänsä sietäisi saada jokainen motoristi joka ei kaatunutta avittele matkaan. (Ja nyt ei puhuta kuolleesta vaan kontanneesta) Kaikki tietävät miten hel*etillistä on vaikkapas hiekalla tai nurtsilla saada raahautuvaa pärrää pystyyn. Siinä pari auttavaa kättä säästäis niin paljon hikeä, kirosanoja, paikkamaalia ja sijoiltaan menneitä välilevyjä että jonkun kunniamaininnan ansaitsisi. Ja irtoaisi helpolla!
tounge.gif

% merkillä varustettua harrikkamiestä en pysähdy enään avittaan,kokeiltu pari kertaa ja kummallakin kerralla käsketty painua v*ttuun japanin ihmeen kanssa...

Mulla oli toissapäivänä mopon kanssa pientä häikkää ja jäin mopoa roplaamaan bussipysäkille, ni oiskohan siitä menny ohi noin kahdeksan mp:tä, ennenkuin joku nuori "caferaaceri tms-mies." pysähtyi kyselemään josko tarvitsisin apuva. Aikaa meni stopista avuntarjoajaan about vartti eli ei kovin pitkään. Heppu sanoi asuvansa lähellä ja hakevansa työkaluja tai antavansa kyydin johonkin, jos on tarvis. Tällä kertaa yamahan orkkis työkalupussi riitti ja kiitin avuliasta aatua kohteliaimmin ja päästin jatkamaan ajeluaan.
talktohand.gif

Selkäänsä sietäisi saada jokainen motoristi joka ei kaatunutta avittele matkaan.
Selkäänsä sietäisi saada Jokainen. Ei pelkästään motoristi.

Jaanpa tähän oman kokemukseni:

Yhdistelmänä rankkasade, hiekkaa asfaltilla ja edellä ajavan äkkijarrutus ja kääntyminen ilman vilkkua (kiitos Hiace!) - ja niinhän siinä kävi että etupyörä lukkiutui ja nurin mentiin. Vauhti ei päätä huimannut, vaan ei varusteetkaan ja siitä maasta itseäni keräilin polvet verillä ja ilmat pihalla - auto pysähtyi siihen viereen ja ikkunasta kurkattiin että "hengissä on" ja jatkoivat matkaa. Ei edes kysyneet mitään, saatika sitten että tarvitsenko apua. Oli ilmeisesti liian kova sade että olisi auttamaan voinut tulla! Olisi kastunut.
crazy.gif

Siitä sitten itsekseni kivuista huolimatta punnerrettiin prätkä pystyyn, tanko vinossa ja koko vekotin muutenkin vajavaisena kiipesin penkin päälle ja prätkä poljettiin käyntiin (lähti!) ja itse ajoin terveysasemalle. Ja onneksi myös sieltä sitten kotiin (ei sen pahemmin onneksi sitten käynyt)

Ihmetyttää vain että yhtäkään ihmistä ei sateella kiinnostanut kysyä että tarvitseeko apua vaikka liikennettä oli runsaasti. Ehkä se oli juuri tämä "kyllä se Joku Muu..." Ainakaan minun omatuntoni ei anna ajaa ohitse, ehkä osittain johtuu tuosta kokemuksestakin. Silti... kyllä teki mieli ihan jokaista ohi ajanutta
kaboom.gif
(joo ja tais siinä joku motokin ohi ajaa
confused_orig.gif
)

edit: niin se Hiace vain jatkoi matkaa, tuskinpa edes huomasi mitä tuli tehtyä.

Kyllä mielestäni apua tarvitsevankin pitäisi osoittaa jonkinnäköistä aktiivisuutta, esim. ihan vain kättä heiluttamalla. Turha mielestäni jokaisen kusella käyvän kohdalla on pysähdellä. Selvät kaatumistapaukset ovat tietty eri juttu.

Kyllä mielestäni apua tarvitsevankin pitäisi osoittaa jonkinnäköistä aktiivisuutta, esim. ihan vain kättä heiluttamalla. Turha mielestäni jokaisen kusella käyvän kohdalla on pysähdellä. Selvät kaatumistapaukset ovat tietty eri juttu.
Olen täysin samaa mieltä. Minä en jokaisen tien viereen parkkeeratun pyörän vuoksi pysähdy, mikäli kuski ei mitenkään viittilöi tai muuten osoita tarvitsevansa apua. Eri asia on, jos pyörä on parkkeerattu esimerkiksi ojan pohjalle tai kyljelleen mutta jos matkan päästä kaikki näyttää olevan kunnossa, niin morjens ja ohi vaan.

% merkillä varustettua harrikkamiestä en pysähdy enään avittaan,kokeiltu pari kertaa ja kummallakin kerralla käsketty painua v*ttuun japanin ihmeen kanssa...
Toi kuulostaa kyllä pikkusen oudolta.
OT, sorry: Niin ne %-kaverithan on ihan tavallisia motoristeja. Joita ilkeät poliisisedät kyttää vielä enemmän kuin meitä "99 % motoristeja"...

Varsinaiseen asiaan. Eihän enää muutenkaan apua tarjota ihan noin vaan. Kyllä muutenkin vanhat hyvät tavat ovat katoamassa. Eihän se ole edes tuttu moottoripyöräilijä...

Useimmiten pulassa oleva räplää pyöräänsä tms josta voi vähän jo päätellä kaverin tarvitsen apua.

OT, sorry: Niin ne %-kaverithan on ihan tavallisia motoristeja. Joita ilkeät poliisisedät kyttää vielä enemmän kuin meitä "99 % motoristeja"...
kyllähän niistä suurin osa on ihan mukavaa porukkaa joo,mutta ovat kylläkin hiukka fanaattisia sen harrikka merkkinsä suhteen,
ja olettaen auttajan pyörän suhteen...tai sit se johtuu vaan mun rumast klyyvarista
tounge.gif

Viime vuoden kesäkuussa kun ajelin tuolla viitos- vai oliko kuutostietä helsinkiä kohti aamulla joskus viidenaikaan ja oli niin pirun kylmä että piti pysähtyä lämmittelemään niin ensimmäinen auto joka takaa tuli niin pysähtyi kysymään josko apua tartten. Kerroin kiltisti olevani vain jumppatauolla ja herrat sitten jatkoivat matkaansa ja minä kohta perässä. Kyllä niitä auttajiakin vielä onneksi löytyy

Olen täysin samaa mieltä. Minä en jokaisen tien viereen parkkeeratun pyörän vuoksi pysähdy, mikäli kuski ei mitenkään viittilöi tai muuten osoita tarvitsevansa apua. Eri asia on, jos pyörä on parkkeerattu esimerkiksi ojan pohjalle tai kyljelleen mutta jos matkan päästä kaikki näyttää olevan kunnossa, niin morjens ja ohi vaan.
Samat täällä.
sport05.gif

Kerran ehdin olla varmasti 10s tien poskessa kun pesun jäljiltä oli jäänyt jarruletku pois klipsistä ja sitä kiinnitellessä kolme intruuderi-kustomistia pysähtyi kyselemään mahdollisista ongelmista. Eihän siinä mitään, hieno ele
smile_org.gif

Sitä vaan oon miettiny, että kun tässä on aika pitkälti peukalo keskellä kämmentä noiden remonttihommien kans, niin onhan se vähän noloa pysähtyä tarjoaan apua, jota ei osaa tarjota
biggrin.gif
Tai opastaa motoristia kun itsekin on vieraalla paikkakunnalla...
Lisätään vielä perään, että kertaakaan en oo nähny pyörää penkalla, eli ei oo tullu tilaisuutta vielä tarjota avuttomuutta
sport05.gif

Varsinaiseen asiaan. Eihän enää muutenkaan apua tarjota ihan noin vaan. Kyllä muutenkin vanhat hyvät tavat ovat katoamassa. Eihän se ole edes tuttu moottoripyöräilijä...

Useimmiten pulassa oleva räplää pyöräänsä tms josta voi vähän jo päätellä kaverin tarvitsen apua.
No siihen tavallisuuteen tai tavattomuuteen ei sen enempiä, mutta ihmettelin vaan että oitis joku käskee painua vittuun. Tietty jos on pinna jotenkin kireellä, niin ymmärrän. Ja tien pielessä pikkukorjaus keskeytynyt kymmenennen kerran kun joku tulee kysymään että miten vois auttaa. Ja tietää että ei muut osaa senkään vertaa kuin itse...

Mutta olipa rikollinen tai ei, niin yleensä ihmiset tapaa käyttäytyä suht kohteliaasti, oon huomannut.

Mutta siinä että hyvät tavat alkaa kadota, osuit varmasti naulan kantaan.

Kävipä tuossa toukokuussa aloittelevalle uusiomotoristille, eli mulle, niin että bensa pääsi loppumaan Lahden motarilla Malmin hautausmaan kohdalla. Tuskin ehdin ohjata mopon pientareelle ja pysähtyä, niin jo siihen tuli herrasmiesmotoristi Rocket III:lla kysymään josko apua kaipaisin. Sain sitten todella upean kyydin bensa-asemalle ja takaisin, ja matka jatkui. Siinä tankkauksen jälkeen startatessa pysähtyi vielä yx autokin ja kysyi tarviiko hjelppiä. Tuli mieleen, että oiskohan ollut motoristi.

Silloin päätin, että annan hyvän kiertää, ja autan aina myös itse vastaavassa tilanteessa olevia.

Ei tuo nykyään ole enää ihme. Ei se että ostaa moottoripyörän tee vielä kenestäkään Motoristia.

Motorismi on elämän asenne, siihen kuuluu just tämä kaverin jeesaaminen pyörän merkkiin, ulkonäköön, ikään, ym. katsomatta, veljeys em. asiat huomioiden, ajamisesta nauttiminen, muiden tiellä liikkujoiden huomioiminen oman terveyden ja myös muiden hyväksi,nykyisestä menosta on motorismi usein kaukana.
confused_orig.gif

Mutta aika muuttuu, yhteiskunta muuttuu, toivottavasti Motoristi-asenne ei ole kuolevaa perinnettä. Se kuitenkin luo sielun tähän touhuun.
062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
Amen.
bowdown.gif

Sitä vaan oon miettiny, että kun tässä on aika pitkälti peukalo keskellä kämmentä noiden remonttihommien kans, niin onhan se vähän noloa pysähtyä tarjoaan apua, jota ei osaa tarjota
biggrin.gif
Mutta ainahan sulla voi olla just se puuttuva työkalu, mistä kaverin homma kusee.
wink.gif
Joten pysähdy vaan, jos siltä näyttää että apua kaivataan.

Kuin paljon se matkantekoa haittaa, jos pysähtyy kuitenkin kysymään, et onko mikään vikana?
Menettääkö siinä kokonaista 5 min?
Miettikääs nyt.
Jos apua tarvitsee, on melko korvaamatonta, että joku pysähtyy auttaaksen.Jos taas mitään ei ole vikana, niin se ei maksa muuta kuin puolen min stopin ja uudelleen matkaan lähdön...
Ei aja motoristi apua tarvitsevan ohi, ei!
Mut niinkuin gari sanoi....se on sydämessä....se motorismi...

Minulla on kyllä positiivisia kokemuksia. Loppu Blackbirdistä bensa Forssassa Cumuluksen alamäessä edelliskeväänä. En ehtinyt kuin pyörän päältä nousta, kun tuli nuorehko pari pyörällä kysymään mikä hätänä. Kerroin että bensa loppui pari kilometirä liian aikaisin. Kaveri määräsi tyttönsä penkalle odottamaan ja heitti minut lähimmälle huoltikselle. Olisi jäänyt odottamaankin, mutta sanoin että mene nyt vain hakemaan se tyttös pois, kyllä mä tästä kävelen. Kävelin siinä sitten bensakannun kanssa ja tuli kaveri kyykky-Suitsalla vastaan. Heti veti uukkarin ja kysyi onk se sun bläkkäri tuolla tien poskessa. Sanoi että hyppää taka niin heitän sut sinne. Noin pari kymmentä minuuttia siitä kun bensa loppui olin jo takaisin pyörällä ja valmiina jatkamaan matkaa. Uskomatonta. Ja ihan pyytämättä.

Harrikoihin voisi sen verran kommentoida, että osittain on kyse siitä että "sitä saa mitä tilaa". Heistä osa on tarkoituksella tehnyt "pesäeroa"" muihin päristelijöihin ja se alkaa myös näkyä.
sport05.gif

Back