Onneks nopeutta oli vaan 30km/h. Tehtaankadulla Helsingissä seurasin autoa joka just samalla kun mulla oli murto osa sekunnin katse muualla pysähty suojatien kohdalla. Kun käänsin pään e enää kerinny mitään.
Mulla oli hyvin samankaltainen tapaus vuonna 2003 Etelä-Saksassa. Turvaväli oli kyllä periaatteessa kunnossa, mutta ajessani yhden pienen Baijerilais-kylän läpi tavasin yhtä tienviittaa aavistuksen verran liian pitkään. Kun katsoin taas eteenpäin, tajusin kauhukseni, että edessä ajava VW Golf oli pysähtynyt, koskapa sen edessä oleva auto oli kääntymässä vasemmalle erittäin hyvin naamioidusta risteyksestä. Sitä tunnetta ei hevin unohda!
Ehdin juuri aloittamaan jarrutuksen, kun pamahti. Nopeutta oli siinä vaiheessa ehkä joku 35 km/h. Pyörä rysähti auton perään ja minä lensin puoli volttia kerien selälleni asfalttiin. Onnea oli kuitenkin rutkasti matkassa, sillä en loukannut itseäni lainkaan, eikä kypärään tai ajopukuun tullut pienintäkään jälkeä!
Onnea oli myös siinä, että 200 metrin(!) päässä onnettomuuspaikasta sijaitsi Yamahan merkkihuolto. Paikalliset olivat hyvin avuliaita ja hommasit pyytämättä peräkärryn, jolla pyörä kuljetettiin korjaamolle tarkastettavaksi. Kun pyörää tarkastettiin, takanani ajanut ja onnettomuuden nähnyt punatukkainen nainen (itsekin motoristi) kuljetti minut vielä kotiinsa lounaalle.
Pyörälle kävi sitten vähän pahemmin, eli lähes kaikki muoviosat olivat rikki tai naarmuilla, mutta pyörä säilyi kuitenkin kaikeksi onneksi ajokuntoisena. Myös poliisi kävi paikalla tekemässä paperit, mutta ei antanut edes sakkoja, kun "tässä oli rangaistusta jo tarpeeksi".
Herr Hintermayerin pajalla pyörä sitten teipattiin jeesusteipillä kasaan ja parin tunnin päästä olin jälleen tien päällä.
Eli loppu hyvin, kaikki hyvin, vaikka kyllä harmituksen määrä oli valtava vielä monta päivää tämän tapauksen jälkeen.
Edit: Ai niin, ja silloin oli muuten perjantai ja 13. päivä...