• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Eka konttaus

Mustalammas

New member
Nonni, eka kolari + kaato suoritettu. Onneks nopeutta oli vaan 30km/h. Tehtaankadulla Helsingissä seurasin autoa joka just samalla kun mulla oli murto osa sekunnin katse muualla pysähty suojatien kohdalla. Kun käänsin pään e enää kerinny mitään. Puskin vähän vauhtia takapuskurista mut eihän se auto siitä mihinkään liikahtanu. Pyörä vähän loikkas ja kaatu vastaantulevien kaistalle kuin myös itse. Pyörästä ei menny ku etu lokari eli vältyn kasko bonareiden menetyksen. Autosta murskaantu puskuri.

Pakko sanoo et toi ulkopuolisten turvallisuus autoissa on loistavalla tasolla nykyään!!  
smile_org.gif

Kyllä vaan per#%leen nopee tapahtuu sit ku tapahtuu..

Onneksi ei tullut autoa vastaan, jos kerran vastaantulevien kaistalle tipahdit...

Rautaa ja muovia saa rahalla.

Just silloin se osuu kohdalle, kun vilkaisee toisaalle...

Minut herätti "liikenteessä nukkumisesta" viime kesänä kun tossumopo kurvasi risteyksessä kolmion takaa eteen. 15cm jäi tilaa, eikä kolhittu, mutta pelästyin miten huonosti tuollaiseen tilanteeseen reagoi. Jarruttaa en ehtinyt lainkaan, aivan aavistuksen tökätä tangosta väistöliikettä. Sen sijaan aivot käytti ihan liikaa kapasiteettia siihen "mitä vit...?!?" ajatukseen.

Pitäisi vaan harjoitella.

Peräänajon läheltäpititilanteita on ollut niin monta omalla kohdalla että kerran vielä kopsahtaa. Aina sitä ajaa liian lähellä vaikka ajattelee että pidetään sitä turvaväliä

Kun siitä jatkoin kotiin oli kyllä turvavälit kunnossa.  
smile_org.gif

On tollanen kyllä hyvä herätys.. Ei sitä ookkaan niin ylijumala puikoissa kun mitä tähän asti oli antanu ittensä kuvitella. Onneks ei ollu liian kallis oppitunti.

Vie nyt kumminkin se pyörä tarkastettavaksi.

Itselläni kävi alkukesästä lähes vastaavanlainen peräänajo liikennevaloista lähdettäessä, eikä vauhtia ollut kuin korkeintaan 15 km/h. Pyörä osui ensin auton takapuskuriin ja kaatui sitten siitä vasemmalle kyljelleen. Vauriot näyttivät aluksi niin pieniltä, että ehdin jo ajatella etten laittaisi tuota kaskon maksettavaksi lainkaan.

Edellä ajaneen auton puskuriin ei tullut maalinirhaumaa kummempaa jälkeä.

Kuten sultakin, omastakin pyörästäni hajosi etulokari palasiksi.
Kylkikatteeseen jääneet jäljet olivat niin pieniä, etten ajatellut niitä korjata lainkaan. Myös kytkinkahva vääntyi, mutta eipä sellainenkaan paljon maksa.

Kokonaisuudessaan näytti siis siltä, että maksimissaan parin sadan euron ebay-ostoksilla pyörä olisi taas ajokunnossa.

Ainoa asia joka askarrutti, oli se että liikkeelle lähdettyäni stonga oli vähän kääntynyt sivuun. Ajattelin, että keulan rakenne on varmaankin samankaltainen kuin polkupyörässä ja että keula on vähän kääntynyt iskun voimasta, mutta pysyvää vauriota ei olisi tullut. Mutta koska en ollut asiasta varma, päätin kumminkin tarkistuttaa vauriot JV-Motorsportilla, kun olisin kumminkin vienyt sen sinne määräaikaishuoltoon.

Onneksi vein. Tarkistuksen tulos oli se se, että vaurioita olikin huomattavasti enemmän kuin päälle päin näytti.
mm. molemmat etuputket ja toinen jarrulevy olivat vääntyneet, yms, yms.

Koska alkoi olla selvää, että korjaus tulisikin aika kalliiksi tuli ilmoitus vakuutusyhtiöllekin ajankohtaiseksi.

Korjauksen loppusummaksi olisi lopulta tullut itse maksettuna n. 4.000 euroa. Tällöin maalattiin myös katteet, jonka olisin jättänyt tekemättä jos olisin maksanut korjaukset omasta pussistani.

Onneksi ei käynyt pahemmin
thumbs-up.gif

Se on ihan käsittämätöntä, kuinka nopeasti noi tilanteet tulee eteen. Itse väistin hirveä ihan järkyttävällä munkilla kesän alussa maantiellä. Kun näin hirven juoksevan metsästä vastaantulevan kaistan puolelta ja samassa kun sen tajusin et se tulee oikeesti sieltä, niin vastaantuleva auto törmäsi hirveen siinä mun edessä niin, että näin sen osuman ja hirvi lähti siitä tuleen ilmassa suoraan mun päälle! Ei siinä muuta kuin hana auki ja niin matalaksi pyörää vasten kuin pysty ja kun pääsi tilanteen ohi, niin pyörä parkkiin ja auttaan loukkaantuneita. Loppumatkan 50 km ajoinkin sitten tasaista 70km/h ja säikyin pientareelta lentäviä perhosiakin
smile_org.gif
Sen jälkeen ei oo tehny mieli ajella noilla maanteillä kauheasti ylinopeuksia, sille ei vaan voi mitään, että se ajatus mahdollisuudesta, että hirvi tulisi sieltä metsästä tulee ihan väkistellä mieleen aina. Ensi kesänä varmaan jo on helpompaa tosin.

Itellä eilen oli hyvin läheltäpiti tilanne kun Suomenojan kakskaistasessa liikenneympyrässä joku korollakuski päätti jatkaa suoraan ympyrän läpi kaistalta josta olisi pitänyt kääntyä oikealle, eli samaan suuntaan mihin itse olin menossa.

Ei jääny varmaan maanantaihesarin mentävää rakoa meikäläisen takasen ja rollan etupuskurin väliin. Enkä ny perkele niin huomaamaton voi olla!

Kummasti pienissä vauhdeissa aina sattuu noi läheltäpiti -tilanteet. Kai se on se tylsistyminen ja havainnoinnin herpaantuminen iso syyllinen. Kuten myös puusilmä kotilokuskit
sad_orig.gif

Meinasin eilen ottaa lipat kun lähdin kaverin luota kylmällä renkaalla kaarteeseen vedättämään.
Tuli perä sivulle aika kivuttomasti ja onneksi vauhtia oli jo sen verran, että hyrrä voimat ja jalalla ponkaisu piti pyörän pystyssä...

Kannattaa varoa kylmää ja illan kostuttamaa asfalttia!!!

Meinasin eilen ottaa lipat kun lähdin kaverin luota kylmällä renkaalla kaarteeseen vedättämään.
Tuli perä sivulle aika kivuttomasti ja onneksi vauhtia oli jo sen verran, että hyrrä voimat ja jalalla ponkaisu piti pyörän pystyssä...

Kannattaa varoa kylmää ja illan kostuttamaa asfalttia!!!
Joo märkä asvaltti on ärsyke ku sutii joka vaihteella ku vääntää tuppea  
tounge.gif

On tollanen kyllä hyvä herätys.. Ei sitä ookkaan niin ylijumala puikoissa kun mitä tähän asti oli antanu ittensä kuvitella. Onneks ei ollu liian kallis oppitunti.
Aina voi edelleenkin pitää itseään ylijumalana, se oli se autokuski joka törttöili, piti liian pientä turvaväliä takanatulevaan ja vielä pysäytti yllättäen ilman varmistusta peilieihin.

Onneks nopeutta oli vaan 30km/h. Tehtaankadulla Helsingissä seurasin autoa joka just samalla kun mulla oli murto osa sekunnin katse muualla pysähty suojatien kohdalla. Kun käänsin pään e enää kerinny mitään.

Mulla oli hyvin samankaltainen tapaus vuonna 2003 Etelä-Saksassa. Turvaväli oli kyllä periaatteessa kunnossa, mutta ajessani yhden pienen Baijerilais-kylän läpi tavasin yhtä tienviittaa aavistuksen verran liian pitkään. Kun katsoin taas eteenpäin, tajusin kauhukseni, että edessä ajava VW Golf oli pysähtynyt, koskapa sen edessä oleva auto oli kääntymässä vasemmalle erittäin hyvin naamioidusta risteyksestä. Sitä tunnetta ei hevin unohda!

Ehdin juuri aloittamaan jarrutuksen, kun pamahti. Nopeutta oli siinä vaiheessa ehkä joku 35 km/h. Pyörä rysähti auton perään ja minä lensin puoli volttia kerien selälleni asfalttiin. Onnea oli kuitenkin rutkasti matkassa, sillä en loukannut itseäni lainkaan, eikä kypärään tai ajopukuun tullut pienintäkään jälkeä!

Onnea oli myös siinä, että 200 metrin(!) päässä onnettomuuspaikasta sijaitsi Yamahan merkkihuolto. Paikalliset olivat hyvin avuliaita ja hommasit pyytämättä peräkärryn, jolla pyörä kuljetettiin korjaamolle tarkastettavaksi. Kun pyörää tarkastettiin, takanani ajanut ja onnettomuuden nähnyt punatukkainen nainen (itsekin motoristi) kuljetti minut vielä kotiinsa lounaalle.

Pyörälle kävi sitten vähän pahemmin, eli lähes kaikki muoviosat olivat rikki tai naarmuilla, mutta pyörä säilyi kuitenkin kaikeksi onneksi ajokuntoisena. Myös poliisi kävi paikalla tekemässä paperit, mutta ei antanut edes sakkoja, kun "tässä oli rangaistusta jo tarpeeksi".

Herr Hintermayerin pajalla pyörä sitten teipattiin jeesusteipillä kasaan ja parin tunnin päästä olin jälleen tien päällä.  
sport05.gif
Eli loppu hyvin, kaikki hyvin, vaikka kyllä harmituksen määrä oli valtava vielä monta päivää tämän tapauksen jälkeen.

Edit: Ai niin, ja silloin oli muuten perjantai ja 13. päivä...

Vastaavia tapauksia on itselleni kertynyt jo ainakin kolme, tosin sillä erotuksella,
että vielä toistaiseki on aina jäänyt edes vähän ilmaa auton takapuskurin
ja minun pyöräni eturenkaan väliin.

Jos jotain olen yrittänyt tapauksista oppia niin se on se, että katsoo kauemmas kuin
edellä ajavan auton perään. Jos tarpeeksi kauas näkee, saattaa huomata että siellä on
risteys tai suojatie tai traktori tai jotain, mikä panee laittamaan sormet jarrukahvalle jo valmiiksi...
Eihän niitä tietoisesti tule ajateltua, mutta jos näköhavainto käynnistäisi alitajuisen tai ikäänkuin vaistonvaraisen toiminnan?

Kyllä mä ehkä jossain käyn sen keulan näyttää.. Vaikka se nyt näyttäis tosiaan olevan ihan kunnossa ni voihan siellä jotain hiusmurtumia olla. Oon nyt tapauksen jälkeen ajanu työmatkoja pyörällä, ja ihan normaalilta se tuntuu, mut on jotenki ikävä ajella pelkoperseessä koko ajan.. "Mitä jos yhtäkkii keula pamahtaa kasaan..."

Alkaa toi kausi nyt muutenki jo vilauttelee loppuaan...

Kyllä mä ehkä jossain käyn sen keulan näyttää.. Vaikka se nyt näyttäis tosiaan olevan ihan kunnossa ni voihan siellä jotain hiusmurtumia olla. Oon nyt tapauksen jälkeen ajanu työmatkoja pyörällä, ja ihan normaalilta se tuntuu, mut on jotenki ikävä ajella pelkoperseessä koko ajan.. "Mitä jos yhtäkkii keula pamahtaa kasaan..."

Alkaa toi kausi nyt muutenki jo vilauttelee loppuaan...
Kannattaa kyllä purkaa keulaa perusteellista tarkastusta varten. Sinne jää hyvin helposti sinänsä... ja nyt... pieniä
skäbiä jotka ei matkan varrella ainakaan parane.

Jos naapurin kaiffari aikanaan (vanhaan hyvään aikaan
biggrin.gif
)
olisi moisen ymmärtänyt, ei ehkä olis tarvinnu käydä sitte
"pujottamassa kaveria reikään valkoisessa tix-tex haalarissa".
(kun se etupää sitte 140 lasissa myöhemmin antautu)

Näin se saattaa pahimmoillaan pienehkökin "töx" iskeä takaapäin.

Vastaavia tapauksia on itselleni kertynyt jo ainakin kolme, tosin sillä erotuksella,
että vielä toistaiseki on aina jäänyt edes vähän ilmaa auton takapuskurin
ja minun pyöräni eturenkaan väliin.

Jos jotain olen yrittänyt tapauksista oppia niin se on se, että katsoo kauemmas kuin
edellä ajavan auton perään. Jos tarpeeksi kauas näkee, saattaa huomata että siellä on
risteys tai suojatie tai traktori tai jotain, mikä panee laittamaan sormet jarrukahvalle jo valmiiksi...
Eihän niitä tietoisesti tule ajateltua, mutta jos näköhavainto käynnistäisi alitajuisen tai ikäänkuin vaistonvaraisen toiminnan?
Sen verran OT, oma peräänajokolari tapahtui kotilolla  
blush.gif

Seuraan nimenomaan mitä siellä edessäolevien edessä tapahtuu.

Mutta oravaa ei näe välttämättä silti  
biggrin.gif
, yks jarrutti paniikkijarrutuksen oravan vuoksi >>> KOPS!

Vauriot kaksi rikkinäistä puskuria + henkisiä vaurioita. Hiljaisessa vauhdissa toki; enkä itse olisi (paniikki-)jarruttanut oravan vuoksi.
Toki jos tietää takana olevan tyhjää, ja aikaa on, en ajaisi minäkään edes oravan päälle. Mutta paniikkijarrutus :rolling eyes:...

Itsellä tuntuu olevan vaarallisimpia ne risteykset joissa näkyvyyttä on maili tolkulla.
Useammankin kerran tapahtunut likeltäpiti ympyrässä taikka risteyksessä jossa edessä menevä päättääkin jäädä odottamaan horisontissa siintävää rollaattorimummua ja minä itse olen jo ajatellut että: " Tuo ehtii ja minäkin vielä ehdin " ja katse tietty siinä mummossa...

Vaikuttais siltä että liukuputket olis vähän nyt sit kuitenki vääntyny siinä tällissä. Ihan aavistuksen vaan. Kaiversin tossa ajankuluks viivottimen (joka ei tietenkään oo mikään täsmä mittaus väline) niin että sain sen alemman kolmiokiinnikkeen yli, ja sillä 30cm mitalla oli ehkä noin 1mm heittoo.

Kysymys kuuluukin nyt sitte että kannattaako tuo korjauttaa? Voiko siinä käydä niinkuin Bad to the Bone tuossa aijemmin kirjoitti? Lähinnä siis turvallisuus näkökulmasta tätä mietin. Ei oo meinaa niin hauskaa kuitenkaan ajaa se pelkoperseessä ihan jokaista kilometriä..  
smile_org.gif

Back