• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ekaa kertaa pyörää hankkimassa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tsuiba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tsuiba

New member
Tässä olis vähän newbie kysymyksiä.

Olen hankkimassa "ekaa" oikeata pyörää ja kyselisin vähän infoa.

Vaihtoehtoina olisi Kawan Er-5, Suzukin GS500, Honda CB500, Yamahan divari 600.

Olen lueskellut palstoja ja kaikkihan sitä sanoo että näissä ei ole sitä "potkua", mutta itte oon ajellu pari vuotta piikkisellä skootterilla ja siinä ei ainaskaan oo sitä "potkua". Heppoja joku 10. Näissä yllämainituissa pyörissä kuiteskin on noin 5 kertaa enemmän joten uskon että se tehonlisäys olisi minulle ihan sopiva aloittaa pyöräharrastus. Budjetissa on sen verran tilaa että nämä mainitsemani pyörät sopii hintahaarukkaan pikkuisen ajettuina ja muutaman vuoden vanhoina.

Joten nyt niitä näkemyksiä ja kokemuksen tuomaa rintaääntä peliin. Saa antaa vinkkejä, neuvoja ja mitä nyt mieleen tulee. Kiitos.

kyllä tuolla puolella sataa hevosvoimalla tarpeeksi kerkiää. itselläkin "vain" 53 omassa pyörässä vaikka tässä on jo kokemustakin kertynyt kevarilla ja moottoripyörällä 30tkm eikä se silti tylsää ole vaikka moottoritienopeuksissa kiihtyvyys ei ole enään kovin huumavaa pysyypähän kortti taskussa. itse ostin kanssa piikin jälkeen tämän piikissäkin oli noin 30hp mutta oli se ero silti aika mahtava ja ihan hyvin tommosella autoja nöyryyttää
tounge.gif
oma pyörä on tosin aika kevyt verrattuna noihin mutta kuski taas painaa ajovarusteissa yli 90.

Jos tyytyy tuohon tehoon, niin osta enduro(650). XT/DR/NX / joku muu. Paljon monipuolisempi ja voi ajella hiekkateillä. Oppii ajamaan.

Lisäksi cb500/er yms ostajat lukeutuvat selvästi aloittijoihin, kun taas enskoilla ajelevat kokeneetkin kuskit.
tounge.gif

vaikka tehoa on 5 kertaa enemmän, mutta on painoakin.

mulla oli ajossa viime kesän CB500 -01. eihän se mikään varsinainen tehopeli ole, mutta kyllä sillä pärjää. mielestäni nopeus nousi puoleentoista sataan asti suht kivuttomasti eli suomen rajoituksilla riittää. eniten haittasi alaväännön puute kaupunkiruuhkassa, muuten hyvä peli ja suosittelen. olisin sillä varmasti jaksanut toisenkin kesän mut meni särki eikä voinut enää ehjätä (ei ollut pyörän vika).

Tässä olis vähän newbie kysymyksiä.

Olen hankkimassa "ekaa" oikeata pyörää ja kyselisin vähän infoa.

Olen lueskellut palstoja ja kaikkihan sitä sanoo että näissä ei ole sitä "potkua",
Kaikki on suhteellista mutta kaikissa maitsemissasi pyörissä on tehoa riittävästi suomen teillä ajeluun. Kaikilla voi ajaa kaksi päällä tavaroiden kanssa pidempää tai lyhyempää reissua.
Jos aiot harrastaa rata-ajoa sinne kannattaa hommata toisenlainen ajopeli.
Ja ei se ajaminen ole niinkään kiinni pyörästä vaan kuskista.
Ja pienempi pyörä on halvempi hankkia ja ylläpitää.
Itse olen ajellut vuodesta 72 lähtien ja tällä hetkellä ajopeli on 48 heppainen, edellisessä oli 39 heppaa ja hyvin riittivät.

Pienissä customeissa ei ole senkään vertaa tehoa (eikä aina isoissakaan), mutta niissä myös ajofiilis on kiireetön ja mukava. Kaikilla kerkiää liikenteen joukossa kivuttomasti. Helppoja siinä mielessä että ovat matalia.

Monia 600-luokan fillareita voi myös pitää aloittelijoille ihan sopivana, mutta niistä ehkä riittää hupia pitempään. Vuosimallista sitten riippuu se hintaluokkaan sopiminen... Itte aloitin Banditilla ja voin sitä kyllä ihan suositella isompaan luokkaan siirtyvälle. Ei lähde käsistä mutta omaa suorituskykyä ihan eri malliin kuin 500-luokka. Sattumoisin olis yks -00 600S  myynnissä, kun ostin ittelle sigussa mainitun Fairypurkin...

No, nyt alkaa hahmottuun että kuutiot/tehot riittäisi minulle hyvinkin. Sitten kyselisin tällaisia yleisiä asioita/kokemuksia kyseisistä pyöristä kuten,

Yleinen toimintavarmuus?
Onko pahoja merkki/malli vikoja?
nixweiss.gif

Kaikki mainitut ovat ihan kunnon moottoripyöriä nykymittapuun alitehoisuudesta huolimatta. Toki 600:set tarjoavat lystiä pidemmäksi aikaa jos sitä kaipaa... Tuo rahapuoli sanelee varmaan paljon mitä löytyy, käytettynä etenkin. Omakohtaisia kokemuksia on Suzukista ja Hondasta, sellaiset löytyvät tallista. Itse pidän enemmän Hondan pystymmästä ajoasennosta, mutta kuten joku mainitsikin, moottori herää vasta korkeammilla kierroksilla. GS500E tuntuu terävämältä pienemmästä tehosta huolimatta, liekö sitten sen verran kevyempi. Divari on taas 4 -sylinterisenä hieman kookkaampi, enemmän matkapyörämäinen.
Radalla ajaminen ei ole näille pyörille ongelma: vaihteita joutuu toki kelaamaan enemmän kuin suuremmilla, mutta taitavissa käsissä mutkissa himmailevat sporttipyörät saattavat yllättyä
biggrin.gif

Suzuki on ilmajäähdytteisenä rakenteeltaan yksinkertaisempi ja kone tuntuu olevan tosi kestävä. Taitaa olla myös porukan halvin . Oma CB500 on S -mallia eli varttikatteella, se tuntuu toimivan ihan hyvin. Käyttökustannuksiltaan kaikki mainitut lienevät edullisia ja toimintasäde myös samansuuruinen.
Valinta on oikeastaan makuasia, kaikki mainitut tosiaan ovat ihan täysverisiä moottoripyöriä. Niillä ei tosin saa
bowdown.gif
Esson baarissa, mutta järkevää käyttöpyörää etsivä saa tuosta luokasta menopelin vuosikausiksi.

On jonkinverran tullut ajeltua hondan cb500:lla, aika hyvä peli ja omasta mielestä liikkuu tarpeeksi ripeästi vaikka 90 kiloinen kuski oliskin, miksei myös kaksi päällä. Hyvä ajaa ja ketterä kääntymään ja mukavat soundit kakspyttyisessä koneessa. Jokainen noista vaihtoehdoista on omasta mielestäni hyvä, ite kallistuisin hondaan mutta muutkin on varmasti hyviä vaihtoehtoja. Jos noilla ei normaaliliikenteessä pärjää niin vika on kuskissa, monelta loppuu uskallus ennenkuin pyörästä ominaisuudet
wink.gif

Noista kolme ensimmäistä ainakin pommin varmoja normaaleja fillareita. Jos ajo rauhallista matkailua, tai satunnaista sunnuntaifiilistelyä maaseudalla, niin toimivat aivan varmaan.

Ja noita pitäisi saada käytettynä tosi sopivaan hintaan.

Divarista ei mitään käsitystä.

Jos kuitenkin tulee epäilys että tehopuoli jää vähän puolitiehen, niin katsastamisen arvoisia malleja on Suzuki SV ja Hyosung Comet 650. Kummassakin pitäisi olla hieman tehokkaammat ja väännökkäämmät pelit, mutta simppeleitä käyttöpelejä silti. Varsinkin siis nakumallisina.

Esim ee-speed myy noita hyosungeja 5300 uutena, joka varsin kohtuullinen raha uudesta pyörästä. Pikkusuzukeja on myös muilla noilla harmaatuojilla tosi halvalla.

Ite hankin Yammun pikku-fasun (600 cm3). Vaikka mieli tekis tietenkin jo isompaa niin tehot riittää vielä ainakin tulevan kesän ajan... Kokokin on riittävä (pituutta 184 cm) ja paljon tulee ajettua myös kaks päällä. Ainakin jos mietit diversioniin niin Fasu on varmaan mukavampi aloittelupyörä ketteryytensä ja helpon ajettavuutensa ansiosta. Eikä toi Yammun laatukaan kai ole kovin huono...
smile_org.gif

Eipä muuta kun onnea metsästykseen
thumbs-up.gif

Itse ajelin mopokortin uudella FZ6 jammulla. Rahapulan takia jouduin sitten tyytymään 600 diversioniin.

Mulla oli samat vaihtoehdot ja rankkasin vanhat CB500:set pois kun en tykännyt takana olevista tupla iskareista, halusin monojousituksen taakse, jollon GS500 ja dive olivat vaihtoehdot. Sitten oli sopiva diversioni myynnissä ja se natsasi.

Siinä on hyvä ajoasento, moottori 4 pyttyinen (joten kuulostaa vähän enempi mopolta kuin rivi2) (v2 on sit eri juttu), ilmeisen kestävä vehje ja yksinkertainen huoltaa.

Tehoissa tietenkin annetaan etua muille näillä pyörillä ajettaessa mutta itse ajattelin ensin opetella ajamaan ja sitten ostaa lisää tehoa kun oppii käsittelemään nykyisetkin.

Hyvänä puolena näissä pyörissä on se, että ei niistä paljoa joudu maksamaan vaikka ei niistä paljoa saa myydessäkään.
Takkiin ei tule tuhansia euroja.

Itse suosittelen kokeilemaan diversionia. Siihen saa muuten hyvin laukku telineitä jne muuta matkailu kamaa. (saa myös putkia, suuttimia jne viri palikkaa, jos sellaista harrastaa)

Itse koitan ensi kesänä vähän reissailla jammulla, viime syksynä ei kerinny.

Hondaa täytyy suositella. Itsellä tosin CBF500 (KUVA), tosin vasta 51km ajettu niin ei ole kokemusta siitä. Viimekesänä ajelin pikkuveljen GS500:lla ja se oli erittäin kiva pyörä. Ketterä ja sopivan pirteä, kytkimellä vähän keulaseekin..  
sport05.gif

Haluaisin jo tässä vaiheessa kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita erittäin asiallisista vastauksista ja ehdotuksista. Täällä näköjään uskaltaa/voi kysellä asioistakin joita täällä on varmasti käsitelty jo monia kertoja aiemminkin. Ei tämä näin hienosti toimi ihan joka keskustelupalstalla
blush.gif
.
Tänään olis tarkoitus mennä katsomaan ja kuuntelemaan jammun 600 divaria. Katotaan päästäänkö siitä kauppoihin. Vaihtoehdotkin on vielä olemassa.

Minulla oli 650 Honda revere, joka oli aika mukava peli. Aivan riittävästi tehoja ja kardaanivetoisena melko huoleton peli ajella. Alkoi vaan viime kesänä riittämään toi pelkkien pikiteiden kurvailu ja vaihdoin reveren 650 DR:ään ja olin tosi tyytyväinen. Edelleenkin voi kurvailla samat pikitiet kuin ennenkin, mutta voi poiketa halutessaan hiekka- ja metsäteilläkin. Aivan umpimetsään en ole yrittänyt, mutta aika surkeilla metsäkone urilla olen rypenyt ja kivaa on ollut. Tehoja ei ole kuin muistaakseni 44 hevosta, mutta riittää aivan mainiosti autojen ohituksiin ja ylinopeussakkoihin. Mutkat taittuvat samalla vauhdilla, kuin reverellä ja korkeammalta näkee liikenteessä paremmin. Suosittelen harkitsemaan matkaenduroa, niin on heti koko moottoripyöräilyn ihanuus koettavissa tiestä tai sen kunnosta riippumatta.
062802jumpie_prv.gif

Itselläni on tuo Suzukin GS 500 F (keltanen amppari)
biggrin.gif

Mulle se ainakin on riittänyt hienosti ja sillä on tosi hyvä ajaa!! Se on mun ns.1.kunnon pyörä, ennen sitä oli vaan kevari (Kymco Zing, jonka jälkeen tietty kaikki tuntuu tehokkailta mut...)!
Suosittelen lämpimästi!!
thumbs-up.gif

näyttäs tota diversionia löytyvän 60 hp:kin ainaskin saksasta . mobile .de . ite tota diversionia aikanaan pitkän pitkän tauon jälkeen suunnittelin,mut bandiitin hankin on myös helppo ja mukava ohjastaa .
062802moto_prv.gif

No nyt on sitten yhdestä divarista kova kaupanteko meneillään, vaati vielä pientä hiomista, mutta eiköhän siitäkin päästä sopuun. Kerron sitten muutaman päivän kuluttua missä mennään.

Tämä kysymys on kai varsin yleinen ensipyörän ostajien keskuudessa:

Riittävätkö pyörän x tehot minulle vai kyllästynkö siihen?

Se on sitten itsetutkiskelun paikka:
Mieti ajotyyliäsi/mieltymyksiäsi autolla, tyyliäsi yleensä ihan missä asiassa vain.

Se, että onnistuuko ostamaan ensipyöräksi sellaisen joka miellyttää muutaman vuoden päästäkin, on kyllä mielestäni silkkaa tuuripeliä. Täytyy vain kokeilla.
Tästä syystä kannatankin ensimmäiseksi mopoksi jotain suht vanhaa ja edullista. Vanhemmat pyörät (10-20v) kun eivät sitä arvoaan pudota juurikaan enää, ja sitten on helpompaa lompakolle vaihtaa mieluisampaan jos haluaa. Ja ovat ihan moottoripyöriä siinä missä uudemmatkin.

Joillekin riittää 500cc loppuiäksi, toisille ei.

Back