• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ekaa pyörää etsimässä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zirda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Budjetin katto mulla on 2500€, jos oikea helmien helmi löytyy niin 3000€

Melkein skippaisin GS500:en ja katselisin SV650:stä jos kerran aiot useamman vuoden ajella pyörällä.

Itse päätyisin tolla budjetilla luultavammin VFR750F:ään, en vain ole varma miten koko passaisi sulle. Tehot ainakin riittäisi, kone on varmatoiminen ja pyörässä mukavan rento ajoasento.
VFR 750F 1994

Onko sulla muuten Zirda ajokamat jo hankittu vai pitääkö nekin saada tohon budjettiin?
Ajokamat on ostettu jo vuosi sitten, kortin ajoin omilla vehkeillä kun kyytiläisenä istuessa innostuin viimein vanhempana toteuttaan ikuisen haaveen mopokortista. Oli hupaisaa istua lähes 3-kymppisenä teinipoikien kanssa teoriatunneilla
biggrin.gif

Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja ehdotuksista, täytyy käydä liikkeitä kiertämässä ja ihastuttamassa myyjäsetiä typerillä kysymyksillä
biggrin.gif
Palaan tänne niiden kaikkein noloimpien kysymysten kanssa teitä ilostuttamaan
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Onhan tuolla Hämeenlinnassa populaa, kai sieltä joku voi lähteä tuopin tai parin hinnalla suodattamaan myyjien puheista ylimääräiset korulauseet pois...
biggrin.gif

Se mitä toivelistalla tällä hetkellä pyörän ominaisuuksista on, on se että se olisi kevyehkö ja näppärä käsitellä. Olen 170cm 55kg hentonen nainen joten... Vakuutusten pitäisi olla suht järkevissä summissa eikä kulutuksenkaan näillä bensan hinnoilla tarvis paljon kympinkään yli mennä. Niskat mulla on aika romuna jo valmiiksi eli pyörä ei voi olla kyykky. Tarkoituksena on ostaa pyörä useammaksi vuodeksi ja mahdollisimman huoltovapaa se saisi olla.

Neuvoja olen kysellyt ja niitä saanut, mutta toisistaan suuresti eriäviä
biggrin.gif
Yhteen tiettyyn Hondan CB:hen iskin silmäni mutta sitä ei kuulemma kannata ostaa kun on vain kaks pyttynen, nelipyttyinen olisi parempi. Se mulle ei selvinnyt, että miksi neljä on parempi kuin kaksi. Myös vesijäähdytteistä suositeltiin karttamaan... Ketju- vai kardaanivetoinen? A-PU-VA!
- 4-sylinterisissä tyypillisesti enemmän tehoa, mutta jos se ei oo tärkeää niin miksi vaivautua. monet diggaa 2-sylinterisen fiiliksestä.
- nestejäähdytys periaatteessa lisää mahdollisten rikkoutuvien osien määrää, mutta tämä enempi teoretisointia. pitää vaan tsekata että ei oo vuotoja ja että jos säilyttää talven kylmässä että nesteen pakkaskestävyys on ok. itse kyllä suosin ilmajäähdytystä fiilissyistä.
- kardaani päästää jatkuvasta ketjujenrasvaustarpeesta, mutta on hiukan hintava toteuttaa. halvemman pään mopot järestään ketjulla.

sun pitää vähän pohtia millaseen ajoon pyörä tulis. ehdotetut cb, erkki yms kait käyvät yleispyörämäisesti melko hyvin lähes kaikkeen. jos soratietä tietää tulevan paljo, niin sit ehkä vähän enduromaisempaa. jos taas amerikanstuukki kiinnostaa niin tarjolla on virago, savage yms. ovat vaan tyypillisesti hiukan hankalampia kävelyvaihdissa käsitellä kuin yleispyörät.

no lähes minkälaisella vaan pääsee alkuun. pyörän ilmeen pitäisi kuitenkin vastata mielikuvaa tulevasta sikamageesta itsestä mopoilemassa. tää auttaa siihen ettei tulis vaihtokuumetta heti parin ekan kuukauden jälkeen.

pyörämallia enemmän huollontarpeeseen vaikuttaa millaisella pidolla ko pyöräyksilö on ollut.

edit: http://www.bajahill.net/mposto.html

Tuosta soittaisin, nettimopo

youtube

Kawa ei ole minun, enkä ole omistanut kawaa, mutta omistajat ovat tykkänneet -Jospa joku kawan omistaja voisisi valaista asiaa ja tarkistaa onko tuossa kawassa kaikki ok. Onnea pyörän etsintään  
062802moto_prv.gif

Itselläni oli ZR-7, tykkäsin kovasti ja pari kautta sillä ajelin ilman mitään ongelmia. Tehokkuus oli ainoa syy miksi vaihdoin nykyiseen Zetaan..

Komppaan ehdottomasti ZR-7:aa ensipyöräksi.

Hommaa se kyykky, koska kyykyllä ajava muija on
thumbs-up.gif
. Itse aina yritän kiivetä selkään, jos saan kiinni...
tounge.gif

Tuosta soittaisin, nettimopo

youtube

Kawa ei ole minun, enkä ole omistanut kawaa, mutta omistajat ovat tykkänneet -Jospa joku kawan omistaja voisisi valaista asiaa ja tarkistaa onko tuossa kawassa kaikki ok. Onnea pyörän etsintään  
062802moto_prv.gif

Itselläni oli ZR-7, tykkäsin kovasti ja pari kautta sillä ajelin ilman mitään ongelmia. Tehokkuus oli ainoa syy miksi vaihdoin nykyiseen Zetaan..

Komppaan ehdottomasti ZR-7:aa ensipyöräksi.
Jep, pyörä on helppo ajaa ja huoltaa. Painoa on tietysti enemmän kuin viissatasissa mutta ei möhkö kuitenkaan. Vakuutuksetkaan ei päätä huimaa. Bensan kulutus kohtuullinen. Linkin pyörä kyllä kiiltelee kuvissa mutta lopullisen kunnon näkee vasta paikanpäällä. Vilkut vaihdettu kirkkaisiin ja takarappis modattu. Peilit vaihdettu ja vanteiden sivut kiilloitettu. Kilometrit ei liene ongelma tuolle moottorille, huoltohistoriasta ei tosin tietoa...
Kahteen ja puoleen omistaja jo jollekin sitä lupailee. Mallina suosittelen. Yksilön kohdalta oma päätös.

Tee näin:

Ota kaveriksi henkilö,joka ymmärtää pyörien tekniikan päälle ja valitse
itse sopiva peli mikä sinua miellyttää.
Löydettyäsi miellyttävän kaverisi katsoo tekniikan ja pyörän kunnon
kannattaako ostaa.
Nyt sinulla on itsellesi sopiva ja hyväkuntoinen pyörä.

Pyörän painoa ei kannata pelätä. Heti kun pääsee liikkeelle, niin se ei tunnu missään, jos et heti radalle meinannut lähteä.
Eihän se paino liikkuessa tunnu mutta kun oletuksena on että se pitää saada pysäytettyä jossain vaiheessa, eikä mielellään kyljen kautta
biggrin.gif

Pyörällä taittuu lähinnä työmatkat isompia teitä pitkin ja tietysti ne normaalit kruisailut kuuluu kesän ohjelmistoon, ainakin näin alkuun vain Suomen maaperällä. Hengissäsäilymisvietti on suht kova joten älytöntä tykkiä ei ole tarkotus hommata, joku nätti tyttöpyörä
biggrin.gif

Moi, tässä yksi hyvä vaihtoehto. Poimin tämän Touring Finland-kerhon sivuilta.

"Myynnissä Kawasaki ER-5, Vm. 2004, Ajettu alle 5000 km. Punainen. Kuin uusi.
Pleksi ja Giwi-takalaukku, kahvanlämmittimet.
Hintapyyntö 3.500 eur.

Risto Mikkola
Vesilahti
0400-928680
risto.mikkola@imagewear.eu"

Otahan Ristoon yhteyttä jos kiinnostaa.

t.Ilari

Pyörän painoa ei kannata pelätä. Heti kun pääsee liikkeelle, niin se ei tunnu missään, jos et heti radalle meinannut lähteä.
Eihän se paino liikkuessa tunnu mutta kun oletuksena on että se pitää saada pysäytettyä jossain vaiheessa, eikä mielellään kyljen kautta  
biggrin.gif
Aivan. On mielestäni vähän arveluttavaa ainakaan jollekin hentoiselle naisimmeiselle ruveta kovin painavaa pyörää suosittelemaan ensipyöräksi.

Suurin osa nurinmenoista tapahtuu nimenomaan ihan kävelyvauhdissa. Ja alkuun on niin paljon opeteltavaa, ettei siihen kyllä yleensä kaivata vielä painavan pyörän tuomia lisähaasteita.

^^ Saahan sitä aina pyytää. Kyllä jonkun kohta 20 vuotiaan vifferinkin hinta aika suolainen ('94, ajettu yli 50k, 3400e) on kuten tuolla ylempänä.

Ja kannattaa ehdottomasti suositella Gladiuksia tai uudehkoja 800 bemareita tuohon 2500e budjettiin!  
thumbs-up.gif

Edit: ..ja itse asiaan, ER-5 ok, etenkin jos ei budjetti riitä ER6:een, joka jo oikeasti hyvä peli ja hauskan oloinen pikku putputtaja. Vanhemmista malleista eräs varmatoiminen perusmalli mitä ei vielä täällä hirveästi mainittu on Yamahan XJ 600S Diversion, joita on pilvin pimein myynnissä kohtuu hintaan. Kyykympänä myös samaisen valmistajan FZR600:sia näyttäis olevan parin tonnin hintaluokassa (ja jopa jokunen tonninen EXUP:ikin, mutta paljon ajettuna eikä ihan "aloittajan pyörä").

CB500:lla itse käväisin ihan Alpeilla ja se olisi naisihmiselle mielestäni aivan ihanteellinen ja luotettava pyörä. Naisella se munkin pyörä oli alkuaan ollut. Melko raavaalle miehelle (182cm / 90 kg) se oli hiukka ahdas noin pitkällä reissulla mutta hyvät muistot jäi ja kahdella pytyllä ilman muuta jatketaan. Pitää nääs olla yksi varalla ;-)

Vanhemmista malleista eräs varmatoiminen perusmalli mitä ei vielä täällä hirveästi mainittu on Yamahan XJ 600S Diversion, joita on pilvin pimein myynnissä kohtuu hintaan. Kyykympänä myös samaisen valmistajan FZR600:sia näyttäis olevan parin tonnin hintaluokassa (ja jopa jokunen tonninen EXUP:ikin, mutta paljon ajettuna eikä ihan "aloittajan pyörä").
Diversionilla olen muutamat ensimmäiset kilometrit kortillisena ajellut, ihan kiva peli, hieman kömpelön tuntuinen alkuun mutta kun muutaman kerran ajoi niin paremmin rupesi sujumaan. Ei kuitenkaan mun tyylinen, eikä herätä kivaa fiilistä eli en tahdo ostaa vain sen takia että olisi sopuhintaan tarjolla.

Muutama kiva peli on jo löytynyt mutta katsotaan nyt mikä mussu tulee kotiin halittavaks ja puunattavaks kesää odotellessa
biggrin.gif

Vanhemmista malleista eräs varmatoiminen perusmalli mitä ei vielä täällä hirveästi mainittu on Yamahan XJ 600S Diversion, joita on pilvin pimein myynnissä kohtuu hintaan. Kyykympänä myös samaisen valmistajan FZR600:sia näyttäis olevan parin tonnin hintaluokassa (ja jopa jokunen tonninen EXUP:ikin, mutta paljon ajettuna eikä ihan "aloittajan pyörä").
Diversionilla olen muutamat ensimmäiset kilometrit kortillisena ajellut, ihan kiva peli, hieman kömpelön tuntuinen alkuun mutta kun muutaman kerran ajoi niin paremmin rupesi sujumaan. Ei kuitenkaan mun tyylinen, eikä herätä kivaa fiilistä eli en tahdo ostaa vain sen takia että olisi sopuhintaan tarjolla.

Muutama kiva peli on jo löytynyt mutta katsotaan nyt mikä mussu tulee kotiin halittavaks ja puunattavaks kesää odotellessa
biggrin.gif
Enhän mä mitään tiedä,mä olen vasta 50+, eka mopo 13v. Sen jälkeen useita erikokoisia pelejä, enskoja, streettejä ja matkamopoja. Ostin pikkusiskolle 40+ pari vuotta sitten er-5:sen. Ei ollu ikinä ajanu metriäkään millään mopolla. Harjotteli pari tuntia parkkiksella(hiestä märkänä ja kumma hymy huulilla). Kippas paikallaan (ilmeisesti niin intoa täynnä) kerran, ja ilmoitti lähtevänsä kotiinpäin. Mä luulin että oli menossa vanhempiemme luo,jonne olis ollu 10km tuttuja pikkuteitä. Tarkoitti omaan kotiin. Matka kotiin oli 200km. En olis päästäny, muttakun ei kertonu olevansa mailmanmatkaaja (olishan se pitäny tietää). Kyse on enemmän asenteesta. Liika teho, moottorin vääntö, jos ne on liian rajuja, on vaikeampi hallita. Etkö tunne yhtään motoristia, jolla olis jalat maassa? Vois neuvoa sua, itsehän kuitenkin teet päätöksen. Miehen on niin paljon helpompi, kun yleensä mopo on jollain kaverilla, ja kokeilujen myötä oppii. Hengessä mukana.
062802moto_prv.gif

Mulla olis motocross-höyrähdyksen tieltä kohtuu kevyt käsiteltävä joutavana: http://www.nettimoto.com/yamaha/fz1-s/1070547

Tehoa on sopivasti ylhäällä odottamassa vaikka keskikesää kunhan ajoa on harjoiteltu...
lookaround_orig.gif

Kaikilla pyörillä tulee varmasti kokeiltua täydellä kaasulla ajoa ja ainakin henkilökohtaisesti menee hommasta maku jos vehkeet ei anna säväreitä kiihdytyksen jälkeen...

Puolueellisena ehdotuksena heittäisin ilmoille Suzuki Gs500e:n. Ostohinta ja vakuuttaminen on halpaa, polttoainetta ei kulu paljoa ja tekniikkakin on yksinkertaista ja varmaa.

Tietysti jos tehoja kaipaa, niin ehkä tuo voi jäädä pieneksi suht nopeaan, mutta itselläni yhden ajokauden jälkeen voin todeta, etten pyörää vaihda vielä moneen vuoteen.

Back