Elektroninen öljypumppu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kwak750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ahaa.. ookoo
cool.gif


Tuolla b-foorumissa joku vaan selitti, että pääöljykanavan kuristamisella saisi kovemman paineen tai jotain... noh täytyy viritellä vaan toi pumppu siihen, eipähän tullut ainakaan ostettua turhaan
 
Tuolla b-foorumissa joku vaan selitti, että pääöljykanavan kuristamisella saisi kovemman paineen tai jotain...
Juu, kyllä saa kovemman paineen ennen kuristusta. Kuristuskohdassa virtausnopeus kasvaa, mutta paine kasvaa vain sen ja pumpun välisellä osuudella. Niin, ja tietysti itse pumpussa.
 
Liekö tarkoittanut sitä, että kun kuristat pääkanavaa, saat turbolle suuremman osuuden öljyn virtauksesta... Mut eiks sulla ollu se erillinen pumppukin?
 
njoo.. on erillinen pumppu. Tuli vaan tollasia visoita kun kasailin alakertaa.. tuohan se erillinen pumppu yms. tsydeemit taas painoa vitusti
sad_orig.gif
mutta kai se on pakko................................. . .. . . . . .

cool.gif
 
Lukikos sen pumpun kyljessä missään minkä verran se kuluttaa virtaa?

En ollenkaan yllättyisi jos se pumppu luokkaa 10A kuluttaisi jolloin tohtorin sähköjen kanssa voi tulla tiukkaa. Lisäksi kannattaa huomioida, että jäykkä öljy ei varmaankaan yhtä hyvin pumpun läpi virtaa kuin nuo polttoaineet.

Jos ei siinä lue mitään niin melkeepä kannattaa mittailla sitä virran kulutusta ja jos se kuluttaa liikaa niin sitten yrittää etsiä jostain tohtorin virtapuolelle lisää tehoa. Jos meinaat mopolla valot päällä ajella niin pumpulle virtaa riittäneen joku 5-6A.

Lisäksi se pumppu ei välttämättä tykkää kovin hyvää öljyn lämpötilasta joka on varmaan luokkaa 130 astetta.
 
Lukikos sen pumpun kyljessä missään minkä verran se kuluttaa virtaa?

En ollenkaan yllättyisi jos se pumppu luokkaa 10A kuluttaisi jolloin tohtorin sähköjen kanssa voi tulla tiukkaa. Lisäksi kannattaa huomioida, että jäykkä öljy ei varmaankaan yhtä hyvin pumpun läpi virtaa kuin nuo polttoaineet.

Jos ei siinä lue mitään niin melkeepä kannattaa mittailla sitä virran kulutusta ja jos se kuluttaa liikaa niin sitten yrittää etsiä jostain tohtorin virtapuolelle lisää tehoa. Jos meinaat mopolla valot päällä ajella niin pumpulle virtaa riittäneen joku 5-6A.

Lisäksi se pumppu ei välttämättä tykkää kovin hyvää öljyn lämpötilasta joka on varmaan luokkaa 130 astetta.
njoo 10A vie virtaa.. eihän tossa darrassa oikeastaan vie muuta virtaa kuin etuvalot + sytkäkamat. Joku kaasareiden gasopumppu, jos sitä nyt yleensä edes tarvitaan, ei vie pal mitään. Tossa yläpuolella oli .PDF tiedosto, josta selviää pumpun speksit, eli toi reverson.

Paljonkohan toi 750 darran MAGNEETTO tuottaa virtaa?

Sit jos muuttais etulamput xenoneiksi, niin siinäkin säästäisi virtaa.

Se öljy voi olla varmaankin jotain ihan kusta, koska voitelee ainoastaan turbon.

Löytyyköhän muuten jostain valmiita ohivirtausventtiilejä, täytyy kysästä hiflexistä
 
DR750:n magneetto on huipputeholtaan noin 200W. Ja kun kukaan ei voi kokoaikaa ajaa niillä latuin kannalta optimikierroksilla keskimääräinen latausteho jää alle tuon. Jos se öljypumppu kuluttaa virtaa noin 10A eli 120W niin eipä riitä tohtorin sähköt.
confused_orig.gif
Jos sulla (tai jollain kaverilla) on mopo ajokunnossa ni kokeile kytkeä normisvalojen lisäksi vaikkapa pari lisävaloa ja kattele tippuuko jännitteet.

Sitä kaasareiden bensapumppua ei tarvita jos bensanpinta on kaasareiden yläpuolella. Sen poistaminen ei sinänsä kyllä jeesaa mitään tuohon virranpuutteeseen sillä se ei toimi sähköllä.

Niin notkeaa öljyä tuskin löydät, että se vastaisi viskositeetiltaan polttoaineita tai sitten se on varmasti turhan notkeaa sille turbollekin.

Mihin sä sitä ohivirtausventtiiliä tarvisit?
 
DR750:n magneetto on huipputeholtaan noin 200W. Ja kun kukaan ei voi kokoaikaa ajaa niillä latuin kannalta optimikierroksilla keskimääräinen latausteho jää alle tuon. Jos se öljypumppu kuluttaa virtaa noin 10A eli 120W niin eipä riitä tohtorin sähköt.  
confused_orig.gif
Jos sulla (tai jollain kaverilla) on mopo ajokunnossa ni kokeile kytkeä normisvalojen lisäksi vaikkapa pari lisävaloa ja kattele tippuuko jännitteet.

Sitä kaasareiden bensapumppua ei tarvita jos bensanpinta on kaasareiden yläpuolella. Sen poistaminen ei sinänsä kyllä jeesaa mitään tuohon virranpuutteeseen sillä se ei toimi sähköllä.

Niin notkeaa öljyä tuskin löydät, että se vastaisi viskositeetiltaan polttoaineita tai sitten se on varmasti turhan notkeaa sille turbollekin.

Mihin sä sitä ohivirtausventtiiliä tarvisit?
njooh otetaas nyt ihan alusta.. eli mulla on tämä pumppu: http://www.reversopumps.com/downloads/Reverso_Pumps_Industrial.pdf

ja tuolta toi GP-301. Eli 20psi @ 8.8A ja 25psi @ 9.6A. Toi 25psi riittää voittelemaan turbon tai kyllä toi 20psi varmaan riittää.

Miten toi tsydeemi nyt menee, perkele kun oon huono näissä jutuissa, kun en oo mikään sähkömies
cool.gif


Millä kierroksilla toi darran magneetto tuottaa ton 200W, eihän ton pumpun tarvii kuin täydessä imutuksessa tuottaa toi 25psi ja sitten pienemmillä kierroksilla selviää pienemmälläkin paineella.

Kai siinä on pakko joku ohivirtausventtiili olla, kun pumppu puskee 14l /min ja ahtimen läpi menee aika minimaalinen määrä??

Eikai toi öljy nyt tollasessa käytössä niin erikoisen paljoa pitäisi päästä lämpenemään..

Meinasin tolla gasopumpulla ihan erillistä sähköistä, en sitä orggis alipainepaskaa, mutta sitä ei vissiin tarvita.

Vai mitä helvettiä..  
cool.gif
 
Mä en ole hirmuisesti noitten turbojen öljynpaineitten kanssa pelaillut, mutta äkkiseltään tuo 20psi eli noin 1,5 baaria kuulostaisi aika vähältä.

Tohtorin korjausoppaassa varmaankin lukee se millä kiekoilla se sen maksimipaineen tuottaa. Mä en nyt jaksa käydä kaivelemaan tuota tietoa. Missään en ole nähnyt mitään kuvaajaa tai taulukkoa mistä näkis miten sen laturin teho laskee kierrosten laskiessa, joten se pitäisi itse testailla.

Tota logiikkaa mä en oikein ymmärrä miten se turbo ei vaatisi niin paljon öljynpainetta jos koneessa on kierrokset alhaalla. Mopon käydessä tyhjäkäyntiä turbon akseli pyörii jokatapauksessa paljon enempi ku tohtorin koneessa mikään osa täysillä kierroksilla eli kyllä se voitelu pitää olla kunnossa koko kierrosalueen.

Ja kyllä sen öljyn luulisi jonkin verran lämpenevän kun sen kulkee satoja asteita kuumassa turbossa. Eli jälleen kerran kuumemmassa paikassa se öljy siellä ahtimessa joutuu olemaan kuin mitä missään muussa kohtaa konetta. Nyt kun kattelin noita speksejä tosta pumpusta ni toihan vaikuttais muuten ihan hyvältä pumpulta tohon käyttöön, mutta tuo maksipaine ei kyllä oo kait mikää liian suuri ja toisaalta virran kulutus on turhan iso.
 
olen seurannut tätä mielenkiinnolla
smile_org.gif

En sotke mutulla, laitan Sen xr:n linkin, jos siitä alan mestarit sais vinkkiä. xr650 t huomio kiinnittyy öljyletkuihin olisko tässä mitään pointtia.
ehkä turbon voisi asentaa tuossa lähemmäs, tosin ehkä ultranopea kaasuun vastaavus ei niin tärkeä ole 1 sylkkäsessä muutenkaan, kai.
tuli mieleen sähköstä että eikös akku ole magneeton tuottaman sähkön varasto, josta sitä 10A voi ottaa. Noob idis olis ruokkia öljypumppua ison akun kautta kun magneetto on lataus kyvyltään mopo-luokkaa. Jos olis erillinen laturi niin sähkö määrät lienevät x*y enemmän.
Jes, tässä jotain ideaoita ei mitään takuuta miten hyviä/huonoja
wink.gif
 
olen seurannut tätä mielenkiinnolla
smile_org.gif

En sotke mutulla, laitan Sen xr:n linkin, jos siitä alan mestarit sais vinkkiä. xr650 t huomio kiinnittyy öljyletkuihin olisko tässä mitään pointtia.
ehkä turbon voisi asentaa tuossa lähemmäs, tosin ehkä ultranopea kaasuun vastaavus ei niin tärkeä ole 1 sylkkäsessä muutenkaan, kai.
tuli mieleen sähköstä että eikös akku ole magneeton tuottaman sähkön varasto, josta sitä 10A voi ottaa. Noob idis olis ruokkia öljypumppua ison akun kautta kun magneetto on lataus kyvyltään mopo-luokkaa. Jos olis erillinen laturi niin sähkö määrät lienevät x*y enemmän.
Jes, tässä jotain ideaoita ei mitään takuuta miten hyviä/huonoja
wink.gif
vähän veikkaan, että tossa turbo xr on kuulalaakeriturbo?
cool.gif
ei vaadi painetta kuin just sen verran mitä tosta masiinasta ehkä irtoaa.

Itse sijoitan ton turbon noin 5cm päähän pakoaukosta, eli se on melkein kannessa kiinni
cool.gif


Avasin ton darran oman pumpun nyt.. miten ton paineen / tuoton pystyy laskemaan? Se on sellanen ihmepumppu, eli ei ratas, vaan sellanen planeetta tyylinen hässäkkä. Sitten tossa pääöljykanavassa on PAINEENRAJOITIN wenttiili. Jos heitän koko venttiilin menemään, niin saisikohan sillä koko koneen paineet ylös. Eikös toi olis helppo mitata, että kuinka paljon vaatii painetta, ennenkuin päästää pihalle?

Sitten se pahin / viimenen vaihtoehto on se, että vanhan pumpun tilalle tukilaakeri ja siitä akseli sivukopasta pihalle jonka perään auton järeäteräspumppu, tulee ainakin vitusti painetta sen jälkeen. Ainut vaan, että vaatii HC modaamista lohkoon.

Nää jutut tosiaan täytyy kyllä miettiä tarkkaan, joku palanut magneetto on aika kallis homma..

Täytyy melkein luopua tosta sähköpumppu idiksestä.. liikaa miinuspuolia. Ainut vaan saatana, että tuli turhaan ostettua toi pumppu
pftroest.gif
 
haa-on siellä alimmaisessa kuvassa joku pumpun näkönen kalikka eturattaan yläpuolella?!
Siitä kipsikäsi-häiskän kuvasta näkyy menevän letku johonkin säätimeen?
 
Tuohan se ois "hyvä" ratkasu, että ottais mopon kyytiin isomman akun. Parilla rekka-auton akulla ajelisi jo muutaman päivän ihan kummasti.
tounge.gif


Tietty jos siitä sähkösestä pumpusta ei halua luopua ja haluaa hirmusesti lisää lataustehoa mopoon niin tekee jonkinlaisen voiman ulostulon kampiakselin päähän ja virittelee siitä samanlaisen laturin kuin autoissa. Ei ehkä mikään helppo projekti, mutta eipä tuossa koko projektissa mitään muutakaan helppoa tai kovin fiksua ole.
 
vai niin.
Jos on olemassa useita turbo-honda mankeja niin, kyllä se tämäkin on tehtävissä. Ja mankissa ei varmasti ole sähköä tahi öljynpainetta senkään vertaa mitä dr:ssä on.
DR:n koneen rakenne tekee vaan sen hankalas. Sen tiedän 350:n kokemuksella että jos tuossa isossa on yhtään samaa sähköissä, niin tuollasta 10A:n virtaa en kuvittelis saavan irti jatkuvaan käyttööön.
Muuten jos se pumppu huutaa jo tyhjäkäynnillä täysillä niin mitäs se tekee isolla kaasulla...
Miksi ei voisi laittaa paluu öljylle jäähdytintä, nappaa vaikka jostakin katupyörästä pienen ja sievän.
Poistun taka-vasemmalle viisastumaan  
smile_org.gif
 
voi saatana nyt alkaa ahdistaa. uuh..

jos virittelisi TÄLLÄISEN öljypumpun tohon darraan.

Alkaa vituttaa!
sad_orig.gif


Onkohan jollakin 750 darran huoltomanuaalia, vai mikä olikaan. Kerrotaanko siinä jotakin speksejä tosta vakio pumpusta?? huh?

Nimittäin tossa erillisen pumpun duunaamisessa on vitunmoinen homma! mut tää homma viedään läpi vaikka ilman öljypumppua
cool.gif
 
Tossa volkkarisivujen pumpussa ei tainnu olla näytillä mitää speksejä tai muutakaan tietoa pumpusta?

Jostain keskustelupalstalta joskus lueskelini enempikin juttua BIGin öljypumpusta. Kaverilla kun oli sen pumpun kanssa joskus ongelmia kun ei meinannut paineita nostaa. Kaipa niitä jotain arvoja sille pumpulle siin korjaamokäsikirjassa ja ehkä jossain haynesissäkin on, mutta vähän epäilyttää ettei sen vakiopumpun paineet riitä.
 
Tossa volkkarisivujen pumpussa ei tainnu olla näytillä mitää speksejä tai muutakaan tietoa pumpusta?

Jostain keskustelupalstalta joskus lueskelini enempikin juttua BIGin öljypumpusta. Kaverilla kun oli sen pumpun kanssa joskus ongelmia kun ei meinannut paineita nostaa. Kaipa niitä jotain arvoja sille pumpulle siin korjaamokäsikirjassa ja ehkä jossain haynesissäkin on, mutta vähän epäilyttää ettei sen vakiopumpun paineet riitä.
Kysäsin tuosta postilla ja tekee kuulemma 8-10barin paineen ja tuottoa riittää. VW toi pumppu ottaa voimansa suoraan nokka-akselista, joten se pyörii esim. 2000rpm, 1000rpm.

Tossa darrassahan on toi pumppu ottaa voimansa monen rattaan kautta, täytyy laskea niiden välitys
cool.gif


perhana piti saada tällä viikolla alakerta nippuun, mutta nyt tää saatanan öljypumppu ongelma viivyttää sitä. Olis päässy sovittelee jo ahdinta
cool.gif


Hitto alko himottaa taas kuplat! Mulla on muutama ollukin..
 
Susnan korjaamokäsikirjan mukaan öljynpaineet on kohillaan jos ne on jotain väliltä 80kPa-200kPa silloin kun koneessa on kierroksia 3000rpm.

Mitään maksimituottoja tai paineita tuosta pumpusta ei kerrota aivan kuten olettaa saattaa. Eikä korjaamokäsikirjassa kerrota sitäkään kuinka paljon öljynpaineet muuttuvat kierrosten mukana. Jonkinverran ne taitaa seilata sillä tuskin ne muuten olisivat ilmoittaneet tuota kierroslukua millä mittaus on suoritettava.
 
Susnan korjaamokäsikirjan mukaan öljynpaineet on kohillaan jos ne on jotain väliltä 80kPa-200kPa silloin kun koneessa on kierroksia 3000rpm.

Mitään maksimituottoja tai paineita tuosta pumpusta ei kerrota aivan kuten olettaa saattaa. Eikä korjaamokäsikirjassa kerrota sitäkään kuinka paljon öljynpaineet muuttuvat kierrosten mukana. Jonkinverran ne taitaa seilata sillä tuskin ne muuten olisivat ilmoittaneet tuota kierroslukua millä mittaus on suoritettava.
Ahaa.. eli pumpun pitää tehdä 0.8bar @ 3000rpm minimissään. ja 2bar max. eli jos mä nyt oikein hiffaan tän niin pumpussa pitäisi riittää potkua?

Täytyykin ottaa asiasta selvää..
cool.gif
Sittenhän tää on helppo homma, kireempi jousi paineen säätöventtiiliin tai kokonaan mäkeen se. Aika löysä toi paineensäätö venttiilin jousi, eli päästää aika pienellä paineella jo pihalle kamaa.
 
Jos siinä pumpun ulostulossa on joku hässäkkä kuristamassa sitä ulosmenevää virtausta niin sitä virittelemällä sä et öljykiertoon lisää painetta saa.
 
Back
Ylös