Ensimmäiset ajovarusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snowi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Snowi

New member
Viime syksynä päätin että nyt hankitaan moottoripyörä mikä oli ollut haaveena lapsesta saakka. Odotin kuitenkin kevääseen ja otin sillä välin selvää ajovarusteista ja moottoripyöristä jotka sopivat ensimmäiseksi pyöräksi. Orgin foorumia kahlasin läpi vaikka kuinka monta tuntia ja etsin tietoa muualtakin. Eilen sitten kävin hakemassa pyörän ja ajovarusteet olivat saapuneet jo aiemmin joten pääsin heti ajamaan
smile_org.gif

Mutta minkälaisia kokemuksia teillä on näistä varusteista mitkä itse tilasin?
Takki: Alpinestars GP Plus
Housut: Alpinestars Track Pants
Kengät: Alpinestars S-MX R Gore-tex
Hanskat: Alpinestars GP Plus
Kypärä: Shoei XR-1000
Selkäsuoja: Forcefield Pro L2

Lähin siitä että ajovarusteista en tingi ja halusin hyvän suojaavuuden, sen takia nahkavarusteet. Kesällä kuulemma muutenkin mukavemmat kun ovat viileemmät kuin goretex, eivätkä lepata ajossa. Mutta kannattaisiko silti ostaa jossain vaiheessa myös goretex varusteet kylmemmille keleille? Vai pärjääkö myös nahkavarusteilla pitkälle syksyyn kunhan on hyvät alusasut? Sadettahan goretex pitää paremmin, mutta kuinka hyvin olette saaneet nahan suojaamaan sateelta jos olette käsitelleet ne jollain aineella joka hylkii vettä? Ja toimiiko ne oikeasti ja miten hyvin? Entä onko jollain kokemusta noista SMX Goretex kengistä että pitääkö ne täysin veden poissa sateella?
Forcefieldista olen kuullut täällä foorumilla paljon hyvää ja ainakin yhdessä testissä pärjäsi loistavasti joten valitsin sen.
Shoei XR-1000 on kuulemma aika kovaääninen kypärä vaikka allrightissa myyjä vakuutti että olisi hiljainen kypärä. En tiedä kun en ole muita käyttänyt, mutta korvatulppina on silti varmuuden vuoksi motosafe tulpat.
Muihin ajovarusteisiin en voi vertailla koska nämä ovat ensimmäiset varusteeni, mutta ainakin näin alkuun tuntuvat loistavilta. Jos teillä on luettelemistani varusteita hyviä ja huonoja kokemuksia niin mielellään kuulisin niitä.
Kiitoksia.

Hyvä homma et oot ostanu kunnon varusteet heti alkuun
thumbs-up.gif

Itse tein sen virheen että alussa tingin väärässä kohtaa ja se on kostautunut iha taloudellisessa mielessä.
Noista varusteista sen verran että itsellä on S-MX 4:set joiden vedenpitävyyttä en ole päässyt kokeilemaan, mutta sen verran voin sanoa että ihan kelvollisesti ainakin hengittävät. En kyllä itse ainakaan niiden vedenpitävyyttä epäile, kunhan nyt ei ihan kahluusaappaina käytä. Noi GP-Plussat on myös itsellä, sopivan viileät kuumallakin mutta kestää ajella vähän kylmemmässäkin, ja tuntuma tankoon on hyvä.

Nahka pitää ihan kivasti vettä kun käsittelee esim. valjasrasvalla silloin tällöin. Tosin muistaakseni tuo Alpinen takki oli jostain kohtaa reijitetty, ja niistä tulee vesi läpi, voin kyllä muistaa väärinkin. Nahkavarusteissa yleensä ensimmäisenä vesi tulee läpi vetoketjuista ja kankaasta tehdyistä osista, jos kangas ei ole vedenpitävää. Nahkarotsin kanssa sateella voi käyttää erillistä sadetakkia.

Onneksi olkoon pyörän ja huippu ajokamojen hankinnasta.

Edit: En ainakaan itse ole pitänyt XR-1000 erityisen äänekkäänä. Nakupyörällä ajellessa kylläkin ihan perus earit tai kossin plugit korvissa aina pitempää matkaa ajellessa.

Keskustelua valjasrasvasta.
Halpa aine (5e/purkki) ja pitää kyllä veden hyvin loitolla.

Omat kokemukset kyllä ovat todistaneet väitteet nahkojen vedenpitämättömyydestä vääriksi. Parilla hyvällä käsittelyllä pysyt kuivana. Itsellä olisi nyt tarkoitus syksyn kylmille keleille ostaa nahkatakin alle kunnon fleece tai jopa soft shell -takki. Luulisi noilla pysyvän lämpimänä.

Suorastaan kadehdittavan hyvät varusteet oot ostanu heti alkuun. Hieno homma!

Itsellä olisi nyt tarkoitus syksyn kylmille keleille ostaa nahkatakin alle kunnon fleece tai jopa soft shell -takki. Luulisi noilla pysyvän lämpimänä.
Olen käyttänyt soft shell takkia nahkatakin alla. Aivan loistava tuote! Pysyy mainiosti lämpimänä ainakin +5 lämpötiloissa. Tietenkin täytyy olla hyvä kerrasto.

Onnea tosiaan topicin aloittajalle varusteista. Osaan arvostaa, vaikka olenkin enemmän Dainesen miehiä itse...

Kiitoksia neuvoista.
Pitänee käydä ostaa tuota valjasrasvaa kun ei oo hintakaan tommosesta purkista mikään paha. Kylmemmille keleille voisi sitten harkita tuota soft shell takkia, varmaan löytyy hyvin varustelluista moottoripyöräliikkeistä?
Dainese oli mulla toinen vaihtoehto mutta lopulta sitten päädyin Alpinestarsiin
smile_org.gif

Kiitoksia neuvoista.
Pitänee käydä ostaa tuota valjasrasvaa kun ei oo hintakaan tommosesta purkista mikään paha. Kylmemmille keleille voisi sitten harkita tuota soft shell takkia, varmaan löytyy hyvin varustelluista moottoripyöräliikkeistä?
Dainese oli mulla toinen vaihtoehto mutta lopulta sitten päädyin Alpinestarsiin
smile_org.gif
Softshelliä urheilu- tai retkeilyliikkeistä.

Linkki 1
Linkki 2

Mites teillä mahtuu tuonne nahkojen alle vielä softshelliä jne? Mulla on jo kohtuu tiukka paketti, kun on "tekninen" alusasu + kunnon selkäpanssari. Enempää ei varmasti mahdu vaikka kuinka yrittää. Ja silti takki & housut on sopivan tiukat.

Olenko minä ostanut liian pienet kamat, vai te liian isot?
tounge.gif

Noidenhan pitäs kuitenkin aika tiukat olla päällä. Ei nyt sentään silleen, että naama sinisenä kun päällä on mutta tiukat kuitenkin. Tietenkin niitä nahka-asujakin on hyvin erilaisia ja kaikki eivät ole mitään racing-asuja mutta juurikin tuommoisen racing-leikkauksen omaavat pitääkin olla päällä tiukkoja.

- P

Itellä ainakin kun on jenkkiläisten tekemä Icon-takki, niin siinä on ainakin mahan kohalla hieman löysyyttä. Postitilauksena ostin varmuuden vuoksi L-koon, enkä M. Pienempi olisi kyllä varmaankin ottanut kiinni hartioista.

Joten, kai se takin mallista on kiinni. Eikä tuo softshell kovin paksu kyllä ole. Lisäksi tilavampi takki on samalla pieni kompromissi goren ja nahkan välillä. Juurikin mahtuu hieman enemmän lämmintä alle.

Itellä ainakin kun on jenkkiläisten tekemä Icon-takki, niin siinä on ainakin mahan kohalla hieman löysyyttä. Postitilauksena ostin varmuuden vuoksi L-koon, enkä M. Pienempi olisi kyllä varmaankin ottanut kiinni hartioista.

Joten, kai se takin mallista on kiinni. Eikä tuo softshell kovin paksu kyllä ole. Lisäksi tilavampi takki on samalla pieni kompromissi goren ja nahkan välillä. Juurikin mahtuu hieman enemmän lämmintä alle.
Kyllä, näinhän se on.. joissain asioissa on tehtävä joskus myös kompromisseja esim. käytettävyyden & turvallisuuden suhteen / kesken.

Tuo mun maininta siis oikeestaan koski vain näitä racing-asuja. Mun mielestä asu vähän kuin menettää sen merkityksen mihin se on suunniteltu jos ostaa vähänkään liian ison.

Kun on nafti, niin suojat ovat aina siellä missä pitääkin eikä tule Gore-efektejä eli esim. lepatusta kovissa nopeuksissa jne.

- P

No ei tuo miun takki kyllä lepata
biggrin.gif

Valitsin nahkan goren sijaan ulkonäön, näkyvyyden (valkoinen) ja suojaavuuden takia. Olen siis sitä kuppikuntaa, joka käyttää nahkatakkia ja tekstiilihousuja (ei, ne ei ole kamokuviolla).

Toki jos varaa (ja tarvetta) olisi ostaa kunnon nahkapuku, olisi se nafti. Silloin minulla myös olisi huonommille keleille eri asu. Mutta koska olen opiskelija, on pärjättävä sillä, mitä löytyy.

No ei tuo miun takki kyllä lepata
biggrin.gif

Valitsin nahkan goren sijaan ulkonäön, näkyvyyden (valkoinen) ja suojaavuuden takia. Olen siis sitä kuppikuntaa, joka käyttää nahkatakkia ja tekstiilihousuja (ei, ne ei ole kamokuviolla).

Toki jos varaa (ja tarvetta) olisi ostaa kunnon nahkapuku, olisi se nafti. Silloin minulla myös olisi huonommille keleille eri asu. Mutta koska olen opiskelija, on pärjättävä sillä, mitä löytyy.
Mä ajattelin nykyistä asua ostaessa jo, että kevään ja syksyn kylmiä varten pakko hommata ainakin goretakki. Noh melkein olen saanut hommattua joo!
biggrin.gif

Eli hankintalistalla vielä joku asiallinen goretakki noita ihan kylmimpiä kelejä varten. Mulla kun on perskules tuossa takissa vielä semmoiset kunnon venttiilit olkapäissä, josta ilma kiertää selän kautta ulos alemmista venttiileistä.. melko kylmää kyytiä alle 5 asteen lämmöissä. Toisaalta ihan ehdottomat kesän helteillä.

- P

sama kypärä,ei oo ollu valittamista kyllä...
äänekäs se kyllä on mutta kuuluupa putken pörinä nätisti
biggrin.gif

Kun katsoo listaa niin huomaa ainakin että olet "mainosten" uhri ja myyjän vietävissä.
En ollenkaa sano mitään noista huonoiksi mutta vähintään vastaavia ellei parempia varusteita löytyy myös muilta kuin "Trendimerkeiltä".

Sano vielä että vahaat vain Autoglymin tuotteilla ja Akra/Yoshi on tilauksessa.  
biggrin.gif

Myyjä ei vaikuttanut mitenkään siihen mitä varusteita ostin.
Ostapäätökseen vaikutti kieltämättä myös ulkonäkö ja halusin että kaikki varusteet ovat saman merkkisiä niin sopii paremmin yhteen. Alpinestarsia käytetään paljon motoGP:ssa ja muissa sarjoissa joten luotan että osaavat tehdä hyvin suojaavat varusteet. Jostain luin täältä että jossain testissä olis ollut saumoissa parantamisen varaa, mutta en muista mikä testi se oli. Näillä joka tapauksessa mennään.
Kengät oli pärjännyt tosi hyvin jossain testissä mikä täällä oli rataosiossa laitettu, 3. sija tuli muistaakseni ja siinä oli aika monta eri merkkiä mukana.
Itse en ole löytänyt ajotakki tai -housutestejä joissa olisi ollut mukana kyseiset alpinestarsin mallit. Joten jos tiedätte niin mielellään siitä kuulisin.

Ixilin tuplaputkea olen miettinyt että jos semmoisen ostaisin jossain vaiheessa. Mutta jos sun mielestä Akra ja Yoshin putken eivät ole hyviä niin mitkäs sitten? Ohan niitä muitakin hyviä mutta tuskin noita paljoo parempia kuitenkaan ovat.

Tällä hetkellä vahaan autoglymin tuotteilla vaikka tiedänkin että eivät ole testeissä siellä kärkipäässä olleet, mutta kun sitä sattuu olemaan varastossa niin sillä mennään. Oikein hyvän pinnan niillä saa, vaikka autoglymin kultainen vaha ei kestäisi niin kauaa kuin Simoniz tai Meguiars. Vahataan sitten vaikka useammin. Pitänee kyllä silti jossain vaiheessa tuota Simonizia kokeilla.

Kun katsoo listaa niin huomaa ainakin että olet "mainosten" uhri ja myyjän vietävissä.
En ollenkaa sano mitään noista huonoiksi mutta vähintään vastaavia ellei parempia varusteita löytyy myös muilta kuin "Trendimerkeiltä".
Ei munkaan päätöksiin myyjät vaikuttaneet. Mainokset tietty. Olen ihan tietoisesti valmis maksamaan ylihintaa puhtaasti ulkonäkö- ja trendisyistä. En osta osta farkkujakaan Citymarketista, vaikka niiden halpismerkit kestävät täsmälleen yhtä kauan kuin Dieselit, eikä käyttöominaisuuksissa ole juurikaan eroja.

MP-Asun Sporty -puku kesti n. 20 000 km ennenkuin alkoi hajoilla käsiin. Sitäkin ennen ko. tixtexpuku uitti jokaisella sateella vetoketjujen kohdilta kaiken läpi, eikä ollut muutenkaan järin laadukas asu verrattuna nykyiseen Dainesen nahkatakki - Gore-Tex -housu -yhdistelmään.

Kukin tyylillään, riippuen siitä mitä arvostaa.

Pointtini oli se että Suomessa on liian vähän valinnanvaraa ja silti kaikkien pitää saada ylihinnoiteltuina sitä jota Allright ja Storm myyvät.

Minä ja onneksi jo moni muukin äänestää vastaan ja tilaa muualta mikäli hinta kohoaa liikaa.

Älkää ottako edellisiä henkilökohtaisesti.  
wink.gif

Ei sillä, itseltänikin löytyy sattumoisin A* nahkatakki koska se oli muuten vaan hyvä ja edullinenkin. Sisätaskussa Forcefield.
Merkit voisin kyllä repiä pois koska en maksanut niistä.  
nixweiss.gif

Muuten olen muodista piittaamaton sekakäyttäjä.

Pointtini oli se että Suomessa on liian vähän valinnanvaraa ja silti kaikkien pitää saada ylihinnoiteltuina sitä jota Allright ja Storm myyvät.

Minä ja onneksi jo moni muukin äänestää vastaan ja tilaa muualta mikäli hinta kohoaa liikaa.
Pahoittelen jo etukäteen pikku offtopicia...

Toinen syy muodin lisäksi, miksi maksan sujuvasti ylihintaa, on se, että ostan mielelläni Suomesta. Sillä tukee suomalaista työtä, yrittäjyyttä ja kansantaloutta, osa siitä tuloutuu tavalla tai toisella takaisin omaankin lompakkoon. Ja on se kiva, että niitä liikkeitä on. Pääsevät nettiostajatkin sovittelemaan ja hypistelemään niitä Saksasta tilattavia varusteitaan. Joskus voi jopa tulla äkillinen tarve jollekin varaosalle/varusteelle ja silloinkin on kiva lampsia liikkeeseen ostoksille, ei tarvitse odotella Güntherin postia paria viikkoa.

Saattaisi sitä valinnanvaraakin kannattaa pitää hyllyssä, jos ne menisivät kaupaksikin joskus...

Jees. Ensinnäkin kunnon ajokamoihin KANNATTAA kyllä todellakin panostaa heti alkuun. Nimittäin jollain ihme halpis "purjeilla" tästä hommasta menee hyvin äkkiä maku aloittelijallakin. Itse säästin aloittaessani hiukan ajokamoissa, ja nykyään kunnon ajokamat omistavana sille alkuaikojen kiroilulle motareilla/yli satasen nopeuksissa voi jo nauraa varovasti.

Lisäksi kypärän valinnalla on myös uskomattoman suuri vaikutus ajomukavuuteen. Kunnon potta jonka suunnittelussa on otettu huomioon myös aerodynaamisuus ajettaessa, ni AVOT... Taas on homma mukavampaa. Kypärän meluisuuteen en ole juuri kiinnittänyt huomiota, sillä eareja tulee aina käytettyä ajaessa muutenkin. Tästä esimerkkinä omalla kohdallani (pyöränä FZS 1000) käytin ekat 4 vuotta Araita ja tänä keväänä vaihdoin potan ennakkoluulottomasti GPA:n X-raceen. USKOMATON ero! Painoa paljon vähemmän kun Araissa + se aerodynamiikka... meni ihan sanattomaksi kun ajeli liikkeestä kotiin, tuntui niinku ei olisi kypärää ollut päässä ollenkaan. Siihen asti mä vaihtelin pyörään pleksejä kuin leipää yms. turhautumiseen asti koittaessani saada sen pään ravistelun kuriin...

Sit tuosta nahkapukujen koko hommasta. Mä olen sitä mieltä, että riippuu täysin ostetaanko puku ns. normiajoon vai radalle. Radalla tiukkaa tietysti, mut normikäyttöön on pikkasen mietittävä että puvulla pitää pystyä ajamaan aamuisin niissä +2 asteen lämpötiloissakin. Eli alle on mahduttava hippasen paksumpi fleece tms. Muuten ei kyllä tule mitään, tietysti jos harrastaminen on sitä kahvilapörräilyä niin sit varmaan tarkenee just sen 3km matkan sinne paikalliseen edustuskahvilaan ilmankin?!?

Jeps
062802moto_prv.gif

osaiskos joku kertoo mistä sais tällainen pitkät kädet,pitkäselkänen kaveri itselleen nahkatakin ei ole alpit eikä dainesit semmosii kokoja valmistaneet joutuu pärkkele ajeleen hirveillä teltoilla. on kumma kun valmistajat tekee vaatteita xl:ään asti kasvaa pituus ja leveys sen jälkeen hihat on saman mittasii leveys vaan kasvaa
nixweiss.gif

Back