• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ER-5

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jyke

New member
Olen hankkimassa ekaa pyörää ja tarjolla olis 99 ER-5, ajettu n. 30 tkm. Pyörässä on plexi ja laukkuteline. Pari naarmua tankissa. Liike pyytää 5500, taitaa olla liikaa? Uusiahan saa Motofocuksesta 6350 listahintaan. Itse ajattelisin että pyörän arvo voisi laskea n 500/vuosi, joten sen arvo voisi olla n 4000. Mitä mieltä olette? MItä ko. pyörää hankkiessa tulee ottaa huomioon, onko tyyppivikoja tms? Pienihän se on, mutta kai sillä kesän pari harjoittelee ajamista, vai rupeaako hetikohta tekemään mieli suurempaa? Kertoilkaa kokemuksianne, please.

Linkki

Onhan tuo pyyntö yläkanttiin. Mitään tyyppivikojahan tuossa ei ole, kestävä ja pirteä pyörä.
Kannattaa sitten vielä laajentaa tuota ikähaarukkaa ER-hakuun vuosimalleihin '96 asti. Noita "opettelupyöriä" löytyy suht. vanhempinakin kohtuukilsoin. |

Ja vielä muistutuksena: kun olet ostamassa pyörää ilman vaihtaria, voit tingata helpostikin kaupan pyyntihinnoista liiat ilmat pois.

Tekniikaltaan ER varma valinta; peruskone 10 hp tiukempana esiteltiin jo 80-luvun puolivälissä GPz500S-mallissa ja sen jälkeen käytössä matkaenskasta customiin. Helppo myös kevyesti matkavarustella (laukut + pleksi), jolloin pitemmätkin reissut onnistuvat. Netistäkin löytyy runsaasti kotimaisia matkakertomuksia, joissa "Erkalla" käyty tekemässä Euroopanreissuja - parhaimmillaan kaksi päällä!

Yksi sana: Tehoton
confused_orig.gif

Ekan vuoden viellä ajelee, seuraavaksi pitääkin sitten jo hommata uusi pyörä.
Pitkää matkaa 2 päällä... huh.
Yksinkin teki tiukkaa.
Mutta kyllä tolla yhden kesän ajelee kun ei oo aikasemmin ajellu. (tai ainakin minä ajoin)

062802moto_prv.gif

Kävin tossa muuan viikko sitten hakemassa etelästä emännälle moisen ja en nyt suuremmin moittisi pyörää, itse asiassa hauska ja helppo kapistus. Hyvin jaksoi liikuttaa sata kiloista möhkälettä. Hinnasta voitanee todet että 4200 € kustansi, vuosimalli -99 ja ajettu 14 000 km. On lisäksi viimeisen päälle siisti peli.

Riittää varmasti hauskaa kun moisen ostat.

Kokeneemmat kuskit aina unohtaa, että jostain on aloitettava.
Ja silloin on parempi, ettei pyörä ole liian tehokas, se kun karkaa kokemattoman käsistä liiankin helposti..
vaihdetaan sitten siihen tonniseen kun on ensin rauhassa opeteltu...
tounge.gif

Kokeneemmat kuskit aina unohtaa, että jostain on aloitettava. Ja silloin on parempi, ettei pyörä ole liian tehokas, se kun karkaa kokemattoman käsistä liiankin helposti..
Minusta kun taas tuntuu, että ns. "kokeneemmat kuskit" paremminkin päinvastoin _suosittelevat_ ER-Vitosta tai vastaavaa aloituspyöräksi sen sijaan jotta heti hypättäisiin kiivaampien kulkineiden selkään.  
wink.gif

Ja kyllä ER-5:ssä (ja GS500:ssa / CB500:ssa) ne tehotkin riittävät kiireettömämpään arkikäyttöön vallan mainiosti.

Ihan hyvä pyörähän se on. Loistava alotteluun. Ite nyt pari kuukautta sillä ajellu ja pikku hiljaa alkaa tehä vähä tehokkaampaa mieli mut sehän nyt riippuu ihan kuskista. Ei sillä etteikö sekään liikkuis kyllä silläkin auto jos toinenkin valoista jää jos kunnolla lähtee. Toi 5500 on kyllä ihan liikaa ite sain 03 pyörän pari satkuu kalliimmalla. Suosittelen kyllä. Ja parempihan se on alottaa vähän tehottomammalla kun ostaa iso ja tehokas ja tappaa ittensä.
wink.gif

Toi on hyvä peli. Eipähän tartte istua korjaamolla... on kuulema luottopeli.

Hommaa vähä vanhempi, ER säilyttää sillon paremmin hintansa, mutta on edelleen tosi luotettava! tinkivaraa aina väh. 10-20%..ei liike edes odota saavansa sitä pyyntihintaa.

Mallin ongelmana on naispuoleiset omistajat, joilla tahtoo pyynnit olla aika yläkantissa...eivät raaski luopua ilman kunnon kipurahoja...kun kerran pyynnöt on liikkeen hinnoissa ja tinkiminen on erittäin nihkeää, niin itekin vaihdoin ekaaa mopoa. Ny yamaha Diversion 600...vertaileppas hintoja!

Kiitos vain kaikille Kawereille asiallisista vastauksista.
Samantyyppisiä on ollut ajatukset itelläkin. Katsotaan nyt minne päin tässä kääntyillään, voi olla että saadaan tingattua Erkki omaan talliin.

Itsekin olen ekaa pyörää nyt hankkimassa. ER-5 on yks vaihtoehto, jota olen tutkaillut tarkemmin. Itseasiassa se on ainoa pyörä millä olen ajellut...
blush.gif

Vielä kortti ajamatta, mut parin viikon päästä pitäisi olla taskussa. Ajotunneilla toi ER-5 on tuntunut helposti hallittavalta ja meikäläiselle aika sopivan kokoiselta pyörältä.

Ehdottomasti hyvä pyörä. Harjoittelukäyttöön varsin sopiva. Onhan se tehoton, mutta ei sitä 1000:lla voi aloittaa. Varmasti alkaa tekemään mieli isompaa vuoden, parin päästä (mulla alkoi jo viikonlopun jälkeen
tounge.gif
) Hinta kuulostaa aika kovalta, tarjontaahan tuosta merkistä on, on se sen verran suosittu malli.

Onhan se tehoton, mutta ei sitä 1000:lla voi aloittaa.
Miksei?  
nixweiss.gif

No kun ei nyt vaan voi.  
tounge.gif

Aluksi Vinkalla, sitten Hawkilla ja sitten vasta Hornetilla.
Hankalampi se on opetella perusasiat isolla pyörällä.
Kyllä kai niin VOI tehdä, mutta se lienee hankalampaa.
(En voi tietää varmasti - aloitin kahdeksan kesää sitten CB350:llä.)

Mutta itse aiheesta: ER on todella järkevä pyörä. Pikkuisen
ahdas minulle (187cm), mutta hinta - laatu - käytettävyys -
suhteeltaan minun mielestäni oiva valinta. Ulkonäköä en kommentoi...

En ole ehkä paras referenssi, jos vauhdinhurmaa haet, mutta itse olen ollut tyytyväinen hankintaani. Näppärä vekotin ilman turhia muoviosia. Tehot ja tehot... höh, sanon minä
smile_org.gif
Ihan riittävästi niitä on. Toinen vuosi menossa eikä ole minkäänlaista halua vaihtaa.

Ja lähtee kuin nakki haulikosta. Tai ainakin minun oma Susanna...
biggrin.gif

Ostin vähän ennen vappua ja muutama tuhat kilometria ajelleena ihan tyytyväinen. Eikä ole ollut mitään ongelmia. -98 34000km.

Yksi sana: Tehoton  
confused_orig.gif

Ekan vuoden viellä ajelee, seuraavaksi pitääkin sitten jo hommata uusi pyörä.
Pitkää matkaa 2 päällä... huh.
Yksinkin teki tiukkaa.
Mutta kyllä tolla yhden kesän ajelee kun ei oo aikasemmin ajellu. (tai ainakin minä ajoin)

062802moto_prv.gif
Oon samaa mieltä. Osta heti se kunnon pyörä kun kerran oot ostamassa ettei käy niinku monelle muulle: joutuu ens kesänä ostamaan tehokkaamman. Siinä palaa helposti tuhat tai kaksituhatta eroa ihan turhaan...

Sitä ei varmaan heti huomaa ku ei oo kokemuista eri pyöristä mutta kyllä sen sitten huomaa kesän jälkeen ku kaverit ajelee ohi...

Menetteleehän ER paremman puutteessa, mutta jos haluat kunnon pyörän niin osta honda
tounge.gif

Back