• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Erikoinen mittaustapa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Köpi, mistä noi ajat on peräsin? Mulla on kasapäin englantilaisia motskarilehtiä, mutta en löydä varmaan ainoostakaan tollasta top gear 60-140mph testiä...
 
Maailmalla erikoisiakin tapoja mitata vääntöä / ohituskiihtyvyyttä, esim. britit testaa 6.-vaihteella 96,5 km/h - 225,2 km/h (60 - 140 mph)...

Taikka vielä huomattavasti tehokkaampiin ja kevyempiin super sportteihin:
Kawa ZX-10R         11,01s
Suzuki GSX-R1000   11,31s
Triumph Sprint ST 12,97s
Yamaha YZF-R1      13,58s
Honda CBR1000RR    13,65s
Suzuki GSX-R750     14,65s
Aprilia RSV-R Factory 15,98s
Aprilia Mille R           17,91s
Ducati 999S            21,17s

Siis eihän tämä oikeastaan mitään kerro, mutta kunhan oli mielenkiintoista tilastointia
wink.gif
Nuo muuthan on ratapyssyjä. Aikast hyvin menee Trumpetti tuossakin joukossa
smile_org.gif
 
Ratapyssyjä tai ei, niin eivät oo "oikeella" kierrosalueella 60mph:n nopeudessa jos on kutonen pesässä! Siihenhän ton Trumpan pärjääminen tollasessa testissä perustuukin, kuten kaikki varmasti ymmärtää (pätkääkään Sprinttiä väheksymättä). Jos tohon laitettais vaikka Daytona tilalle niin hommahan olis vallan toinen, pärjäis varmaan yhtä hyvin kuin Ducati...

Vähän on keksimällä keksityn tuntunen testi. Joka vehkeestä tai äijästä saadaan maailman paras jos riittävän tarkkaan mietitään mitä testataan-> Jos mää vaikka ulkoilutan kaks vuotta joka päivä kirjahyllyäni, niin testeissä voidaan varmaan todeta että olen kokemuksen perusteella maailman paras kirjahyllynulkoiluttaja...
 
Vähän on keksimällä keksityn tuntunen testi. Joka vehkeestä tai äijästä saadaan maailman paras jos riittävän tarkkaan mietitään mitä testataan-> Jos mää vaikka ulkoilutan kaks vuotta joka päivä kirjahyllyäni, niin testeissä voidaan varmaan todeta että olen kokemuksen perusteella maailman paras kirjahyllynulkoiluttaja...
No oikeasti, tavallinen taatelintallaaja ajelee väännöllä, eikä tehoilla. Eli kaikkea muuta kuin keksimällä keksitty testi. Uskoisin, että suurin osa mopoilijoista ajelisi Sprintillä nopeammin ahveniston kierroksen, kuin jollain superpyssyllä.
Onpa eräs nähnyt kun BMW:n matkabokseri käytti pujottelukeppeinä sporttipyöriä. Ammattilaiset sitten erikseen, he osaavat pitää kierrokset koko ajan kymppitonnin kieppeillä näillä mastu... tota masterbaikeilla.
062802moto_prv.gif
 
Uskoisin, että suurin osa mopoilijoista ajelisi Sprintillä nopeammin ahveniston kierroksen, kuin jollain superpyssyllä.
Mihin tämä uskomus perustuu?

sanoi:
Onpa eräs nähnyt kun BMW:n matkabokseri käytti pujottelukeppeinä sporttipyöriä.
Juu, ja mä olen nähnyt kuinka eräs nainen käytti pujottelukeppeinä sporttipyöriä, joita ajoivat miehet. Eikä ollut Lauslehto. Sekin on nähty, miten vakio katupiikki pujottelee kilokyykkyjä. Toiset osaa ajaa, toiset ei. Ja jotkut mopot on kotonaan radalla, jotkut ei.

sanoi:
Ammattilaiset sitten erikseen, he osaavat pitää kierrokset koko ajan kymppitonnin kieppeillä näillä mastu... tota masterbaikeilla
Ei kait se kuskista ammattilaista tee, jos tajuaa kolmosen jälkeen olla vaihtamatta isompaa
tounge.gif
 
No oikeasti, tavallinen taatelintallaaja ajelee väännöllä, eikä tehoilla. Eli kaikkea muuta kuin keksimällä keksitty testi. Uskoisin, että suurin osa mopoilijoista ajelisi Sprintillä nopeammin ahveniston kierroksen, kuin jollain superpyssyllä.
Hik...
ghostface.gif
 
ghostface.gif
 
ghostface.gif


Ajelinpa tuossa viime viikonloppuna kaverin vääntöDucatilla radalla... ei, ei todellakaan kulkenu lujempaa kuin oma 6R... päätin eka kierroksen jälkeen tulla pois, ettei tartte liikaa hävetä...  
tounge.gif
Vaikeampi sitä oli ajaa lujaa, ku omaa rrrääännnnnnn- kusiaista  
biggrin.gif


Uskokaa nyt ihan mitä huvittaa, mutta kun kerran kusiaiset ja tonniset on superbike- ja supersport-luokan mopojen pohjana, niin ne varmaan on tosi vaikeita ajaa radalla ja kulkee siellä huomattavasti huonommin amatöörinkin (joka ei tajua vääntää sitä kaasukahvaa, että kulkisi) käsissä ku matkasport  
eek.gif


Kova jätkä ajaa varmaan Goldwingilläkin lujempaa radalla ku mä mun "superraaserilla", mut eiköhän tää keskustelu oo taas ajautunu ihan lillukanvarsiin...

Trumpalla on varmasti loistavia matkamopoja (kuten muutama jaappanilainenkin siihen suunniteltu vekotin), mutta älkää nyt hyvät ihmiset vakavissanne väittäkö, että mikä tahansa trumpetti on niin loistava, että voittaa radalle suunnitellut mopot kenen tahansa taviksen käsissä...

Ja taidan tästä mennä nukkumaan ja tulla huomenaamulla katsomaan, mitä tuli siiderien jälkeen avauduttua...
 
näinhän se menee, pienillä kiertokoneilla oppii pykältämään ja ajamaan oikeilla vaihteilla, sitten isommilla hieman vähemmän kiertävillä on helppo ajaa. tosin oikea vaihde silloinkin on hyvä olla pesässä, pesiö.
 
Trumpalla on varmasti loistavia matkamopoja (kuten muutama jaappanilainenkin siihen suunniteltu vekotin), mutta älkää nyt hyvät ihmiset vakavissanne väittäkö, että mikä tahansa trumpetti on niin loistava, että voittaa radalle suunnitellut mopot kenen tahansa taviksen käsissä...

Ja taidan tästä mennä nukkumaan ja tulla huomenaamulla katsomaan, mitä tuli siiderien jälkeen avauduttua...
No joo, Ehkä tosiaan kannattaisi selvittää päänsä, niin paremmin ymmärtäisi tekstiäkin. En tosiaan vakavissani väittänyt, että mikä tahansa Trumpetti voittaisi minkä tahansa supertykin vaikka kuskina olisi Valentino Rossi.
Rautalangasta: Otetaan yksi tavallinen normaali suomalainen harrastelijamopoilija. Kaksi pyörää, vaikka Triumph Sprint ST ja Dukati 999. Mopoilija ottaa ensin Dukatin. Lähtee kiihdyttämään, lähestyy nelosvaihteella ensimmäistä mutkaa, jarruttaa, kaataa mutkaan, saa sen menemään sujuvasti, unohtaa vaihtaa pienemmälle, Aukaisee kaasun kun mutka rupeaa avautumaan suoraksi, ei tapahdukkaan mitään.
Sitten Trumppa, lähestyessään mutkaa jarruttaa erittäin hyvillä hidastimilla, kaataa mutkaan nelonen pesässä unohtaen vaihtaa pienemmälle, suoran avauduttua kaasua, kone ottaa iloisesti kierroksia jättäen Dukatin kuin seisomaan.
Eroa tulee äkkiä yli sata metriä, jonka kiinniottamiseksi Dukatilla saa monta mutkaa mennä paremmin.

Trumpalla on loistavia matkamopoja, mutta on loistavia ratapyssyjäkin, osaavien käsissä ei mitään hätää, vaikka vastassa olisi minkälainen GSXRR:ä. No joo, jos samantasoiset kuskit ajelee niin sitten saattaa sekunnin hävitä jossain Jerezissä.
smile_org.gif
smile_org.gif
 
Rautalangasta: Otetaan yksi tavallinen normaali suomalainen harrastelijamopoilija. Kaksi pyörää, vaikka Triumph Sprint ST ja Dukati 999. Mopoilija ottaa ensin Dukatin. Lähtee kiihdyttämään, lähestyy nelosvaihteella ensimmäistä mutkaa, jarruttaa, kaataa mutkaan, saa sen menemään sujuvasti, unohtaa vaihtaa pienemmälle, Aukaisee kaasun kun mutka rupeaa avautumaan suoraksi,  ei tapahdukkaan mitään.
Sitten Trumppa, lähestyessään mutkaa jarruttaa erittäin hyvillä hidastimilla, kaataa mutkaan nelonen pesässä unohtaen vaihtaa pienemmälle, suoran avauduttua kaasua, kone ottaa iloisesti kierroksia jättäen Dukatin kuin seisomaan.
Eroa tulee äkkiä yli sata metriä, jonka kiinniottamiseksi Dukatilla saa monta mutkaa mennä paremmin.
Tämä rautalanka on jo pahempaa kotiinpäinvetoa kuin brittien testi
tounge.gif
 
Rautalangasta: Otetaan yksi tavallinen normaali suomalainen harrastelijamopoilija. Kaksi pyörää, vaikka Triumph Sprint ST ja Dukati 999. Mopoilija ottaa ensin Dukatin. Lähtee kiihdyttämään, lähestyy nelosvaihteella ensimmäistä mutkaa, jarruttaa, kaataa mutkaan, saa sen menemään sujuvasti, unohtaa vaihtaa pienemmälle, Aukaisee kaasun kun mutka rupeaa avautumaan suoraksi, ei tapahdukkaan mitään.
Ei kai 999:llä tarvii mihinkään kurviin niin hitaasti kaataa?
nixweiss.gif
tounge.gif
 
Nyt jo pois radalta, ei mun Sprint oo ainakaan sinne tehty, se on noin 70% matkamopo, 20% sportti, 10% kaupunkimopo
wink.gif


Alunperinkin tuon mittauksen tarkoitus ilmeisestikin oli vain kertoa eri mopojen (moottoreiden) luonteesta, ei mistään absoluuttisesta suorituskyvystä
wink.gif


Tuo mittaus on vain yksi mittaus monien joukossa, kuten näkyy, niin huipuissa tulee köniin reilusti, niin tuli myös kiihdytysmittauksissa (0-60mph, 0-1/4 maili jne)...kaikki nuo kuussatkutkin rökitti Trumpan (varttimailissa tappiota 0,5 - 1,0 s)...

Eli en haluisi lähteä kisaa ottamaan Maken/Annan kanssa radalle, voisi ottaa kovasti ylpeydelleni
cool.gif


Mutta maantielle, tai vaikkapa pidemmälle matkalle voisin niiden kanssa lähteä, jos ei muun takia, niin ainakin mun laukkuihin mahtuisi niidenkin tavarat
biggrin.gif


Ajellaan enemmän ja kinastellaan turhasta vähemmän
062802moto_prv.gif
 
Triumph-jeesukset, etenkin Köpi:

Miksi ihmeessä olette verranneet Trumpan matkapyörää japanilaisiin ratalaitoksiin? Ne on suunniteltu ihan eri käyttötarkoitukseen. Verratkaa ennemmin Japsien isoimpiin matkapyöriin (Busa, 12R, ZZR, FJR, XX...).

Arvaan vastauksen. "No nehän on isompia ku trumpetti". No jos kerran sumumaan miehillä ei oo isompaa tarjota ni se on pelkästään nolo juttu. Japsit nyt ei vaan satu juuri litrasta pienempiä "tehokkaita" matkasportteja tekemään. Tai onhan niitä (Rosvo, Fasu, SV... ja muutama muu) mutta ne ei oo ihan sama asia. Ei puhtaita matkasportteja.

Olisko trumpan aika opetella tekemään toinenkin lohkopohja sen 955:n tilalle joka on varmaan joka toisessa vessassa. Niin ja nelisylinteritekniikka otettiin yleisesti käyttöön japseissa jo 70-luvulla. Vink vink.

Ei silti haukuta trumppaa liikaa. Oon koeajanut pariakin mallia ja ihan hyvän tuntusia pelejä oli. Kuitenkin parempiakin on. Useita.
 
Tuo mittaus on vain yksi mittaus monien joukossa, kuten näkyy, niin huipuissa tulee köniin reilusti, niin tuli myös kiihdytysmittauksissa (0-60mph, 0-1/4 maili jne)...kaikki nuo kuussatkutkin rökitti Trumpan (varttimailissa tappiota 0,5 - 1,0 s)...

Eli en haluisi lähteä kisaa ottamaan Maken/Annan kanssa radalle, voisi ottaa kovasti ylpeydelleni
cool.gif


Mutta maantielle, tai vaikkapa pidemmälle matkalle voisin niiden kanssa lähteä, jos ei muun takia, niin ainakin mun laukkuihin mahtuisi niidenkin tavarat
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Onko sulla kuumetta vai miten noin rehelliseksi innostuit?
tounge.gif


Kinastelu on kivaa, mutta tällä kertaa täällä taitaa osa kinastella tosissaan
wink.gif
 
Otetaan yksi tavallinen normaali suomalainen harrastelijamopoilija. Kaksi pyörää, vaikka Triumph Sprint ST ja Dukati 999. Mopoilija ottaa ensin Dukatin. Lähtee kiihdyttämään, lähestyy nelosvaihteella ensimmäistä mutkaa, jarruttaa, kaataa mutkaan, saa sen menemään sujuvasti, unohtaa vaihtaa pienemmälle, Aukaisee kaasun kun mutka rupeaa avautumaan suoraksi,  ei tapahdukkaan mitään.
Sitten Trumppa, lähestyessään mutkaa jarruttaa erittäin hyvillä hidastimilla, kaataa mutkaan nelonen pesässä unohtaen vaihtaa pienemmälle, suoran avauduttua kaasua, kone ottaa iloisesti kierroksia jättäen Dukatin kuin seisomaan.
Eroa tulee äkkiä yli sata metriä, jonka kiinniottamiseksi Dukatilla saa monta mutkaa mennä paremmin.

Trumpalla on loistavia matkamopoja, mutta on loistavia ratapyssyjäkin, osaavien käsissä ei mitään hätää, vaikka vastassa olisi minkälainen GSXRR:ä. No joo, jos samantasoiset kuskit ajelee niin sitten saattaa sekunnin hävitä jossain Jerezissä.
Mitä h*lvetin järkeä sinne mutkaan on nelosella mennä?
eek.gif
Mutkaan mennessä vaihdetaan pienempää pesään eikä suurempaa. Minulla kakkonen ulottuu n. 190 km/h ja kolmonen n. 220 km/h, joten niillä pärjää hyvin kotimaisilla radoilla tällainen satunnainen radalla-ajaja. Ei ole 955i:tä näkynyt WSBK:ssa, mutta Ducatin 999:jä sitäkin enemmän, ja vast´ikään Blade otti Silverstonen toisessa lähdössä voiton. Varovasti arvioiden 955i jäisi sellaiset 3 minuuttia WSBK:n osakilpailulähdössä kärkipyörille.
wink.gif
 
Triumph-jeesukset, etenkin Köpi:

Miksi ihmeessä olette verranneet Trumpan matkapyörää japanilaisiin ratalaitoksiin? Ne on suunniteltu ihan eri käyttötarkoitukseen. Verratkaa ennemmin Japsien isoimpiin matkapyöriin (Busa, 12R, ZZR, FJR, XX...).

Arvaan vastauksen. "No nehän on isompia ku trumpetti". No jos kerran sumumaan miehillä ei oo isompaa tarjota ni se on pelkästään nolo juttu. Japsit nyt ei vaan satu juuri litrasta pienempiä "tehokkaita" matkasportteja tekemään. Tai onhan niitä (Rosvo, Fasu, SV... ja muutama muu) mutta ne ei oo ihan sama asia. Ei puhtaita matkasportteja.

Olisko trumpan aika opetella tekemään toinenkin lohkopohja sen 955:n tilalle joka on varmaan joka toisessa vessassa. Niin ja nelisylinteritekniikka otettiin yleisesti käyttöön japseissa jo 70-luvulla. Vink vink.

Ei silti haukuta trumppaa liikaa. Oon koeajanut pariakin mallia ja ihan hyvän tuntusia pelejä oli. Kuitenkin parempiakin on. Useita.
Voi hyvä Isä Jumala, auta kaiken tämän typeryyden keskellä
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif


Kyseiset mittaukset löytyivät yhdestä ainoasta alan lehden numerosta, valitettavasti siinä numerossa ei ollut mainitsemiasi mopoja mitattuna. (Bemu R1150 oli, mutta ei yltänyt vaadittuun 140 mph nopeuteen)

Riisimopo-Jumala Gikseri, jos löydät ko. mopojen tuloksia moisesta mittauksesta, kerro minullekin
wink.gif


Viimeiseen kysymykseesi vastaan vastakysymyksellä: miksi ihmeessä? Näyttää tuolla kolmisylinteriselläkin hyvin pärjäävän...

Ajellaanko taas enemmän ja kinastellaan tyhmiä vähemmän?
cool.gif
 
Monikohan meistä kuskeista ajaa enemmän kilometrejä radalla ?  
omg.gif

Mulla ainakin tulee vuodessä 10tkm tiellä ja ehkä 500km radalla...  
withstupid.gif

Ite en viitti käyttää vehjettä, jossa joutuu jatkuvasti selaamaan lootaa läpi ja huudattamaan järjettömillä kierroksilla...
 
Olisko trumpan aika opetella tekemään toinenkin lohkopohja sen 955:n tilalle joka on varmaan joka toisessa vessassa. Niin ja nelisylinteritekniikka otettiin yleisesti käyttöön japseissa jo 70-luvulla. Vink vink.
Tähän on jo pakko kommentoida, vaikken trumpettia omistakaan. Totta, nelisylinterisiä tuntuvat puskevan liukuhihnalta tuolla sushimaassa, mutta kuka semmosta mopoonsa kaipaa, kun tuo sylinterimäärä on autoon riittämätön ja mopoon liikaa
baaa.gif
 
Triumph-jeesukset, etenkin Köpi:

Miksi ihmeessä olette verranneet Trumpan matkapyörää japanilaisiin ratalaitoksiin? Ne on suunniteltu ihan eri käyttötarkoitukseen. Verratkaa ennemmin Japsien isoimpiin matkapyöriin (Busa, 12R, ZZR, FJR, XX...).

Arvaan vastauksen. "No nehän on isompia ku trumpetti". No jos kerran sumumaan miehillä ei oo isompaa tarjota ni se on pelkästään nolo juttu. Japsit nyt ei vaan satu juuri litrasta pienempiä "tehokkaita" matkasportteja tekemään. Tai onhan niitä (Rosvo, Fasu, SV... ja muutama muu) mutta ne ei oo ihan sama asia. Ei puhtaita matkasportteja.

Olisko trumpan aika opetella tekemään toinenkin lohkopohja sen 955:n tilalle joka on varmaan joka toisessa vessassa. Niin ja nelisylinteritekniikka otettiin yleisesti käyttöön japseissa jo 70-luvulla. Vink vink.

Ei silti haukuta trumppaa liikaa. Oon koeajanut pariakin mallia ja ihan hyvän tuntusia pelejä oli. Kuitenkin parempiakin on. Useita.
Voi hyvä Isä Jumala, auta kaiken tämän typeryyden keskellä
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif


Kyseiset mittaukset löytyivät yhdestä ainoasta alan lehden numerosta, valitettavasti siinä numerossa ei ollut mainitsemiasi mopoja mitattuna. (Bemu R1150 oli, mutta ei yltänyt vaadittuun 140 mph nopeuteen)

Riisimopo-Jumala Gikseri, jos löydät ko. mopojen tuloksia moisesta mittauksesta, kerro minullekin
wink.gif


Viimeiseen kysymykseesi vastaan vastakysymyksellä: miksi ihmeessä? Näyttää tuolla kolmisylinteriselläkin hyvin pärjäävän...

Ajellaanko taas enemmän ja kinastellaan tyhmiä vähemmän?
cool.gif
No mutta kun nää ikuisuusväittelyt on niin hauskoja
tounge.gif

Lähen tästä ajelemaan
sport05.gif
 
Back
Ylös