Etupää naksuu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wbaum
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wbaum

Ratavastaava
Mistähän kannattaa vikaa etsiä kun pyörän etupää naksahtelee? Tämä tapahtuu vähänkin terävämmässä etujarrutuksessa kun ensin keula niiaa, ja sitten palautuessa ylä-asentoon naksahtaa. Joskus myös putkien alkaessa painua sisään. Silloin tällöin joku monttu aiheuttaa saman efektin.

Naksaus tuntuu käsiin ja kuuluu selvästi. Pyörä on 91 VFR. Mitään klappeja ja naksuja ei tunnu paikallaan etupyörää kiskoessa tai etujousia pumpatessa.
 
Kyllä mä kuitenkin sieltä teleskoopeista sitä hakisin. Pahimmassa tapauksessa jousen pää poikki, ei mitään sen vakavampaa. Voi myös olla jokin hela löysä siellä varressa, enempää en arvele kun en tunne tuon pyörän teleskooppien rakennetta. Kannatta kuitenkin ihan oikeasti tarkastaa.
 
Oletko koittanut käännellä ja liikuttaa etupyörää eteen ja taakse eturenkaan ollessa ilmassa. Minulla hieman vastaavaa oireilua aiheutti vialliset ohjauslaakerit.
 
Munkin mielestä kuulostaa löysältä ohjauslaakerilta. Joko se on löysällä tai kulunut.
 
Ohjauslaakeria kiristin tiukemmalle... ei apuu.

Pitänee koittaa jollain tunkata etupyörä ilmaan, jos selviäis se ohjauslaakerin kunto. En kyllä usko että siitä on kiinni...

Pitää yrittää tutkia, mutta hankalaa kun ei saa kuin vauhdeista mokoman kuulumaan. :|
 
Taistelin samanlaisen ongelman kanssa pari viikkoa sitten. Kiristin ohjauslaakeria useaan otteeseen ja usko meinasi loppua mutta kolahdukset eivät.
Stefaremontin yhteydessä purkasin ohjauksen osat pöydälle, kierteet olivat ruostuneet ja mutterit pyöri vaikeasti, puhdistin hyvin ja uudet vaseliinit päälle.
Kolinat loppuivat siihen ja ohjaustuntuma parani.
 
Perhana... Tässä pukkais pikkureissuu päälle niin en tiä uskaltaako tolla lähtee nyt. Toisaalta eturengaskin on vaihtokunnossa niin siinä samal menis. Millaset tällinggit pitää tollaseen remppaan olla?
 
Hirvee sade estää autotallittoman pyöränomistajan mopovian diagnosointia. No kuitenkin tuossa huomasin että molemmat etujarrusatulat klappaa. Eli ei kovin kiinteesti oo putkissa kiinni. Näin ei varmaankaan pidä olla.
 
Jahas... No taidan nyt menna kamasan pakin kanssa katokseen tutkimaan. Jarrusatulat on jotenkin kumisysteemeillä kiinnitetty laippioihin, jotka on sit ruuvattu putkeen... en tajuu
confused_orig.gif


Katselen kaikki pultit läpi mitä löydän.

edit:
Nyt on nippu pultteja kiristelty. Vielä jos etuakselin kiristäisi niin olisi varmaan kaikki. En vieläkään tajua noi kumi-virityksiä.

Vika jatkuu.
 
Jokainen mahdollinen pultti kiristetty. Ohjauslaakerin tarkistin taitojeni mukaan. Nähtävästi putkien sisällä vika on. Pitää hoitaa samalla kun etunakki vaihtuu. Viikonlopun reissu peruttu jo säidenkin vuoksi  
veryangry.gif


ps. Onnistuin kaatamaan pyörän sivutuelta, jalkatappeja oikealle myynnissä?
kaboom.gif
 
kannattaa ottaa huomioon että ohjauslaakeria et saa kunnolla kiristettyä muuten kuin irroittamalla yläkolmion (siis irti-irti), pelkkää mutteria vääntämällä se ei kunnolla kiristy...
 
kannattaa ottaa huomioon että ohjauslaakeria et saa kunnolla kiristettyä muuten kuin irroittamalla yläkolmion (siis irti-irti), pelkkää mutteria vääntämällä se ei kunnolla kiristy...
Aijaa
confused_orig.gif


No saan hayneksen oppaan niin pitää siitä sit tutkia ku on aikaa purkaa mokoma. Kaveri saa luvan lainata talliaan.

Kiitos avusta.
 
Onkos siinä sellaiset jarrusatulat mitkä siirtyy sivusuunnassa liukutappien varassa? Jos liukutapit ovat kuluneet ja suojakumit rikki niin kolahtelu voi yulla sieltä.
Esim Kawa käyttää ko. rakennetta joissain malleissaan. VFR:stä entiedä.
Voip olla myös ohjauslaakeri.
 
Onkos siinä sellaiset jarrusatulat mitkä siirtyy sivusuunnassa liukutappien varassa? Jos liukutapit ovat kuluneet ja suojakumit rikki niin kolahtelu voi yulla sieltä.
Esim Kawa käyttää ko. rakennetta joissain malleissaan. VFR:stä entiedä.
Voip olla myös ohjauslaakeri.
Joo ne satulat kuulemma on kelluvat tai jotkut semmoiset juurikin. Kumit näyttää ehjältä. Kuitenkin tuossa jarruttelin ja kuuntelin niin yläpäästä se ääni kuuluu.

Eli vieläkin sitä ohjauslaakeria eniten epäilen... Se pitää näemmä irroittaa esin toi iso näkyvä pultti, sit virtalukko, kolmiosiltasysteemi ja sitten pääsee lukitusmutteriin käsiksi.
 
Itellä oli just sama oire gsx-r:ssä.Ohjauslaakerihan se oli vaan hivenen löysällä.Keula ylös ja laakerin kiristys niin pitäs naksunta loppua..
 
Monet kakspyöräiset vastaavalla tavalla kolisseet ja paukutelleet ajanmittaan, ohjainlaakerihan se siellä on vaan ollut totaalisen paschessa tahi löysällä.
 
Tässä niksi sen laakerin löysyyden selvittämiseksi. Eli etujarru pohjaan ja yrittää liikuttaa eestaas. Itsellä oli dukessa aikanaan juuri samanlainen vika ja ohjauslaakeri oli löysällä.
 
Back
Ylös