Eturengas kuluu pateille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sebulban
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sebulban

New member
Eli mistä mahtaa moinen johtua?
Aivan keskeltä on kulunut suhteellisen tasaisesti mutta reunoilta on kulunut taas aivan "pateille".
Onko keulan säädöt aivan poskellaan? Tällä hetkellä pyörässä on kaikki säädöt vakioasetuksilla.
Renkaana Metzeler M5 jolla kilometrejä n.5000 alla.

Niin juu kuski on on 180/75
 
Netistä löytyy kivoja videoita missä noita kulumisia selitetään aikalailla pätevän oloisesti. Esimerkiksi tässä:

juutuubi on the throttle

Noita vois kattella josko tärppäis vaikka. Muuten ilman kuvaa voi olla hankalaa.
 
Aika hankala tuota kulumaa on saada kuvattua. Tässä nyt kuitenkin muutama yritys. Rengas on aika paljon kuluneempi tuon keskelle jäävän 'vyöhykkeen' ulkopuolella.

Kiitos linkistä. Täytyy tutustua siihen tarkemmin.



6038669770_6bf2ba3c79.jpg


6038669424_3ae14148e3.jpg


6038668270_767261f1a1.jpg


6038668630_6d9e318465.jpg
 
Ainakin keuliminen aiheuttaa pateille kulumista, mutta jos et kyseistä toimintaa harrasta niin sitten en osaa kummempia veikkailla.
 
Tuttua huttua. Voiskohan väärät (liian pienet) rengaspaineet aiheuttaa moista? En nyt kuitenkaan yöuniani menettäisi jos vähän laineilla on. Vaikka ei tuo välttämättä pidon kannalta optimaalinen ole
 
Jotkut vaan renkaat kuluu pateille tai hampaalle, se on renkaan ominaisuus, ei vika. Ei sille mitään voi, vaihtamalla rengastyyppi tai merkki, vika korjaantuu.
 
Jotkut vaan renkaat kuluu pateille tai hampaalle, se on renkaan ominaisuus, ei vika. Ei sille mitään voi, vaihtamalla rengastyyppi tai merkki, vika korjaantuu.
Joskus voi ehkä olla paineissakin vikaa mutta näin sanoisin itsekin. Korjaantuu vaihtamalla rengasmallia sellaiseen mikä ei mene "pateille".

Sitä en vaan *****tti tajua että miksi niitä renkaita ei voi suunnitella niin ettei näin tapahdu. Eikö tuommoinen muka tule esiin valmistajan testeissä ja jos ei niin taitaa olla vääränlaiset testit. (Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
 
Kiinalainen Shinko meni tämän näköiseksi parissa tonnissa paineiden ollessa sitä mitä pyörävalmistaja pyytää:

photo-780426.JPG


Minäkin olen sitä mieltä, että se on kumin ominaisuus. Ymmälläni olen kuitenkin siitä, että miksi tuollaisia suunnitellaan.
 
Jotkut vaan renkaat kuluu pateille tai hampaalle, se on renkaan ominaisuus, ei vika. Ei sille mitään voi, vaihtamalla rengastyyppi tai merkki, vika korjaantuu.
Joskus voi ehkä olla paineissakin vikaa mutta näin sanoisin itsekin. Korjaantuu vaihtamalla rengasmallia sellaiseen mikä ei mene "pateille".

Sitä en vaan *****tti tajua että miksi niitä renkaita ei voi suunnitella niin ettei näin tapahdu. Eikö tuommoinen muka tule esiin valmistajan testeissä ja jos ei niin taitaa olla vääränlaiset testit. (Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
No mutta ne olis huonoja myytäviä jos ne kuluisi todella "huonosti" valmistajan vinkkelistä katsottuna.  
smile_org.gif
Että eihän se vika ole vaan ominaisuus.

Noista kuvista päätellen ihan sitä perus-settiä etukumien kanssa. Normi käyttöikä eturenkaalla ollut itselläni tuollasella 270 kg pyörällä ja 90 kuskilla 5-7 tkm., ja silloin menee vaihtoon.
Jos et ole vetomies hurjimmasta päästä niin kokeile välillä jotain touring kumia? Ovat pitkäikäisempiä, ja oikeastaan miellyttävämpiä ajettaviakin näillä pohjois euroopassa sallituilla nopeuksilla. Allekirjoittanut on tämmösenä kukkahattuna siirtynyt itse käyttämään niitä touring kumeja.

Tämän päivän tekniikalla ja tietotaidolla lähes kaikista autoista ynnä muistakin laitteista saisi ikuisia, ja renkaillakin puolet enempi käyttöikää, mutta...
Mitäs sitten myytäisiin? Renkaita joka kevät uusilla muotiväreillä?

Tekniikan pitkäkestoisuus ei kuulu tämän päivän kulutus kulttuuriin.
 
vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Kysyjällä on ollut muutaman sata mb liian pienet paineet.

M5 kuluu juuri tuolla tavalla, kun paineet ei ole kohdallaan. Nimim. Kokemusta on.

M5 on ihan helvetin hyvä rengas. Se alkaa pitämään jo ihan viileänä.


thumbs-up.gif
 
Juu pitopuolella ei ole kyllä ollut valittamista. Täytyy ilmeisesti seuraavassa kumissa pitää aavistuksen enemmän paineita. Tuossa avausviestissä kun mainitsin taas niin edellinen etunen kului aivan samalla lailla (diablo). M5 on kyllä tarjonnut omasta mielestä selvästi paremmin pitoa, nimenomaan kylminä aamuina.

Eli etupään huonot säädöt voi sulkea pois laskuista?
 
Samat kokemukset kuin Masalla; paineet väärät. Kuvio kuluu epätasaisesti.
 
Tuttu juttu,vaikka oikeilla paineilla ajeltu itsekkin.jotkut renkaat todellakin kuluu näin.Ei osattu mp-korjaamossakaan selitystä ko. hommaan antaa.
 
jotkut renkaat tekee sen vain helpommin oli paineet kunnossa tai ei. tietysti huonoilla paineilla voi tulla nopeemmin.

myös pyörät joissa on huono jousitus, on ilmiö mielestäni suurempi. esim TL suzukin keula on huonosti jousitettu vakiona, ja melko takapainoinen pyörä, tekee tota helposti. tietysti se pyörä myös leijuttaa etustaa lähes joka kiihdytyksessä.

joskus puhuivat, että määrätyn muotoinen kuvio altistaa tuolle, koska kuvion reunat kallistuu kuorman alla kaarteessa. jotain metzeleriä käyttivät sitten niin, että laittoi sen uutena takaperin. myöhemmin muistaakseni metzeler käänsi kuvion itse toistepäin kun tajusi että se toimii paremmin väärin päin.

voi kyllä olla että muistan väärin tuon merkin.

JT
 
(Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
No kyllä mulla ainakin Pilot Road 2 meni laineille kun oli ajettu yli 10tkm. Pintaa oli vielä hyvin 14500 km kohdalla kun takarengas oli loppu, mutta samalla vaihtui etunenkin Pilot Road kolmoseen.


Kyllä se taitaa olla enempi sellainen juttu että toiset renkaat menee enempi ja toiset vähempi, mutta kaikki menee kuitenkin laineille/pateille ennemmin tai myöhemmin. Sama ilmiö on myös takarenkaissakin.
 
Dunlopin D221 kului myös pateille. Renkaassa on pitkittäinen ura keskellä kulutuspintaa ja ne reunat kului pateille. Rengaspaine on suositus 2,5 jota korotin 2,9 baariin jolloin homma toimi mielestäni paremmin. Vaihdossa rengas merkki vaihtui  tietenkin Metzeleriin. Pyörä on M1800R.
 
Dunlopin sivuilta...

How can I keep my tires from cupping?


You may not be able to entirely avoid cupping. Tire cupping or irregular wear is a somewhat common occurrence on all vehicles. On a four-wheel vehicle, you are advised to rotate your tires periodically to even out wear. Unfortunately, you do not have this luxury with a motorcycle because front and rear tires, unlike those on a four-wheel vehicle, are not interchangeable.

However, there are steps that can be taken to minimize cupping and uneven wear on a motorcycle:
Maintain your motorcycle and particularly your front forks and suspension.


Avoid hard braking whenever possible. Braking causes the tire to grab and wear in one direction. When braking is applied to the front tire, the load transfer over-flexes the tire and increases the tendency for cupping and uneven wear.


Maintain your tire pressures. Underinflation or overinflation in motorcycle tires are significant causes of cupping and uneven wear, particularly in association with hard braking and/or trailer use.

Some of today's tires feature tread patterns and constructions that are less prone to cupping than the ribbed tires of old. The Dunlop 491, D401 and D402 touring and sport touring tires are good examples.

Tire companies can, and are, helping to minimize cupping and uneven wear but you, the rider, must do your part. Follow the aforementioned guidelines. How Much Run-in Should I Give a New Tire? When new tires are fitted, they should not be subjected to maximum power or hard cornering until a reasonable run-in distance of approximately 100 miles has been achieved.

This is necessary for a number of reasons. Replacements for worn tires with different patterns and construction will not react the same. Also, a new tire is stiffer than an old tire. The new tire has a rounder tread profile, different contact patch and "lean-over edge" than the worn profile of an old tire. The new tire will also not react the same in combination with its remaining tire.

Carrying out the required run-in will allow you to become accustomed to the "feel" of the new tires and tire combinations, so you are better able to achieve optimum road grip for use in high speed, high acceleration and handling situations.

linkki

Muutenhan tuo pateille kuluminen ei haittaa, mutta kun se vie luoton etupäästä. Enemmän kallistettaessa täristää selvästi eikä pito varmastikaan enää ole samalla tasolla
sad_orig.gif
 
Sellainen havainto tullut tehtyä, että 3bar paineilla vähenee rapulle kuluminen merkittävästi, kun verrataan suosituspaineisiin..
 
Back
Ylös