• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

EXUP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Athene

Lady, Sexy Lady
Kertokaas tyhmälle suizakuskille, mikä tuo exup-juttu noissa Jammuissa on?
withstupid.gif
(...jos vaikka joskus tulee Jammu hankittua
tounge.gif
...)
biggrin.gif
 
EXUP= Exhaust Ultimate Power Valve on pakovastuksen säätö venttiili joka on prosessori ohjattu ...Toimii ainaki omassa jammussa alle 6000 rpm ja lisää vääntöä alakierroksille...Näin väittävät ja kai se paikkansa pitää  
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
 
Muistaakseni EXUP esiteltiin ensi kertaa jo vuoden '89 FZR1000:ssa?!
Pitää paikkansa. Ja nythän taisi olla ainakin Suzukin GSX-R:ssä ja Hondan tulevassa Firebladessa vastaava systeemi.
Juu...poloiset tuleepi noin 15v jälkijunassa  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Onhan muutkin merkit käyttäny pakoputkessa olevaa venttiiliä jo jonkun vuoden.. Hondan härveli toimii jopa lähes yhtä hyvin kuin Yammun, Suzukissa se ei auta juuri mitään. Yammu on onnistunu helvetin hyvin tossa Exupissa, se tasoittaa vääntökäyrän todella hyvin!! R1 hakkaa kilo-Gixxerin alle 5000 rpm, ja käyrä on täysin tasainen ilman kuoppia..

Katukäyttöön ei kannata exupilla varustettuun Yammuun laittaa kokoputkea, vääntö alle 5000 rpm laskee todella huomattavasti, tosin ylhäällä saa muutaman humman enemmän, mutta ei kovin ratkaisevia eroja kuitenkaan..

Katsokaa:
http://www.pro-libertate.com/gsxr100....et.html
jos kiinnostaa kattoa mitä noi venttiilit käytännössä tekee.

Erityisesti kannattaa kattoo tehokäyrät:
http://www.pro-libertate.com/gsxr100....t-4.jpg
mutta huomatkaa, että R1:n tapauksessa vihreä ja punainen tehokäyrä on menny ristiin.. Vihreä käyrä on oikeasti se jossa exuppi on kokonaan auki ja punaisessa se on kiinni..

Yksi syy miksi exup on niin hyvä, on se että voidaan käyttää sellasia nokkia joissa tulee overlappia enemmän, koska exupista lähtee paineaalto takaisinpäin juuri oikeaan aikaan..

Täällä enemmän juttua: http://ymedc.introweb.nl/en/archive/classics/FZR1000_exup.shtml

Ne tuon jutun lopussa mainitut prosentit taitaa olla vähän liioiteltuja
tounge.gif
 
*snip*
Yksi syy miksi exup on niin hyvä, on se että voidaan käyttää sellasia nokkia joissa tulee overlappia enemmän, koska exupista lähtee paineaalto takaisinpäin juuri oikeaan aikaan..
*snap*
Tässähän on juuri se koko homman juju. Joskus puhutaan pakovastuksesta, mutta ei siellä putkessa mitkään satunnaiset kuristukset auta, vaan nimenomaan mitoitus.
 
Back
Ylös