• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Fireblade

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dreamer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos laitat niin muista ottaa sulake irti jos ei jo ole.
Pyörä on minulle uusi tuttavuus. Pitääkö ABSn takia poistaa jokin sulake jos rengaskoko on muu kuin vakio? Mitä seuraa jos sulaketta ei poista? Entä 190/55 koko vakion 190/50 sijasta, käykö suoraan tilalle?
 
Pyörä on minulle uusi tuttavuus. Pitääkö ABSn takia poistaa jokin sulake jos rengaskoko on muu kuin vakio? Mitä seuraa jos sulaketta ei poista? Entä 190/55 koko vakion 190/50 sijasta, käykö suoraan tilalle?


Moro.

Minulla oli samanlainen 2009 abs-blade ja hyvin sopi 190/55 alle ihan suoraan. Taipui mutkiin paremmin tuolla 55-kokoisella kumilla.

Toni
 
Pyörä on minulle uusi tuttavuus. Pitääkö ABSn takia poistaa jokin sulake jos rengaskoko on muu kuin vakio? Mitä seuraa jos sulaketta ei poista? Entä 190/55 koko vakion 190/50 sijasta, käykö suoraan tilalle?

Pyörässä on yhdistelmä ABS, jossa jarrukahvan painaminen vaikuttaa myös takajarruun. Järjestelmää ohjaa erillinen ABS ECU, joka poimii dataa renkaiden nopeusantureilta. Oman kokemukseni mukaan 190/55 takarengas mahtuu toleransseihin. Kokemusta 190/55 renkaasta löytyy itseltä n. kymmenen R10 ratarenkaan verran. Itse pohdin ihan samaa asiaa eli rengasprofiilin muuttamista. Kysyin asiaa Holzhauerilta ja he eivät suosittele rengaskoon kasvattamista ilman muita tarpeellisia muutoksia. HRP (Holzhauer) käytti itse kehitettyä jarruecua, jolla ajettiin kilpaa ja vähän pärjättiinkin. HRC:ltä löytyi myös vastaava, jota on käytetty endurancessa ja katuradoilla. Nuo ecut sallii eri rengaskoot ja ovat muutenkin kilvanajoon tehty. Yritin tuollaista haeskella, mutta ei niitä löydä ja jos löytää niin maksavat maltaita.

Vikatilaan joutuessaan tuolle jarrusysteemille on ominaista pieni viive kun järjestelmä vaihtaa "tavallisille" jarruille sulkiessaan pumppu- ja venttiiliyksiköt pois toiminnasta. Tilanne ilmenee jarruttaessa, joten ei tuota halua itse olla aiheuttamassa. Mulla ei ongelmia koskaan ollut. Päädyin poistamaan koko systeemin, koska mun vessasta ei katupyörää enää tule. Tämän kesän ajoin radalla sulake irti korkeamman kumin kanssa.

Ihan alkuperäiseen kysymykseen vastaten....mahtuu joo. Riippuu tietysti ratastuksesta ja ketjun pituudesta.

Edit: typoja
 
Pyörässä on yhdistelmä ABS, jossa jarrukahvan painaminen vaikuttaa myös takajarruun. Järjestelmää ohjaa erillinen ABS ECU, joka poimii dataa renkaiden nopeusantureilta. Oman kokemukseni mukaan 190/55 takarengas mahtuu toleransseihin. Kokemusta 190/55 renkaasta löytyy itseltä n. kymmenen R10 ratarenkaan verran. Itse pohdin ihan samaa asiaa eli rengasprofiilin muuttamista. Kysyin asiaa Holzhauerilta ja he eivät suosittele rengaskoon kasvattamista ilman muita tarpeellisia muutoksia. HRP (Holzhauer) käytti itse kehitettyä jarruecua, jolla ajettiin kilpaa ja vähän pärjättiinkin. HRC:ltä löytyi myös vastaava, jota on käytetty endurancessa ja katuradoilla. Nuo ecut sallii eri rengaskoot ja ovat muutenkin kilvanajoon tehty. Yritin tuollaista haeskella, mutta ei niitä löydä ja jos löytää niin maksavat maltaita.

Vikatilaan joutuessaan tuolle jarrusysteemille on ominaista pieni viive kun järjestelmä vaihtaa "tavallisille" jarruille sulkiessaan pumppu- ja venttiiliyksiköt pois toiminnasta. Tilanne ilmenee jarruttaessa, joten ei tuota halua itse olla aiheuttamassa. Mulla ei ongelmia koskaan ollut. Päädyin poistamaan koko systeemin, koska mun vessasta ei katupyörää enää tule. Tämän kesän ajoin radalla sulake irti korkeamman kumin kanssa.

Ihan alkuperäiseen kysymykseen vastaten....mahtuu joo. Riippuu tietysti ratastuksesta ja ketjun pituudesta.

Edit: typoja

ABS ei pitäisi maalaisjärjen mukaan aiheuttaa kyllä mitään ongelmia ellei nyt sitten lähelle rataenkkakyytiä vetele.
 
ABS ei pitäisi maalaisjärjen mukaan aiheuttaa kyllä mitään ongelmia ellei nyt sitten lähelle rataenkkakyytiä vetele.

Samaa mieltä tuosta. Ongelmista puhuessani viittasin tuohon ns. vikamoodiin, jonka pääsääntöisesti aiheuttaa järjestelmän puutteellinen ilmaus. Tai se, että muuttaa takarenkaan ympärysmittaa liikaa. Jos asia kiinnostaa enemmän niin ilmauksen hankaluudesta, sen onnistumisen vaikeudesta ja hinnasta on netti täynnä tarinaa :)
 
Pyörässä on yhdistelmä ABS, jossa jarrukahvan painaminen vaikuttaa myös takajarruun. Järjestelmää ohjaa erillinen ABS ECU, joka poimii dataa renkaiden nopeusantureilta. Oman kokemukseni mukaan 190/55 takarengas mahtuu toleransseihin. Kokemusta 190/55 renkaasta löytyy itseltä n. kymmenen R10 ratarenkaan verran. Itse pohdin ihan samaa asiaa eli rengasprofiilin muuttamista. Kysyin asiaa Holzhauerilta ja he eivät suosittele rengaskoon kasvattamista ilman muita tarpeellisia muutoksia. HRP (Holzhauer) käytti itse kehitettyä jarruecua, jolla ajettiin kilpaa ja vähän pärjättiinkin. HRC:ltä löytyi myös vastaava, jota on käytetty endurancessa ja katuradoilla. Nuo ecut sallii eri rengaskoot ja ovat muutenkin kilvanajoon tehty. Yritin tuollaista haeskella, mutta ei niitä löydä ja jos löytää niin maksavat maltaita.

Vikatilaan joutuessaan tuolle jarrusysteemille on ominaista pieni viive kun järjestelmä vaihtaa "tavallisille" jarruille sulkiessaan pumppu- ja venttiiliyksiköt pois toiminnasta. Tilanne ilmenee jarruttaessa, joten ei tuota halua itse olla aiheuttamassa. Mulla ei ongelmia koskaan ollut. Päädyin poistamaan koko systeemin, koska mun vessasta ei katupyörää enää tule. Tämän kesän ajoin radalla sulake irti korkeamman kumin kanssa.

Ihan alkuperäiseen kysymykseen vastaten....mahtuu joo. Riippuu tietysti ratastuksesta ja ketjun pituudesta.

Edit: typoja

Kiitos selkeästä vastauksesta. Pysyn 190/55 koossa ja mietin asiaa uudelleen kun saan runsaat 5s pois kierrosajoista. On hyvä olla optimisti vielä tässä vaiheessa kautta 2018 :)
 
Kun nyt aihe ABS on avattu, lisäkysymys: estääkö 1000rr ABS kallellaan jarruttaessa eturenkaan alta luistamisen vai voiko siihen luottaa vain kun pyörä on kohtuullisen pystyssä?
 
Kiitos selkeästä vastauksesta. Pysyn 190/55 koossa ja mietin asiaa uudelleen kun saan runsaat 5s pois kierrosajoista. On hyvä olla optimisti vielä tässä vaiheessa kautta 2018 :)

Eipä kestä. Jarrujärjestelmän mukanaan tuoma suurin kiusa on tosiaan se, että tuossa koossa varsinkin slikseissä on valikoimaa aika niukasti. Urarenkaissa vähän enemmän. Aiemmin löytyi 190/55 koossa enemmän sliksejäkin, mutta trendi on ollut korkeampiin profiileihin. Mm. Pirelliltä ei taida olla taakse enää kuin SC2?
 
:O Ei ole siis ABS autuaaksi tekevä radalla. Ilmeisesti hyödyt on enemmänkin katuajossa.

On siitä hyötyäkin joissain tilanteissa, mutta kuivalla radalla ja hyvällä pidolla vähemmän. Keulan saa luistamaan alta ihan samalla lailla kun jarrua on liikaa suhteessa kallistukseen.

Hyödyt on suurimmat ratailun alkuvaiheessa, jossa jarrutukset tapahtuu enimmäkseen mopo pystyssä. Luottoa on ihan eri lailla kun tietää sen olemassaolon. Kun koheltaa mutkaan liian kovaa (tapahtuu jokaiselle joskus) niin mopo pystyyn ja kahva surutta pohjaan. Aika usein vauhti himmaa tarpeeksi ja pääsee kääntymään asfaltin reunalta ilman hiekkarodeota.
 
Kiinnostas kokeilla vähän pystympää ajoasentoa tuohon -03 firebladeen. Onko kukaan hommannut korottavia clipareita omaan pyörään? Netistä tässä tutkiskellut eri vaihtoehtoja ja LSL:n cliparit vaikuttais päteviltä mutta ovat vähän hintavat. Japanista sais Hurricane merkkiset edullisemmin jotka korottaisi 55mm verrattuna vakioon, mutta epäilyttää että korottavatko jo liikaa. Kertokaahan kokemuksia :thumbup:
 
vm2009 CBR1000RR ohjausvaimennin on rikki, testattu käyttämällä testitilaa.
Ostin ebaystä tarvikevaimentimen asennussarjoineen. Kiinaversio kuvan vaimentimesta ja kiinnityksestä.
Mukana ei tullut osaa 13, laajeneva mutteri? Mikä on osan nimi ja mistä tuollaisen voisi ostaa?
 

Liitetiedostot

  • 009482-002-005-1182-0_motocollegate.jpg
    009482-002-005-1182-0_motocollegate.jpg
    83,1 KB · Katselut: 87
  • Kiristyvä mutteri.GIF
    Kiristyvä mutteri.GIF
    40 KB · Katselut: 66
En jaksanut alkaa kaivelemaan threadia sen tarkemmin, mutta olisiko jollain heittää jotain pientä listausta mitä erityisesti kannattaa tsekata 08-11 SC59 CBR1000RR:stä ostaessa?

Toki omaakin voi tarjota, jos luopumassa ;)
 
En jaksanut alkaa kaivelemaan threadia sen tarkemmin, mutta olisiko jollain heittää jotain pientä listausta mitä erityisesti kannattaa tsekata 08-11 SC59 CBR1000RR:stä ostaessa?

Toki omaakin voi tarjota, jos luopumassa ;)

Itse kattoisin ainakin, ettei pakoputken päästä löydy palamatonta öljyä kauheasti. Ainakin '08 malleissa taisi olla tuota öljynkulutusongelmaa.
 
Back
Ylös