Fireblade

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dreamer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei, nyt tuli vanhalle äijälle visainen probleema.

Kävin äsken muun tekemisen puutteessa koeajamassa töpönokkaisen -08 Bladen, vaikken oikein tykkää sen ulkonäöstä. Mutta siitä huolimatta pyörä iski meikäläiseen kuin tuhat salamaa - ei olis millään viittinyt palata koeajolenkiltä. Ketterä kuin mikä, vakaa mutkissa ja pitää linjat hienosti etc. Näin siis verrattuna pojan 954:een jolla olen viime vuodet ajellut ja josta myös pidän kovasti. Ainoat miinukset olivat mielestäni kumimaisen etujarrun aika pitkä vapaaliike - olisko ollut ilmaa systeemissä – ja sitten yli satasen vauhdeissa värinöitä ja pientä pomppimista selvästi enemmän kuin 954:ssa. Pomppimiseen saattaisi kyllä auttaa keulan jäykistäminen – oli aika pehmeissä säädöissä tämä kyseinen yksilö.

Mutta silti töpönokka on jotain ihan muuta verrattuna 954:een – ja aloinkin vanhoilla päivilläni miettimään pitäiskö jotenkin hankkia moinen.

Kävin koejamassa vielä toisenkin samanvuotisen ja positiivinen käsitys vain vahvistui entisestään – kunnes aloin kiinnittämään huomiota ylimääräseen ääneen jota olin ekalla koeajolla pitänyt kytkinäänenä – tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla kuulostaa aika samalta kuin 954:n kytkin.

Kuitenkin tuntui siltä että ääni voisi liittyä johonkin muuhunkin ja kotona aloin tutkimaan aihetta netistä ja kävi ilmi että vm. 2008-2010 kärsivät hyvin erikoisesta rakenteellisesta viasta joka saattoi hajottaa kampiakselin. Tuossa yksi englanninkielinen ketju aiheesta: https://www.1000rr.co.uk/threads/09-crankshaft-recall.27946/

En tiedä liittyykö kuulemani ääni kyseiseen kampiakseli ongelmaan, mutta tuon ketjun ja muutaman muun luettuani en taida uskaltaa hankkia töpönokkaa – mikä on todella harmi sillä pidän pyörästä ehkä enemmän kuin mistään muusta ajamastani.

Voisivatko töpönokan omistajat valaista aihetta ja kertoa myös kaikesta muusta malliin liittyvästä?
 
Viimeksi muokattu:
Kyseisestä pyörämallista mitään erityisesti tietämättä, tulisi mieleen vanha nyrkkisääntö: jos ääni muuttuu olennaisesti kytkintä käyttäessä, ollen toisessa asennossa hiljainen, kyse on kytkimestä.

Toki jos on tiedossa jossain vuosimallissa kallis suunnittelu/valmistusmoka, niin kaukana pitää pysyä ellei sitten saa hintaan, joka sisältää korjausvaran.
 
Toki jos on tiedossa jossain vuosimallissa kallis suunnittelu/valmistusmoka, niin kaukana pitää pysyä ellei sitten saa hintaan, joka sisältää korjausvaran.

Niinpä, mutta tässä tapauksessa korjaus olisi niin kallis että kukaan ei suostu semmoseen alennukseen – eihän siinä mitään järkeä olisikaan. Ei yksikään myyjä voi ottaa vastuuta mahdollisesta kampiakselin ennenaikaisesta hajoamisesta – kun on näin vanha malli kyseessä, eikä tehdastakuut ole enää voimassa.

Siksi olisikin kiva kuulla käyttäjäkokemuksia kyseisestä mallista, jotta saisi hieman käsitystä siitä onko kovin yleinen vaiva. Noilla ulkomaan foorumeilla jotkut mainitsi että se vaivasi lähinnä pyöriä joilla oli keulittu kytkimen avulla ja myös rata-ajo edesauttoi siinä. Mutta mistä tiedät miten edellinen omistaja on käyttänyt bleidiään?

Honda tiedosti jossain vaiheessa ongelman ja erään omistajan mukaan teki puolittaisen teknisen ratkaisun siihen, poistamatta kuitenkaan varsinaista ongelmaa. Kaveri väitti että Honda teki niin vain saadakseen kampiakselin kestämään yli takuuajan. En toki tiedä onko väitteessä perää, mutta lienee mahdollista. Kinkkinen juttu valmistajan kannalta, kun kyseessä ei kuitenkaan ollut suoranaisesti turvallisuutta vaarantava tekijä.
 
Tuon enkkufoorumin viestiketjun perusteella kyse on siis kampiakselilta kytkimelle voiman välittävän hammaspyörän karkaisuongelmasta. Viestiketjussa mainitaan yksi ratakäytössä ollut pyörä, jossa ratas on oikeasti tuhoutunut. Hondan oma kanta asiaan tuon keskustelun perusteella on se, että ongelma ei lähtökohtaisesti vaikuta luotettavuuteen mutta aiheuttaa ujeltavan äänen ja tarvittaessa korjaus on koko kampiakselin vaihto.

Ongelman yleisyyteen on vaikea ottaa kantaa, mutta en muista asian ikinä ennen nousseen tällä foorumilla keskusteluun. Jos tästä johtuvia konerikkoja olisi tullut, niin luulisi jotain keskustelua virinneen, eli sikäli kyse ei välttämättä ole kovin yleisestä ongelmasta. Samoin tekisi mieli olettaa, että 14-16 vuodessa karkaisuongelmasta isosti kärsivät laitteet olisivat jo hajonneet.

Mutta mistä näistä tietää… Vähän vaan tuppaa nykymaailmassa olemaan se tilanne, että jos haluaa laitteen, josta ei löydy netistä kauhutarinoita tai tyyppivikoja, joutuu olemaan kokonaan ilman.
 
Ongelman yleisyyteen on vaikea ottaa kantaa, mutta en muista asian ikinä ennen nousseen tällä foorumilla keskusteluun. Jos tästä johtuvia konerikkoja olisi tullut, niin luulisi jotain keskustelua virinneen, eli sikäli kyse ei välttämättä ole kovin yleisestä ongelmasta. Samoin tekisi mieli olettaa, että 14-16 vuodessa karkaisuongelmasta isosti kärsivät laitteet olisivat jo hajonneet.

Mutta mistä näistä tietää… Vähän vaan tuppaa nykymaailmassa olemaan se tilanne, että jos haluaa laitteen, josta ei löydy netistä kauhutarinoita tai tyyppivikoja, joutuu olemaan kokonaan ilman.

Hyviä huomioita sinulta. Itsekin ihmettelin kun en löytänyt täältä mitään aiheeseen liittyvää, joten voisi olettaa että kyseisen mallin omistajat ovat olleet tyytyväisiä kulkupeliinsä.

Mitä tulee netin kauhutarinoihin, niin olet siinä täysin oikeassa. Kun aikoinaan hankittiin pojalle 954 niin tutkin nettiä aiheen tiimoilta ja toki siitäkin löytyy kaikenlaista: vaihteisto-ongelmaa, värinöitä ja oli monen netti-tietäjän mukaan niin herkkä woblaamaan että ohjausiskari on tarpeen katukäytössäkin. Nielin tuon kaiken ja painotin pojalle että siihen hankitaan samalla ohjausiskari.

Silti ohjausiskari jäi hankkimatta, mitään todellista tarvetta sille ei ilmaantunut missään vaiheessa. Pyörä on ollut pojalla kaksi vuotta ja kilsoja on kertynyt, itekin oon kiertäny sillä Uudenmaan pikkutiet taas kertaalleen. On jotenkin kuvaavaa että yksikään varoitetuista vioista ei oo ainakaan toistaiseksi toteutunut, mutta sen sijaan kova öljynkulutus mistä en aikoinaan löytänyt mainintaa on kyllä totta. Sekin lienee yksilöllistä ja siedettävissä rajoissa.
 
Back
Ylös