Hannu59
New member
Pitkäakselivälisessa pyörässä takajarrulla on tietysti suurempi merkitys. Mutta sitä en hoksaa, millä tavoin tämä asia vaatisi yhdistelmäjarruja? Ellet sitten tarkoittanut sitä, että matkaJaavan kuljettajat käyttävät takajarrua enemmän kuin etu?Yhdistelmäjarrut eritoten mielestäni kuuluisi matkapyöriin ja customeihin, kun kuvittelisin niiden pysäyttämiseen enemmän käytettävän takajarrua, ainakin itse käytän lähes tulkoon aina, yhdistelmäjarrujen myötä myös sitten se etujarru on mukana. Saattaa olla kun aloitin moottoripyöräilyn customilla niin "paha tapa" takajarrulla jarruttamiseen on alkanut sieltä.Yhdistelmäjarrut näen enemmän mielipidekysymyksenä, koska ABSien helpottaessa erillisenkin takajarrun käyttöä on vaikea löytää faktaperusteita yhdistelmäjarrulle. Haittoja sillä selkeästi on, ketä ne häiritsevät, ketä eivät.
Tuo on erittäin vaarallinen ajatusmalli. Ei niinkään jarrutusmatkan suhteen vaan koska tasapainoisin ja pelkällä polkimella tehokkaimman pysähtyvä mopo jota minä olen ajanut oli BMW
Riski kasvaa sillä että nykyiset yhdistelmät eivät osaa dynaamisesti muuttaa jarrupaineen jakoa eteen ja taakse (vai joko BMW osaa?). Siitä seuraa, että tehojarrutuksessa jarruvoiman jaon ollessa vakio, mutta painopisteen muuttuessa yhdistelmäjarrut toimivat parhaiten sellaisessa pyörässä, jonka alustarakenteen vuoksi painon siirtyminen on vähäisintä. Ellei yhden pisteen vihje tärppää, niin HRA1150 kertoo varmaan aivan kohta lisää aiheesta
Itse en pidä siitä, että kovassa jarrutuksessa poljin häiritsee etujarrun tuntumaa ja hitaissa U-käännöksissä ohjaus tapissa tahmaa myös etupyörää. Taas kyse siitä mikä on kenellekin tärkeää.