FJR putkitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FiJeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

FiJeR

New member
Kertokaapa tuunausnoviisille pari asiaa. Pyörä on FJR -03 ABS ja siinä on asiantuntijan penkittämä PCIII. Jos haluaisin vähän virkeyttä lisää, niin ymmärtääkseni kannattaa vaihtaa pöntöt ja laittaa vähemmän astmaattinen ilmansuodatin, vai? Ääntä en haluaisi kovemmaksi, mutta matalampi murina olisi tervetullutta.

Vaihdetaanko putket koko matkalta eli miten käy katalysaattorin? Ja jos se katoaa, niin tuleeko ongelmia?

Miten käy kulutuksen? Ajan pitkiä reissuja, joten en halua korottaa kulutusta rauhallisessa matka-ajossa.

Onko mahdoton yhtälö eli kannattaako antaa olla?  
lookaround_orig.gif
 
Laita tuonne haku osioon fjr devil trophyt,
niin löydät jotakin tietoa.

Nyt olen ajellut noilla äänekkäillä noin 20000km
eikä ole ollut ongelmia.

Esim. viime kesänä kun kävimme Nordcapissa keskikulutus oli monesti alle 6,0 l satasella. Kyytissä muija ja tavaraa laukut täynnä ja meikäläisellä ei ole tasaisin kaasukäsi, vaan tykkään kyllä vääntää, kun paikka on.
biggrin.gif
 
Just eilen vein -03 FJR:äni huoltopaikkaan, ja siihen vaihdetaan LeoVince 2 Evo putket, PC III, K&N filtteri ja tulpat ja sitten penkitetään. Myös venttiilit säädetään ja ruiskut synkataan, kun ne pitäisi kuitenkin tehdä 40tkm huollossa. Katalysaattoria ei siis enää ole, mutta tuskinpa luonto näistä mopokaasuista tuhoutuu. Rekisteriotteessa on vaan kaukoviisaasti, että ei ole vähäpäästöinen -> katalysaattorin poistaminen ei edellytä muutoskatsastusta. Noissa evolution putkissa on semmoinen irroitettava vaimennin, jonka avulla mörinät pysyy EU-tasolla. Aattelin kyllä painaa kesällä ilman
tounge.gif

Ja ainakin LeoVincessä kuulosti olevan aika miehekkään matalat murinat, ei mikään sirkkeliääni. Makuasia tosin.
Kun saan pyörän pois, niin pistän ääninäytteen.
 
Just eilen vein -03 FJR:äni huoltopaikkaan, ja siihen vaihdetaan LeoVince 2 Evo putket, PC III, K&N filtteri ja tulpat ja sitten penkitetään. Myös venttiilit säädetään ja ruiskut synkataan, kun ne pitäisi kuitenkin tehdä 40tkm huollossa. Katalysaattoria ei siis enää ole, mutta tuskinpa luonto näistä mopokaasuista tuhoutuu. Rekisteriotteessa on vaan kaukoviisaasti, että ei ole vähäpäästöinen -> katalysaattorin poistaminen ei edellytä muutoskatsastusta. Noissa evolution putkissa on semmoinen irroitettava vaimennin, jonka avulla mörinät pysyy EU-tasolla. Aattelin kyllä painaa kesällä ilman
tounge.gif

Ja ainakin LeoVincessä kuulosti olevan aika miehekkään matalat murinat, ei mikään sirkkeliääni. Makuasia tosin.
Kun saan pyörän pois, niin pistän ääninäytteen.
Pyydä että se kattoo samalla onko pako-ohjurit väljät.. Tahtoo olla vähän tyyppivikana Yammuissa!

Sukulaismiehellä meni FJR:ssä kaikki pako-ohjurit uusiks n. 20tkm kohdalla takuuseen. Melko aikaavievä remontti (ja kallis, jos takuu ei korvaa)!
 
En löytänyt Vinceltä FJR:lle kuin sliparit. Mikä setti sinulle tulee, jos menee katasta asti uusiksi?
Nyt taisin ennakoida tilannetta hieman liian aikaisin. Koko putkiston vaihto oli siis toivelistalla, kun siinä olisi voinut hyödyntää parempaa pakokaasuvirtausta. Kun täältä Köpiksestä vielä remotena hoitaa, niin nyt selvisi, että tosta koko putkiston vaihdosta täytyy luopua. Niitä ei ole edes kovin montaa merkkiä tarjolla, ja mihinkään virittelyihin ei kannata ryhtyä. Hyvinvirtaavan putkiston tehohyöty jää siis saamatta. Siis vain sliparit vaihtoon ja katti jää. Tosin siitä pitää irrottaa lambda-anturi PC:n takia, mikä varmaan vaikuttaa häkäpäästöihin. Samoin sitten päästöihin vaikuttaa se, että penkitys tehdään ilman sitä vaimenninputkea, jolloin putki päällä moottori voi käydä rikkaammalla. Mutta kyse ei ole mistään oleellisesta, katti toimii kyllä ja maailma pelastuu.
 
Pyydä että se kattoo samalla onko pako-ohjurit väljät.. Tahtoo olla vähän tyyppivikana Yammuissa!

Sukulaismiehellä meni FJR:ssä kaikki pako-ohjurit uusiks n. 20tkm kohdalla takuuseen. Melko aikaavievä remontti (ja kallis, jos takuu ei korvaa)!
Tuntuu olevan FJR ongelma ja huonon huollon ongelma ennemmin kuin Yamahan tyyppivika. Olen kuullut kaikenlaista tyyppivikaa Yamahaan liittyen ja vaihteet ja tuo FJR pakoventiilin ohjuri on ollutkin sitten ainoa todellinen tyyppivika. Viime viikolla juttelin yhden Yamahan huotajan kanssa ja hänen kommenttiensa mukaan hyvällä huollolla ei niissä mitään erikoisempaa ole kuin esim. Hondassa.
 
Pyydä että se kattoo samalla onko pako-ohjurit väljät.. Tahtoo olla vähän tyyppivikana Yammuissa!

Sukulaismiehellä meni FJR:ssä kaikki pako-ohjurit uusiks n. 20tkm kohdalla takuuseen. Melko aikaavievä remontti (ja kallis, jos takuu ei korvaa)!
Tuntuu olevan FJR ongelma ja huonon huollon ongelma ennemmin kuin Yamahan tyyppivika. Olen kuullut kaikenlaista tyyppivikaa Yamahaan liittyen ja vaihteet ja tuo FJR pakoventiilin ohjuri on ollutkin sitten ainoa todellinen tyyppivika. Viime viikolla juttelin yhden Yamahan huotajan kanssa ja hänen kommenttiensa mukaan hyvällä huollolla ei niissä mitään erikoisempaa ole kuin esim. Hondassa.
No, se huollettiin kyllä hyvin (öljyt vaihtoon 5tkm välein). Muissakin hyvin huolletuissa FJR:ssä moista vikaa on. Samaa vikaa on liian usein esimerkiksi R1:ssä; ohjurit kuluu pirun nopeasti. Syykin on selvä kun katsoo ohjuria; se on ihan paskaa matskua, joten ei ihmekään jos kuluu. Eli kyllä voitaisiin alkaa puhumaan jo tyyppiviasta. Kuitenkaan kaikkiin yksilöihin ei ole osunut noita paskoja ohjureita, mutta melko useaan.

Katso vaikka R1 forum, juttua kyseisestä ongelmasta kyllä riittää, tuossa muutamia juttuja:
http://www.r1-forum.com/forums....cending

Juttelin itsekin Arwidsonin huoltopuolella pitkään olleen henkilön kanssa tuosta aikoinaan. Kyllä se kertoi, että se on ongelma.

Ihan samoin se öljynsyönti on todellinen ongelma. Liian moni Ace ja R1 esimerkiksi hörppii öljyä. Niin moni, että voidaan jälleen puhua tyyppiviasta, pienempikin osuus riittäisi siihen.
 
Öljyä meni mullakin kun ajeli normaalisti hissutellen. Sitten kun pääsi kunnolla hapettamaan konetta niin lakkasi syömästä. Nyt kun kone levällään pöydällä niin syykin löytyi. Öljyrenkaat jää turhan helposti jumiin. Tyyppivika tai ei, mutta esim venttiiliongelmat siinä muodossa kuten on aiemmin esitetty ei ole niin suuria kuin puhutaan (pois lukien ohjurit). FJR:n myötä pahentuneet kyllä nuo ohjurit, mutta edellen sanoisin että käyttö ja huolto vaikuttavat todella paljon tuohon. Kannattaa aloittaa tupakan poltto niin malttaa käyttää koneen lämpöiseksi ennen ajoon lähtöä
tounge.gif
 
Öljyä meni mullakin kun ajeli normaalisti hissutellen. Sitten kun pääsi kunnolla hapettamaan konetta niin lakkasi syömästä. Nyt kun kone levällään pöydällä niin syykin löytyi. Öljyrenkaat jää turhan helposti jumiin. Tyyppivika tai ei, mutta esim venttiiliongelmat siinä muodossa kuten on aiemmin esitetty ei ole niin suuria kuin puhutaan (pois lukien ohjurit). FJR:n myötä pahentuneet kyllä nuo ohjurit, mutta edellen sanoisin että käyttö ja huolto vaikuttavat todella paljon tuohon. Kannattaa aloittaa tupakan poltto niin malttaa käyttää koneen lämpöiseksi ennen ajoon lähtöä  
tounge.gif
Kyllä ne ihan aikuisten oikeesti on monissa huonoa matskua ja kulahtaa tosi nopeesti.. Ei auta vaikka miten huoltais ja käyttäis lämpöseks, selvä ongelma on havaittu. Munkaan mielestä itse venttiileissä ei Yammuissa ole sanomista, vaan nimenomaan nuo pako-ohjurit ovat ongelmana.

Näin sanoi koneistajakin juuri tuossa, kun kaverin R1:n kansi oli pajalla. Ohjurit täysin kulahtaneet, matsku oli kuulemma niin huonoa ettei ollut mikään ihme.

Öljyäkin syö liian moni Yammu, vaikka miten ajais. Ei onneksi kaikki kuitenkaan.. Useasti menee vielä niin, että kovassa ajossa hörppii enemmän. Mullakin R1 söi pikkasen kun oikeen reippaasti ajeli, muuten ei juurikaan.
 
Pysyttäiskö FJR:rän putkissa, kiitos.
Luepa syy, miksi tähän lievään off-topicciin päädyttiin.

Kaveri oli viemässä FJR:ää pajalle ja samalla venat katsotaan. Kehoitin että pyytää samalla tsekattavan pako-ohjurit, että menee vielä takuuseen jos on sanomista.

Eiköhän se ole ihan hyvä asia, että näitä tietoja jaetaan. Säästyy monelta harmilta kun hiukan tietää minkälaisia mahdollisia ongelmia voi olla näköpiirissä, eli pystyy ennakoimaan ja varautumaan.

Suo anteeksi, jos tätä varten ei perustettu täysin omaa topikkia.
 
Ainakin minä sain hyvän vinkin tästä off-topicista.
smile_org.gif

Ongelma tietysti on se, että tämä tieto ei ole muiden helposti löydettävissä, ainakaan topiccien otsikoita selaamalla.
Mutta ei sieltä mun FJRsta löytynyt ohjainongelmaa. Sillä ei ole ajeltu paljoa (<35 tkm) ja pääosin rauhallista matka-ajoa. Se ei ole erityisemmin syönyt öljyäkään.
 
Ainakin minä sain hyvän vinkin tästä off-topicista.  
smile_org.gif

Ongelma tietysti on se, että tämä tieto ei ole muiden helposti löydettävissä, ainakaan topiccien otsikoita selaamalla.
Mutta ei sieltä mun FJRsta löytynyt ohjainongelmaa. Sillä ei ole ajeltu paljoa (<35 tkm) ja pääosin rauhallista matka-ajoa. Se ei ole erityisemmin syönyt öljyäkään.
Hyvä homma! Ei se ole todellakaan kaikkien FJR:n tai R1:n ongelma. Osassa eristä on materiaaliongelma. Olisko joku sellainen homma, että materiaalin laatu heittelee liikaa tms..

Silloin kun sukulaismies vei FJR:n sinne ja vika löydettiin, oli siinä pajassa tiedossa muutamia muitakin FJR:iä, joissa oli sama probleema. Silläkin ajettiin matka-ajoa, välillä tosin melko reippaasti
tounge.gif
 
Sain juuri dynokäyrät. Huipputeho takapyörällä ennen viritystä 125.32 hv ja jälkeen 133.41 hv. Huippuvääntö takapyörällä ennen viritystä 123.43 Nm ja virityksen jälkeen 131.87 Nm. 4500 rpm:n kohdalla ollut kuoppa vääntökäyrässä hävisi, mutta se toinen 5500 rpm kuoppaa ei saatu kokonaan pois. Virittäjän mukaan saattaisi koko putkistoa vaihtamalla hävitä se toinenkin kuoppa, mutta olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen. Toi "alakuoppa" oli tärkeämpi hoitaa pois, kun se on just siinä matkavauhdin ohitustilanteessa käytetty. Alavääntöä on kyllä reilusti, 100 Nm ylittyy jo 2000 rpm:llä, eli lähes tyhjäkäynnistä lähtien voimaa kyllä piisaa, koko kierroslukualue on suht tasainen ja parannusta tuli koko alueelle. Moottori vastaa nyt myös erittäin nopeasti kaasuun. Äänet ei ole erityisen kovat nuo vaimentimet poissa, kun FJR ei ole muutenkaan mikään kierroshuutaja.
 
Huvikseen muuten vertailin noita omia käppyröitä Click MCN:n testeihin Performance index.
FJRssä siis takapyörästä reilut 131 Nm ( 97 lbft) ja 133 hp sekä 100 Nm /2000 rpm. Ton MCN listan mukaan yhdessäkään vakiopyörässä kumpikin arvo ei ylitä FJRää (sivulla 4 on TOP10 sekä teholle että väännölle). Siis jos hepoja on enempi, niin vääntöä vähempi kuin FJRssä ja päinvastoin. Esimerkiksi Hayabusa jää väännössä ja Rocket III tehossa. Ja kun jo vakiona FJR kiihtyy 0-60 mph 2.97 sek (pesee ton listan mukaan Rykkösen), niin viripalikoilla vois pestä aika monen muunkin. Uusinta Kawa 1400:sta ei tuossa listassa ole, mutta siitä en ole nähnyt mitattuja lukemia takapyörältä.
Elikkäs aika yksinkertaisin konstein FJRstä saa kyllä melko tyylikkään pelin, joka ei jalkoihin jää vakionakaan  
cool.gif
 
Tullee ajankohtaiseksi vastaava omaanikin tuossa kevväämmällä, ellei sitten tule vaihdettua vajaasylinteriseen, lähinnä TÄMÄ on alkanut häiritä keskittymistä. Kyllähän Fjärrällä tuntuisi ehtivän näin vakionakin, vaan jokin se aina pistää noita kulkuneuvoja piristelemään, tuppaa olemaan sama autojenkin kanssa.
sanoi:
Siis jos hepoja on enempi, niin vääntöä vähempi kuin FJRssä ja päinvastoin. Esimerkiksi Hayabusa jää väännössä ja Rocket III tehossa. Ja kun jo vakiona FJR kiihtyy 0-60 mph 2.97 sek (pesee ton listan mukaan Rykkösen), niin viripalikoilla vois pestä aika monen muunkin.
Vartoos vaan, jahka kikserin käppyrät ja varttimailiajat löytää tiensä tännekin...
 
Back
Ylös