• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

fjr renkaat

suzuki_GS1100G

New member
Tere!

Ostin kesällä 2010 FRJ mallia 2008.

Renkaina oli tehtaalta Metzelerin Z6 edessä ja takana.

Eturengas kesti noin 8000 km, takarengas yli 10 000 km. Takarengas pyörii vielä alla, joten en tiedä vielä lopullista ajomäärää renkaalle.

Tilasin Saksata uudet renkaat eli Michelin Pilot Road eteen ja taakse. eturenkan olen siis jo alle vaihtanut. noin 2000 km ajaneena vaikuttaa siltä, että Pilot Road kestää paremmin kuin Z6.

Ja sitten kysymykseen.
biggrin.gif


Pilot Road rengas on suositusten mukainen. Olemme lähdössä Italiaan noin 9000 km ajokeikalle ja pikkasen epäilyttää, että kestääkö tuo Pilot Road alla koko reissua, kun se ei taida olla vahvistettu.

Olenko pahasti väärässä?
Onko kellään kokemusta tuosta pilot roadista fjr:n takarenkaana? Lähinnä kiinnostaa tuo renkaan kesto kaksi päällä ajettaessa.
 
Ensiksikin onnittelut parhaasta rengasvalinnasta kys. pyörään. Toisekseen surunvalittelut sen johdosta että FJR:n alle ei saisi missään nimessä asentaa reunavahvistamattomia renkaita, ajoit sitten yksin tai kaksin. Jo pyörän omamassa edellyttää sitä. Jokaisen vastuullisen rengasmyyjän tulisi tämä tietää.

Vastauksena kysymykseesi: Epäilen ettei kestä. Toisaalta uuden rengassatsin saat euroopasta edullisemmin alle joten väliäkö tuon vaihdatatko matkalla vai heti kotiin palattuasi.

Turvallista matkaa joka tapauksessa.

T: viisi sarjaa kaudessa aikanaan FJR:llä kuluttanut  
tounge.gif


ps. Onhan kyseessä nimenomaan Pilot Road 2 ?
 
Taisin ostaa sulta etukatteen syksyllä 2010 ja silloin neuvoit tuon renkaan hommaamaan.

Tota joo siis ei ole pilot road 2. Hinnan huumassa ja pienessä kahvakuumeessa kun tilasin, niin unohdin tarkistaa tuon vahvistuksen.

Eteen pistin tuon pilot roadin jo, taakse ajattelin varmistaa, ennen asentamista. No pistän ton Saksasta tilaamani renkaan myyntiin ja tilaan sitten uuden renkaan taakse, että kestää ajaa.

Ei viitsisi etsiä Italian alpeilta renkaita heti kun sinne asti päästään. Kun tuo kielikään ei oikein suju.
 
Mun neuvo on että vaihda ennen reissua alle eteen ja taakse uudet Pilot Road 2 2ct reunavahvistettuina ja kiskokaa niillä se reissu. Seuraavaks voit vaihtaa takas alle ne nyt olevat ja ajaa ne loppuun suomessa. Reunavahvistus vähentää oleellisen huimasti peräpään soutamista mutkissa, erityisesti isolla kuormalla.

2ct:ssä keskiosa on kovempi ja reuna-alueet pehmeämmät jolloin tourinkilsoja saa enemmän mutta mutkapitoakin tarvittaessa löytyy niin että saa helpostiu painella kurvit tapit maata piirtäen, eikä edes tee tiukkaa.

Mites sulla se jousituksen säätö mitä sillon rukattiin, alkoko se löytyä paikalleen ?
 
Etupään jousitusta säädettiin vielä lisää ja ajo vaan paranee.

Nyt on jousen esijännitys kireimmillään ja muut säädöt testissä.

Takaa ilmeisesti ei pysty säätämään esijännitystä?

Pyörän ajettavuus muuttui säädön jälkeen aivan kuin ajaisi uudella mopolla taas. Suosittelen muitakin fjr kuskeja säätämään alustan OMAN painonsa mukaan.

Pitää miettiä tuota rengasasiaa. Yksi rengaskauppias (motoristi itsekin) oli sitä mieltä, että pilot roadit kestää sen Italian reissun.

Nuo pilot road 2 renkaat vaan ovat pikkasen kalliita. Tosin sain hyvän tarjouksen myös tuosta uudesta pilot road 3 renkaasta. Sekin on yksi vaihtoehto.
 
Yksin tuo varmaan vielä menisi noilla renkailla, mutta kun kerta 2 päällä on reissu, niin kannattaa vaihtaa vahvistetut! Ainakin taakse kannattaa vaihtaa vahvistettu malli.
 
Etupään jousitusta säädettiin vielä lisää ja ajo vaan paranee.

Nyt on jousen esijännitys kireimmillään ja muut säädöt testissä.

Takaa ilmeisesti ei pysty säätämään esijännitystä?

Pyörän ajettavuus muuttui säädön jälkeen aivan kuin ajaisi uudella mopolla taas. Suosittelen muitakin fjr kuskeja säätämään alustan OMAN painonsa mukaan.

Pitää miettiä tuota rengasasiaa. Yksi rengaskauppias (motoristi itsekin) oli sitä mieltä, että pilot roadit kestää sen Italian reissun.

Nuo pilot road 2 renkaat vaan ovat pikkasen kalliita. Tosin sain hyvän tarjouksen myös tuosta uudesta pilot road 3 renkaasta. Sekin on yksi vaihtoehto.
Lueppa toi mun juttu tuolta öhliss fjr:ään. Kyllä sinne takaiskariin pystyy aika paljon muutosta tekee ja kaiken kukkuraksi vielä aika edullisesti.
062802moto_prv.gif
 
Ensiksikin onnittelut parhaasta rengasvalinnasta kys. pyörään. Toisekseen surunvalittelut sen johdosta että FJR:n alle ei saisi missään nimessä asentaa reunavahvistamattomia renkaita, ajoit sitten yksin tai kaksin. Jo pyörän omamassa edellyttää sitä. Jokaisen vastuullisen rengasmyyjän tulisi tämä tietää.

Vastauksena kysymykseesi: Epäilen ettei kestä. Toisaalta uuden rengassatsin saat euroopasta edullisemmin alle joten väliäkö tuon vaihdatatko matkalla vai heti kotiin palattuasi.

T
Renkaat Italiasta?
Olen niinikään lähdössä Italiaan FJR:llä jussia ennen. Pyörä menee rekalla edeltä, mutta gummit menee vaihtoon ennen lähtöä tai reissun aikana. Onko kenelläkään kokemuksia pohjoisen Italian rengasliikkeistä ja hinnoista? Misukkan PR2 CT olisi kanssa mielessä.
 
Onkos jollakulla ajokokemusta Bridgestone 023GT tai Michelin Pilot Road 3 2CT kummeista FJR:n alla.
Ite ajanut Michelin Pilot Road 2 2CT:llä sekä Metzeler Roadtec Z6 Interact:lla ja molemmat toimii mutta kehitys kulkee.
 
Itse vaihdatin entiset vahvistetut Z6:t vahvistamattomiin ja pyörä muuttui kuin toiseksi; paljon mukavempi ja parempi ajaa! Rengasliikkeen kaveri sai onneksi käännettyä pääni, kun olisin halunnut uudet vahvistetut. Renkaan kantavuusluokka (edessä 58 ja takana 73) määrää sen minkälaiset renkaan pitää olla ja kaikki yleisimmät renkaat täyttävät tämän sanoi paljon mp-renkaita myyvän liikkeen myyjä. Vahvistettuja hän suositteli jatkuvasti kaksi päällä-paljon tavaraa tilanteisiin, itse ajan yksin, enkä vahvistettuja enää laita.
 
Tere,

Kellään kokemuksia Metzelerin Interact Z8 renkaista, semmonen viel kun näyttäis että takasen sais vahvistettuna mut etusta ei niin kestäneekö FJR:ssä kuinka hyvin... ?

Z6 Interactit(C ja G) ollu alla ja eipä niistä keksi pahaa sanottavaa...

-pete-
 
Itsekin takarengasta vaille, edessä on uusi metzeler jo. Eli misukan pilot road 2ct vahvistettuna taakse niin ei voi mennä metsään? Tarkoituksena kaksi viikkoa kiertää suomea eukon ja tavaroiden kera. Tuo nykyinen nakki on jo ehtoopuolella ja reissun jälkeen varmastikin finaalissa. Sen verran noviisimopoilija vielä että pelkään vesiliirtoja jos sattuu joku kaatosadekeli.
 
No niín, Italiassa on ajettu nyt reilu 5000 km ja fjr:ssä on alla Mezelerin Z6 vahvistettuna, edessä ja takana.

Paineet ovat pysyneet hyvin ja renkaat eivät ole kuluneet oikeastaan ollenkaan tai sitten kuluminen on ollut tasaista. Alpeilla kun ajellaan, niin mutkaa on edessä riittävästi.

Sellaisen huomasin tuosta eturenkaasta eli Z6:sta, että 60 ja 80 välillä etupää alkaa ravistamaan. Painot on tarkistettu ja eturengas ennen reissua vaihdettu pienemmät painot vaativaan eli ensimäinen rengas ravisti enemmän ja tämä nyt alla oleva hieman vähemmä.

Mahtaakohan tuo "ravistus" johtua renkaassa olevasta mutkittelevasta keskiurasta?

Muuta syytä en ravistukselle enää keksi. Onko muilla vastaavaa kokemusta.

Matka jatkuu ja keli hellivät koko ajan on ollut 20 - 25 astetta lämmintä. Tällä hetkellä ollaan Gardalla, täältä sitten Bormioon ja sieltä Stelvion kautta suomeen.
 
Itsekin takarengasta vaille, edessä on uusi metzeler jo. Eli misukan pilot road 2ct vahvistettuna taakse niin ei voi mennä metsään? Tarkoituksena kaksi viikkoa kiertää suomea eukon ja tavaroiden kera. Tuo nykyinen nakki on jo ehtoopuolella ja reissun jälkeen varmastikin finaalissa. Sen verran noviisimopoilija vielä että pelkään vesiliirtoja jos sattuu joku kaatosadekeli.
Suosittelen avoimesti ja suoraan että vaihda aina etu- ja takanakki samaan aikaan. Ero on kuin ostaisit uuden mopon, verrattuna siihen että vaihtelet eri aikaan ja -järjestyksessä...
 
Etunakki on vaihdettu edellisen omistajan toimesta vajaa vuosi sitten jonka jälkeen ei ole paljoa ajettu ja uudelta se vielä näyttääkin. Vaan entäs eri merkkien sekoitus? Metzeler Z6 on näemmä nyt edessä.
 
Oman FJR:ni alle vaihdettiin PR2:t Z6:n tilalle jussiviikolla viime vuonna ,ajettuna Z6:lla oli n.8km, pintaa ois ollu maks. 2-3tkm jäljellä.

Pr2:t kestivät kokonaisuudessaan 15tkm, josta 7 km viime kesän Espanja-Ranska-Sveitsi turneella kuumissa oloissa, 1 x satakilonen + kamat, loput suomessa matka-ajossa. Nyt alle vaihdettiin 30.5 Pr3:t joilla nyt n. 3tkm ajokokemusta, aivan loistavat... pyörä kääntyy kuin ajatus...jos vielä kestävät pidempään kuten luvassa on niin sekin extraa..

Ite teen ainakin, että aina uudet alle kun pidempi reissu, jos vähänkin epäilyttää etteivät kestä koko reissua, vanhat naulaan, alle sitten joskus jos viittii enää...
Ite en viitti tuhlata 1 ajopäivää etsien rengaskauppaa reissussa...ehkä tilanne eri jos on tiedossa joku varma aika/paikka, josta voi etukäteen varata..
 
Ajoin ensiasennus Z6:lla 17 300 km pääosin kaksi päällä ja Euroopassa, mutta kyllähän eturengas oli ihan sakon rajalla ja takarengas vähän vielä kuluneempi. Sillä perusteella uudet Z6:n vahvistetut tilalle.
 
Nyt alle vaihdettiin 30.5 Pr3:t joilla nyt n. 3tkm ajokokemusta, aivan loistavat... pyörä kääntyy kuin ajatus...jos vielä kestävät pidempään kuten luvassa on niin sekin extraa..
Vaihdatin myös omaani Pr3:set ja täytyy sanoa, että kyllä menee keveesti kurviin nyt tuo pyörä. En tiedä kuinka paljon pelkästään uuden ja vanhan renkaan ero profiilissa vaikuttaa ja minkä verran Pr3:en.
 
Pr2:t kestivät kokonaisuudessaan 15tkm, josta 7 km viime kesän Espanja-Ranska-Sveitsi turneella kuumissa oloissa, 1 x satakilonen + kamat, loput suomessa matka-ajossa. Nyt alle vaihdettiin 30.5 Pr3:t joilla nyt n. 3tkm ajokokemusta, aivan loistavat... pyörä kääntyy kuin ajatus...jos vielä kestävät pidempään kuten luvassa on niin sekin extraa..
Ei nuo PR2:t ihan loppu olleet, turvallisen puolella tuli vaihdettua, sekä siksi, että PR2:n takaseen kulut kotimaan matka-ajossa aika tasainen osuus, joka kurvisssa tuntui epämiellyttävänä, varmaan paineet olleet vähän turhan alakantissa..Kallis settihän tuo PR3:n alle vaihdettuna 415 ekee, Y-Centerissä.

Kulumiseen vaikuttaa varmasti suomessa ajoajankohta paljon, ite ostin pyörän lokakuussa 2009 (Z6:t oli just vaihdettu) ja ajoin tuon 8tkm Huhtikuu-kesäkuu jaksolla, jolloinka tie karkeimmillaan..
 
Back
Ylös