fjr renkaat

Tänne myös vaihtui taakse PR3 tänään ja eihän tuota enää tarvitse kurviin käskeä yhtään, taittuu kuin itsestään. Vanha metukka oli tosin niin kantikkaaksi kulunut kun pyörän ostin ettei ole kokemusta mistään muusta uudesta renkaasta.

Odotan mielenkiinnolla kuinka pitkään tuo kestää. Hetikohta lähdetään vajaa 3000km suomirundille eukon ja kamojen kanssa.

Painetta on nyt se 2,8-2,9...
 
Niin se taittu kaikilla uusilla renkailla, to on kyllä aika hyvä syömään rengasta, tuokin pyörä
 
Onkos jollakulla ajokokemusta Bridgestone 023GT tai Michelin Pilot Road 3 2CT kummeista FJR:n alla.
Ite ajanut Michelin Pilot Road 2 2CT:llä sekä Metzeler Roadtec Z6 Interact:lla ja molemmat toimii mutta kehitys kulkee.
Ite ajanut viimeksi Z6 Interacteilla (G+C), tänään alle Bridgestone BT-023GT:t.
Renkaan pintoja karhennettu 320km, vielä ei voi muuta sanoa kuin että pitkittäispaikkausten saumojen ylityksissä ei "venkurointia", ainakaan näillä tuoreilla gummeilla.
Tuosta mutkaan taittumisesta olen samaa mieltä kuin /\ verrattuna loppuunajettuihin.
 
No niín, Italiassa on ajettu nyt reilu 5000 km ja fjr:ssä on alla Mezelerin Z6 vahvistettuna, edessä ja takana.

Paineet ovat pysyneet hyvin ja renkaat eivät ole kuluneet oikeastaan ollenkaan tai sitten kuluminen on ollut tasaista. Alpeilla kun ajellaan, niin mutkaa on edessä riittävästi.

Sellaisen huomasin tuosta eturenkaasta eli Z6:sta, että 60 ja 80 välillä etupää alkaa ravistamaan. Painot on tarkistettu ja eturengas ennen reissua vaihdettu pienemmät painot vaativaan eli ensimäinen rengas ravisti enemmän ja tämä nyt alla oleva hieman vähemmä.

Mahtaakohan tuo "ravistus" johtua renkaassa olevasta mutkittelevasta keskiurasta?

Muuta syytä en ravistukselle enää keksi. Onko muilla vastaavaa kokemusta.

Matka jatkuu ja keli hellivät koko ajan on ollut 20 - 25 astetta lämmintä. Tällä hetkellä ollaan Gardalla, täältä sitten Bormioon ja sieltä Stelvion kautta suomeen.
Samanlainen ravistusongelma omassa FJR -08:ssa. Alkoi, kun vaihdoin uudet renkaat Metzeler Roadtec Z6 vahvistetut eteen ja taakse. Pahiten ravistaa 80 km/h molemmin puolin mutta tuntuu myös hiljaisemmassa ajossa. Ensin epäilin ohjauslaakeria mutta ei ollut löysällä. Sitten vaihdettiin eteen vahvistamaton Z6 mutta ei helpottanut. Palautettiin vahvistettu takaisin tasapainotukset uusittuna ja samalla huomattiin toisen etuiskarin tiivisteen vuotaminen. Vaihdettiin tiivisteet ja uudet öljyt molempiin iskareihin. Ravistaa edelleen. Nyt aloitan säätöjen hakemisen, jos sieltä löytyisi helpotusta ravistukseen.

Uudesta lähtien pyörässä on ollut joka kesä uudet Metzelerin Z6:t mutta vahvistamattomat ja on ollut ilo ajaa. Menee kuin juna. Ajelen enimmäkseen yksin eli ei raskasta kuormaa. Nyt siis vahvistetut Z6:t alla n. 3 tkm ja ärsyttävä ravistus häiritsee. Ideat alkaa loppumaan, joten hyviä ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Pyörää ei ole kuitenkaan tarkoitus vaihtaa
smile_org.gif
 
No niín, Italiassa on ajettu nyt reilu 5000 km ja fjr:ssä on alla Mezelerin Z6 vahvistettuna, edessä ja takana.

Paineet ovat pysyneet hyvin ja renkaat eivät ole kuluneet oikeastaan ollenkaan tai sitten kuluminen on ollut tasaista. Alpeilla kun ajellaan, niin mutkaa on edessä riittävästi.

Sellaisen huomasin tuosta eturenkaasta eli Z6:sta, että 60 ja 80 välillä etupää alkaa ravistamaan. Painot on tarkistettu ja eturengas ennen reissua vaihdettu pienemmät painot vaativaan eli ensimäinen rengas ravisti enemmän ja tämä nyt alla oleva hieman vähemmä.

Mahtaakohan tuo "ravistus" johtua renkaassa olevasta mutkittelevasta keskiurasta?

Muuta syytä en ravistukselle enää keksi. Onko muilla vastaavaa kokemusta.

Matka jatkuu ja keli hellivät koko ajan on ollut 20 - 25 astetta lämmintä. Tällä hetkellä ollaan Gardalla, täältä sitten Bormioon ja sieltä Stelvion kautta suomeen.
Samanlainen ravistusongelma omassa FJR -08:ssa. Alkoi, kun vaihdoin uudet renkaat Metzeler Roadtec Z6 vahvistetut eteen ja taakse. Pahiten ravistaa 80 km/h molemmin puolin mutta tuntuu myös hiljaisemmassa ajossa. Ensin epäilin ohjauslaakeria mutta ei ollut löysällä. Sitten vaihdettiin eteen vahvistamaton Z6 mutta ei helpottanut. Palautettiin vahvistettu takaisin tasapainotukset uusittuna ja samalla huomattiin toisen etuiskarin tiivisteen vuotaminen. Vaihdettiin tiivisteet ja uudet öljyt molempiin iskareihin. Ravistaa edelleen. Nyt aloitan säätöjen hakemisen, jos sieltä löytyisi helpotusta ravistukseen.

Uudesta lähtien pyörässä on ollut joka kesä uudet Metzelerin Z6:t mutta vahvistamattomat ja on ollut ilo ajaa. Menee kuin juna. Ajelen enimmäkseen yksin eli ei raskasta kuormaa. Nyt siis vahvistetut Z6:t alla n. 3 tkm ja ärsyttävä ravistus häiritsee. Ideat alkaa loppumaan, joten hyviä ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Pyörää ei ole kuitenkaan tarkoitus vaihtaa
smile_org.gif
Terve,

Mulla oli jonkinmoista pientä vatkausta johtuen väljistä etuputkista eli parivuotta sit vaihoin uuteen ja 4tonnin kohal hokasin että klappas reilusti etupumpuista. Jammucentteris vaihtoivat uudet liukuholkit sisälle mut klappaus jatku jonka johdosta jaappanist tuli takuuseen uus etupää...(parin kuukauden tappelun jälkeen)
smile_org.gif
Nyt 35 tkm ajettu lisää eikä moisia ongelmia oo tullu enään...

-pete-
 
Päivitetääs tätäkin ketjua.
Ajanut tonnin Dunlop RoadSmart 2:lla ja hoitavat hommansa eleettömän ammattimaisesti, jos sama tuntemus jatkossakin niin yksi parhaista FJR:n jos kympin vielä kestävätkin; paineet 2,9 ja 3,1.
Vertailukohteina Mic PR2, Mez Z6 ja Bri 023; mun ajotyylille sopii tämä Dunloppi näistä parhaiten mutta onhan se näistä tuoreinkin vaikkei toi Bri vanha ole sekään.
 
Täällä oli myös alla Dunlopin Roadsmartit ja parhaat kumit mitä FJR:n alla on ollut. Ja nimenomaan "oli", vain vajaat 400 km ehdin Dunlopeilla ajella, kun takarengas puolityhjänä, naulahan siellä oli pystyssä.
Tämä tapahtui päivää ennen Alppireissulle lähtöä, enkä ehtinyt siihen hätään saamaan uutta Roadsmartia taakse, laitoin sitten tilalle Continental RoadAttackin. Tuntuu vähän kulmikkaammalta ajettavalta kuin Dunlop. Tällä sekarengastuksella ajattelin kuitenkin ajaa niin kauan kuin kestävät, sitten taas uutta Dunlopia eteen ja jos tuon lävistetyn takarenkaan saisi rengasliikkeessä hyvin paikattua, niin se sitten uudestaan alle.
Mutta joo, erittäin herkästi ohjautuvat renkaat nuo Dunlopit, suosittelen! :orgmp:
 
Oon tonne johonkin toiseen ketjuun laittanutkin PR3:sta, nyt 3:t alla sitten 2011 kesäkuun (yhdet puoli ajetut on tallissa odottamassa sopivaa väliä), edellisillä ajettiin n. 11tkm, vielä ois päässy 2-3 tkm, mutta vaihdoin ennen reissua jussin jälkeen, nyt noillakin on 3tkm takana.
Ensimmäiset Metzit kesti 8tkm. PR3 oon muuten tyytyväinen, mutta eturengas kuluu aavistuksen verran aalloille loppuvaiheessa aiheuttaa, joka havaitsematonta tärinää, mutta huomaan pikku puutumisena käsissä, sadepitävyyttä tullut nyt testattua Autobahnilla oikein kunnolla ja tuntuu olevan kuten luvataan, hyvä.
 
Kesän lopulla tuli renkaan vaihto ajankohtaiseksi ja tilasin Saksasta uudennut kumit eteen ja taakse ja valmistajana oli Metzler ja tyypiksi valitsit vahvistetut Z8:t. Saatuani renkaat alle alkoi outo sykleittäin toistuva värinä eli n. 80 nopeudessa n. sekunnin välen tuleva värinä ja nopeuden ollessa hiljaisempi aikaviive myös pidempi.
Kun nopeus on 100 tai enemmän niin värinä on silloin jo aika yhtäjaksoista ja pikkuhiljaa alkoi häiritä.
Siksipä taitaa ensi ajokaudelle vaihtua renkaat ja merkki, vaikka ovatkin uudet, mutta tuo värinä on häiritsevää pidemmän päälle.
Onko kellään tullut vastaan vastavaa ja jos on niin oliko syyllinen etu- vai takarengas?
Löysin netistä yhden sivun. jossa oli tuosta ongelmasta kirjoitus ja siinä oli syyllinen takapään rengas:

http://www.panfun.fi/smf/st-1300-renkaat/104/vahvistetut-renkaat-ja-koko/1257/
 
Viimeksi muokattu:
Jos on semmonen koko pyörän läpi (tapit varsinkin) tuleva värinä/"jurina", tarkista ihan ekaksi ketjut - kireys, mittaa monesta kohti ja kurkkaa eturattaan kunto.
Tuommosta on tullu joskus kun on ketju ikänsä ehtoolla, vähän erikohista venyneenä. Saattaa myös korostua jos vähän muuttaa ketjun kireyttä.

Jos laskin oikein, renkaat pyörii 80km/h vauhdilla vajaa 12 r/sek, eikä renkaiden halkaisijoiden ero taida olla tarvittava n 9-10% jotta kerran sekunnissa osus esim pieni epätasapaino (tai jos rengas ei oo vanteella kunnolla, tai on runko vikaa) kohilleen toisiinsa et täristäsivät yhteen.

toki jos ketussa ei mitään oo nin sit kattosin silti ensin tasapainot, ja samalla siinä pyöritellessä silmämäärin renkaan muodon ja pyöreyden ja istumisen vanteella.

Ominaisuudeksi en oikein jaksa tuommosta uskoa.
 
Kesän lopulla tuli renkaan vaihto ajankohtaiseksi ja tilasin Saksasta uudennut kumit eteen ja taakse ja valmistajana oli Mezler ja tyypiksi valitsit vahvistetut Z8:t. Saatuani renkaat alle alkoi outo sykleittäin toistuva värinä eli n. 80 nopeudessa n. sekunnin välen tuleva värinä ja nopeuden ollessa hiljaisempi aikaviive myös pidempi.
Kun nopeus on 100 tai enemmän niin värinä on silloin jo aika yhtäjaksoista ja pikkuhiljaa alkoi häiritä.
Siksipä taitaa ensi ajokaudelle vaihtua renkaat ja merkki, vaikka ovatkin uudet, mutta tuo värinä on häiritsevää pidemmän päälle.
Onko kellään tullut vastaan vastavaa ja jos on niin oliko syyllinen etu- vai takarengas?
Jostain löysin blokin ja vaikka onkin pannareilla, jossa oli tuolle rengasmerkille värinä oli ominaista, että eturengas aiheuttasi tuon värinän, mutta mene ja tiedä?

http://www.panfun.fi/smf/st-1300-renkaat/104/vahvistetut-renkaat-ja-koko/1257/

Mulla on nyt kanssa Z8 Fjr:ssä alla ja ajanut niillä jo muutaman tonnin. HETI renkaitten asennuksen jälkeen ajoon lähtiessä huomasin mainitsemasi "resonanssivärinän" jo 50-80 km/h välillä, joka tietysti ihmetytti kovasti.

Värinä oli oikeesti häiritsevää ja mietin jo sitäkin, että onko kardaani, mikä jurnuttaa. Päädyin kuitenkin heti siihen, että värinä aiheutuu juuri alle laitetuista Z8 renkaista.
Tänä kesänä pyörässä on ollut sitä ennen Z6:sta ja PR2:sta alla ja mikään ei ole aiheuttanut vastaavaa värinää. Kyseinen värinä ei tullut mitenkään erityisesti stongaan vaan tuntui, että "runko" värisi erityisesti tuolla nopeusalueella. Jätin asian sikseen ja ajettuani noin pari tonnia huomasin, että kyseistä "resonanssivärinää" ei enää esiintynyt. Eikä ole sen jälkeenkään ja rengas on muuten toiminut moitteettomasti.
Mene ja tiedä sitten, mikä noissa renkaissa aiheuttaa kyseisen värinän. Sitä en osaa sanoa, mutta niin samanlainen oireilu oli omassa pyörässä, kuin sinullakin Z8 asentamisen (molemmat) jälkeen.
 
Siis tuleeko sulla värinöitä sarviin vai ravistaako etupää kumpaa tarkoitat?

Sarviinkin tulee värinöitä välillä ja tuntuu,että koko runko värisee ja siksi en ole oikein pystynyt paikallistamaan onko etu- vai takapää vai molemmat, joista tuo häiritsevä värinä tulisi.
Takapäästä (rungon värinä huomioiden) minusta kuitenkin tulisi tuo värinä suurimmalta osin, joten olisiko rengas oikeasti syyllinen vai olisiko takapään takaisin laitossa tapahtunut jotain, joka voisi olla jollain tavalla syyllinen tuohon värinään?
Tosin tuon asennuksen epäonnistumisen voinee sivuuttaa tuon tonnijammun jutun perusteella, kun samalla rengasmallilla ja tyypillä oli juuri samat ongelmat ja en ole vielä ehtinyt asennuksen jälkeen ajella kuin ehkä n. vähän yli 1000km ja loput ennen tuota parin tonnin mahdollista rajaa tulee sitten vasta seuraavalla ajokaudella ja toivonkin, että värinät olisivat sitten siinä eli rengastyyppi tarvitsee jonkunlaisen sisäänajon?

Ennen mulla oli alla Z6:set ja silloin kulki kuin juna ei minkäälaisia värinöitä ainakaan renkaiden kohdalta. Ainoa mitä tuli silloin ja tulee vieläkin oli ja on n. 3000r kohdalla tuleva tärinä, mutta sen kai aiheutta kone itsessään, kun se ei esiinny kuin tuolla yhdellä kapealla kierrosalueella ja kuuluu siten jammun ominaisuuksiin?
 
Viimeksi muokattu:
[/QUOTE]Ennen mulla oli alla Z6:set ja silloin kulki kuin juna ei minkäälaisia värinöitä ainakaan renkaiden kohdalta. Ainoa mitä tuli silloin ja tulee vieläkin oli ja on n. 3000r kohdalla tuleva tärinä, mutta sen kai aiheutta kone itsessään, kun se ei esiinny kuin tuolla yhdellä kapealla kierrosalueella ja kuuluu siten jammun ominaisuuksiin?[/QUOTE]

Minulla Z6 etunen ravisti 160kmh sen verran ettei uskaltanut kovempaa ajaa,takarengaskin oli melkoisen levoton mutta taisi johtua siitä että oli kulunut kulmikkaaksi.

Nyt alla PR2 ja etusen ravistelut jäi pois.

3000rpm "jyristää" minullakin -01 malli.
 
Nostetaan tätä ketjua välillä vaikka jutut on jo kauan sitten kirjoitettuja.

Michelin pilot road 3 tuntuu sen verran hyvältä renkaalta, että ajan vielä seuraavankin kesän vastaavilla renkailla. Kilometrit taitaa olla tuolla alla olevalla rengasparilla nyt liki 15 000 ja ajattelin alkukauden vielä noilla körötellä.

Eturengas tosiaan kuluu jossain määrätyssä vaiheessa ihan ihmeellisille kuvioille, noiden lamellien takia, mutta ajettavissa pyörä silti on.

Tosta tärinästä sen verran, että silloin kun Italissa poikettiin, niin värinät loppuivat jossain vaiheessa.

Kaveri mainitsi, että Yamahan tyypillinen vika on kuulemma se, että etusen kun vaihtaa, niin pitää katsoa akselin suoruus....

Hitsi kun ei tiedä nyt osien nimiä, jotta voisi kuvailla....

Juu sii ne kaksi osaa joiden läpi etuputket kulkee ovat ilmeisesti eriasennoista tai jotain. Eli jos tuollaista "voplausta" tuntuu etupäässä, niin pitää löystää akseli sekä ne kiinnikkeet etuputkien kiinnikekolmioista. Sitten akseli kireelle ja sen jälkeen etuputket myös kireelle....

En ole itse tuota temppua kokeillut, mutta pitää joskus kokeilla.

Ja sori, etten oikein osannut selittää, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä yritin ajaa takaa.
 
Pari vuotta olen PR3:lla ajanut ja tykänny olen. Märällä ja sateella olen ollut arka, melkein tasajalkaa mennyt kaarteet. PR3:et päällä, niin luottamus kasvanut ja mutkat märälläkin ihan eri tahtia kun ennnen.

Pakko kokeilla välillä muita kumeja. Hyllyssä Contin Sport Attack2 jo odottamassa ja tarkoitus olis vetää siivu myös uudella misukalla, eli Pilot Power 3:lla.

PR3:n etusta, en ole edes loppuun ajanut, vaan vaihtanut suosiolla sarjana uusiin. Muodottomaksihan tuo PR3:n etunen menee kun on leikattu ristiin rastiin kumi auki.

Hyvähän tuo etukolmio on löysätä ja linjata etupää uuteen uskoon, jos alkaa häiritä menoa.
 
Sain mahdollisuden kokeilla erilaisia renkaita FJR:ssä kuluneen neljän viikon aikana.
Kelit on ollut aika sekavat, eli kaikilla on tullut ajeltua kaikessa muussa paitti lumessa.

Bridgestone Battlax, T30 EVO.
Metzeler Roadtec, Z8 Interact.
Continental Road Attack, 2GT.

Vakiorenkaana ollut jo jonkin aikaa Michelin Pilot Road, 4GT.

Toi Bridgestone oli mun pyörässä huono, epävakaa ja pelottava vesikeleissä.
Aiemmassa pyörässä Metzeler oli aivan karmea, tässä nykypyörässä tuntui toimivan ihan hyvin ja vakaasti ja vesipitokin oli ihan uskottava.
Continental ei ollut mikään mutkapätkärengas eikä vesikeleille sopiva. Isolla tiellä kuivilla keleillä ihan hyvä rengas.
Pilot Road oli ehdottomasti paras, ehkä siihen oli tottunut vakiorenkaana ja sateellakin uskalsi ajella rohkeammin. Pilot Road oli myös ehdottomasti paras motareilla kaatosateessa.

En ainakaan toistaiseksi vaihda merkkiä ja mallia FJR:ssä vakiorenkaana, se olkoon Michelin Pilot Road 4GT.
 
aivan sama mielipide gt4 on fjr:n sopivin ....
kumi jonka kanssa ei tarvi odotella yllätyksiä
 
Back
Ylös