• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

FLHRC Road King Classic

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja basic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajattelin viedä kilpeä pikkasen taakse ja alas. Siiten kallistaa eteen päin se mitä tarvii... Toistaseksi suunnitelma, kunhan pääsen tässä joskus pajalle mallailemaan, niin katotaan miten toimii...

Taakse kallistaminen olis hirmu helppoa, mutta se näyttää eri pöljältä kun tarakka ei ole paikallaan. Ite ajattelin sitä tarakkaa käyttää vain kun on tarve, tai jotain...
 
Mulle on tulossa tarakka joka kiinnitetään pikairroitettavaan sissyyn, eli koko selkänoja-teline hökötys on helposti irroitettavissa, kun ei tarvetta/kyytiläistä. Kilven saa siirrettyä pari-kolme senttiä taaksepäin ja kun sitä kallistaa eteenpäin, saattaa mennä juur ja juur telineen alle. Sais nyt vaan sen telineen, että pääsis kokeilemaan. Jos ei tuo onnistu, niin on kait sitte pakko siirtää kilpi lampun alle. Tuonne oon nähnyt monen laittaneen kilven touring-malleissa.
 
Nyt on sitten virallisesti sisäänajettu ja sen johdosta huollettu Loimaalla.

Täydellä kaasulla kun tuota käskee niin ei tapahdu juuri mitään. Ei siis mikään vauhtihirmu. Kulkee toki, mutta lipuu hiljalleen eteenpäin. Kaikkea en tahdo saada irti kun on kuusi vaihdetta, ensimmäistä kertaa elämässä joudun sotkemaan noita pykäliä noinkin kiivaasti. Aiemmissa kun on ollut viisi ja ydessä neljä pykälää. Kumma juttu, mutta tuohon kudenteen ei tahdo tottua ainakaan ihan noin vain. Olenko erityisen typerä vai muuten vaan kehityskelvoton?

Etuakselin päihin asensin kromitatit. Ne akselinpäät oli mukamas rumat. No nyt on rumemmat, sillä tatit on aika suuret. Ehkä ne tippuu vauhdissa jossain kohtaa; en jää suremaan.

Kuryakynin kalanpyrstöt asensin kans vakioputkiin. Hirmu hienot on. Jopa siinä määrin että melkein kuin äänetkin olis parantunut samalla (ei niille äänille mitään tapahtunut, kirjoittajan mielikuvitus on vain tehnyt tepposen).

Kingi kallistuu laisekseen yllättävän reippaasti, odotin vähäisempää, mutta sain enempi, näin ollen on syytä olla onnellinen.

Takaiskareita kannattaa pumpata minkä ehtii; sain pumpun ja annoin iskareille lisää ilmaa (ilma taitaa olla ameriikassa kallista koska niin kitsaasti olivat sitä tehtaalla laittaneet). Ajaminen, tai sen nautittavuus kasvoi huimasti. Ei pohjaa enää.

Rekisterikilpi odottaa vielä uutta paikkaa, ts. en ole keksinyt patettia sen uudelle kiinnitykselle. Muutamia ideoita on ja pajalla sitten joskus testaan niitä.

CTEK:n piuhat kiinnitin reippaasti akun napoihin, vain kuullakseni sen jälkeen että ei saa ladata kun on se CAN väylä pyörässä. No pitää ottaa tarkemmin selvää että saako vaiko eikö (Esson tietotoimiston vähemmistö oli sitä mieltä että saa, enemmistö tosin hannasi vastaan).

Joitan pikku juttuja pitäis vielä ruuvailla tänä kesänä, niistä sitten joskus lisää...
 
CTEK:n piuhat kiinnitin reippaasti akun napoihin, vain kuullakseni sen jälkeen että ei saa ladata kun on se CAN väylä pyörässä. No pitää ottaa tarkemmin selvää että saako vaiko eikö (Esson tietotoimiston vähemmistö oli sitä mieltä että saa, enemmistö tosin hannasi vastaan).
Senkus lataat, kunhan se CTEC on kytketty akulle molemmat piuhat. Se CAN-väytä tarkoittaa että siellä on kahden kieretyn piuhan linja joka päättyy päätevastukseen ja joka ohjailee sitten solmujen toimintaa jännite-eroilla ja solmut jakelee sähköä kohteille. Ei se pillastu sun CTEC:istä. Jos lataat akkua kun fillarista on virrat poikki niin CAN-väylä ja sen solmut etc ohjaimet edes tiedä sun latailuista ja ei ne silloin loukkaannu.
 
tarkista se jarruneste manuaalista kumpaa sen pitäisi olla. Tiedän omista vehkeistä, että 2005 oli DOT5 ja 2007 on DOT4. Ne eivät sovi yhteen vaan jos sotket niin menee kaikki tiivisteet ym. pilalle.
Muistan tosiaan, kun ostin Street Bobin, että juuri tuonna vuonna HD syystä taikka toisesta siirtyi käyttämään DOT 4 nesteitä. Sitä ennen DOT 5.

Etkös sä Mikkoyli hommannut siihen CVO matkalehmääsi sellaisen alustan jäykistäjän? Minkä firman valmistama tuo oli? Noita löytyy EBaysta aika monta erilaista ja erihintaista. Progressive Suspensionin kyhäämä on ainakin hinnaltaan sopiva.
Mennyt ohi tämä viesti, sori. Joo Progressive suspension touring linkin asensin. Se on ehdottomasti kannatettava palikka. Ei enää souda peräpää vaan menee kuin juna.
Olen nyt ajanut 4500 km Jimsin 131 koneella ja vasta nyt se alkaa herkistymään. Mekaaniset äänetkin ovat pienentyneet koko ajan. Radikaali parannus tuli kun vaihdoin nostajat Competition Camsin tekemiin. Jimsin omat piti hirveää meteliä.
Ruiskun säätöjä olen etsinyt edelleen. Pyörässä on Daytona Twintecin closed loop lambdoilla eikä siinä ole enää nakutuksenestoa. Sytkäennakkoa on pitänyt ottaa aika paljon myöhäisemmälle mukana tulleisiin karttoihin nähden. Nakuttaa herkästi. Eilen huomasin, että kone (varsinkin takapytty) lämpeni turhan paljon. Keväällä laitoin laihemmalle, mutta nyt laitoin takaisin kautta alueen AFR:ää noin 0,3 rikkaammalle. Nyt se on 12,5 täyskaasulla ja cruisatessa useimmin 13,3. Tyhjäkäynnillä 13,5. Alkaa olla aika hyvä.
 
-Ajettavuus on oikein hyvä, eikä toi vanhakaan runko mikään letkumainen ole. Pientä hermostuneisuutta huomasin ohituksissa, mutta tuo taitaa olla kulmikkaaksi kuluneen takanakin syytä. Alusta on kuitenkin mukava ja silti tukevan oloinen.
Kulmikkaaksi kulunut takanakki ja siihen alipainetta, niin saat todella karseat ajo-ominaisuudet RK:hon.

Mutta kun on Ok kumi ja siinä painetta riittävästi mutta ei liikaa (esim 2,5) niin menee kuin raiteilla.

Jos kumit on OK ja mutkittele niin sitten on kumiripustuksen kumit väljät, mutta jos sinulla on kulunut takagummi, niin siihen suuntaan kannattaa katsella. Tuo on sen verran painava peli että kulmalle ajettu alipaineinen rengas ei pidä ajolinjaa.
 
Takaiskareita kannattaa pumpata minkä ehtii; sain pumpun ja annoin iskareille lisää ilmaa (ilma taitaa olla ameriikassa kallista koska niin kitsaasti olivat sitä tehtaalla laittaneet). Ajaminen, tai sen nautittavuus kasvoi huimasti. Ei pohjaa enää.
Kannattaa pitää ilmaa. Ton aika pehmetä jos on kovin tyhjä, eikä nollapaine tainnut edes olla suositeltavaa. En kyllä muista että tehtaan ohjepaineella olisin saanut 2008:n takajousia pohjaamaan, edes tavaroiden kanssa.

Kyytiläisen kera kannattaa painetta nostaa. Ja olet varmaan sitten jo huomannutkin että tavallinen huoltiksen ilmapyssy ei sovi liittimeen, koska se on tarkoituksella jätetty "lyhyeksi".

Tarvikkeena saa käsipumpun, jolla ei riko vaimentimia, sillä pistoolilla tuo olisi hetkessä täydessä letkupaineessa...
 
Sain vihdoin ja viimein tuommosen säätöpumpun. Varsin kätevä laite! Eipä tarvinnut kauaa pumpata kun oli jo maksimipaineessa. RK Customissa on pikkasen kovempi (matalampi) takajousitus kuin RK Stanu ja Classic malleissa. Omassani laskin painetta tehdasasetuksista ja pyörästä tuli mukavampi ajettavuuden kärsimättä.

Postin pitäis polkasta mulle lähipäivinä uudet Pirellin Night Dragon renkaat. Saas sitte kattoa miten vaikuttavat ajettavuuteen, kunhan saan ne alle. Amerikan foorumeilla noita kumeja kovasti kehuvat touring-runkoistenkin alla ja edellisessä pyörässäni(Dyna) oli Night Dragon takarenkaana ja toimi siinä hienosti!

Edelleen olen erittäin tyytyväinen Kingiin! Sain juur vaihdettua kaikki öljyt(moottori, laatikko ja ensiöveto) laitteeseen. Olihan tuossa vaihdossa tosin pikku murhettakin: Vaihdelaatikon öljynvaihdon jälkeen huomasin ajon jälkeen, että kytkinvaijerin säätömutterin(siis puolesta välistä vaijeria) valuu öljyä,
crazy.gif
Luulin ensin että laatikossa on liikaa öljyä, vaikka laitoin sitä korjausmanuaalin mukaisen määrän. Osoittautui kuitenkin, että laatikon huohotusletku (transmission vent hose) oli tukossa. Kannattaa siis pitää silmällä tuota...
wink.gif


Jarrulitkut pitäis vielä vaihtaa pyörään, mutta tää taitaa jäädä myöhempään kesään, koska aattelin joka tapauksessa laittaa tohon teräspunosletkut ainakin etujarruihin. Jospa tulis noi vauhdin hillitsimet vähän tunnokkaammiksi... Tehoa jarruissa on kohtuullisesti, mutta ovat pikkasen äkkinäiset.
 
Nyt on runsas kolme tonnia ajettu ja pyörä alkaa olla aika tuttu. Ajo-ominaisuuksien suhteen olen yllättynyt positiivisesti. RK kulkee kuin juna ja ajaa lähes tulkoon itse itseään. Käyttötarkoitukseensa saakelin hyvä pyörä.
Tehoja toki saisi olla enempi. Tuntuu kohtalaisen laiskalta, vaikka papereiden mukaan voisi odottaa pikkasen enempi. Toki pyörä painaa enemmän kuin muunmaalaiset serkkunsa ja tämä syönee ne tehot.
Itse vertailen HD:tä 1500 Kawa VN vm1999, jollainen taannoin oli. HD tuntuu paremmalta kuin tuo japanialainen ja sekös yllättää. Oletusarvoisesti nuo jaappanilaiset kun on perempia ajaa sun muuta sellaista. Kawan runko oli löysä, jarrut mitä sattuu ja jousitus eri pehmyt verrattuna harrikkaan. Toki pyörien välillä on 11 vuotta kehitysversioeroa. Perstuntumalta ovat kuitenkin tehoiltaan aika lähellä toisiaan, vaikka harrikassa pitäisi olla sitä jonninverran enempi.
 
Täysin stocki TC on yllättävän duhaisen tuntuinen, hengityksen helpotus ja säätö ni paranee kummasti. Väinös on löysä runko, mä koeajoin taannoin ku luulin et voisin sellaisen ja mul on ollut vain vanhempia Härräköitä ja Väinön runko on jäykkyydeltään "spaghetti al dente" mikä muutenkin vaivaa valtaosaa putkirunkojapseista. Tollanen soffa-Härräkkä on yllättävän ketterä fillari ajossa.
 
Stonagan päällä oleva muoviläpyskä (se joka peittää stongan ruuvit) irtoaa näköjään aika nopsaan, aika hötöä muovia.
Joo. Mulla se putos ittekseen ajossa jossain kuopassa. Mutta kuinka ollenkaan se löytyi tankin kaaresta runkoputken päältä.

Lähes kaikki lukkokäpälät lukkotapeista murtuneet. Vetäisin sen takaisin kiinni kaksipuoleisella pehmeällä teipillä. Laitoin pehmeet siltä varalta jos tartee joskus irrottaa.

Et jos kuka ei ole tuota vielä hukannut, niin se kannattaa ainakin 2008 mallista nypätä irti ja laittaa lisäkiinnikettä.

Tosin tuo näyttää osalta jolla voi "personoida" pyörää, joten korvaavia peitelevyjä saattaa löytyä valikoimista.
 
Nyt on runsas kolme tonnia ajettu ja pyörä alkaa olla aika tuttu. Ajo-ominaisuuksien suhteen olen yllättynyt positiivisesti. RK kulkee kuin juna ja ajaa lähes tulkoon itse itseään. Käyttötarkoitukseensa saakelin hyvä pyörä.
Tehoja toki saisi olla enempi. Tuntuu kohtalaisen laiskalta, vaikka papereiden mukaan voisi odottaa pikkasen enempi. Toki pyörä painaa enemmän kuin muunmaalaiset serkkunsa ja tämä syönee ne tehot.
Juu. Yllättävän hyvä on ajaa niin mutkaa kuin suoraan ja vaikka ilman käsiä pidempiäkin matkoja kun on tuo cruise.

Ajo-ominaisuudet pilaa täysin kulunut ja vajaa takarengas, joten siitä kannattaa pitää huolta että vähintään ilmaa on riittävästi.

Matka taittuu ja ei tuo hassumpi ole kaupungissakaan.

Jos sinulla on vakiot europutket ja muut tavarat, niin itse tein nämä:

1) Tilasin jenkeistä ajamattomat keskilännen HD:n vakioputket $75 + rahti. Niissä on isommat reijät, ei katteja ja mukavat plopsotukset.

Näitä saa halvalla kun möykkähormit haluavat vaihdattaa ne jälleenmyyjällä kun pyörrä otetaan laatikosta. HD:han ei saa US lain vuoksi myydä pyöriä kuin US-laillisilla putkilla. Ero US ja Eurolaillisten putkien välillä on iso. HD kiertää EPA:n mittaustapaa. Eli putket pitää mukavasti ääntä pienillä ja keskikierroksilla mutta hiljenee testin käyttämillä korkeammilla kierroksilla ;-)

2) Sitten katsoin milloin euromallin pakokaasuläppä on auki (tyhjäkäynti) ja nykäisin liittimen irti.

3) Tilasin Xiedin välijohdot joissa on yksinkertaisesti parilla vastuksella toteutettu jännitteenjakaja sisällä. Muuttaa lambdan antamaa jännitettä siten että seos menee 14,7 -> 13,8 eli 8%. Perustaulukon mukaan tuon pitäisi lisätä sekä vääntöä etä tehoa noin 11-13%. Itselle lähinnä väännöllä merkitystä ja sillä että alkukäyrät ei hehku ihan punaisena.


http://www.nightrider.com/parts/

Ja mihin sitä roadkingillä nyt niin kiire olisi, sitähän on perillä jo kun istuu satulaan.
 
Jos sinulla on vakiot europutket ja muut tavarat, niin itse tein nämä:

1) Tilasin jenkeistä ajamattomat keskilännen HD:n vakioputket $75 + rahti. Niissä on isommat reijät, ei katteja  ja mukavat  plopsotukset.
Mistä tilasit nuo putket?
Oliskohan samanmoisia putkia Electraan vm-09 ? vai oisko jolloin ehdotusta putkista, joissa hyvä matala soundi eli ei mitää metallista räminää.... niin jo mitäs muuta kanattaa samalla vaihtaaa ? Putsari ? tarviikon ton jälkeen fuelpäkin tai Powercommanderin ?

buttrock.gif
 
Jos sinulla on vakiot europutket ja muut tavarat, niin itse tein nämä:

1) Tilasin jenkeistä ajamattomat keskilännen HD:n vakioputket $75 + rahti. Niissä on isommat reijät, ei katteja  ja mukavat  plopsotukset.
Mistä tilasit nuo putket?
ebaysta hain. Siellä oli 2008 noita myyjiä useampikin.

Se kannattaa muistaa että moni noista koittaa hävittää nuo vakiot US putket halvalla ja putket muuttuivat 2009 malliin eri reitille, joten toivottavasti löytyy varastosta.

Tai no, kai noita on. Eka halu tuotti ekan osuman 1999 mallin pöntöistä $49:

<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Harley-Davidson-Stock-FLH-FI-Exhaust-Slip-Ons-Road-King-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem53e80e
e162QQitemZ360375574882QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories" target="_blank">Kliksis</a>

Ja tuossa olisi 6000 mailia ajetut 2009 mallin orkkiskannut, lähtöhinta huima $5

<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2009-Road-King-Classic-Original-Exhaust-FLHRC-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2565210491QQitem
Z160610452625QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories" target="_blank">Kliksis</a>

Josko tuolta niitä löytyy, ei kai noi kannut edes ole ihmeemmin muuttuneet? Itselle osui saman vuosimallin, niin en katsellut mikä sopii mihinkin. Tarvikepönttöjen sopivuudesta sen voi aika helposti päätellä.

Rahti US on noissa jotain $30 joten kun sen kertoo noin kolmella ja hitaalla lento vaihtoehdolla niin sadan taalan paikkeilla voisi tulla rahtia.

Yhden mopon putket toin tuliaisina lentokoneessa San Franciscosta siihen aikaan kun lentokoneissa sai kuljettaa matkatavaraa. Nykyään jos haluaa laukun perille, niin kannattaa lähettää se edeltä UPS:illa tai Fexdexillä suoraan hotellille....
 
Jos sinulla on vakiot europutket ja muut tavarat, niin itse tein nämä:

1) Tilasin jenkeistä ajamattomat keskilännen HD:n vakioputket $75 + rahti. Niissä on isommat reijät, ei katteja  ja mukavat  plopsotukset.
Mistä tilasit nuo putket?
Oliskohan samanmoisia putkia Electraan vm-09 ? vai oisko jolloin ehdotusta putkista, joissa hyvä matala soundi eli ei mitää metallista räminää.... niin jo mitäs muuta kanattaa samalla vaihtaaa ? Putsari ? tarviikon ton jälkeen fuelpäkin tai Powercommanderin ?

buttrock.gif
En mää ainakaan vaihtanut mitään putsareita tai pakkeja. Laitoin ne kaksi vastusta per lambda jännitteenjakajaksi, joka alentaa lambdan antamaa jännitettä siten että suljetussa säätökierrossa putkessa menee 13,8 kun ECU luulee ajavansa 14,7. Ja kun tuo ECU oppii korjaamaan avointa säätökarttaa itse niin se rikastaa ajastaan senkin.

Mutta ei noiden kannujen takia olisi tarvinnut edes tuota tehdä, tai en nyt itse ainakaan huomannut mitään miksi olisi. Nehän on kuitenkin ihan US orkkisputket ja kun ostaa ei CA-putket (tuo $5 lähtöhinta oli Indiana) niin niissä ei ainakaan 2008 ollut kattejakaan.

Pitävät siis minun makuun sen verran ääntä että harrikka sentään kuulostaa vähän niin kuin Harrrikalta myös ajaessa, mutta niilllä pääsee yölläkin kotia työntämättä.

Ei ole mitkään kenttätykit eikä sergeit, mutta en nyt sellaisia kaipaakaan.

Ja kaikkeahan voi toki vaihtaa ja laittaa, mutta kolmas kesä on menossa ja muuta en oo tehnyt.
 
Tuli tuossa viikko sitten tehtyä daamin kanssa pienimuotoinen Itä- ja keski-suomen(Parainen-Lappeenranta-Ilomantsi-Kuopio-Tampere-Parainen) kierto RKC:llä. Reissu ajettin isompia valtateitä välttäen. Matka tosin meinas tyssätä jo ekan kymmenen kilsan jälkeen, kun pyörä yllättäin, kesken ajon, sammui. Lähti kuitenkin minuutin seisomisen jälkeen käyntiin ja matka jatkui ongelmitta koko runsaan 1500 kilometrin matkan.

Huomioita:
-Kulutus oli yllättävänkin alhainen: Koko matkan keskikulutus oli 4,9l./100km
-Pirelli Night Dragon renkaat osoittautuivat hyviksi gummeiksi, vaikka olin kuullut, etteivät kestä Kingin alla. Ovat kuulemma liian "löysät", eli renkaan runko ei kestä Kingin painoa matkustajan ja matkatavaroiden kanssa. Eivät kyllä notkuneet tai pettäneet millään lailla, vaikka välillä lasketeltiin huonopintaisia mutkateitä melko kovaakin...
-Suorituskyky taitaa sittenkin riittää mulle! Luulenpa, että jää BB-kitti, nokat, sun muut romut hommaamatta, mutta parempi olla vannomatta vielä mitään.
wink.gif

-Road King Customin hienon näköinen alkuperäisatula on mun perseelle sopimaton. Luultavasti liian ohut. Lyhyillä matkoilla tuo toimii, mutta koko päivän istumisessa alkoi häntäluu protestoida! Matkustajan oloja pelättiin enemmän, mutta hänen mielestään satula oli ok. Hankintalistalle joko uus tai käytetty vakio-Kingin satula tai AirHawk. Sääli, sillä Customin satula on hienon näköinen.
sad_orig.gif

-Pleksi ei ollut pyörässä kiinni reissun ajan, enkä sitä oikeastaan edes kaivannut. Jatkuvaa satasen vauhtia pystyi pitämään helposti yllä. Tai no ainakin niin kauan kuin se Suomen maanteillä on mahdollista... Tosin meitä ajokelit hellivät. Paskemmilla keleillä pleksi on oivallinen varuste.
-Suuriin ulkoa, mutta pieniin sisältä oleviin sivulaukkuihin mahtuu sullomalla yllättävän paljon vaatteita...
tounge.gif


Hyvä pyörä tää Kingi on! Ei ollenkaan niin kankea kaupungissa, kuin voisi luulla ja maanteillä ensiluokkaisen mukava! Ja pikkaisen jatkojalostamalla vielä parempi. Mukavampia, tehokkaampia ja parempia varmasti löytyy, mutta mä en tarvii sellaista. Tää sopii mulle.
062802moto_prv.gif
 
^Olisi kiva nähdä suomalainen virkaveli yrittämässä taittaa FJR:äänsä solmuun kartion ympärille noissa kisoissa...
biggrin.gif
 
Hienosti veti kyy huolla ja duunaa merkkisellä "paraatitraktorilla", niin että laudat raahas lattiaa jo tossa nopeudessa, mitenköhän kävis jos oikeesti ruvettas mutkaa ajamaan....
 
Back
Ylös