Foamit tankkiin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kilppari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuota sääntökohtaa ei ole varmaan turhaan keksitty ja ainakin näitä turvallisuussääntöjä pitäisi minun mielestäni noudattaa pikemminkin yli kuin ali.

Se on tietysti oma asia jos haluaa kaadossa sen tankillisen bensaa syliin, itse en ainakaan halua. Viimeisen 15 vuoden aikana olen nähnyt aika monta tulipaloa kisoissa ja treenipäivillä joista osa olisi ollut estettävissä pienellä vaivalla. Onneksi en ole nähnyt kenenkään loukkaantuvan näissä tilanteissa vakavasti, mutta aika monta epätoivoista naamaa olen nähnyt hiiltyneen kilpurin vieressä. Siihen kun on joku tyhjentänyt vielä jauhesammuttimen, niin koko roskan saa kipata jätelavalle.

Ps. Vaikka tapahtuma ei foameihin liitykkään, niin on kohtuullisen ikävä nähdä palava ihminen juoksentelemassa paniikissa ympäri varikkoa. En halua nähdä toista kertaa.
Teeppä testi?

Tankki täyteen ja jätät auki ja käännät ympäri, kauanko kestää tyhjeneminen?
Ja sit foamit pois ja sama.
Itseänikin kiinnostaisi tuo käytännön ero.

Tiedän erään mopon, johon tehtiin tiskirätistä ja jeesusteipistä bensatankin"korkki", joka teipattiin jesarilla paikoilleen.
Kuski veti mopon 100-150 kmh vauhdista radalla nurin, mopo pyöri ympäriämpäri nokkaperät 3 kertaa, ja osat sinkoili ympäriämpäri, toinen vanne vituix.
Mut bensaa ei roiskunu mihinkään, eikä mopo ees syttyny tuleen.
Lievä pettymys.
Oishan se nyt ollu ihan saatanan komee ja kallis kokko, osia ympärillä, ja kuski hoippuu ympärillä.
 
Ainakin ite tiedän bensan määrän tankissa sillä, että tyhjentää tankin ennen tankkausta ja sitten kaataa bensan mittakannulla sisään. Tätä nyt ei tartte tehdä kuin kisoissa. Treenipäivänä sitten kaataa tankin täyteen ja tankkaa uudestaan täyteen kahden-kolmen setin jälkeen.
Tuota lähinnä siteerasin että mistä näkee että tankki on täys jos se on täynnä foamia? Ite ainaki jätän sen korkin alaosan paljaaksi jotta näkee sen tankin pohjan siitä kohdasta ni on jotain referenssiä paljonko vielä voi kaataa.

BTW, millä tavalla tyhjennät tankin kisoissa tarkkaa tankkaamista varten? Ite en oo keksiny siihe vielä mitää erityisen helppoa keinoa.

Ja erityiskiitos että ylläpidät tietämättömien historiaa. Sun tapauksessahan kukaan ei pillitä sulle että muistuttelet 4 vuoden takaisista, mutta jos mä teen saman ni mulle ollaan samantien asiasta hirnumassa. Niinku oon sanonu, tää foorumi on sisäsiittoinen. Kerran legenda, aina legenda.

Tämä kyseinen venttiili oli ensimmäinen ikinä ostamani venttiili ja ostin kaupasta "MP kulmaventtiili" nimisen tuotteen, ni kyllähän sen jokainen tajuaa heti että kyseessä ei missään nimessä ole moottoripyörien venttiili. Ja muistan että pari muutakin suosittua jannua tääl foorumilla sanoivat ostaneensa aivan saman venttiilin, mutta koska ne ei oo kaatunu sen takia kisassa, vaan kävi ainoastaan katuajossa murtuma lähellä, ni kukaan ei heille virnuile vuodesta toiseen.
 
Paikallinen huoltoaseman pitäjä mulle tarinoi tyypistä joka asenti kottikärryn venttiilin nuukuuttaan luulin urbaani lekendaksi. Ei sitten taida olla ihan peätön sekään tarina missä joku kilpakuski pukeutuu naisten alusvaatteisiin kilpailuissa. Eihä siinä mitän mut jos sattuu joutumaan lanssikyytiin nin voivat pikkusen hymyillä.
:thumbsup:
 
Se TT-pistooli on oikeasti isommalla halkaisijalla kuin normimittarissa. Tankkauskaulus tarvii leikata tankista pois, että mahtuu ilma tulemaan ulos, vajaa litran sekunnissa tulee sieltä bensaa läpi.

Idea on pistää se yläpytty täyteen (noin 40 litraa) ja "kalibroida" miten nopeasti bensa sieltä tulee testaamalla sitä kannuihin. Meillä oli 2014 TT:ssä 21 sekuntia tankkausaika, minkä jälkeen piti katsoa meneekö vielä, mutta ylikään ei saa loiskuttaa, eikä toisaalta jättää vajaaksi.

Osalla kuskeista oli erilaisia modauksia tehty tankkiin ja esim. erillisiä huohotusnippoja letkuineen oli moni tehnyt. Muistaakseni tuolla saa aika paljon modailla vakiotankkia sääntöjen puitteissa, taitaa olla pelkkä silhuettisääntö voimassa. Superbiket ei yleensä edes pärjää kahta kierrosta vakiotankilla, kusiaisellakin se on vähän siinä ja siinä.

Koko on varmaan sitten sellaista kuorma-auton tankkauspisteen/löpömittarin luokkaa? Hieno kontrasti siinä systeemissä kuitenkin on uudenkarheaa täynnä elektroniikkaa olevaa superbikea tankatessa. :)
Joskus osui silmään jossain myyntipalstalla superbike, oliko nyt sitten 24 l, maksimikokoinen joka tapauksessa, TT-tankki ja olihan se aika mielenkiintoisen näköinen verrattuna vakiotankkiin.
 
Ei.


se lyhyt vastaus ja tänne taakse se jupina min charruja.
..kunnes lanka tapetaan.
 
... Veikkaisin, että esim. Supremebikesin foam kestää pumppubensaa mainiosti.

Laitoin tankillisen tilaukseen tuolta, sittenhän se on mopo siltäkin osin kisakunnossa. :thumbup: Niitä turhanaikaisia pellinkäppyröitä ei taida tuosta Yamahan tankin tankkausaukosta saada pois muuta kuin leikkaamalla? Helpottasi elämää kaikin tavoin, jos niitä ei siinä olisi.
 
Laitoin tankillisen tilaukseen tuolta, sittenhän se on mopo siltäkin osin kisakunnossa. :thumbup: Niitä turhanaikaisia pellinkäppyröitä ei taida tuosta Yamahan tankin tankkausaukosta saada pois muuta kuin leikkaamalla? Helpottasi elämää kaikin tavoin, jos niitä ei siinä olisi.

Jos tossa on ne lipareet ja pumppu samoin kuin uudemmassa, niin helpoiten saa pumpun reiän kautta leikattua pois. Parempi olis nakertava työstö kuin laikalla tms. leikkaaminen. Tai siis samalla lailla se onnistuu, mutta tankin putsaus sisältä on vähemmän työlästä.

Itseltä en ole niitä peltejä jaksanut leikata pois, pumpun reiän kautta saa foamit paikoilleen ja pääsee muutenkin operoimaan tankkiin sen mitä tarvitsee. Kai noiden peltien tarkoitus on estää polttoaineen roiskuminen tankatessa.
 
Jos tossa on ne lipareet ja pumppu samoin kuin uudemmassa, niin helpoiten saa pumpun reiän kautta leikattua pois. Parempi olis nakertava työstö kuin laikalla tms. leikkaaminen. Tai siis samalla lailla se onnistuu, mutta tankin putsaus sisältä on vähemmän työlästä.

Itseltä en ole niitä peltejä jaksanut leikata pois, pumpun reiän kautta saa foamit paikoilleen ja pääsee muutenkin operoimaan tankkiin sen mitä tarvitsee. Kai noiden peltien tarkoitus on estää polttoaineen roiskuminen tankatessa.

Roiskuminen varmaan ja se, että tankkiin ei kävisi kuin tuo pienempi lyijyttömän bensiinin mukanaan tuoma tankkauspistoolin nokka. Kannulla tankkaaminen olisi ehkä piirun verran mukavampaa ilman noita lipareita, mutta olkoon paikoillaan, jos ne eivät ilman voimakeinoja irtoa.
 
Back
Ylös