Palautetaan topiikki eloon, itselläni on FZ1 ja noissa FZ6 ja FZ1 ykkösissä samat viat abs kanssa. Mulla on siis fz1 ja tuli tutkittu tuo ongelma jonkina aikaa, ongelma on siinänsä yleinen, mutta helvetin kallis, ongelma on yksikössä, vika ilmenee juuri mekaanisesti, abs valo ei vilku eikä ecu ilmoita ongelmasta. Yleensä jompikumpi jarruista antaa renkaan lukittua vaikka kahvassa tai polkimessa tuntuu värinää, tai kun suoritat ABS testisyklin niin värinä on jommassakummassa jarrussa todella heikko, vivun ja polkimen tulee normaalisti palautua alkuuasentoon. Uusi yksikkö maksaa 1800€, löysin firman joka korjaa noita Hollannissa, hinta on 250+ rahti.
MUTTA tutkittua ongelma, koska jos joku sen pystyy korjamaan, niin miksen pystyisi itse tekemään? Vastaus löytyi venäjänkieliseltä foorumilta. Vika on abs solenoidissa, niitä on 2 pumpussa, taka ja etu-jarruille. Solenoidissa oleva mäntä jumittuu, ilmeisesti jos ei vaihda nesteitä säännöllisesti niin kosteus jarrunesteessä aiheuttaa korrosiota siihen.
Vian korjaus: ota pumppu irti, pumpun ympärillä on häkki, iroita se myös. Yksikön kyljissä molemmin puolin on 6-kulma ruuvit 2 kpl, niitten takana on tapit jotka pitää solenoidin paikallaan, ne pitää puhaltaa joko kompressorilla tai apteekin ruiskulla ulos, joskus ne vaan tipahtavat sieltä itsestään, sen jälkeen solenoidin saa vedetty ulos. Solenoidin päädyssä on mäntä joka on yleensä jumissa, jotkut laittaa ne likoamaan etikkaan, toiset taas sumuttaa WD40, tyyli on vapaa, sitten kun solenoidin on saatu liotettu tai rasvattu, männän päädyssä on reikä, siihen voi laittaa sopivan itseporautuvan ruuvin jolla sen voi yrittää vetää ulos sieltä, missään nimessä ei saa käyttää välivaltaa, koska se deformoitu suhteellisen helposti, männän alla on vielä jousi, jonka voi hävittää helposti. Kun mäntä on ulkona sen voi kiillottaa. Sitten kasaus, jarrujen ilmaus abs testit 1 ja 2 ja VOILA! teillä on taas toimivat ABS jarrut. Muistakaa vielä tarkistaa että solenoidit ovat omilla paikoillaan, että ette sekoita taka ja etu, yksikön jarruletkut kannattaa merkata ennen purkua myös että menee sitten omille paikoilleen.
Toivottovasti tästä on apua! Jos jollakin ilmene kysymyksiä ottakaa empimättä yhteyttä niin laitan vaikka linkin missä löytyy kaikki kuvat toimeenpiteestä. Vaikein osuus omasta mielestä on itse abs yksikln irrotus, loput on sit tosi simppeli.