geeliakku

factoryrider

New member
morjesta tännekkin päin. ostin tossa geeliakun paripäivää sitte koska luulin huonon starttauksen johtuvan akusta. ostin starttivalmiin geeliakun biltemasta kun tutut on kehuneet. Kyllähän se aluks sai mopottimen starttaamaa mutta sit ei enää onnannu ja nyt akusta virrat vähissä. Kuinka siis ladata akku, kun olen kuullu että geeliakkuja ei saa normilaturilla ladata ja itellä ei löydy tallista kun lidlin(7€) akkulaturi, joten voipiko sillä huoletta ladata akun vai meneekö akku muuten vituiksi?

-factoryrider

Sanoisin, että tavallisella laturilla voi ladata kun pitää huolen, että ei ylilataa. Eli volttimittari on syytä olla ja lataus lopetetaan, kun jännite on luokkaa 14.3V. Ylläptolataus tapahtuu noin 13.8V.lla, mutta ei sellainen ole välttämätön, kunhan pari kertaa talven aikana lataa akun täyteen. Akun jännitettä ei saa päästää paljoa alle 12V:n, silloin se on jo käytännössä tyhjä!

Moottoripyörän laturi antaa yleensä paljon rajumman latausvirran kuin kotilaturi, mutta pienen moottoripyörän akun voi silti helposti yliladata verkkolaturilla, jollei laitteessa ole jännitevalvontaa.

akun jännite on tällähetkellä 10.1 ja onhan sitä siis ladattava. eipä oo omissa latureissa minkään sortin mittareita.

morjesta tännekkin päin. ostin tossa geeliakun paripäivää sitte koska luulin huonon starttauksen johtuvan akusta. ostin starttivalmiin geeliakun biltemasta kun tutut on kehuneet. Kyllähän se aluks sai mopottimen starttaamaa mutta sit ei enää onnannu ja nyt akusta virrat vähissä. Kuinka siis ladata akku, kun olen kuullu että geeliakkuja ei saa normilaturilla ladata ja itellä ei löydy tallista kun lidlin(7€) akkulaturi, joten voipiko sillä huoletta ladata akun vai meneekö akku muuten vituiksi?

-factoryrider
Jos on se Lidlin Tronic-laturi, niin hyvin voi ladata. Oman pyörän geeliakun on ladannut nätisti.
Se herätteli jopa tenavnan skootterin akun, joka oli jo aivan terminaalitilassa.
Onko sulla joku lataushäikkä mopossa, kun häviää puhti akusta?

morjesta tännekkin päin. ostin tossa geeliakun paripäivää sitte koska luulin huonon starttauksen johtuvan akusta. ostin starttivalmiin geeliakun biltemasta kun tutut on kehuneet. Kyllähän se aluks sai mopottimen starttaamaa mutta sit ei enää onnannu ja nyt akusta virrat vähissä.  Kuinka siis ladata akku, kun olen kuullu että geeliakkuja ei saa normilaturilla ladata ja itellä ei löydy tallista kun lidlin(7€) akkulaturi, joten voipiko sillä huoletta ladata akun vai meneekö akku muuten vituiksi?

-factoryrider
Hipi-hapa kyytiä ostamaan Ctec XS3600 laturi Imatran Varaosaksekuskesta tai Varaosamaailmasta Lappeenrannasta.

Sillä lataan niin kotilon kuin moponkin akut.

Se ei ole hyvä vaan se on paras
wink.gif

Mulla on Bentonin bx-1 ja aikalailla vissiin samat toiminnut kuin tuossa ctekissäkin. Hyvin tuo pitää akkua tuolla tallissa virroissaan / osaa "elvyttää" ja ylläpitotilaankin osaa sitten mennä.

Benton BX-1
- P

http://www.varaosamarkkinointi.fi/products.php?p=302e4b
Tuntuu vain että onko järkeä ostaa 60€ laturia jos uuden akun saa 20€ ! . Vaihtaa joka kesäksi uuden ?
On.

Vaikka itse ostinkin tuon parinsadan Optimalle ja lataamaan reilun tonnin Eberin virrankulutusta, vieläkin kalliimpaan autoon.
Näin lauhana talvena sen voi "unohtaa" mopoon vaikka koko talveksi...

sanoi:
Työkaluja ei ole ikinä liikaa ja niissä ei ikinä ole rahat hukassa.
Kaikki maksaa itsensä takaisin. Osa nopeammin, osa hitaammin. Joten kerralla kunnollinen eikä kiinan roinaa.

Tuntuu vain että onko järkeä ostaa 60€ laturia jos uuden akun saa 20€ ! . Vaihtaa joka kesäksi uuden ?
On.

Vaikka itse ostinkin tuon parinsadan Optimalle ja lataamaan reilun tonnin Eberin virrankulutusta, vieläkin kalliimpaan autoon.

Kaikki maksaa itsensä takaisin. Osa nopeammin, osa hitaammin. Joten kerralla kunnollinen eikä kiinan roinaa.
Tjaah, ainakin tuolla ulkomailla tuota mun ostamaa "kiinanroinaa" on kehuttu hyvinkin päteväksi alternativeksi Ctekille. Aivan paskaksi päässyttä akkua en ikävä kyllä ole päässyt testaamaan (jotta onnistuisko elvyttäminen), mutta muuten on kyllä selvinnyt tehtävistään vallan mainiosti.

Yksi huono ominaisuus kuitenkin esim. veneen / vastaavan ylläpitolautakseen tuossa on. Kun virrat käy pois (eli töpseli seinästä / tai vaikkapa sähkökatkos), niin tuo menee ns. "nollatilaan" eli pitää valita lataustyyppi (esim. mp) päälle. Tuo on ikävempi homma, jos ylläpitää kuukausia jotain vehjettä, eikä itse käy paikanpäällä pitkään aikaan ja olis vaikkapa sähkökatkos päässyt käymään.

Tuossa jotain juttua esim. 4x4 foorumin käyttäjäkokemuksia:
4x4 juttua laturista.

Ei kannata tuomita, jos ei kokemusta ole. Ovat kestäneet juttujen mukaan hyvin myös tosiaan ulkokäytössä jne. Ja eikös se kilpailu ole muutenkin hyvä itse kuluttajan kannalta? Vaikuttaa ainakin siihen, että myös alkuperäiset laskevat hintojaan, kun tulee halvempia kopioita markkinoille.

Tämä syksy / talvi vasta kokemusta tuosta laturista, mutta tähän asti homma ok. Toivottavasti pelittää vielä vuosienkin päästä.

- P

Edit: toisaalta Ruotsissa oli vissiin vedetty yksi Bentonin tekemä malli kokonaan markkinoilta, kun Ctek oli vissiin vienyt oikeuteen asian. Patentoidusta laitteesta liian tarkka kopio ja ei voitu taata, että olisi varmasti turvallinen ;) Noh, tämä lausunto oli Ruotsin Ctekin, eli vissiin tosiaan vähän liiankin hyvä kopio, koska rikkoo pantenttisuojaa
biggrin.gif
Oliskohan tuo myös suomessa vedetty markkinoilta, jos olis oikeasti vaarallinen?

tuossa linkki tiedotteeseen:
Ctekin tiedote länsinaapurissa.

On.

Tjaah, ainakin tuolla ulkomailla tuota mun ostamaa "kiinanroinaa" on kehuttu hyvinkin päteväksi alternativeksi Ctekille. Aivan paskaksi päässyttä akkua en ikävä kyllä ole päässyt testaamaan (jotta onnistuisko elvyttäminen), mutta muuten on kyllä selvinnyt tehtävistään vallan mainiosti.

Yksi huono ominaisuus kuitenkin esim. veneen / vastaavan ylläpitolautakseen tuossa on. Kun virrat käy pois (eli töpseli seinästä / tai vaikkapa sähkökatkos), niin tuo menee ns. "nollatilaan" eli pitää valita lataustyyppi (esim. mp) päälle. Tuo on ikävempi homma, jos ylläpitää kuukausia jotain vehjettä, eikä itse käy paikanpäällä pitkään aikaan ja olis vaikkapa sähkökatkos päässyt käymään.
Toi CTEK 800XS on "sopivan tyhmä"; siin ei oo mitään valintoja/painikkeita, pelkästään johdot kiinni ja thats it.

Ettei taas keksittäisi pyörää uusiksi hakutoiminnolla "lataus and ctek" tulee muutama sata mielipidettä valmiiksi pureskeltuna.
Samoin "geeliakku" jne
062802moto_prv.gif

kiitos pikasista vastauksista
smile_org.gif
Tululla on älykkäämpi laturi joten sinne meen latailee akkuu. vois kyllä ostaa kunnon laturin kotiin niin ei tartteis akkutaskussa kylillä kierrellä et missä sen voi ladata
biggrin.gif

smile_org.gif
Tululla on älykkäämpi laturi joten sinne meen latailee akkuu. vois kyllä ostaa kunnon laturin kotiin niin ei tartteis akkutaskussa kylillä kierrellä et missä sen voi ladata
biggrin.gif
Mitä ihmettä? Sullahan on ihan hemmetin hyvä laturi itellä.
Miksi et lataa sillä Lidlin laturilla? Jos se on sama Tronic kuin minulla, niin se on ihan oikea älylaturi. Voit jättää vaikka koko talveksi kiinni, ja keväällä on akku täynnä, kun tarviit mopoa.

smile_org.gif
biggrin.gif
Mitä ihmettä? Sullahan on ihan hemmetin hyvä laturi itellä.
Miksi et lataa sillä Lidlin laturilla? Jos se on sama Tronic kuin minulla, niin se on ihan oikea älylaturi. Voit jättää vaikka koko talveksi kiinni, ja keväällä on akku täynnä, kun tarviit mopoa.
omg.gif
siis jos nyt meen laittaa latinkii ni huomenna akku on ajovalmiina. et eit arvi pelätä mitää ylilatausta tms.?

Back