Gessun reikäperä korkkas

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kessuipe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jotenkin näin.

Kyllä sen hajoavan laakerin tuntee ihan selvästi, siitä tulee sellainen *klonksahdus* kun vannetta ravistelee. Terveestä ei sellaista tule vaan vain heiluun sen alle 1mm.

kyllä se mullakin klonksuu jos oikein KUNNOLLA ravistelee..:)
 
Pointti onkin siinä, että ei tarvitse KUNNOLLA ravistella kun se *klonksunta* sieltä tulee.

Perässä mistä näitä on ilmentynyt sen saa ihan sellaisella edestakaisella hitaalla liikkeellä tulemaan.
 
Nillitetään nyt lisää. Itse soittelin joutessani BMWn service centeriin Munchenissä ja kyllä siellä porukat sanoi suoraan, että GS:n perä nyt vaan täytyy perushuollattaa (=uusia) 100:n ja 150:n välissä. Kaikki muu siitä eteenpäin on puhdasta onnea. Ja siitä alle tehdas maksaa viulut.
 
saisikohan tuon jostain mustaa valkoisella..? etenkin takuuajan jälkeen.. :)-
Saksassa voit saadakin, Suomessa et varmasti saa. Täällä ei jälkimarkkinointi oikein ole toimiva.

Täällä kaikki laakerien kulumiset on normaalia - kilometreista riippumatta - ja BMW Suomen mukaan kuluvat osat vaihdetaan normaalien määräaikaishuoltojen yhteydessä. Laskutettavana työnä toki.

Tästä minulla on mustaa valkoisella :)
 
GS:n perä nyt vaan täytyy perushuollattaa (=uusia) 100:n ja 150:n välissä. Kaikki muu siitä eteenpäin on puhdasta onnea. Ja siitä alle tehdas maksaa viulut.

Oho,mitenköhän näin takautuvasti sais viulujen maksajan kun perä meni 70 ja kardaani 90??:sad:
 
Saksassa voit saadakin, Suomessa et varmasti saa. Täällä ei jälkimarkkinointi oikein ole toimiva.

Täällä kaikki laakerien kulumiset on normaalia - kilometreista riippumatta - ja BMW Suomen mukaan kuluvat osat vaihdetaan normaalien määräaikaishuoltojen yhteydessä. Laskutettavana työnä toki.

Tästä minulla on mustaa valkoisella :)


Totta eikä pelkästään laakerit. Kaikki muutkin rikkoutuvat osat takuuaikana on normaalia kulumista ja vikoja ei huollon mielestä ole, vain ominaisuuksia. Esim. itselläni etupyörän ravistaminen kuulemma renkaassa, tasapainotuksessa, ym, ym vikaa. Todellisuudessa pystyheittoa vanteessa, mutta kun on alle tehdastoleranssin niin koita pärjätä. Puhumattakaan epämääräisistä sähkövioista.
Tässähän näitä takuuajan koottuja selityksiä, onneksi se aika loppui.
 
Onkohan kukaan saksan päähän laittanut kyselyä asiasta.? Nehän pitäisi lomareissut suunnitella aina niin että siellä suunnalla hajoaa aina mitä pitääkin jo hajota.:)
 
Itseä tuossa perän hajoamisessa ihmetyttää se, että kaikki noista ilmeisesti eivät hajoa, vaan kestävät ihan kelvollisia km- lukemia. Miksi vain jotkut korkkaavat, ja toiset sitten ei? Onko kyseessä kenties erittäin tarkka kapine esim öljyn määrästä tai joistain kiinnitysten kiristysmomenteista, tai muusta vastaavasta.

Onko vesigessussa tämä asia jo kunnossa?
 
Itseä tuossa perän hajoamisessa ihmetyttää se, että kaikki noista ilmeisesti eivät hajoa, vaan kestävät ihan kelvollisia km- lukemia. Miksi vain jotkut korkkaavat, ja toiset sitten ei? Onko kyseessä kenties erittäin tarkka kapine esim öljyn määrästä tai joistain kiinnitysten kiristysmomenteista, tai muusta vastaavasta.

Onko vesigessussa tämä asia jo kunnossa?

Laakeri tai laakerit sieltä yleensä kuluu , varsinainen vetopyörästö sinänsä on erittäin kestävä eikä niissä
yleensä ole ollut ongelmia. Eli laakerin vaihdolla yleensä selvitään. Laakerin kestoikään ei varmaan öljyllä taida olla merkitystä koska se ei ole öljytilassa. Iaj osaa varmaankin vastailla kiristysmomenttien ym. vaikutuksista.
Vesigessun laakeriongelmia ei taida olla tullut vielä esille ja toivottavsti muutosta parempaan suuntaan on siltä osin tapahtunut.
 
Reikäperän tapauksessa ei ole momenteilla eikä shimmeillä mitään tekoa tämän laakerin hajoamisen/kestävyyden kanssa. Nuo kuuluu siihen vanhemman *reiättömän* perän juttuihin.

Tuo perä on vain huonoa suunnittelua.

Vesigessussahan tuo kuulalaakeri on vaihtunut toisentyyppiseen, aika näyttää miten kestävä se sitten on. Noilla ei riittävällä isolla otoksella vielä ole kilometrejä takana että voisi sen kestävyydestä paljon sanoa.
 
Laakeri mikä hajoaa, on huonosti suojattu, ainoastaan laakerin oma kumihuuli, mikä ei estä esim. painepesurilla pestessä veden menoa laakerin sisälle.

Omassa Gessussani (2007 / 30000 km.) ajettuna oli laakeri aivan ruosteessa ja tosi väljä. Takapyörässä klappia useita millejä.
 
Tuo ruostuminen onkin mielenkiintoinen juttu. Esimerkiksi tässä oppaassa http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=682413 kaveri kertoo suoraan että sieltä puuttui se kumisuoja päälaakerin ulkopuolelta.

Eli tämä:

finaldrive11_143.jpg


Eikä myöskään itse saanut sitä sinne tungettua, tilaa ei luetun mukaan yksinkertaisesti ollut.

Omassani tuo ainakin oli ja meni myös vaihtoon. Laakeri ei ollut mitenkään merkittävissä määrin ruosteessa vaikka myös talvella tullut suolaliemessä ajettua.
 
Toi GeSsulin laakerihan tuntuu olevan vielä huonompi kuin LaaTikon :D LightTruckissa tuo kait pääsääntöisesti yleisen tulkinnan mukaan hajoaa ennenaikaisesti väärään shimmaukseen.
 
Toi GeSsulin laakerihan tuntuu olevan vielä huonompi kuin LaaTikon :D LightTruckissa tuo kait pääsääntöisesti yleisen tulkinnan mukaan hajoaa ennenaikaisesti väärään shimmaukseen.

Näinpä. Omassa LT:ssä on enemmän kilometrejä kuin GSA:ssa ja LT:ssä vielä aivan iskussa oleva päälaakeri. Tässä onkin vähän mietinnässä josko se LT lähteekin ensi kesänä käymään Afrikassa :jpstyle:
 
Back
Ylös