• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

GoPro - kamera

Nimimerkki kädetön kysyy:

Miten tuota slowmotionia pystyy tekemään? Multa löytyy ainoastaan gopron oma ohjelma ja windowsin oma elokuvatyökalu?

Nimimerkki kädetön kysyy:

Miten tuota slowmotionia pystyy tekemään? Multa löytyy ainoastaan gopron oma ohjelma ja windowsin oma elokuvatyökalu?

Moviemakerissä ainakin muokkaa ja siellä on videon nopeus ylhäällä.. En tiedä onko tuo oikea keino tehdä slowmotionia, mutta tuo ainakin hidastaa sitä?.

Youtubesta löytyy tutoriaaleja, kuinka perus gopro-pätkästä saa tehtyä hidastuksia perusohjelmilla.

Sitä laadukkaampaa hidastusjälkeä saa, mitä suuremmalla fps:llä videon on kuvannut, mutta löytyy ihan sellaisiakin ohjelmia/plug-inejä, jotka osaavat lisätä väliin täysin uusia kuvia, jolloin toooooodella hitaiden ja tyylikkäiden hidastusten tekeminen on mahdollista. Toisaalta noiden työstäminenkin on todella hidasta, eikä tuo onnistu ihan freeware-ohjelmilla.

Ei se nyt hukkaan mene, toki YT:n pakkausalgoritmit heikentävät kuvan laatua, mutta hyvälaatuisesta ja oikeaoppisesti koodatusta lähdetiedostosta tulee 1080-resolla huomattavasti paremman näköistä kuin pikkuhoodeellä. Ja kun nykyään lähes jokaisella on about fullhd-reson näyttö, niin... :wanna:

Youtubempakkausalkorytmit heikentävät kuvan laatua aika vähän. Merkittävä osuus tuben kuvanlaatuun on myös flash-playerillä.
Videon saa myös pakattua itse ennen Youtubeen latausta sellaiseksi, ettei sitä enää tarvitse muuntaa palvelinpäässä kuin ainoastaan 720, 480 ja pienempiin tarkkuuksiin.

No eihän siinä mitään. Näyttää olevan GoProssa kohtuuhintaisia kilpailijoitaan terävämpi videokuva (ohjelmallisen terävöityksen ansiosta?) GroProssakaan 15mbps VBR h264 ei kilpailijoidensa tapaan näytä kestävän kunnolla nopeaa liikettä. ...vai olisikohan tuossakin syypäänä laatua edelleen heikentämässä youtubem...

Noh... eri vaihtoehtoja tutkailtuani kuvanlaatu näyttäisi aika mitättömältä ongelmalta äänenlaatuun nähden. On kyllä aika kumma juttu, että pitää tunkea AGC-paskaa joka paikkaan.

.mp4 ja H.264 codecilla eli jos upload kaistaa on "riittävästi" niin vaikka sellaisenaan!
äänet AAC-LC

itse sekä tallennan että lataan 720p 60fps, editoinissa pakkaan ensin johkin 6-8kbps

edit: yksiköt oikein

No eipä sitten kuitenkaan tainnut mennä oikein yksiköt. Tarkoittanet 6-8Mbps. Se riittää hyvin katseltavaan hoodee kuvaan.
Kwanonin järkkäri kuvaa 45Mbps videoa. Siinä on aika paljon varaa pakatakakata pienemmäksi värikorjausten jälkeen. Ite vedin viimeksi 1080p29,97 MPEG4 ~7,8Mbps VBR 2passilla. Näkyy sössöt aika selkeesti tarkemmin katsoessa - nopealla vilkaisulla teeveeruudulta ei huomaakaan sitten juuri mitään huonoa.

No eihän siinä mitään. Näyttää olevan GoProssa kohtuuhintaisia kilpailijoitaan terävämpi videokuva (ohjelmallisen terävöityksen ansiosta?) GroProssakaan 15mbps VBR h264 ei kilpailijoidensa tapaan näytä kestävän kunnolla nopeaa liikettä. ...vai olisikohan tuossakin syypäänä laatua edelleen heikentämässä youtubem...

Goprossa hallitaan valotusta suljinajan pituudella, jolloin kirkkaassa auringonpaisteessa/valoisalla kelillä nopeaa liikettä kuvatessa liike näkyy varsin häiritsevänä. Parasta jälkeä syntyy olosuhteissa, joissa kamera käyttää perusherkkyyttään (ISO100?) ja suljinaika pyörii siellä 1/30 s paikkeilla. Aurinkoisella kelillä tuo suljinaika on Gopron kiinteällä f/2.8 aukolla jossain 1/2000 kieppeillä. Tuolloin olisi hyvä, jos Gopron linssin edessä käyttäisi jotain ND-filtteriä, joka hidastaisi suljinaikaa lähemmäs optimaalista. Filttereiden käyttöön löytyy sellainen linssin eteen asennettava lisäosa, mutta enpä ole sellaista vielä käytössä nähnyt.

Tämä video selittää asiasta lisää (tosin en nyt itse moisia kelmuja lähtisi kameran eteen taittelemaan, vaan suosisin lasisia filsuja :)

Goprossa hallitaan valotusta suljinajan pituudella, jolloin kirkkaassa auringonpaisteessa/valoisalla kelillä nopeaa liikettä kuvatessa liike näkyy varsin häiritsevänä. Parasta jälkeä syntyy olosuhteissa, joissa kamera käyttää perusherkkyyttään (ISO100?) ja suljinaika pyörii siellä 1/30 s paikkeilla. Aurinkoisella kelillä tuo suljinaika on Gopron kiinteällä f/2.8 aukolla jossain 1/2000 kieppeillä. Tuolloin olisi hyvä, jos Gopron linssin edessä käyttäisi jotain ND-filtteriä, joka hidastaisi suljinaikaa lähemmäs optimaalista. Filttereiden käyttöön löytyy sellainen linssin eteen asennettava lisäosa, mutta enpä ole sellaista vielä käytössä nähnyt.

Tämä video selittää asiasta lisää (tosin en nyt itse moisia kelmuja lähtisi kameran eteen taittelemaan, vaan suosisin lasisia filsuja :)

Tarkoitin pakkauskakkausartifaktien näkymistä, kun kuvainformaatio muuttuu nopsaan.

Yleensä olen itsekin suosinut järkkärillä kuvatessa leffatyyliin 180 asteen suljinta eli puolet kuvataajuudesta (60fps->1/120s, 30fps->1/50s, 24fps->1/48s).
Ei olisi yhtään pahitteeksi, jos actionkamerassakin saisi itse säädettyä suljinajan, aukon ja herkkyyden.

Goprossa ainakin se mikki ja sen sijoitus on suurempi tekijä kuin toi pakkaus.

Joom... mikin sijoitus ja laatu ovat kyllä heikkoja, mutta ne korjaantuvat ulkoisella mikrofonilla.
Tarkoitin automaattista tason säätöä (AGC) joka voimistaa tallennettavaa signaalia hiljaisissa olosuhteissa ja vastaavasti rajoittaa kovassa metelissä.
Äänen pakkauksessa ei varmaan ole GoProssa "peruskäytössä" häiritsevää vikaa. Kamera vaan osaa ihmeellisesti kehittää jostain häiritsevää sirinää riippumatta mikistä ja sen sijainnista.

Jos oikeasti haluaa hyvää ääntä nauhoittaa niin ei siihen ole muuta konstia kuin ulkoinen äänityslaite, kamerasta riippumatta. Näin saa pakkaamatonta ääntä, laadukkaammat vahvistuspiirit ja manuaalisen tasonsäädön (myös AGC niin halutessaan). Jälkikäsittelyssä sitten synkronoi videon ja audion. Myös audion jälkikäsittely esim. Adobe Auditionilla on helpompaa kun ääntä ei ole valmiiksi pakkaamalla raiskattu.

Ei toki ole aivan vaivatonta mutta jostain syystä valokuvauspuolellakin ammattilaiset ostaa järkkäreitä ja säätävät kaiken itse ja näkevät vaivaa, samalla kun tuulipukukansa ottaa känön pokkarinsa automaagilla "huippuotoksia" vaivattomasti. :D

Jos oikeasti haluaa hyvää ääntä nauhoittaa niin ei siihen ole muuta konstia kuin ulkoinen äänityslaite, kamerasta riippumatta. Näin saa pakkaamatonta ääntä, laadukkaammat vahvistuspiirit ja manuaalisen tasonsäädön (myös AGC niin halutessaan). Jälkikäsittelyssä sitten synkronoi videon ja audion. Myös audion jälkikäsittely esim. Adobe Auditionilla on helpompaa kun ääntä ei ole valmiiksi pakkaamalla raiskattu.

Ei toki ole aivan vaivatonta mutta jostain syystä valokuvauspuolellakin ammattilaiset ostaa järkkäreitä ja säätävät kaiken itse ja näkevät vaivaa, samalla kun tuulipukukansa ottaa känön pokkarinsa automaagilla "huippuotoksia" vaivattomasti. :D

Onneksi hoksasin laatikon pohjalta vanhan iRiver -mp3-soittimeni, jolla saan wav, pcm, aiff tahi mp3 ääntä tallennettua. Näyttääpä vielä olevan RockBox-softalla erilaisia AGC-asetuksiakin, mikäli niitä kaipaisin. Laittella pystyy vielä kaiken lisäksi pelaamaan DOOMIA :blink:

Onneksi hoksasin laatikon pohjalta vanhan iRiver -mp3-soittimeni, jolla saan wav, pcm, aiff tahi mp3 ääntä tallennettua. Näyttääpä vielä olevan RockBox-softalla erilaisia AGC-asetuksiakin, mikäli niitä kaipaisin. Laittella pystyy vielä kaiken lisäksi pelaamaan DOOMIA :blink:
Sitten vaan ajoille mukaan klaffilauta, jotta kotona onnistuu kuvan ja äänen synkkaaminen :)

Sitten vaan ajoille mukaan klaffilauta, jotta kotona onnistuu kuvan ja äänen synkkaaminen :)

Tai sitten hienosäätää synkkauksen kiihdytyksen mukaan, jos pyörässä kierrosmittari. Tai vaihtoehtoisesti voi painella tööttiä niin saa naapuritkin ihmettelemistä. :ohmy:

Töötti toimii, mutta joku terävä naksu olisi parempi. Mulla on tollanen Zoom H2N-ääninauhuri, jota olen käyttänyt GoPron ja järkkärin kanssa kuvaillessa. Ajaessa automaattinen tasonsäätö olisi hyödyllinen kun meteli vaihtelee niin rajusti. Sillä voisi välttää yliohjautumisen, ja taittovaiheessa täytyy joka tapauksessa nostaa hyviä taustakommentteja esiin.

GoPron äänessä ei ole kehumista. Ajossa se tallentaa suhinaa (ainakin kypärään kiinnitettynä), paikallaan ei suhise mutta ääni on yhtä muminaa (johtunee kotelosta). Järkkärin monoäänikin on parempi (editointivaiheessa voi vähän hämätä muuttamalla kanavabalanssia ja miksaamalla hiukan eri hälyä taustalle).

Joku hyvälaatuinen sanelin voisi lopulta olla käyttökelpoisin.

Itse ostin GoPro HD:n viime syksyllä- ja hyvin on toiminnut! Ajoimme Saksan läpi pyörällä- kun löytyy sopivan kiinnityskohdan pyörästä (kokeilemalla) niin kuva on hyvän laatuista ja tärinää ei huomaa... :thumbup:

GoPron äänessä ei ole kehumista. Ajossa se tallentaa suhinaa (ainakin kypärään kiinnitettynä), paikallaan ei suhise mutta ääni on yhtä muminaa (johtunee kotelosta).

Ettei vika vaan olisi käyttäjässä? Avoimella takakannella ja keulaan kiinnitettynä ei kuulu suhinaa vaikka vauhtia olisi yli 200km/h. Toki erillisellä nauhurilla saa parempaa ääntä, mutta GP:ssa on hyvä ääni verrattuna muihin vastaaviin kameroihin.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=jW7ocPOX0s4#t=254s

Siinttä ny sitä äänivertailuam. Ihan järkyttävää ripulikurabasgaaam GoProssa kaikkine sirinöineen ja pärinöineeeen.
Sony ei oikein näytä kestävän hakkausta ja paukutusta - rauhallisessa menossa kuulostaa "kivalta".
Driftissa ja Contourissa paras. Vähän vaan tuulisukkaa eteen, niin toimii.
http://www.youtube.com/watch?v=clOL7DDeHJ4

Ei kannata käyttää sitä suljettua takakantta. Esim. tää mun kurvailu on kuvattu avoimen takakannen kanssa. http://www.youtube.com/watch?v=QpqpTD3Tguw Mountti tai itse kamera elää vähän, mutta sen pystyy korjaamaan.

Saakos kysyä, että missä kamera on kiinni tuossa videossa?
Btw. hyvää vetoa!

Lujempaa pitäis päästä. :D
Tähän tyyliin on kamera
kuva52015820maksettu.jpg

Ensi kesäksi laitan muovisen mountin tilalle pyöreän billet mountin.

Back