Goretex ajopuku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oma gore vuotaa jonkin verran ja olen varmistuksena käyttänyt hinnat alkaen hengittämätöntä fillarisadeasua alla. Taatusti hikoiluttava paketti :D. Ei voi suositella.

Muistelen kuulleeni joskus joltain Rukka jälleenmyyjältä, että core-tex kamppeet olisi joskus hyvä pestä. Pesu auttaa tuohon kalvon vedenpitävyyteen. Eli puhdas kalvo pitää vettä ja hengittää paremmin kuin likainen.
 
Kalvoasujen pesusta tuntuu olevan kahta täysin eri suositusta. Jotkut suosittelevat pesua kalvojen toiminnan ylläpitämiseksi, toiset varoittavat.

Hiukan paha täsmentää onko kyse vain mainitusta tuotemerkstä Gore-Tex vai yleiskielessä kalvoasun tilalla käytettyä goretex sanaa. Vrt sana monot tai mastertop.
 
Kalvoasujen pesusta tuntuu olevan kahta täysin eri suositusta. Jotkut suosittelevat pesua kalvojen toiminnan ylläpitämiseksi, toiset varoittavat.

Likainen kalvo kannattaa pestä, koska se ei hengitä. Se miten pesun tekee onkin sitten oma juttunsa ja monia eri mielipiteitä tästä on. Minä en laittaisi Goretex-pukua pesukoneeseen vaan käsinpesu harjalla ja miedolla pesuaineella. Jos puvun kuitenkin pesee koneessa niin huhteluainetta ei tule käyttää, se pilaa kalvon.
 
Huuhteluaine nyt ylipäätään pilaa kaikki vaatteet. Jos jotain haluaa käyttää niin pyykkietikkaa. Osta kaupasta 1 puteli. Käytä tyhjäksi, täytä 2/3 väkiviinaetikalla ja 1/3 vedelle ja toista. Gorekalvoille sopimisesta en perinnemiehenä tiedä yhtään mitään.
 
Viime syksynä tuli ostettua kallein ajoasu ikinä minkä olen ostanut, Klim Kodiak. Tuohan on laminoidulla Gore-Texillä. Alkuun oli todella jäykän oloinen, mutta nyt kun tuota käyttänyt hetken niin on alkanut vähän normalisoitumaan. Päädyin tuohon kun siinä vaikutti olevan paremmat tuuletukset kuin Rukassa. Kokeillaan nyt onko tuo kulutuskestävämpi kuin halvemmat ajoasut.

Pesun kanssa kannattaa huomata että aika iso osa näiden "gore"-kamppeiden vedenpitävyyttä ja miellyttävyyttä sateessa on sitä että se pintakangas ei vety läpimäräksi, vaan vesi valuu pois (DWR). Totta kuitenkin on että pesun jälkeen se tehdaskäsittely hiipuu ja kangas alkaa imemään vettä. Märkä kangas ei tietenkään hengitä yhtään. Tätä voi ehkäistä/hidastaa käyttämällä sopivaa pesuainetta, esim. tätä:

https://www.nikwax.com/en-gb/products/Cleaning/tech-wash/

ja sitten on myös tuon ns. DWR-käsittelyn uusimiseen löytyy ainetta:

https://www.nikwax.com/en-gb/products/waterproofing/tx-direct-spray-on/

t. Janne
 
Laminoiduissa on se, että voi hitto ne on kuumia, jos on a) lämmintä tai b) vähän fyysisempää ajamista.

Niillä on ehdottomasti puolensa ja ehkä laminoidut pohjoiseen touringiin menee, mutta Välimerelle ajoin sellaisilla kaksi kertaa. Ensimmäisen ja viimeisen.
 
Oli kaivettava vanha lainaus :D

Saksassa asuva sukulainen on pari kertaa maininnut etta suomalaiset ja ruotsalaiset tuntee jo kaukaa siita etta niilla on enemman paalla +30 lammossa kuin heilla talvella +5 lammissa ajaessa. Ihmetteli etta onko ne avaruuspukuja joissa ilmastointi.

Itse olen hienosti parjannyt yhdistelmalla mesh jacket & pants ja ohuet niiden paalle laitettavat takki ja housut. On menty laakson +30 ja yli ylos vuorelle missa +5. Pitaa tosin pysahtya pukemaan, ei onnistu ajaessa.
 
Oli kaivettava vanha lainaus :D

Toi on jännä juttu, kun sitten taas toisaalta noin yleisesti vähänkään etelämmässä julkisilla paikoilla liikkuessa suomituristi painelee tyytyväisenä teepaidassa ja shortseissa kun paikalliset kiskoo jo villapaitaa ja kevytuntuvatakkia päälle.
 
Toi ilmanvaihto tai tuuletus on mielenkiintoinen juttu.
Ostin kanssa Klimin takin yhtenä perusteena se, että on enemmän ilmareikiä (tarvittaessa).

Nyt tässä huomannut että eihän mun pyörässä (KTM1290SAS) juurikaan auta.
Katteet blokkaa sen verran hyvin.

Tuli sitten ostettua Rukan läpihengittävä stretchair takki.
Se on jo jonkin verran parempi kuumilla keleillä.

Toinen juttu onkin sit mun Rukan Realer pöksyt.
Niissä on reisissä tuuletusaukot. Unohtu sateella auki. Ei tullut yhtään vettä sisään :D
 
^Ittelläni on ei-laminoidulla kalvolla oleva puku. Sellaisessahan ventin kautta menevä ilma jää lähtökohtaisesti pintakankaan ja kalvon väliin, eikä paljoakaan auta viilennyksessä. Takissa tosin on ventit myös selässä, jolloin saa läpivedon aikaiseksi.

Laminoidussa asussa uskoisin ilman menevän ventiltä suoraan kuskin iholle?
 
^Ittelläni on ei-laminoidulla kalvolla oleva puku. Sellaisessahan ventin kautta menevä ilma jää lähtökohtaisesti pintakankaan ja kalvon väliin, eikä paljoakaan auta viilennyksessä. Takissa tosin on ventit myös selässä, jolloin saa läpivedon aikaiseksi.

Laminoidussa asussa uskoisin ilman menevän ventiltä suoraan kuskin iholle?

Näin ainakin n. 10v ikaisessä Rukka Armas -takissa ja Cosmic-housussa, jotka ovat laminaattigorea.
 
Muistelen kuulleeni joskus joltain Rukka jälleenmyyjältä, että core-tex kamppeet olisi joskus hyvä pestä. Pesu auttaa tuohon kalvon vedenpitävyyteen. Eli puhdas kalvo pitää vettä ja hengittää paremmin kuin likainen.

Saman olen kuullut minäkin. Käytössä Rukka Armas, jonka ostin 2011 ja kilometrejä puvulla ajettu yli 100 000 km. Pesty Rukan ohjeiden mukaan joka vuosi, joskus pari kertaa kesässä. Toimii ja ei vuoda.
 
Laitoin veronpalautukset hyötykäyttöön ja tilasin Rukan R-EX takin ja housut. Pitäisi olla kaksikerroslaminoitu gore-tex. Poutakelin ajossa vaikutti toimivan ihan hyvin, ensi viikonloppuna seuraava reissu tiedossa - eiköhän sille osu jo vähän sadettakin niin pääsee testaamaan kalvon toimivuuden. Tähän asti olen aina kantanut sadepukua mukana, uskaltaisiko nyt lähteä koemielessä ilman vai pitäisikö kuitenkin ottaa varmuudeksi mukaan...:thumbsup:
 
Nyt kävi itsellä niin, että hankinnat jäähän. Oikeassa lonkassa nivelrikko, haittasi ajamista jo 2022 ja enemmän 2023. Nyt selvisi sitten röntgenkuvista mikä siellä oikein vittuilee. :rant:
 
Back
Ylös