• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Gpz 500s

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja raisa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

raisa

New member
Perheen kakkospyöräksi ollaan hankkimassa Kawan GPZ 500 S pyörää
062802moto_prv.gif
. Käyttökokemuksia kaivataan sekä tietoa siitä mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun olemme lauantaina menossa katsomaan yhtä ehdokasta.

Vuosimalli 1989.

Kiitoksia etukäteen.

Muistikuva vuodelta 1987: erittäin kiva 2-mukinen ja sportimpi olemukseltaa kuin silloinen -86 GPZ 550:seni. Kone kuuluu kai sarjaan pomminvarmat joten siinä ei kai ainakaan ole mitään erityistä tarkasteltavaa.

Varmista, että vauhtipyörä on vaihdettu ja vielä uudemman malliseen. Noissa ekoissa malleissa ne hajoilee, kun pyörän sisäkehälle liimatut magneetit murtuvat irti (useita tiedossa). Uudemman mallisessa on "koteloitu" ne magneetit erillisen sisäkehän sisään. En tiedä, milloin osan malli on vaihtunut, mutta -88:ssa on ainakin vielä se vanhempi. Uusi vauhtipyörä maksaa jotain 200€:n tienoilla ja sitä magneettipurua on ikävä ja hankala siivota.
Samoin uusi nokkaketjun kiristäjä olisi ihan positiivinen asia. Multa se(kin) osa petti ja taas oli remonttia tiedossa.
mad.gif
Uusi oli jälleen erilainen vanhaan verrattuna.

Samoin uusi nokkaketjun kiristäjä olisi ihan positiivinen asia. Multa se(kin) osa petti ja taas oli remonttia tiedossa.
mad.gif
Sama juttu mulla vuoden -91 mallissa. Pitäis nyt keväällä ennen pidempiä reissuja vaihtaa nokkaketjun kiristäjä. Vaihdon tarve ilmenee ilmeisesti nakutuksena koneen ollessa kylmä. Vanhaa kiristäjää voi väkivalloin vääntää kireämmälle, jolloin saa muutaman sadan kilometrin hiljaisuuden, mutta se ei luonnollisestikaan ole pysyvä ratkaisu.

Ihan näin mielenkiinnosta, mitä vaurioita kiristäjän lopullinen pettäminen aiheutti?
nixweiss.gif

Hyvin pelaava perus pyörä, tehoakin riittävästi matka ajoon jos yksin liikenteessä.

Viime kesän ajelin tuollaisella, vm-97 ja hyvin kyllä pelas ja kulki ainaki eka pyöräksi.

mad.gif
Sama juttu mulla vuoden -91 mallissa. Pitäis nyt keväällä ennen pidempiä reissuja vaihtaa nokkaketjun kiristäjä. Vaihdon tarve ilmenee ilmeisesti nakutuksena koneen ollessa kylmä. Vanhaa kiristäjää voi väkivalloin vääntää kireämmälle, jolloin saa muutaman sadan kilometrin hiljaisuuden, mutta se ei luonnollisestikaan ole pysyvä ratkaisu.

Ihan näin mielenkiinnosta, mitä vaurioita kiristäjän lopullinen pettäminen aiheutti?
nixweiss.gif
Ihan käsittämätön tuuri kävi, nimittäin ei oikeastaan mitään. Ilmeisesti hyppäsi vaan niin vähän, että venttiilit eivät kuin hipaisseet mäntiä, vaikka ääni olikin karmea (kone kuitenkin kävi vielä). Venttiilit olivat ihan suorat ja männissäkään ei ollut oikein mitään jälkeä. Rupesi oikein epäilyttämään, että eikös se ääni täältä tullutkaan.
omg.gif

Joku edellinen oli hieman viritellyt kiristäjää, kun sen "tikun" päästä löytyi kiinni hitsattu mutteri. Kai se sai siitä säästöä, minä en saanut.
033102ass_1_prv.gif

Ihan käsittämätön tuuri kävi, nimittäin ei oikeastaan mitään. Ilmeisesti hyppäsi vaan niin vähän, että venttiilit eivät kuin hipaisseet mäntiä, vaikka ääni olikin karmea (kone kuitenkin kävi vielä). Venttiilit olivat ihan suorat ja männissäkään ei ollut oikein mitään jälkeä. Rupesi oikein epäilyttämään, että eikös se ääni täältä tullutkaan.
omg.gif

Joku edellinen oli hieman viritellyt kiristäjää, kun sen "tikun" päästä löytyi kiinni hitsattu mutteri. Kai se sai siitä säästöä, minä en saanut.
033102ass_1_prv.gif
Okei, hyvä tietää. En sit ala uuden hankinnan kanssa viivyttelemään. Ties vaikka mulla ei noin hyvä säkä käviskään.

Ja ketjun aloittajalle tiedoksi, että näistä puheista huolimatta kyseessä on ihan kelpo pyörä! Niin ajettavuuden kuin luotettavuudenkin suhteen. Eikä toi uus nk:n kiristäjä hintansa puolesta ketään perikatoon vie (öpaut 120 €).

Mistäs tuolaisen kiristäjän voisi ostaa ja onko sen vaihtaminen isokin urakka. Vaihtaako sen illassa vai pitääkö varata pitempi aika.

Itselläni on kyseinen mopedi käytössä ja on vuoden -93 erää. Ei suurempia valittamisia, tosin kilsoja ei ole paljoa takana (eka pyörä ja viime kesänä ostettu). Tyytyväinen olen, mutta sivuäänet vähän pelottavat (kylmäkäynti + ketjut/rattaat tietyssä vauhdissa).

Itselläni löytyy mopottimeen huoltomanuska, joten ainakin pikkurempat pitäisi onnistua (sikälimikäli on tilat ja työkalut).. toivottavasti ei tarvitse mitään ihmeellisempää tehdä.

Onko tietoa kuinka pitkäikäisiä tuommoiset kiristimet yms on, eli millä kilsamäärillä pitäisi VIIMEISTÄÄN vaihtaa? noin suurinpiirtein.

venat, tarkistä välykset ennemmin liian aikaisin kun liian myöhään, tai muuten on edessä kansiremppa. Itellä 89 GPX ja viimekesänä tehtiin kansiremppa... venat a 22€ kpl...

Jos on ollu pompperi-perheessä, elikkäs paljolti etutassu ilmassa ajeltu, saattaa olla muutakin remontin aihetta edessä kone puolella.
Saako tuosta etutassua ylös muuten kuin tunkilla?
tounge.gif
Oon onnistunut kerran, sekin oli vahinko
biggrin.gif
Kiitos kun kerroit tästä vahingostasi. Mulla on ER-5 odottamassa noutoa ensi perjantaina ja olen kovasti miettinyt jaksaako se keulia. Olen tullut siihen tulokseen, että tuskin keulii, mutta tämä kommenttisi antoi toivoa. Ehkä sen joskus saa vahingossa keulille kun osuu kivi tms. eturankaaseen kriittisellä hetkellä.
tounge.gif

Jos on ollu pompperi-perheessä, elikkäs paljolti etutassu ilmassa ajeltu, saattaa olla muutakin remontin aihetta edessä kone puolella.
Saako tuosta etutassua ylös muuten kuin tunkilla?
tounge.gif
Oon onnistunut kerran, sekin oli vahinko
biggrin.gif
Kiitos kun kerroit tästä vahingostasi. Mulla on ER-5 odottamassa noutoa ensi perjantaina ja olen kovasti miettinyt jaksaako se keulia. Olen tullut siihen tulokseen, että tuskin keulii, mutta tämä kommenttisi antoi toivoa. Ehkä sen joskus saa vahingossa keulille kun osuu kivi tms. eturankaaseen kriittisellä hetkellä.
tounge.gif
Itselläni tuo keuliminen tapahtui kaveri kyydissä ja tien keskikohdan ylityksessä, eli se missä tie on korkeimmillaan
biggrin.gif

Kyseessä oli lähtökyyhdytys joten eiköhän sen tuurilla saata saada yksinkin keuliin kunhan kovasti yrittää.

Muistaakseni joku joskus varoitteli että GPZ500S/ER5 koneet eivät tykkää laisinkaan keulimisesta, eli öljyt eivät pääse kiertämään kunnolla. En muista kuka kertoi ja missä, ehkä täällä forumilla.

Onnea kuitenkin yritykseen, SITÄ tarvitaan
biggrin.gif

Jep, kovin pitkiä siivuja en itse uskaltanut vetää, koska öljyvalo syttyi jo parin metrin matalan keulan jälkeen, jolloin se haukkaa jo ilmaa. Keulii kyllä helposti, jos riittää urheiluhenkeä. edellämainittujen lisäksi kannattaa tarkastaa myös takasvingin helat, ovat kulutustavaraa.

Saimme tänään uuden perheen jäsenen (GPZ 500S -89)
062802jumpie_prv.gif
Nyt meitä on kymmenen
buttrock.gif
(2 aikuista, 4 nappulaa, 2 autoa ja 2 moottoripyörää)
smile_org.gif

Back