SYTKY
Sytytyksen aikaistaminen parantaa ala- ja keskikierrostehoa, eikä siitä ole haittaa moottorin toiminnalle kunhan sytkyä ei mielinmäärin kääntele
. Sytkykäyrä on suunniteltu matalammille oktaaneille kuin suomessa myydään ja ennakon lisääminen lisää myös hieman päästöjä (kalifornian kuvernööri ei tykkäisi) joten siksi siellä on varaa lisätä ennakkoa. GS:äänhän myydään vance&hinesin advance-roottoria, siis pyörijää joka aikaistaa sytytystä ~5*. Mutta sama lopputulos saadaan viilalla ja vilkkaalla mielikuvituksella.
Irrota oikealla puolella oleva pyöreä suzuki-luukku. Irrota pyörijä, taisi olla 19mm mutteri. Irrota sytytysanturit, kummatkin kahdella ruuvilla. Taivuta varovasti johdonpidikkeitä, että saat johdot sivuun, ja jätä anturit roikkumaan johtojen varaan. Magneetit lähtee anturin pohjasta helposti irti, mutta se ei ole vaarallista.
Irrota antureiden pohjalevy, kahdella ruuvilla kiinni.
Suurenna pohjalevyn kiinnitysreikiä siihen suuntaan, että saat käännettyä levyä vastapäivään. Itse laitoin levyn ruuvipenkkiin ja ohuen pyöreän viilan poraan kiinni ja eikun jyystämään. Joku 6-9mm on hyvä määrä, siis siten että levy liikkuu vastapäivään tuon verran asennettuna.
Muokkaa myös johdonpidikettä, sillä se tulee toiseen kiinnitysruuviin ja saattaa estää levyn pyörittämistä.
Sitten ei muuta kuin kamat kasaan ja kokeilemaan. Herkyys alakierroksilla tulisi lisääntyä.
Tässä zydeemissä on vielä se hyvä puoli, että sytytystä voi säätää avaamalla pohjalevyn ruuvit ja kääntämällä levyä haluamaansa suuntaan.
RIKASTUS (köyhän miehen suutinsarja)
Satula ja "sivukate" pois
Tankki pois tai sivuun, se on kahdella 12mm pultilla tankin takaosasta kiinni.
Nyt näet kaasarit, kummankin kaasarin päällä on luukku - ainakin minulla mustaa muovia, joka on kolmella kuusiokololla kiinni. Irrota kansi, nosta myös luistin vastajousi. Nosta luisti pois (jos on kuristettu moottori, niin luistin päällä on lisäksi kuristusholkki - siitä saa vaikka kätevän uistimen
. Luistin alapäässä on neula, joka säätelee polttoaineen virtausta. Neula ja jousta vasten tuleva levy lähtee luistista kääntämällä luistin ylösalaisin.
Okei tämä ei ol#####an ihan ilmainen virityskeino: tarvitset 3mm mutterin ja 3mm prikan per kaasari
eli neulan vartta pitkin neulan juureen tuo pieni mutteri ja prikka nostamaan neulaa ylöspäin (Olen kokeillut myös ilman prikkaa ja kahdella prikalla ja em kombinaatio toimii ainakin minulla parhaiten). Asenna neula takaisin luistiin pitäen luistia väärinpäin, että "viritysosat" pysyvät mukana. Varmistu, että neulan päälle tuleva jousen vastinprikka tulee oikein ja varmistu ennen asentamista myös että jousen prikkaa vasten tuleva pää ei ole venynyt liian leveäksi, ts että jousi istuu hienosti vastinlevyä vasten.
Sitten vain varovasti luisti takaisin paikoilleen, pidä jousella neula alaspainettuna, joudut varmaan pari kertaa sohimaan, että saat neulan osumaan suuttimeen. Varmista, että luistin kumikaulus ei jää ruttuun, jousi paikalleen ja kansi päälle, jousi kannen tappiin kiinni.
Sama toiseen kaasariin. Tankki ja satula paikalleen. Joudut varmaankin säätämään tyhjäkäynnin tämän jälkeen kohdalleen, suositus 1200rpm. Ruuvihan löytyy kaasareiden alta ja välistä.
Minulla nämä kaksi "viritystä" on terävöittänyt ihan mukavasti menoa varsinkin niillä kierroksilla mitä yleensä käytetään, mulla on tosin lisäksi josimura, sen vaikutuksesta kokonaisuuteen en osaa sanoa mitään. Kulutuksessa en ole huomannut mitään eroa, mulla vie 3,5-4,5l.
Molemman hommat on helppoja ja nopeita hommia tehdä vaikkei olisi raketti-tiedemies
(Voin myös tarvittaessa jeesata jos asustelet eteläisessä suomessa)
Jos virittelet, niin kerro ihmeessä miten homma onnistui ja oliko siitä hyötyä.
suzumies