GS matkapyöränä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nomad
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Nomad

New member
Pitkäaikainen matkapyörä (1100RT) lähti talosta, ja haaveilujeni kohde 1150GS ADV odottaa löytymistään. Aiemmin reissuilla suht tyytyväisenä takapenkillä istunut parempi puolisko ei sen sijaan ole kovin hyvillään GS:stä - epäilee matkustusmukavuuden heikkenevän selvästi.

Kaikenlaisia kokemuksia siis kaivataan erityisesti repsikan matkustusmukavuutta silmälläpitäen (pitkillä reissuilla).

Ennakkoon kommenteista kiittää hän.
bowdown.gif
 
Meillä ainakin repsikka on ollut tyytyväinen kyytiin (normi-1150 GS, jossa taitaa olla vähän erilainen satula) useammankin viikon reissulla. Vähään tyytyväinen eikä tiedä paremmasta?
tounge.gif

Hyvin siellä tuntuu välillä esim. nukuttavan...
 
No ainakin maisemat muuttuu paremmiksi ja antoisemmiksi. Eläimiä, luontoa, maisemia ja luonnon tuoksuja näkee ja kokee ihan eri lailla tuolla hiekkateillä mihin GSA:si varmaan viet.

Kyllä se kyytiläinen sitten uskoo, että vaihto kannatti.
Ja on se GSA ihan mukava kanssa kyytiläiselle.
Ja jos penkki ei miellytä, niin mukavampia penkkejä löytyy kyllä lisävarusteina. Tuolta löytyy erilaisia malleja satuloiksi:
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=5736

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif


PS. Käy muuten lukemassa Kurapyöräilijöiden palstaa. Siellä on paljon juttua myös R1150 GSA:sta.
http://www.matkaendurot.net/forum/index.php
 
Meillä ei hirveesti kaksi päällä ajella, mutta pyöränvaihdon jälkeen oli niin hirvee ennakkoluulo päällä, ettei moisen kamelin kyydissä voisi kukaan olla.

Mutta Vantaa-Jkylä väli riitti toteamaan oletuksen vääräksi. Penkki OK, tuuli ei vienyt päätä mennessään, jalat ei liian koukussa ja takalaukun selkätuki luonnollisessa paikassa.

Plexiä joutuu nostamaan yhden naksun, ettei ilmavirta osu omaan otsaan.
 
Adv:ssa on erilainen penkki. Ei mikään kivikova lankunpätkä, mutta suosittelen kokeilemaan itse. Adv:n vakiopleksi ei ole säädettävissä.

edit: paljonko ajattelit maksaa tuollaisesta?
 
Ihtellä ei ole kokemuksia kun kyydissä en ole istunut vaan ajanut soolona.

Sanovat kuitenkin jotkut, että GS heittää lokaa niskaan märällä kelillä. Takapyrä pyörii sen verran avoimessa tilassa, että kura lentää. Auttaa kuulemma jos tekee runkoputkien sisään vaikka kumilevystä "sisälokasuojan". Näin täällä sivuilla joskus linkin sellaiseen hienoon kuvaan josta saa "kaavat" jolla voi leikellä sopivat kappaleet.

Ehkä KUVA kertoo enemmän.
sport05.gif
 
Tossa PekkaVeen kommentissa on itua. Koska tässä tapauksessa tuntuu ilmeiseltä, että kysymys on vakuuttavien myyntiargumenttien keräämisestä, jotta myös repsikka saatais GS myönteiseksi, on mukaan otettava myös nuo luonnonläheiset arvot; Mukava on takapenkillä(kin) istuskella, kun maisemat vaan paranee. Yhdyn tähän.
062802moto_prv.gif

Omakohtaisena kokemuksena siirtyminen K1200RS pyörästä GeSsuun oli positiivisin juuri maisemien ja teiden muuttumisen vuoksi. Sen lisäksi kuulin takapenkiltä positiivisia kommentteja penkin mukavuudesta (sopivan leveä), pystymmästä istuma-asennosta ja sopivasta selkätuesta perälaukun reunaan.
062802moto_prv.gif

Terveiset tyytyväiseltä takapenkkiläiseltäni.
biggrin.gif
 
Omakohtaista kokemusta ei ole mutta kaverin vaimon kommentteja tuossa syksyllä kuuntelin. Heillä vaihto oli Pannari ==> GS1200 ADV.
Plussaa:
- jousitus on pehmeämpi  ==> paljon mukavammin ottaa montut (tosin tässä kohtaa vertailu oli siis Pannariin, ei RT)
- ei pyörteilyä vaan ilmavirta juuri kypärän kohdalla on vakaa (tosin kuulemma tuo vakaa "tunneli" on kapea eli jos hiemankin siirtää sivulle niin on kova ilmavirta)
Miinusta
- yleisesti käy kovempi "tuuli" eli lämmintä pitää olla enemmän päällä
- sadekelillä vesi tulee joka puolelta sisään ja jalkojen kohdalla kura myllää ==> ajopuku menee sateen jälkeen pesuun !
(tähän hekin olivat hankkimassa noita huggereita yms. suojia)

Meidän emäntää en saanut houkuteltua edes koeajolle. Kommentit oli samaa luokkaa kuin tuossa edellä Mikan kertoi: tuollaisen karmean hevosen päälle en ikinä tule ("ja meille ei tuollaista osteta"  
tounge.gif
). Jotain tässä nyt pitäisi keksiä että saisi kojikselle. Jos puoletkaan kommenteista on totta, hänen pitäisi ihastua ikihyviksi Gessun pehmeään menoon !
sport05.gif
 
Kai sielä takapenkillä on mukavat olot, kun tuo munkii armaani on sinne parikertaa nukahtanu.....jösse
omg.gif

Pitäsköhä lisätä vauhtia ja vaarallisia tilanteita??

Ainoa mikä meillä on pienenä pulmana on se että, kun ei olla kovin isokokoisia kumpikaan, sitä tilaa on vähän liikaakin.
Ja nyt sitten rouva ikäänkuin liukuu istumaan minulle varatulle satulalle.

Tuo takalaukku voisi olla muuten hyvä hankinta....
Saako siihe erilisesti selkänojaa, vai ihanko siihe päkiin nojataan?
 
Kai sielä takapenkillä on mukavat olot, kun tuo munkii armaani on sinne parikertaa nukahtanu.....jösse
omg.gif

Pitäsköhä lisätä vauhtia ja vaarallisia tilanteita??

Ainoa mikä meillä on pienenä pulmana on se että, kun ei olla kovin isokokoisia kumpikaan, sitä tilaa on vähän liikaakin.
Ja nyt sitten rouva ikäänkuin liukuu istumaan minulle varatulle satulalle.

Tuo takalaukku voisi olla muuten hyvä hankinta....
Saako siihe erilisesti selkänojaa, vai ihanko siihe päkiin nojataan?
Olen nähny erillisiä selkänojia tarjotun useampaankin laukkumalliin.
062802moto_prv.gif

Itselläni on bemarin alkuperäiset sivulaukut ja perälaukku Hepko Beckeriltä. En ottanu siihen selkänojaa, vaik sen saiskin. Toimii hyvin ilmankin.
smile_org.gif
 
Tältä foorumilta pitäs kieltää KAIKKI Gessuun liittyvä keskustelu... PRKL... Ne sotkee mun päätäni liikaa... Aina ennen NIIN varma kyykyn ostaja alkaa empiin, notta olisko kuitennii GS
veryangry.gif


biggrin.gif
biggrin.gif
 
Toi vedenlento matkustajan varusteille on tietty riesa.

Pyörässä on karkeet kumit normikatupyörään verrattuna ja takahäkin väli renkaaseen on melko suuri ja avoin.

Mä laitoin Touratech:in huggerin ja kylkipalat liki uutena, eikä ongelmaa ole vesisuihkun kanssa ja parantavat mielestäni ulkonäköä. Takahaarukassa ollut kourumainen lokari lähti ullakolle heti, kun ekaa kertaa omaan pihaan kaarroin, yllättäen ulkonäkönsä takia. Mutta erään viikonlopun kestäneen "sorarallin" jäljiltä huggeri oli melkein poikki, liekö mennyt jotain väliin, tuskin se tärinästäkään hajoo, onneksi korjaus on kestänyt.
 
Tältä foorumilta pitäs kieltää KAIKKI Gessuun liittyvä keskustelu... PRKL... Ne sotkee mun päätäni liikaa... Aina ennen NIIN varma kyykyn ostaja alkaa empiin, notta olisko kuitennii GS  
veryangry.gif


biggrin.gif
biggrin.gif
Siitä se lähtee. Niin mullakin.
062802moto_prv.gif

Taitaa mennä välirahasta neuvotteluks jo kohta MP08 jälkeen, mutta menköön. On se sen väärtti
tounge.gif
 
Hän on aina kadehtinut sohva-LT:n takapenkkiläisiä, mutta tullut vielä kyytiini:

Ensimmäisellä GS-ajokerralla, joka sattui olemaan sateinen, tuli vihaista palautta alapään kastuessa (takapyörältä roiskuvasta vedestä). Tilanteen parantamiseksi hommasin Wunderlich huggerin ja isomman lätkän rekisterilaatan alle.
Näillä ei täysin ratkaistu ongelmaa, mutta sivulaukut ja takalaukku paikallaan meno on onneksi kuivaa.

Erityistä kiitosta sain takajalkatappien laskusarjasta (Wunderlich), jolloin polvikulmasta tuli todella leppoisa 173 cm pitkälle kaunottarelle.

Takajousitusta paranneltiin vielä Öhlinsin vaimentimella, tästäkin tuli ylimääräiset pusut takamatkustajalta.

Kaiken kaikkiaan hän viihtyi viime kesänä yli 10 000 km takapenkillä (R1200GS). Nyt suunnitellaan jo ensi kesän 2 viikon retkeä Italiaan, eikä pyörää saa vaihtaa.
062802moto_prv.gif
 
Tuo kura-asia lienee vasta näiden uusien GS:ien suurempi harmi. Vanha 1150, jota aiheen aloittaja oli ostattelemassa ei ole takaosistaan ihan yhtä avonainen (toki RT:hen on eroa).
 
Repsikka tykkää, jos pysähdytään 1-2 tunnin välein huilaamaan ja huilipaikassa on saatavilla teetä ja kakkuja, leivonnaisia, makkaraa, piirakkaa, ym. virvokkeita. Repsikka ei tykkää, jos ajetaan 6 tuntia ilman em. virvokkeita. 2-6t välillä asia on harkinnanvarainen ja harkintan vaikuttaa tyypillisesti maisema. Selkeä korpimettä on paha, urbaani betoniviidakko on paha, peltoamaisema + jokilaaksoja on hyvä, vuoristomaisema + serpentiini on hyvä.
sport05.gif

GS:llä päästään mukavasti sellaisia teitä, joissa maisemat on kiehtovan poikkeuksellisia. Pannarilla päsee pikkuvaivalla samaan paikkaan kuin a*utolla, mutta GS:llä pääsee mukavasti samaan paikkaan kuin kävelyreissulla. IsoEro! Valitettavasti GS:llä joutuu tinkimään 2% mukavuudesta niissä olosuhteissa, joissa Pannari on parhaimmillaan.
Keskityin tähän 2% tilanteeseen tässä syksyllä...... Ratkaisu oli Givin visiiri ja Adven sivuspoilerit. Näillä vahvoilla aseilla toivon selättäväni "high speed cruising" -ongelman. Syksyn kokemusten perusteella näyttää lupaavalta. Länsiranskassa nähdään ensi kesänä.

Tarjosin Rouvalle muita mahdollisia pyöriä, mutta sain jyrkän vastalauseen! Parin vuoden GS-kauden jälkeen joku kankea matkalehmä ei kutsu kyytiläistä.
pftroest.gif


FIN_GSer
 
Tarjosin Rouvalle muita mahdollisia pyöriä, mutta sain jyrkän vastalauseen! Parin vuoden GS-kauden jälkeen joku kankea matkalehmä ei kutsu kyytiläistä.
pftroest.gif

FIN_GSer
Alkavat noi Rouvatkin näköjään ymmärtää hyvän päälle, kunhan pääsevät ennakkoluuloistaan.
Täytyy vain pitää noista tauoista, teestä ja kakuista huolta, että pinna ei kiristy.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
Kaikenlaisia kokemuksia siis kaivataan erityisesti repsikan matkustusmukavuutta silmälläpitäen (pitkillä reissuilla).
 
bowdown.gif
Ja tulkaa sitten yhdessä BMW GS Meetingiin ensi kesäkuussa.
http://www.finnbike.com/matkaendurot/gs/meeting/meeting.htm

Tietoa vuoden 2008 Meetingistä tulee Kurapyöräilijöiden sivuille lähiaikoina.


Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Tuo GS meetting näyttäs mielenkiintoselta sessiolta
smile_org.gif
.

Minkäslaisia Teillä nämä ajolenkit on?
Siis pärjääkö....noh, on tää nyt hankala saada ulos....
siis pärjääkö hiukan heikommalla maastoajo kokemuksella
lookaround_orig.gif
?

Kyytiläinen kieltäytyki jo heti alkukäsittelyssä.
Ei ehkä olisi pitäny näitä kurapyöräiliöiden sivuja esitellä
confused_orig.gif
 
Back
Ylös