GS:n hankinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janne_s
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

janne_s

New member
Morjes,

Pyöräkuumetta pukkaa kun lumet sulaa. Ykkösvaihtoehtona mulla on tällä hetkellä BMW:n GS, luultavasti se 1200:n.

Kun uuteen ei ole varaa niin joutuu katsomaan käytettyjä, onko noissa jotain johon kannattaa erikoisesti kiinnittää huomiota? Siis joka saattaa aiheuttaa isompaa remonttia tulevaisuudessa.

js
 
Varmista että on tehty takuu- ja takaisinkutsukorjaukset, aiheina mm. jarrulevyt,ajonesto,bensapumppu,bensamittarin anturi,,tietenkin eri vuosimallit huomioiden.

Kari
 
Kiitos,

Kuinka suuri tuo muutos 07-08 mallien välillä oli. ESA taitaa olla suurin yksittäinen ominaisuus, vai olenko väärässä?

Nuo 08 mallit pyörivät kyllä hinnaltaan meikäläisen budjetin yläreunassa joten 05-07 mallit ovat aika houkuttelevia.

js
 
08 tuli muistaakseni 5 heppaa lisää koneeseen ja pari kosmeettista muutosta mittaristossa. Lisäksi "nokka" lyheni muutamalla sentillä ja sen taakse sivuille tuli "tuuletusreiät". Rekkarikilven valokin korvattiin LEDillä.
 
Pohjolan kurapyöräilijöiden  matkaenduro foorumilta löytyy myös  paljon keskustelua  GS malleista .

F 800 GS  on myös  varteenotettava vaihtoehto isommalle Gessulle. Toki eivät nekään kovin halpoja ole . Käytettyjen
hinnat lähtevät yleensä  11.000 eurosta ylöspäin.

Jos  tarkoitus on ajaa  pikkuteitä  ja  jopa  maastossa on se kevyempänä  helpompi käsitellä ja ehkä hauskempi  sporttisemmassa ajossa.  

Jos ajelee etenkin  2 hengen kuormalla ja isompia teitä ja pitempiä matkoja on  iso GS  ehkä viisaampi valinta.
Tekniikan Maailman  40.000 km  käyttötesti R 1200 GS mallista (2008) on myös mielenkiintoista luettavaa.
 
sanoi:
Kuinka suuri tuo muutos 07-08 mallien välillä oli. ESA taitaa olla suurin yksittäinen ominaisuus, vai olenko väärässä

ESA tuli lisävarusteeksi -08 malliin. Suurimmat -08:n tekniset muutokset lienevät vaihteiston vahvistus, välitysten muutos sekä moottoritehon nosto:

sanoi:
Pyörän kuusivaihteinen vaihteisto on suunniteltu uusiksi. Läpimitaltaan entistä suuremmat laakerit ja akselien etäisyydet toisistaan on suunniteltu moottorin kasvanut teho, edeltäjäänsä laajempi kierrosalue ja äärimmäisen rankat ajo-olosuhteet huomioon ottaen. Vaihteiston ja voimansiirron uudet välityssuhteet parantavat kiihtyvyyttä yläkierroksilla, ja antavat paremman pidon moottorin ala- ja keskikierrosalueella.
 
Jarruissa tuli iso ero -06 => -07, jäi se sähköinen tehostaja pois. Siinä mielessä katsoisin -07 tai uudempaa.
-08: tehoa lisää, bensamittaria korjattu, välitykset erilaiset vaihteisto/perä, vaihteistossa jotain paranneltu
 
Toisaalta nimenomaan noissa vanhemmissa (->06) ei ole ollut ongelmia jarrujen kanssa. No jarruputkien kanssa ne uudemmissakin oli eikä varsinaisen absin. Ja myös vanhemmissa oleva kohopohjainen bensanmittaus on ollut huomattavan hyvä verrattuna uudempiin. Vanhanmallin laatikko oli kyllä kovasti äänekäs, ja taisi niitä ongelmia perien kanssakin olla enemmän ensialkuun. Bensapumpun kontrollerit olivat myös enemmän mallisarjan puolen välin ongelmia, kuin uusien tai kaikista vanhimpien.

Kauheita tarinoita netti GS:istä pullollaan, mutta oikeasti ei kyllä juuri perusluotettavampaa kaipistusta voi ostaa. Vuosiluvusta ja kilometreistä riippumatta. Ja nuo tyyppiviat on aikalailla sellaisia ettei niitä voi koeajaessa pahemmin tarkastaa. Suurimpaan osaan varaudutaan ottamalla halpa varaosa mukaan.
 
Moi,

Kiitoksia vastaajille, pitänee jatkaa etsintää. Kävin paikallisen BMW-kauppiaalla katsastamassa tarjontaa ja 1 vaihtoehto olisi tietysti tuo uusi F800GS. Sekin voisi olla mukava peli, käytännössä saisi uuden pyörän tuon käytetyn 12GS:n hinnalla.

js
 
Käy kokeilemassa vähän pitempi lenkki jos 800gs aiot ostaa. Eli sopiiko se omalle takapuolelle. Itellä ainakin alkoi sattua takapuoleen jo 150 km:n ajon jälkeen. 1200 ei samaa ongelmaa itsellä.
 
Vaihdelaatikkoa tosiaan muutettiin/vahvistettiin -08, samalla tuli hitaampi ykkönen. Ei vanhemmistakaan laatikoista mitään murheita ole kummemmin raportoitu.
Ja pyöränä 1200 GS on
062802jumpie_prv.gif
 
No nyt se tuli GS hankittua. Kotona on ja hyvältä tuntuu...

Bemari on -06 mallia, pahamaineiset servojarrut ja kaikki, mutta eiköhän tuo toimi.

Nyt kun vielä tottuisi tuohon reiluhkoon mopon kokoon. Eipä se liikkeellä ollessa tunnu suurelta, mutta kun eka kertaa nostin sitä keskituelle, niin hiukan hirvitti että se menee yli ja kyljelleen (ja jätkä perässä).
 
Onnittelut uuden lelun hankinnasta!

Mulla on kans nyt toi -06 kun ensin ajoin 50 tonnia -04:lla. Molemmissa siis servojarrut, eikä niiden kanssa ole ongelmia ollut. Siihen kun tottuu niin kyllä sen kanssa viihtyy niin soralla kuin asvaltillakin. Tietysti koko ja paino on rajoite mutta on se taas matkanteossa aika vakaakin.
sport05.gif
sport05.gif
sport05.gif
 
Jarrutelkaahan sitten niitä servojarrujakin "lukkoon" ainakin kerran viikossa. Pysyvät vetreinä ABS osat ja jarrut toimivat moitteettomasti pitkään.
Ja jarrunesteiden vaihto ehdottomasti vähintään kahden vuoden välein, vaikka työläs homma onkin, onhan siinä 9 ilmausnippaakin.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
Jarrutelkaahan sitten niitä servojarrujakin "lukkoon" ainakin kerran viikossa. Pysyvät vetreinä ABS osat ja jarrut toimivat moitteettomasti pitkään.
Ja jarrunesteiden vaihto ehdottomasti vähintään kahden vuoden välein, vaikka työläs homma onkin, onhan siinä 9 ilmausnippaakin.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Paaskat niitä mitään vaihtaa kannata. Mitä pidempään ovat, sitä paremmin ABS toimii.
 
Joo, liikkeen mekatsu muistutteli myös tuosta jarrunesteiden vaihdosta. Alkuvaiheen (-04?) pyörissä oli kuulemma myös ongelmaa, että akusta saattoi käydä virta vähiin ja servot lakkasivat surraamasta?

Hei mistä kannattaa kysellä korkeampaa satulaa? Tässä yksilössä tuntuu oleva penkki aika matalalla, eikä sen korkeus ole säädettävä. Itse olen 189/97 ja kaipaisin vieläkin loivempaa polvikulmaa...
 
Hei mistä kannattaa kysellä korkeampaa satulaa? Tässä yksilössä tuntuu oleva penkki aika matalalla, eikä sen korkeus ole säädettävä. Itse olen 189/97 ja kaipaisin vieläkin loivempaa polvikulmaa...
Touratech, Wunderlich
EBaystäkin löytyy aika usein korkeita penkkejä. Ja ne voi saada aika edullisesti.
1200 GS Penkkejä

Käykös toi Adventuren penkki siihen. En tiedä.
Se on varmaan korkeampi kuin tavallisen GS pyörän  penkki
Adventuren penkki

Tuolla sanotaan, että noi käy kaikkiin 1200 Gessuihin
Adventuren molemmat penkit

Tai vie se penkki verhoojalle, joka laittaa siihen lisää korkeutta.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
Hei mistä kannattaa kysellä korkeampaa satulaa? Tässä yksilössä tuntuu oleva penkki aika matalalla, eikä sen korkeus ole säädettävä. Itse olen 189/97 ja kaipaisin vieläkin loivempaa polvikulmaa...
Tsekkaa ensin ettei pyörässäsi ole jälkeenpäin laitettua madallettua satulaa jolloin vakiosatulakin olisi parannus tilanteeseen.
Minusta GS:n alkuperäiset satulat ovat aina kahteen eri korkeuteen säädettäviä joten säädön puute viittaisi jälkiasennussatulaan.
 
Back
Ylös