Pakkasta riittää ja tekemistä pitää keksiä. Ensinnäkin kurkkasin pakoputkilätkän taaksen ja sileetä pintaa näkyy, joten yksi murhe vähemmän
Motomuumiosta tilasin Drivenin rattaat: 16 (-1) eteen ja 44 (+2) taakse (voi perse että näyttää isolle toi takanen
). Siihen vielä EK:n 520:n kaulaketju. Ihanat. $210 toimitettuna ja tullin pojille vielä 36€ ja sain nää kotiin. On ne vaan niin kauniit
Ite en asenna kun en vaan osaa, Meturalle vien kun pääsee ajamaan.
Silmään tarttui viikko sitten toinen pikku projekti johon törmäsin ulkolaisella foorumilla. Viime kesänä huomasin että pyörä tuntui motarilla ravistavan ja vaeltelevan kun ajoi sivutuulessa. Pähkäilin että vika saattaa olla ohjausiskarissa kun renkaatkin on hetki sitten tasapainotettu. Öölinssiin ei budjetti veny mutta jotain pitäisi tehdä. Joten ei muuta kuin iskari irti ja öljyt vaihtoon:
Hetken tota pyörittelin käsissä ja huomasin että se vaimennus ei kauheen tasainen ollut. Välillä tuli kohta jolloin pisti vastaan, mutta jossain vaiheessa ikäänkuin löi tyhjää. Ei muuta kuin tyhjennysnippa auki ja öljyt pihalle:
Aika räkimistä oli toi tyhjennys. Väittäisin että siellä oli enemmän ilmaa kuin öljyä
Ilmeisesti aika yleinen ominaisuus OEM iskareissa. Lisäksi toi litku mitä sieltä tuli ulos oli kyllä lähempänä vettä kuin öljyä. Sellasta paskasta lirua... Mitä oon lukenut niin ilmeisesti toi tehtaalla laitettu öljy on viskositeetiltaan jotain 2,5W ja 5W väliltä. No oikeaoppisestihan sinne pitäisi laittaa haarukkaöljyä. Mutta kun sitä en mistään hyllystä löytänyt, ja kun vielä luin että monet on käyttäneet ihan perus moottoriöljyä niin sillä mentiin. 15W-40 (5€/1L). Ilmeisesti isoin ero moottoriöljyn ja iskariöljyn välillä on se että iskariöljyn viskositeetti ei muutu lämpötilan vaikutuksesta, kun taas moottoriöljyn muuttuu. Mutta kun ratoja en kierrä ja ajot tapahtuu +10C - +30C niin kauheeta muutosta tossa ei tapahdu.
Tohon täyttöön on kolme suosituinta tapaa:
1) upottaa iskari öljyyn ja työstää mäntää kunnes ilmakuplia ei enää tule
2) virittää täyttöaukolle letkunpätkä ja tratta ja työstää mäntää kunnes ilmakuplia ei tule
3) täyttää iskari kertakäyttöruiskulla. Kuten kuvasta näkyy niin valitsin neiti C:n.
Jos joku lähtee tota kokeilemaan niin pieni vinkki:
Vedä mäntä niin ulos kuin mahdollista, täytä iskari ruutalla kunnes tulvii (n.15ml), Täytä ruutta puolilleen, mutta ota se ruutan mäntä pois. Pidä toisella kädellä ruuttaa tiiviisti täyttöaukolla ja toisella kädellä liikuta iskarin mäntää hitaasti edes takaisin (abt. 10 iskua) kunnes ilmaa ei enää tule. Ruutta roskiin ja mutteri takaisin iskariin. Mitä tossa kädellä koitin iskaria niin on helvetin paljon jäykempi ja vastustaa TASAISESTI liikettä koko iskualueella. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan