ArttuH
New member
Ahdin taitaa olla joku Garret T04 kopio, joka tulii projektiin käynnistysvaiheessa "startteriksi". Meni jotenkin näin:
"Tälläne on ylimääräisenä. Et muuten saa mahdutettua tätä Suzukiin."
Eli kohtuullisen iso hyrrä siis. Et satu muistamaan/tietämään siipien kokoja ja pakopesän AR-lukemaa? Ihan vaan koitan tässä päässäni haarukoida, että onko nuo tulokset miten hyvin linjassa ahtimen ja koneen kokoon...
Mutta kuten B12 tuossa sanoikin, niin tehon tuplaus barin ahdolla on kokolailla oikean suuntainen tulos noin yleisellä tasolla. Tosin tällaisista "alivireisistä" koneista (esim. Bandit 1200), on monesti saatu tuon nyrkkisäännön yli meneviä tuloksia pienillä ahtopaineilla. Tuo väännön tippuminen yläkierroksilla voi hyvinkin johtua ihan vaan peruskoneen luonteesta (nokat, kanavat yms). Ahdin saisi tietty herätä jonkun verran aikaisemmin. Tämä sitten voi johtua ahtimen koosta tai sitten pakosarjan toteutuksesta, tai molemmista.
Dynokäppyrässä näkyvä puolen barin ahto tuolla 2000rpm nurkilla lienee joku mittaushärö. En usko, että ahdin pystyisi mitenkään tekemään painetta noin pienillä kierroksilla jos taas 3000-5000rpm välillä ei tule käytännössä mitään ahtoa. Ja eikös tuo 100Nm ole suurin piirtein se mitä tuosta koneesta pitäisi irrota vaparinakin?

Tuota mahdollisimman pientä overlappia tunnutaan tarjottavan yleispätevänä totuutena turbokoneisiin vähän siellä sun täällä. Mutta mun nähdäkseni asia ei ole oikeasti ihan noin yksinkertainen, luultavasti tuossa on aika runsaasti vaihtelua turbon mitoituksesta ja muusta kokoonpanosta riippuen.